Chtít nové linky nestačí. Česká letiště musejí ukázat jasnou strategii, říká manažerka Ryanairu

Ryanair v Ostravě. Zdroj: Letiště OstravaRyanair v Ostravě. Zdroj: Letiště Ostrava

Nových linek z Ostravy a Pardubic dopravce nelituje, další potenciál vidí opět v dovolenkových destinacích.

Odebírat
Upozornit na
guest
53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hroch.obojzivelny

Mimochodem, co je vůbec tohle za obchodní model?

Já si to vždycky představoval tak, že dopravce si vybírá, kam se mu vyplatí létat, podle toho si plánuje síť (případně návaznosti s dalšími dopravci, třeba v alianci) a objednává kapacitu letiště. Letiště pak dopravci poskytne na jeho objednávku timesloty, stání, tankování, handling, catering, servisní služby…

A ne že máme nejdřív letiště a pak poníženě žmouláme čepici aby nám tam nějaký dopravce IV. cenové občas zaletěl…

David Novotný

Já to spíše chápu tak, že ona manažerka nechtěla natvrdo říct: bereme jen ta letiště, která chtějí jen minimální poplatky a zajistí nám skvělé servisní služby. To se podle mě skrývá za frázemi typu „letiště musí mít jasnou strategii a potenciál“. Pravda je, že Ryanair má jen omezené množství letadel a poptávka je relativně velká, už jen díky jeho velmi konkurenceschopným cenám, proto si může dovolit sám vybírat, kde se mu nejvíce vyplatí působit.

hroch.obojzivelny

Pokud je někdo v pozici, že se musí ucházet o přízeň zrovna Ryanairu, tak ho upřímně lituji.

Zdeněk

Být zavázán růstu….probůh, je tohle ještě čeština?

Observer

Řekněme si upřímně, potřebují naše „krajská“ letiště pravidelné letecké linky? Praha, jedna záložní dráha pro Prahu, třeba Pardubice nebo Budějovice, a jedno z moravských letišť. To je na tuzemskou poptávku až dost.

Davo

Nepotrebuji, vlak, auto > Praha > Brno

Davo

Viden, Katowice

Observer

Mnichov, Linec pro jihozápad republiky

Davo

Ano, tyto bezpredmetne plochy betonu mohou slouzit jako odstavna plocha pro kamiony 😃

Dominic

Chtělo by to i názor druhé strany – letišť/jejich majitelů jak vidí oni rozvoj linek. Takový jednostranný rozhovor nemusí být o aktuální situaci úplně vypovídající (nové linky přináší velké finanční závazky vůči Ryanairu) a vyjádření Ryanairu jsou a budou vždy taková, že kritizují všechny okolo a oni jsou ve všem ti nejlepší.

Apex

Tohle je nepochybně dobrý názor, byť se (trošku zjednodušeně) dá říci, že je to relativně jednoduché, zejména pokud jde o naše regionální letiště, i když i zde jsou pochopitelně rozdíly – BRQ a OSR vs. PED, KLV a JCL. O nějakých sofistikovaných rozvojových strategiích se nedá asi moc mluvit, protože v zásadě se řeší jen dvě oblasti: 1) jak zajistit provoz pravidelných linek a 2) jak fungovat mimo charterovou sezónu. Pominu-li fakt, že jsou letiště, resp. regiony, kde dotují i charterové lety, tak v BRQ a OSR jim zejména letní chartery vydělají dost prostředků, aby pokryli náklady v zimním období,… Číst vice »

Dominic

Právě z tohoto rozhovoru dost vyplívá, že česká regionální letiště jsou tím kdo neumí jednat a pokud budou mít nějakou „strategii“ tak bude Ryanair z těch letišť létat po celé evropě. Tak to ale není, ta strategie je v podstatě program pro to aby aerolinky jako Ryanair platily letišti co nejméně peněz, nebo aby přišlo letiště, město nebo kraj za Ryanairem a s balíkem peněz prosilo o to aby nějakou linku zavedl. Česká regionální letiště se dají rozdělit na dvě skupiny, na letiště s potenciálem (Brno, Ostrava a možná ty Pardubice) a letiště bez potenciálu (Vary a Budějovice). Je potřeba… Číst vice »

Apex

Ano, myslím, že se shodujeme a je jasné, že slovo strategie v tomto kontextu znamená finanční podpora pro RYR. Pokud jde o vyjednávání o leteckých linkách, máte naprostou pravdu, je to dlouhý a někdy dost frustrující záležitost, což platí tím více, čím slabší máte vyjednávací pozici… Problém je v tom, že většina evropských regionů před lety propadla iluzi, že podpora ULCC se jim vyplatí, ale když se zjistilo, že se potřeba peněz nezmenšuje, tak nevědí, jak z toho ven. Tím ale jen dále zhoršují pozici letišť v regionech, které prostě finance nemají. Otázka je, jak z toho ven, bohužel nevidím… Číst vice »

Hans1934

Tak zrovna ten Hahn nebo Memmingen by se mi z Pardubic hodil , ale kolik takových lidi by bylo ?
Viděl bych to na ty koupací destinace … Škoda třeba , že Antalya nebo Dalaman se nelita

Observer

Regionální letiště v ČR nemůže mít ekonomiku postavenou na pravidelných linkách nebo koupacích charterech. Stavět se musí na smíšeném provozu. Ostrava má cargo a opravny, Pardubice mají CLV pro armádu. Linec, ten není úplně v ČR, ale má větší business poptávku a armádní leteckou základnu.

Jan

Proč se zdopravy.cz ptá tak servilně?

ALF

Skuste si clanok pozorne precitat a zistite, ze ta pani nepovedala vic. Klise z ucebnice MBA.

Jan

Ano, protože kdyby mluvila pravdivě a k věci, tak by to pro jejího zaměstnavatele nevypadalo úplně nejlíp.

Apex

Souhlasím. Jsou to věty, které snad jako příručku rozdávají ve Swords každému obchoďakovi a které se musi naučit na zpamět…. Jejich dlouhodobé kontrakty znamenají, že letiště prakticky nemá možnost se po celou dobu platnosti vyvázat a nesmí zvednout ceny nebo změnit rozsah služeb, zatimco RYR může kdykoliv odejít bez nahrady. Zároveň ale RYR nemusí „dodat“ přislíbený počet cestujících. A to vše za ceny, které při počtech cestujících na našich regionálních letištích nepokryjí ani náklady na obrátku letů RYR. A pochopitelně „dobrovolné“ příspěvky společnosti na marketing, propagaci destinace na jejich webu…

Michal M

To není pravda, mezi řádky je to jasný vzkaz českým šmudloletištím, že za současné pobídky se Ryanairu nevyplatí ani vstát z postele, natož někam lítat.

Dominic

Perspektivní česká regionální letiště (BRQ, OSR, PED) ale strategii mají, tou strategií jsou charterové lety pro české dovolenkáře. Nová pravidelná bussiness linka se uživí jen z BRQ (kdysi létal MUC), z P2P linek jen STN, BGY, maximálně nějaký CRL, EIN a BVA, z PED i nějaké linky které nelétají z PRG, vše ostatní musí být lety k moři – čistě charterové nebo i pravidelné s nějakou kapacitou pro CK (jako je GRO, ALC nebo AGP).

Jarda

Ten Eindhoven z Brna, by mi taky dával smysl, sám jsem zvědav zda se nějaké nové linky dočkáme. Ale stěžejním faktorem pro zavedení je určitě úspěch stávajících, což úplně nevím jestli je třeba Bergamo úspěšné.

johny

K té strategii bych přidal ještě minimálně u Ostravy a zčásti i Brna další bod, totiž rozvoj carga. Chápu, že to Ryanair nezajímá, ale do diskuse o letištích, pokud ji už otevřeli, to patří.

Michal M

Pod slovem „strategie“ si představte incentivy a investice, ze kterých bude zdarma profitovat Ryanair…

Petr

„Pardubice a Ostrava se však mohou dostat například na úroveň Lodže nebo Lublinu.“
Bez urazky, ale Pardubice jsou stotisicova dira a v tak malejch mestech maj v Polsku tak leda aeroklub. Lodz ma svou velikosti bliz k Praze nez k Pardubicim.

Sova

Pardubické letiště má díky výhodné poloze a dostupnosti násobně větší dosah, než je velikost samotného města. Spádová oblast od Trutnova po Jihlavu a od Jeseníků až na východní okraj Prahy může vygenerovat lidí dost. Dostavba D35 v obou směrech tomu jen pomůže.

Jde jen o to najít a nabídnout ty správné destinace, které budou generovat dostatečnou poptávku (případně cílové destinace průběžně střídat s jinými regionálními letišti ve střední Evropě a tím nabídku obměňovat).

Jiří Kocurek

Samotná Lodž má 670 tisíc obyvatel. To je Brno+Olomouc a ještě kus Zlína. Olomouc to má do Brna 80 km a do Pardubic 140 km.

Jan

Když Pardubice zaplatí, bude Ryanair létat kamkoliv.

JaB

Také mě toto překvapilo, dle mého Ostrava je již teď na tam stejně jako Lodž, i co se týče přepravy cestujících, pokud se bavíme o pohybu letadel je na tom Ostrava lépe (k informacím o ziskovosti jsem se ne dostal)

libcha

Růst, růst, růst … 🙂 Nejsem vyloženě propagátorem teorie nerůstu, ale tenhle styl uvažování paní manažerky se mi moc nepozdává (jakkoli ho z její pozice chápu).

Apex

Jenže na tom je postavena strategie RYR, to je základní princip. Stávající a nová letadla musejí někam létat a vozit cestující, což znamená jediné – musejí růst, jinak by se jim jejich obchodní model rozpadl.

Air Traveller

Jinými slovy – bejt ještě „flexibilnější“ a ideálně ryanairu za linky začít platit?

Dominic

Přesně tak, v Evropě není aerolinky která na „dotacích“ vydělává víc

UGL

to ale není chyba Ryanairu

Dominic

Ale letišť a samospráv, který tuhle hru Ryanairu dovolí.

Daniel Jablonecký

Méně Ryanairu v Praze = méně opilých Britů (a dalších lowcostových turistů) v ulicích. Nevím, jaká je strategie Letiště Praha, ale nemyslím si, že bychom museli nutně „dohánět“ Polsko.

Dominic

Jenže Ryanairu bude v Praze víc, v LLŘ 2025 budou bázovat 5 letadel místo 4

David

Z jakého to mate zdroje?

Dominic

Rezervační systém a lety v LLŘ 2025, např. když si dám nějaké pondělí třeba v červenci tak letí Košice v 5:45, Edinburgh v 5:45, Rhodos v 5:45, Skiathos v 5:45 a Dublin v 6:10, vše to jsou lety Buzz (ani v jednom městě nemá Buzz bázi) a lety se pak vrací do Prahy

David

A budou nějaké navýšení frekvence či nové destinace? Nebo tiskovka pro PRG teprv bude?

Dominic

Tiskovka ještě nebyla, nové lety představuje RYR většinou na přelomu listopadu/prosince, nové lety jsem zatím nenašel.

kopr

V Praze je poloprazdno, co se tyce turistu, Dlouha je v podstate mrtva ulice, podobne Krymska oproti tomu, co to byvalo.
Take se pomalu vycerpava nas potencial ultralevne stag party destinace – jen muj pocit z toho, co vidim.

Mene RYR v Praze znamena akorat vice letu po Evrope za 10 tisic a vice, jako nam zajistuje TAP do Lisabonu, nebo tech par neRYR dopravcu do Istanbulu. RYR tu potrebujeme jako sul, ale z Vaseho priuspevku chapu, ze na to koukate spis z role obrance Prahy, nez cestovatele.

Jan

Konec stag parties je špatně?

kopr

To opravdu nikde nepisi

Tomáš

Opět nechápu. Co je tak suprového na tom, že se nějaká letiště s dobrou strategií rozvoje rozvíjí za stavu, v jakém byla ruzyně v půlce devadesítých let, do stavu, v jakém byla Ruzyně koncem devadesátých let?
Proč tedy to letiště s dobrou strategií má být lepší?

Za nás si myslím, že potřebujeme zpět něco, co bylo ČSA. Síťové, dobré přestupy v Praze a členem aliance, kde partneři obstarají zbytek.

libcha

Opravdu to potřebujeme, a co přesně by nám to přineslo? Spojení prakticky se všemi okolními uzly Praha, řekl bych, uspokojivě má (LHR, FRA, IST, WAW, AMS, MUC, VIE, ale i MAD, LIS, a vlastně i DXB a DOH), další dálkové linky se objevují taky (JFK, ICN). Představoval byste si spíš více rotací na existujících trasách (nebo více konkurence — ta by ale v rámci aliancí asi stejně nebyla…)? Nebo další dálkové linky (ale vyplatily by se, když se nyní nevyplatí těm nečeským dopravcům…)? Nebo se pokoušet dělat z Prahy zpátky hub (aby třeba z Košic do JFK letěli tudy a… Číst vice »

Vojta

Přineslo by to právě zájem aerolinií. Každý chce létat do hubu, jelikož není závislý na prodeji letenek na cílovou destinaci. Odpadá pak sezónost a zájem o letenky závislý pouze na atraktivitě okolí letiště. Bez domácí aerolinie se to dělá blbě. Pak jste závislý na turistech zvenku a sezonní nabídce místních cest. kanceláří. Navíc pokud jste hubem, tak mate příjem z tranzitujicich pasažérů (což je na velkých zubech víc, než z těch co tam vylezli z letiště). Takže za mě Praha nebude růst, dokud nebude mít svou domácí aerolinii.

Air Traveller

tohle je jedna strana mince 🙂

vse ma sva pro a proti – silnejsi sitovy dopravce v hubu znamena konkurenci pro ostatni zajemce a vice zvazovani zda sem letat a v jakem rozsahu 🙂

Jan

Strategie = ochota dělat pro ryanair všechno zadarmo a nebo to ještě dotovat.

Gajda

Jenže ona tak funguje půlka letišť v jejich síti. Pak je logický, že tam kde to tak není nenavýší nikdy provoz. A půjdou tam, kde ta „strategie“ je.

Jan

Ano, funguje to tak a je to logické. Mě prostě jen vadí ta formulace. Ta mluvka dělá, jako by ty letiště žádnou strategii neměly.

Michal Staša

Neuvěřitelnej newspeak.

Michal M

A co měla říct? Flash cheese? 🙂