Chrdle z AŽD: Nechceme jít do dalších tendrů na osobní dopravce

Jednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaJednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha

Elektrizace Švestkové dráhy nemá smysl. V roce 2025 tu ale chceme jezdit automaticky, říká ředitel AŽD Praha.

Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz přinese rozhovor s dlouholetým ředitelem AŽD Praha Zdeňkem Chrdlem. Při natáčení mimo jiné řekl, že se AŽD nechce hlásit jako osobní dopravce do dalších tendrů v regionální ani dálkové dopravě.

„Měli jsme takové ambice, ale když se na to díváme kolem a kolem, tak chceme být na Švestkové dráze stabilním dopravcem. Nechceme jít zatím do žádných dalších tendrů. Nemáme na to vozidla,“ řekl Chrdle s tím, že se dopravci už podařilo stabilizovat situaci s náhradami Regiosprinterů staršími motorovými vozy řady 810, náhrady se podle něj už nasazují jen v minimální míře.

Trať z Čížkovic do Obrnic (Švestková dráha) koupila firma AŽD Praha především jako budoucí laboratoř nově vyvíjených technologií v oblasti zabezpečení železničního provozu. Až později, po kompletní rekonstrukci tratě, se podle ředitele rozhodlo o zavedení pravidelné vlakové linky.

„Zkrátili jsme jízdní doby téměř o 40 minut na 47 kilometrech, to je paradoxní. Když Ústecký kraj viděl ty jízdní doby a parametry tratě, tak se doprava objednala a my jsme získali status dopravce, ale i potřebné počty vlaků, které nám přes nové technologie jezdí. Je to zabezpečeno vším, co je na moderních koridorech, ale jsou tam ještě modernější věci, které ani neuvidíte. Třeba bezkabelové přenosy zabezpečovacích dat nebo nové vybavení přejezdů. Máme tam 22 ověřovacích provozů,“ doplnil Zdeněk Chrdle.

AŽD se nyní zaměřuje na vývoj technologií pro automatický provoz vlaků, od roku 2025 počítá s tím, že tu budou jezdit vlaky bez potřeby strojvedoucího.

V souvislosti s budoucí přestavbou uzlu Ústí nad Labem se objevily i návrhy na možnou elektrifikaci Švestkové dráhy pro nákladní vlaky. „Já s tím zatím vůbec nepočítám, ta trať na to není stavěná. Celá elektrifikace by byla šíleně náročná, nehledě na to, že se blíží konverze napěťových soustav. Máme z obou stran (od Mostu i od Lovosic, pozn. red.) stejnosměrnou trakci. Nemůžu si dovolit takové hrůzy, že z obou stran bude stejnosměrná trakce, a já si tam udělám střídavou. Kdo mi tam bude proboha jezdit?“ doplnil Chrdle.

Celý rozhovor s ředitelem AŽD Praha ve formě podcastu vám přineseme v pátek v čase oběda.

Tagy AŽD Praha podcast Cesty Zdopravy.cz Švestková dráha Zdeněk Chrdle
86 komentářů