Chorvatsko finišuje s mostem na Pelješac, na poloostrov už nebude nutná cesta přes Bosnu
Nový most na Pelješac. Foto: twitterový účet Andreje Plenkoviče
Přes dva kilometry dlouhý most má být otevřen příští rok, vyjde na více než deset miliard korun.
Právo pro volný přístup k moři je velmi silné právo a jako takové je samo o sobě chápáno jako legitimní důvod k zahájení války. Ostatně Británie, Francie i USA ho již v historii několikrát využily.
Pokud Chorvatsko uspěje bez potíží a bez sjednaného odškodňování, těžko může chtít někdo totéž třeba po Rusku vzhledem k Ukrajině nebo po Turecku vzhledem k celému Černému moři…
Takhle vznikají precedenty, které se nám opravdu nemusí vyplatit.
Já ti nevím chlape. Ale jak mohly země jako USA, Francie a Velká Británie využívat záminku o přístupu k moři, k vyvolání války? Vždyť jedna je ostrov a ostatní mají pobřeží víc jak hranice se sousedy. Jako válek vyhlásili dost, ale z tohoto důvodu asi ne. Ještě bych si dovedl představit že válku o přístup k moři by vyvolala Švýcarská konfederace, České nebo Uherské království. Ale tebou jmenované země jsou trochu mimo. Snad jedině v případě kolonií. Z Dějepisu si matně pamatuji, že pod stejnou záminkou byla Habsburky vyvolána válka Rakouska – Uherska, která završila získáním přístupu k Jaderskému moři.… Číst vice »
Napoleonské války třeba? Tam se blokovali vzájemně. 😉
Takový most lze považovat za jednostrannou blokádu, což je chápáno v mezinárodnim právu jako přímý útok na základní hospodářské zájmy státu a přímo na státní suverenitu, a zavdává tedy právo státu se bránit i podle Charty OSN.
Pokid by chtěli v Neumu přivítat třeba čínskou letadlovku, tak nemůžou, přestože na to mají právo.
Bosna má svobodný obchodní přístav v Ploče smluvně ošetřený. Ten je pro potencionální letadlovou loď vhodnější než letovisko Neun. Takže žádné omezení ohledně rekreačního přístavu v Neunu není.
Bosna a Hercegovina je v procesu přijímání do NATO. Je krajně nepravděpodobné, že by chtěli v Neumu přivítat letadlovou loď námořnictva Čínské lidové osvobozenecké armády.
Mezinárodní právo je a vždy bylo právo silnějšího, případně toho, kdo si dokáže najít silnější spojence, a soudy tam mohou fungovat jen mezi těmi, kdo se chtějí domluvit. Právo, které si proti těm, kdo ho porušují, nedokážete vynutit, je vám prostě k ničemu. Pokud se něco rozhodnou porušit země jako Rusko, Čína nebo USA, obvykle jim v tom nikdo nedokáže zabránit.
při pohledu na mapu mi to přijde stejně elegantní řešení (ve smyslu politiky a hranic) jako technická krása mostu samotného
…….palec nahoru
Tento most je památník lidské blbosti, stejně jako tunel Šúm v Mauretánii.
A jako stav trati přes Porajów. 🙂
Když se na to podíváte tak je to vlastně obchvat města Neum od tranzitní dopravy.
připadá mi krásně zlomyslné, jak chorvati na úbočí kopce na Pelješacu nakreslili svůj obrovský státní znak, takže bosňanům nezbývá než každý den na tuhle provokaci útrpně koukat 😀
Na Bosenské strane žijí ti stejní Chorvaté hovořící tím stejným jazykem jako na Chorvatské, stačí se podívat na národnostní mapu.
Přesněji řečeno hercegovinské
Jezdil jsem tam pravidelně s Asiatama. Ráno do Dubrovníku a včer zpátky ke Splitu. Někdy byl průjezd hladký, někdy byla směna Bosánců kteří zamrzli v minulém století a tak dlouho hledali problém, až si ten úplatek vynutili. a když se takové směny sšli na obou přechodech, byl to opravdu zážitek.V Neumu byl také u silnice Free schop s parkovištěm pro busy, kde si turisté levně nakoupili a v Dubrovníku utráceli o něco méně.
Za mě je ten most super !!
Zajímalo by mě, bude to tudy vlastně nějak výrazně rychlejší, než přes ten Neum? Jel jsem tam kdysi autobusovou linkou (která v Neumu i normálně staví pro výstup a nástup) a myslím že na hranicích žádné zdržení nebylo, ostatně i na bosenském území žijí Chorvaté. Nemá ten most spíš větší význam pro výrazné zkrácení cesty ze samotného Pelješace (nebo Korčuly) do zbytku Chorvatska?
Kdyby vztahy s Bosnou prituhly, tak se most urcite hodi. A v dnesni corona dobe by se hodilo, kdyby uz byl v provozu.
Ano to je pravda, že za covidu se ta hranice dost zkomplikovala. Proti mostu jako takovému nic nemám, jen jsem polemizoval nad hlavními přínosy.
Bude. Nejde jen o most, ale i o navazující novou silnic přes Pelješac až zpátky k Jadranské magistrále. Ve výsledku bude nová cesta jen o 3 km delší a vzhledem k lepším parametrům silnice by to mela být úspora cca. 30 minut oproti cestě přes Neum.
Hlavně to blokovalo jednání o přistoupení Chorvatska k Schengenu.
Asi už jsem startej naivní blbec, ale já prostě nechápu, proč se ty dvě země nedomluví a prostě se neprotáhne dálnice přes Bosnu namísto mostu za 10 miliard.
Protože se domluvit nechtějí.
Protože mezinárodní právo. Celnice a podobě. Zatím není ani jedna země v Schengenu.
Možná by se hodilo přirovnání k peážní trati.
Viz domluva Česko – Polsko.
Ta dálnice by se samozřejmě mohla vyřešit exteritoriálně a na na mýtnicích by byly i celnice. Ale chápu, nejsme ve 30.letech a Bosna není pod nátlakem Chorvatska (jako bylo tenkrát Československo s Německem).
No a jak chcete řešit hranici EU? Hranice nie sú žádné korzo!
A my neumome premostit ani Hloubetin (Prumyslova), radsi tam na obou koncich bude prudke stoupani, tunel a brejle…
Ty tunely tam nejsou kvůli neshopnosti postavit most. Ale kvůli hluku!
PS: Kolbenovu a Poděbadskou byste na ten most nenapojil?
Ale napojil, vsak to je i ted, most by byl mnohem vyse…
Od hluku to moc nepomuze, od tech krizovatek a a klesani se to ponese vice nez z mostu…
Zkuste si nekdy zmerit hluk pod urovni mostu, ktery ma na svem boku steny…
Jediny duvod proc to tak je, je stavebni prace a panorama, zastineni v urcitou hodinu… jiny duvod neni…
Ten problém s vplutím do Bosny je zajímavý, ale spíš teoretický. Ten most brání velkým lodím ve vplutí do Bosny, ale zároveň tam žádný přístav, který by takové lodě dokázal odbavit není.
Otázkou je, kdyby chtěli přístav výhledově zvětšovat nebo rozšiřovat. To by byla neřešitelna věc a mezinárodní konflikt..
Podle wiki: Záměr byl veřejně vyhlášen v roce 1997 a stavba měla začít v roce 2006. Projekt byl hotov v roce 2007 a v témže roce bylo také vyhlášeno výběrové řízení na stavbu, ta měla být dokončena za 4 roky, tj. v roce 2011.
Po volbách v roce 2011 byl ale kontrakt zrušen pro nedostatek financí. Projekt byl přepracován a nový tendr vyhlášen v roce 2017, tentokrát již spolufinnancován z kohezního fondu EU.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pelje%C5%A1ac_Bridge
Tolik k tomu, jak tam stavějí rychle.
Ano, byl jsem tam v r. 2009, na obou stranách byly rozestavěné konstrukce nájezdů. Později jsem četl, že vyschly zdroje a stavba stojí. Nakonec to za evropské peníze postavili Číňané.
Výborně, tak na druhý pokus to vyšlo. První pokus (2008-2011) moc slavně nedopadl. Čínská CRBC to tentokrát zvládla překvapivě dobře (a o 20 % levněji než Strabag i Astaldi/Ictas).
A celníci v Bosně nebudou mít co žrát 🙂
Mohou si najít jiné zaměstnání. Tedy alespoň teoreticky. Pracovat! Taková potupa!
No, vzpomeňme si jak to dopadlo s našima po vstupu do eu
https://www.dailymale.sk/articles/ako-som-vozil-korejcanov-iv-cez-chorvatsko-mostar_3628
Doporučuji ohledně bosenských celníků.
Hned je vidět, že v Chorvatsku nemají Patrika či Vodu z Tetčic.
Tihle pišišvoři by na Balkáně nepřežili ani týden. Jejich dlouhodobá existence je možná jen v Česku, kde se nešikovně prolíná západní mírumilovnost a východní bordel v zákonech a pravidlech 🙂
U této stavby tuto roli zastával BiH (jak je zmíněno v článku), a v celku úspěšně. Vždycky se někdo najde.
Že o nich nevíte neznamená, že nežijí.
ti jsou všude….. jen se o nich celkem přirozeně nepíše.