Chorvatské putování 2023: Díl 3. Zábava v nočním vlaku HŽPP ze Záhřebu do Splitu
Večerní zpoždění na nádraží v Záhřebu. Foto: Aleš Petrovský
Tentokrát se svezeme vnitrostátním nočním vlakem, do kterého se Aleš v červnu marně pokoušel sehnat rezervaci.
„Během celé mé návštěvy se v tomto voze linuly z reproduktorů jakési chorvatské lidové písně.“
To lze zažít téměr po celém Chorvatsku, mnohdy se nějaké rádio line z reproduktorů i ve vozidlech MHD. Asi tam na toto nejsou tak ujetí jako u nás, kdy si pomalu ani řidič nemůže zapnout rádio sám pro sebe. Navíc chorvatské písně jsou hodně návykové 🙂
Hezký čtení. O cestování vlakem po bývalé Jugoslávii bych mohl psát romány, ale vzhledem k tomu, že nikoho nezajímaly ani moje články o cestování vlakem po centrální Africe, tak Jugoslávii, která byla hodně slabým odvarem Afriky, už jsem zpracovávat odmítl.
Tak někoho možná jo, dají se někde ty články o Africe najít?
Na netu ne, tehdy ještě net nebyl, když já byl mladý a cestoval jsem, mám to jen v papírové podobě.
Přesněji řečeno byl, ale já ho neměl a za těch více než 20let jsem se ještě nedokopal ani k tomu, abych ta mračna fotek z Afriky zdigitalizoval. Jediný, kde to vyšlo, byl tehdejší Obzor, ani fandovské plátky jako je Dráha o to neprojevily zájem.
Vtiný je ten nabídkový lístek s ukradenou fotkou z českého Pendolina. 😀
Slovinské železnice zase používají Pantery 🙂
Kdyby jen Slovinské. 🙂
https://twitter.com/CKonovalov/status/1682058331823767557
Na youtube jsem před časem náhodou zabrousil na nějaké oficiální video o plánovaném masivním rozvoji železnic v Bangladéši. Zaujalo mě to proto, že ve vizualizacích nových tratí byly všechny vlaky Pantery. Dokonce dle nápisů v provedení Intercity a Sleeping… Avšak nikde ani náznak elektrifikace. Ale všechny byly zato bílomodré s logem ČD. Bylo to takové, no divné dívat se na centrální nádraží v Dháce, jak všude u nástupišť stojí Pantery Českých Drah… Kdo ví, třeba tam začnou taky soutěžit a ČD to tam opanují…😂
Dobrý den Aleši, jak vlastně hledáte spoje a jak se pohybovat za hranicemi? Moc mě zaujalo, že kombinuje letadlo a vlak.
Děkuji za odpověď
Na vlaky mám CG Transit a u letadel je to kombinace Google Flights a Flightradar24. No a zkušenosti 🙂
Záhřebský pragotron je legendární. Jednou jsem tam viděl svítit příjezd rychlíku ze Sarajeva, který byl ještě hodinu před cílem, ale displej informoval o zpoždění ve výši 1 minuty 🙂 Na fotce je fajn jak to ukazuje 2-3 hodiny zpožděné vlaky a pod tím běží text že HŽ přejí šťastnou cestu.
Rychlík ze Sarajeva, kde jsou ty časy. Ale třeba se ještě dočkáme, i v našich končinách byl v mezinárodní dopravě v posledních desetiletích převážně útlum, a teď se začíná situace měnit a spojení obnovovat (naposledy nová EC linka do Polska). Třeba to na Balkán někdy také dorazí.
Kdo ví, už druhým rokem se drží v létě mezistátní spojení Sarajeva a Ploče, na sever je to komplikovanější, tam jsou v cestě ŽRS…
Podavat jako “snidani” tycinku a 7days je hodne balkan style. Jidelni vuz uz od pohledu taky nevypada zrovna nejlepe, zajimave je, ze ma omezeni jen na 120 km/h, co jsem si vsiml. Skoro mi pripomina Avalu, kde sotva slo videt na metr v tom jidelaku od toho koure z cigaret cisnika a kuchare.
Tak pri Triple lôžkach u ZSSK je v cene tiež iba 7days a voda https://www.zssk.sk/nocny-vlak/lozka-lezadla/
Za mně super článek.
Na pokračování, paráda..
Ale jako člověk ve zdravotnictví musím bohužel konstatovat, že autor se „prožere k smrti před 60.rokem“
Chápu že jsme na dopravním webu, ale to co dokáže 1 člověk sníst a potom si zajít pro něco na chuť nějak odporuje pravidlům každodenního stravování pro normálního člověka.
Díky za reportáž!
Zde asi zaúřadoval tiskarský šotek a schoval k ve slově Perković:
„To už vlak přijížděl do Peroviće a já…“
Tak jen ať si to můžete případně opravit.
Stejně tak: „Po návratu k lůžkovému vozu akorát přijížděl slušně zaplněný vlak z Frankfurtu a přestoupilo z něj několik cestujících do našeho vlaku. Ze Splitu jsme tak vyrazili s více než půlhodinovým zpožděním. “
To půlhodinové zpoždění bylo samozřejmě ze Záhřebu, ve Splitu logicky nemůže žádný vlak čekat na jiný vlakový přípoj.
V minulém díle byl zase Zábřeh místo Záhřebu. Pan Petrovský by si měl články minimálně jednou po sobě přečíst, při vší úctě…
Pan Aleš si je po sobě čte i dvakrát, ale zkrátka tyhle chybky neodhalí. Omlouvám se.
Na to by skôr mal byť editor. Z vlastnej skúsenosti viem že človek chyby vo vlastnom článku hľadá ťažšie – ak ste ten text sami písali, a v rámci toho miliónkrát prepisovali, už sa vám tak dostane do hlavy, že keď sa aj snažíte o nejaký proofreading, jednoducho to mozog spracuje príliš rýchlo (lebo ten text pozná) na to aby ste si chybu všimli.
Je to tak 🙂