Chorvaté otevírají stavbu století. Pelješacký most spojí oblast Dubrovníku se zbytkem země

Nový most na Pelješac. Foto: Igor Kralj - PixsellNový most na Pelješac. Foto: Igor Kralj - Pixsell

Most postavila čínská společnost, projekt zaplatila z většiny Evropská unie.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Chápu správně, že toto byla podmínka přijetí HR do Schengenu?
Jinak je bohužel symptomatické, že vytvořit v tomto směru i železniční spojení nikoho asi ani nenapadlo…

Daniel

železniční síť končí ve Splitu a budování čehokoliv na jih s ohledem na terén a populační/industriální densitu v jižní části Chorvatska je čiré sci-fi.

Alibaba

Já myslím, že za Jugoslávie i napadlo. Nějaké články jsem četl, už nevím kde. Asi i proto zrušily starou trať do Dubrovníku, ale už nestihli (rozpadli se) postavit něco nového. Smysl této tratě by byl pro Jugoslávii, teď by to cca 9 měsíců mimo sezónu zelo prázdnotou (myšleno osobní doprava, do nákladních JŘ nevidím), podobně třeba jak zely prázdnotou tratě co vedly v Jugoslávii k moři. Trať Ogulin – Knin – (Split) mimo turistickou sezónu používá jeden pár rychlíků denně.

Martin Liška

V perexu: „projekt zaplatila z 85 % Evropská unie.“ V textu: „stavba století vyjde na 526 milionů eur (zhruba 13 miliard Kč). Většinu nákladů zaplatí Evropská unie (357 milionů eur).“ To mi nějak nevychází…

Jan Dobiáš

Tomu říkám oslava 😁

František Hučava

Paráda, prostě paráda.

kakov

pochvala pro autora! viděl jsem dva články a ani v jednom nebyla mapka, což je závažná chyba

Paja

No trochu slabší je že prakticky doslovný článek (sice bez mapky) byl jinde a tady není žádná citace.

Codycheck

Taky nechápu autora či redakci, že nepoužívají v článcích „Embed link“ nebo „normální link“
Wordpress to v pohodě umí

jo a ještě link

https://mapy.cz/zakladni?x=17.5204444&y=42.9318190&z=14

Martin

Je možné na takový most pustit cyklo a pěší?

TDK

Viděl jsem fotky, jak procházejí prostředkem mezi silničními pruhy. Ale bylo to třeba umožněno jen v době před otevřením

Mysel

V ramci slavnostniho otevreni jiste. Ale jde o dalnicni most.

Petr

Stejná hovadina jak ten silniční megamost v Černé Hoře, který tu zemi zadlužil na desetiletí. Celá bývalá Jugoslávie si ujíždí na dálnicích…

blue

Obejít problematické území cizího státu je hovadina? A ve kterém časoprostoru?

kakov

ve skrblíkově, „bude to něco stát“ = není to potřeba, aneb na to mi přeci nemáme

Jiří Kocurek

Asi ho štve, že to není most pro lokálku s jedním vláčkem za hodinu.

Paja

Anebo možná že to není most jen pro cyklisty.

František Hučava

Jasně, ono bylo mnohem lepší, když se od Záhřebu jezdilo do Splitu po starý přes Plitvičky a Knin, co? To byla taková správná soudružská cesta, všichni v jedný koloně a těch přírodních krás, co mohli cestou vidět.

Chadim

Spíš než stavba století pitomost století i když na tu je plno jiných adeptů, nechápu proč EU dává vydělat Číně, za něco co nahradí pár km jízdy po pevnině, asi Brusel pojede do Dubrovníku na dovolenou, tak aby to měli pohodlný, opravdu ty to rozhodnutí nechápu.

Michal82

Asi si nepamatujete co se děje na mnoha hraničních přechodech na Balkáně. Je to často peklo, mnohdy absurdní vymyšlené problemy, zdržovaní, pauzy, tlak na uplatky…, takže se možnost hraniční kontrole vyhnout bych hned využil.

Radek Janata

To je jasné, ale s tím se dá něco dělat. Předpokládám, že dlouhodobý cíl je, aby byly v EU a Schengenu všechny země bývalé Jugoslávie. Pak ten most dává mnohem menší smysl.

kakov

dlouhobody? takže přechodné období s výše popsanými problémy třeba 20 let?

u Srbska a přidružené Černé hory, bych se nedivil, že v EU nebudou nikdy…

Alibaba

Tak Černá Hora už je v „eurozóně“, sice ji tam nikdo nezval, ale je.
A už není přidružená k Srbsku.

kakov

vážně? tj. v schengenu? protože její „černá“ přítomnost v eurozóně totiž nic neřeší, řešením z pohledu mostu je pouze plnohodnotné členství v schengenu,

navíc má úvodní chyba, ten meziprostor patří Bosně a né Č. Hoře

Alibaba

Pokud nahradím ve vašem původním textu Černou Horu za BaH, tak na myšlence, že nebudou v EU nikdy se s váma shodnu.

František Hučava

Tak zrovna Bosnu tam teda nijak brzo nevidím…

VTT

Tak především by v Bosně a Hercegovině (to pobřeží je asi zrovna Hercegovina) by bylo fajn, kdyby se místní etnika spolu nějak udobřila, i když je mi jasné, že po událostech z 90. let to půjde těžko. Jinak možná v dlouhodobém horizontu ta BiH vůbec nebude existovat.

Mysel

Fajn by to jiste bylo, ale udalosti z posledni doby tomu nenaznacuji. Nez ze by tam byla nejaka vseobecna touha po dialogu, ale zejmena Srbove se to snazi velmi aktivne cele zase rozstourat.

JirkaF

Komentář člověka, který nikdy neabsolvoval cestu přes Neum …
Lidsky mi ten most vadí ve dvou rovinách.
1) Hako Evropané jsme ho nepostavili sami
2) Koupáci se vydají diky tomu dál a pod Svetim Iljou bude češtiny jako na Makarské 🙁

Zakon kaze

Bod 2 nastesti vyresi pristi rok, protoze vetsina pepiku jezdicich do tehlech lokalit prece nebude chtit platit eurem. Kdybych uz neemigroval, tak realne uvazuju o dovoleny v Chorvatsku po takovyhle filtraci.

none

Bud je to spiknuti a nebo Cina vyhrala verejne vyberove rizeni a nabidla nejlepsi nabidku.

František Hučava

Stav, kdy se do nějaké části země musí přes jinou zemi, je dlouhodobě strategicky nežádoucí. To není jenom tady, třeba Deutsches Eck Rakušákům poslední dobou taky pěkně pije krev, nejdřív migrační krize, pak covid a u Walsenbergu nebo Kufsteinu si, když to je blbý, klidně postojíte hodinu.

Igor Mauricio

Vy to máte v hlavince taky nějak pošašený.

Démon

Jinak stavba se má otevřít 1.8.2022 a má stát 13,5 mld Kč, neboli 500 mil EUR. Za 13,5 mld EUR bude VRT z Prahy do Brna. 🙂

Jan Sůra

Otevření dnes.

Démon

Oni ho otevřeli 23.6.2022, pak měli 1.8.2022 a nakonec tedy 26.7.2022? Ale pouze pro osobní vozidla ne? Nákladní auta a autobusy až od 1.8. nebo 1.9. ? NE?

Paja

Tohle je třeba věc kterou jsem se nikde nedočetl. Všude je otevření mostu, ale návazné komunikace se mají stavět do konce roku, takže jsem se nedozvěděl, jestli se po tom mostě dá jezdit a to mi přijde jako celkem podstatná informace.

Stepan

Mostem přes moře to začíná, speciální operací to končívá…

Pavel

Slušně vymleto

kakov

no pánové, pokud to vezmete s nadsázkou, tak je to bohužel pravda, čína realizací projektů v zahraničí obvykle sleduje své zájmy….

speciální operace sice nehrozí, alečína není děda mráz ani sociální fond…..

blue

A evropské země nebo USA snad ne?

Paja

Jenže tohle není most v Černý Hoře, kde to Čína i financuje, tady to postavili, dostali zaplaceno a finito.

Paolo

zapomel si si dat prasky na hlavu?

blue

Možná sluníčko?

Majkl

👎

Šašek

🌉Nádherná dopravní stavba.🇭🇷

projekt2501

„Pro Čínu jde o první úspěch v tendru EU“ bych upravil na „Pro Čínu jde o první úspěšně vytendrovanou a dokončenou zakázku v EU.“ Asi 8 let zpátky vyhráli nějaké dálnice v Polsku ale zakázku nedokončili.

Martin Tatran

Na těchto bosenských hranicích jsem v životě stál několikrát, nejdéle asi 2 hodiny. Takže z mostu mám velkou radost, jednak proto, že mi urychlí každoroční cestu na Pelješac. A za druhé jsem rád, že přijdou tamní celníci konečně o práci. Jenom mi v článku trochu chybí informace, kdy se ten most teda otevře.

Ondřej

První věta článku: “V Chorvatsku se dnes otevře…”
🤷🏻‍♂️

Petr

Za mě naprosto zbytečná stavba, jejímž cílem je pošolíchat chorvatské ego. „Drama“ s průjezdem přes dvě celní kontroly v Neumu je naprosto přehnané.

Vladimir

Nechápu proč by se musela jakákoliv země spoléhat na průjezd přes cizí území, když existuje možnost to udělat na svém. Co by asi Chorvati měli dělat v případě, že v Bosně začne nějaký vnitřní konflikt a uzavřou se hranice?

Démon

Obchvat Prahy je naprosto zbytečná stavba, silnic je tam dost a za 4 hodiny jste na druhé straně 🙂

Jiří Kocurek

Jakobychom z Brna do Vídně jezdili přes Bratislavu a Slovensko nebylo v EU.

Démon

taky dobrý příměr

ales

A Slovensko bylo na pokraji civilní války a bylo drženo dohromady jen vnějšími státy. Otázka času kdy se takové hranice zavřou nebo zhorší. A to Bosnia má nulovou šanci se dostat do Schengenu v dlouhodobým horizontu. A i ten Schengen není sláva jak jsme zjistily protože u tak se hranice můžou zavřít nebo zhoršit.

Chorvatsko jako suverénní stát musel zajistit svoje spojení k jeho jižnímu území. K tomu nebylo co debatovat.

Jiří Kocurek

Peáž přes Głuchołazy je v naprostém pořádku i s povinností zatahovat roletky, která tam kdysi platila. Podobně u Turówa je trať v nejlepším pořádku.
Košicko Bohumíská dráha málem zůstala z části v Polsku. Ale jen málem. Takže nic.

Domis

To, že to historicky dlouhodobě funguje v Rakousku, kde z Tyrol do Rakous vede dálnice i železnice přes Bavorsko ještě neznamená, že to bude stejně bezproblémově fungovat i na Balkáně.

František Hučava

Právě, že už ani tam to nefunguje bezproblémově. V roce 2015 tam zavedli Němci hraniční kontroly kvůli migraci, pak byly problémy se zavřenýma hranicema kvůli covidu…

Paja

Jj, naprosto přehnané. Ale dobrotu to nedělá nikdy a nikde, Poláci a Němci by vám o tom mohli vyprávět.

Jarek

Ještě by to chtělo doplnit, že návazné komunikace se ještě musí dobudovat, jelikož jsou v různém stádiu výstavby.

Démon

Kvůli tomu se to neotevřelo v dubnu. Takže od 1.8. to bude ucelené.

Jarek

Jelikož do těch končin jezdím, tak tuto akci sleduji, a dohledal jsem že krom mostu se otevře 25 km následných komunikací, a chybí dokončit cca 7 km .Takže v podstatě většina je hotová.

ABC

A boseňští celníci nebudou mít co žrát

Chronosphere

A komu tím prospějete,co?

Adam H

„My vám tu trávu v autě najdeme i kdyby tam nebyla.“ – bosenský celník žádající o úplatek, 2019

Jan

Já bych si zase našel jeho nadřízeného.

xyz

Třeba by chtěl úplatek taky. 🙁

Kubrt

Tak to bych si počkal, jak to dopadne.

ABC

šel by do cely rovnou

none

A platil bys 2x

Jiří Kocurek

Vzpomněl jsem si na Pulp Fiction: „Vidím vás v taxíku.“ prohlásil pan Wolf.

Joker

Bosna = země arcikorupčníků

Martin

13.5 miliardy eur? nemá to byť 13.5 miliárd korún, teda cca 500 miliónov eur?

Tomáš

Asi máte pravdu, na Wiki píšou, že stavební náklady jsou €420.3 million

Fiko

Za 13,5 mld. korun postavime pouze dalnici D11 z Trutnova k polskym hranicim 🙁

Aleš K.

Ocel na stavbu mostu byla dovezena z ciny. Hm. No radsi nic. Asi v tom nazoru zustanu osamocen ale cinske firmy, navic i s jejich vlastnim materialem k tomu je to to posledni co tu potrebujem.

Erik

A jeste za dotace EU.

Daniel

Bylo to hodně kritizováno. Taky se mi to úplně nelíbí, ale dotace tehdy neměly tu podmínku (nějáké pravidlo a la buy EU by se hodilo) a Chorvati prostě šli čistě po ceně.

Petr

Celej ten most je kravina. Normalne mela vzniknout exteritoriální dálnice pres Hercegovinu. (Kdyz uz je teda nemuzeme normalne prijmout do EU a do Schengenu…)

M19

Normálně Bosna a Hercegovina váš názor nebrala v potaz a takovou dálnici nechtěla. Asi je pro ně kravina taková dálnice

Petr

Inu to jim je potreba za to taky neco nabidnout treba

M19

A co jim tak asi nabídněte? Exhalace? Hluk? A nulovou kontrolu nad tím, co proudí přes jejich území s ponecháním následků případných havárií na nich? Už víte, proč je to pro ně kravina?

Radek Janata

Peníze přece. Pravidelnou platbu. Bosna je chudá země a peníze se hodí.

Navíc i z exteritoriální dálnice by mohl být sjezd do Bosny (vybavený hraniční kontrolou), takže by se jim slepšilo dorpavní spojení.

M19

Jasně, a když přestanou platit, uděláte co? Vyhlásíte válku? Budete doufat, že jednou zaplatí? To, že je někdo chudý, neznamená, že je hlupák, či se k němu lze chovat jako k otroku. Jednu silnici skrz z Chorvatska do Chorvatska už mají, v čem by jim to zlepšilo to spojení? Peníze se hodí, ale některé věci mají vyšší cenu.

Alibaba

Myslím si, že BaH chtěla moc (za výpalné na hranicích, za exteritoriální dálnici) a tak nemá nic.

Petr

Tak krucinal jednou je to potencialni kandidatska zeme EU a EU to taky plati. Tady bylo v zajmu vsech se nejak dohodnout.
Navic pokud vam tak zalezi na postoji Bosny, tak jim se nelibi ani ten most.

blue

Nelíbí, protože tím přichází o ty hraniční přechody, a rázem se jim všechna doprava vyhne.

Alibaba

Jenže kdyby ty hraniční kontroly byly normální až žádné (na exteritoriální dálnici/silnici) tak by velmi pravděpodobně ten most nikdo nestavěl – asi by nebyl důvod, i když nevím, jestli to Shengen nevyžaduje).

M19

EU platila most, ne dálnici. Dohoda nevzniká tak, že někomu by se něco hodilo, tak druhý je povinen mu vyjít vstříc. Sám jste právě přiznal, že o vzájemnou výhodnost se nejedná. A když se něco slíbí, má se to splnit, ne hledat výmluvy a vytvářet dojmy, že je to jinak. A k tomu mostu měli výhrady kvůli výšce pro pojezd lodí a to se vyřešilo. Zkuste méně manipulace a demagogie, když už nemáte věcné argumenty. Bouchat do stolu a mlátit prázdnou slámu není žádné umění.

Bobek

Když to vezmeme kolem a kolem, celý ty balkánský rozepře jsou kravina, ale co my s tím naděláme.

mlokXCM

Ono to asi bude všechno trochu složitější, než to jednoduše nazvat kravinou.

Jiří Kocurek

Jak kdyby sparťani neposílali Třinec do Polska…

Lukáš Vrábllík

Pan Marjan Pipenbaher není architekt, ale významný mostní inženýr. Často se s tímto špatným tvrzením, že most navrhl architekt setkáváme. Spolupráce s architektem je v případě mostní konstrukce určitě přínosná, ale hlavní slovo má vždy inženýr, statik. U mostu na Pelješac dokonce ani spolupráce s architektem nebyla. Pokud je mostní konstrukce navržena správně a respektuje přirozený tok sil, tak je i krásná!

Stepan

Neboli: je-li mostní inženýr dostatečně dobrým architektem, pak nepotřebuje, aby se na něm přiživovali ještě nějací místní kotasové.

Kubrt

Ne všichni architekti tvoří „kotasoviny“..