Chorvaté otevírají stavbu století. Pelješacký most spojí oblast Dubrovníku se zbytkem země
Most postavila čínská společnost, projekt zaplatila z většiny Evropská unie.
V Chorvatsku se dnes otevírá Pelješacký most, který spojí dvě samostatné části Chorvatska rozdělené asi desetikilometrovým územím Bosny a Hercegoviny u města Neum. Nejnáročnější chorvatský projekt označovaný jako stavba století vyjde na 526 milionů eur (zhruba 13 miliard Kč). Většinu nákladů zaplatí Evropská unie (357 milionů eur).
Na monumentální stavbu čekalo Chorvatsko léta, má vyřešit svízel vzniklý při vyhlášení nezávislosti v roce 1991, kdy asi desetikilometrová část pobřeží Jadranu připadla Bosně a Hercegovině, čímž byla země rozdělena.
Most navržený slovinským architektem Marjanem Pipenbaherem je dlouhý 2 404 metrů a v nejvyšším bodě dosahuje výšky 55 metrů. Projíždějící turisty zbaví dlouhých kolon a hraničních kontrol, dosud totiž museli projet územím Bosny a Hercegoviny. Cesta do Dubrovníku se díky vynechání kontrol časově zkrátí, ačkoliv bude fyzicky delší. Do Korčuly zkrátí most cestu jak fyzicky, tak časově až o hodinu. S poplatky za průjezd po mostu se nepočítá. Provoz zdarma pro všechny byl totiž jednou z podmínek dotací ze strany Evropské unie.
Mezi další části stavby patří výstavba obousměrných přístupových cest o délce 12 km na obou stranách mostu, dvou tunelů (0,5 km a 2,47 km), dvou menších mostů (0,51 km a 0,008 km), jednoho viaduktu (0, 16 km) a dvou odpočívadel. Také je plánován 7,9 km dlouhý obousměrný obchvat kolem města Ston, který bude zahrnovat dva tunely, most, viadukt a smyčku.
Odolává větru o rychlosti 180 km/h
Most je navržen tak, aby odolal větru o rychlosti 180 km za hodinu. Vzhledem k výšce a šířce konstrukce rozpětí je pod mostem otevřena vodní cesta pro velké křižníky směrem na Neum.
Slavnostní otevření mostu trvá celý den. Obřad v Brijestě začal v osm hodin ráno vigilií a vystoupením dubrovnických mažoretek. V devět hodin na se mostě Pelješac konal závod Du Motion, zatímco na pódiu v Brijestě, se vystřídá od rána do 8 hodin večer množství účinkujících, členů dechových kapel, folklórních a kulturně-uměleckých společností, klapa a sdružení z údolí Neretvy, Pelješace, ostrovů Lastovo a Korčula, Dubrovníku a celé Dubrovnicko-neretvanské župy. Večerní program bude zahájen prvním provedením skladby Fanfare 304 skladatele Mateje Meštroviće, následovat bude národní hymna a projevy představitelů vlády. Poté bude následovat Meštrovićova druhá skladba „Let them pass“, která vyvrcholí v souboru Linđo za doprovodu symfonického orchestru a vše zakončí „Óda na svobodu“ v podání Dubrovnického symfonického orchestru, Lado a Linđo Ensembles, sboru Chorvatského národního divadla Split Opera a Klapy Sveti Blaž a velkým ohňostrojem. Nakonec, když pyrotechnici a policie most vyčistí, přejede přes něj vůz „Nevera“ výrobce Rimac, v současné době nejvýkonnější elektromobil na světě, který se na mostě setká s trojnásobným mistrem Evropy v motorismu Niko Pulićem v automobilu chorvatské výroby.
V roce 2007 začaly na stavbě pracovat tři chorvatské společnosti, ale kvůli následné finanční krizi se stavba postupně zpomalila a nakonec zcela zastavila a všechny tři firmy zanikly. Po vstupu Chorvatska do EU a získání přístupu k fondům Unie se dal projekt znovu do pohybu.
Nejnižší cenu za konstrukci se dvanácti pilíři a 165 segmenty nabídla čínská stavební společnost China Road and Bridge Corporation. Po letech příprav a odkládání začal most z moře vyrůstat v červnu 2017. Pro Čínu jde o první úspěch v tendru EU. Ocel na stavbu mostu byla přivezena z Číny.