Chodící směnárna a převlečený naháněč. Na pražském letišti bují nové podvody
Naháněč na pražském letišti. Foto: Zdopravy.cz

Nepoctiví taxikáři už si místo oficiálních poskytovatelů hrají na informátory.

Nepoctiví taxikáři už si místo oficiálních poskytovatelů hrají na informátory.
Tak železnice udělá dojem na cizince „Sherwoodem“…letistě zase těmito službami. Vítejte v čr.
Kdyz sel zregulovat podomni prodej, tak pujde zregulovat a zakazat i tohle.
Přitom by stačila velmi jednoduchá věc. Při loučení s pasažéry ještě v letadle, pustit jim krátkou nahrávku s varováním. Jak tomu bylo kdysi v pražské MHD, kvůli kapsářům v centru…
Překlad: „Vážení cestující, přistáli jste v zemi třetího světa, kde jsou jednak lidé morálně dostatečně na dně, aby takovéto scamy na turisty dělali, jednak jsou všichni ostatní naprosto neschopní tyto dlouho známé a rozšířené scamy vyřešit. Tak si na ně alespoň dávejte pozor. Děkujeme, že jste se rozhodli navštívit Českou banánovou republiku a přejeme vám příjemný pobyt.“
Jako, určitě je to lepší než to nemít, podobně jako v XKCD 463.
Jak asi letiště může bojovat proti scamum, když samo pronajímá prostory podvodným bankomatům a směnárnám 1€=15 korun
Podvodným? Ty směnárny a bankomaty jsou podvodné?
Vím, zme byste to tak rád viděl, ale bohužel podvodného na tom není zhola nic.
Většinou tam je nerovnost znalostí.
Někdy je na ceduli před směnárnou zavádějící informace. Někdy zákazník nezná konkureční/běžný kurz.
Trestný čin Podvodu to vesměs nenaplňuje, ale z mého vnímání morálky to podvod je. A po změně předpisů by třeba neúplné ceníky na ceduli, nevyžádání souhlasu(bankomat) mohlo být pokutovatelné.
Vše by elegantně vyřešil funkční a přehledný informační systém na letišti, třeba i s QR kódem odkazujícím na multilinguální web se všemi informacemi hned za gatem. Praha je mekkou turistického scamu.
Tihle mířej na lidi, co jsou moc sexy na požívání chytrofonu s internetem…
I kdyby měla mluvčí 100% pravdu a letiště ani policie nemohly řešit nahaněče venku, na úvodní fotce je jeden zcela evidentně uvnitř budovy. A nikdo ho neřeší. Když tedy podle letiště došlo k posílení ostrahy a tenhle může stát byť jen pár sekund v hlavních dveřích z terminálu, před kterými má stát minimálně jeden z ostrahy, tak jak kvalitně dělají svou práci?
„Bohužel jsme se dostali na hranici našich legálních pravomocí, a proto zdůrazňujeme, že tuto situaci nemůžeme vyřešit sami. Potřebujeme pomoc města a policie, aby byl problém adekvátně vyřešen. V případech, které se odehrávají mimo terminály nebo v prostorách MHD, nemá letiště přímé kompetence k zásahu. Na podezřelé jednání pravidelně upozorňujeme příslušné orgány. Spolupracujeme s nimi dlouhodobě a jsme připraveni v tom pokračovat i nadále,“ Takže když si před letištěm otevřu stánek s langošema, tak je to cajk a nikdo z letiště mě nebude otravovat, protože nemůže? Chápu to správně? Po té aféře s Rubešem, se situaci nijak nezměnila. Ti chlápci… Číst vice »
Jaká úplná novinka? Bony, chceš bony? To už tu bylo 😀
Je pro Uber složité vybavit letištní řidiče terminálem s tím, že by si cestující dohodl jízdu přímo s řidičem, bez apky? Řidič by mohl mít svou verzi apky, kam by tu jízdu pro formu naklikal a jede se.
Kiosek na objednávání Uberu je uvnitř letištního terminálu. Přátelé analogových řešení si mohou svá eura v hotovosti vyměnit v kurzu 1€ – 18 Kč ve směnárně a osobně si s taxikářem dohodnout odvoz bez appky. Za 4000 je vezme každej.
Pořád by ale u sebe museli mít něco jako „přenosný“ kiosek, jen terminál nestačí. Český zákon tohle bohužel jinak neumožňuje.
Buď se jede bez appky, kiosku, ale pak musí být taxametr a tím pádem nemůžete znát cenu předem.
Nebo se jede na základě objednávky na elektronickém zařízení (appka, kiosek), kam musí zákazník zadat mail, na který mu přijde účtenka, pak zná cenu předem.
Poslední možnost je znát cenu předem a nemít aplikaci, ale pak musí být sepsána smlouva (takže jméno, příjmení, adresa a veškeré náležitosti smlouvy od zákazníka).
Jiné formy taxislužby český zákon nepřipouští.
Prosím vás, můžete mi sdělit, co se skrývá pod pojmem „letištní ochranka?“ PČR, MP, OLE? Nějak tapu v tom, kdo ma tohle na starosti….
Soukromá bezpečnostní služba. Není to bezpečnostní sbor
Na letišti funguje soukromá bezpečnostní služba? To je pro mě docela novinka. Zažil jsem tady S4Securtitas (M2C pana Bárty) na hlídání v garážích i na cargu, ale v terminálech, to je pro mě novum…..tak díky za info, dělal jsem tam v bezpečnosti 10 let, ale to za nás nebylo….
Kde není vůle, tam se hledají výmluvy. Pokud by vůle byla: 1. začal bych vyhozením na hodinu těch „sekuriťáků“, kteří si s podvodníky přátelsky kecají. Taková „security“, v kamarádskem vztahu s podvodníky, nemá absolutně žádný význam 2. dále samozřejmě zákaz vjezdu na závoře pro každé taxi/auto, které bude přistižené, že veze lidi zlanařených těmito náhaněči. Pokud vymění SPZ, tak zakázat znovu. 3. Nově najatá security po vyhození té původní pokaždé, když uvidí podvod v akci, k situaci přistoupí, a angličtinou alespoň na úrovni B1 právě podváděnému turistovi situaci vysvětlí. 4. Policie může zákonně „obtěžovat“ tyto podvodníky častými „rutinními“ silničními kontrolami,… Číst vice »
Bohužel trošku zkreslené představy o tom, co policie smí a nesmí. např. vám navrhované “ rutinní obtěžování“ kontrolami apod. by celkem brzy narazilo a z kontrolujících (policie) by se stali kontrolovaní (gibs a další). K bodu (1) – no, ona ta „securita“ tam moc možností dělat něco jiného nemá. Nemá žádná práva navíc oproti běžnému občanovi. Vámi navrhovaný „scénář“, že by se přidružovali do hovoru těch dvou, by vedl jedině k tomu, že by se tam navzáuem začali překrikovat, následně strkat, a jakmile by třeba ten securiták do toho zmetka jenom strčil, začal by opět ze securitáka být ten, na… Číst vice »
Tak do nikoho by ochrankat nemusela. Jen by stačilo říct: „Tento pán je podvodník, informace o oficiálním taxi objednáte támhle, lístek na autobus můžete koupit támhle, doporučuji zaplatit kartou.“ S pozice ochranky (nebo jiné „oficiální“ pozice) by to přece mělo nějakou váhu. V podstatě ani není nezbytně potřeba ty „podnikatele“ trestat, či zavírat. Stačí jim vytrvale varovat kavky a kazit jim tak lup. Oni po čase odejdou sami.
Tak letištní ostraha na rozdíl od běžného občana nebo ochranky třeba v supermarketu nějaké ty pravomoci navíc má. Není jich mnoho a většina se týká protiprávních činů přímo v letectví (třeba známé kontroly a další), což na tyhle podvodníky na parkoviště předpokládám nejde vztáhnout, ale jako zástupce provozovatele letiště může koordinovat bezpečný a plynulý chod na letišti (§ 31 zákona 49/1997) takže když by se chtělo, určitě to půjde. Protože na tomhle § stojí část provozního řádu letiště, který se podle svého znění explicitně vztahuje i na prostor před halou a parkovací plochy.
K tomu Balkánu, v Bělehradě staví autobus hned u východu z haly letiště (i když po balkánsku ne vždy přímo u sloupku s časy odjezdů) a taxíky stojí až v dalším zálivu. Nějaké naháněče tam samozřejmě potkáte taky, ale měl jsem pocit že je tam hlavně jedna fronta stejně vypadajících taxíků kde nabírají cestující popořadě. Příjezd na letiště je taky přímo ke dveřím terminálu. Existuje expresní linka A1 jako náš AE do centra anebo běžná linka 600, která jezdí zdarma stejně jako zbytek MHD. Ovšem zas po Balkánsku jízdní řád je silně orientační, jezdí to spíš systémem náhodných výstřelů, do… Číst vice »
A nebylo by prostě nejlepším a nejjednodušším řešením, kdyby mělo letiště vlastní naháněče / info složbu? Vždyť by to zas toli nestálo, když si je můžou dovolit ti zloději, ne? IMO by to byl zcela zanedbatelný náklad vzhledem k rozpočtu letiště, ale pozitivní dopad na reputaci by byl značný.
Ne. Joudovi, kterej mění peníze u nějakýho kolotočáře na autobusový zastávce, není pomoci. Ten si nějaký ty vidle, na který by si mohl naběhnout, vždycky najde…
Čom na to Uber?
Take si říkám, že i Uber by měl mít zájem na tom, aby u letiště tihle lidé nebyli.
Nedávno při čekání na přílet jsem tyhle osoby se zájmem sledoval. Bylo po přistání KAL hloučky turistů se pomalu loudali z T1. Jedná trojice stala, čekala na odvoz a přiběhl jeden z naháněců a začal je otravovat. Oni asi věděli a gestikulaci že nic nechtějí. Přijelo Audi jednoho z pražských hotelů řidič vystoupil a normálně toho naháněce chytnul a mrsknul s ním o zem. Něco na něj zařval a ten se rychle sebral a mazal pryč. Dokonce si toho všimla policie co byla v hale. Jen vylezli, zjistili situaci a zase zašli dovnitř. Všichni nastoupili a odjeli a byl klid.… Číst vice »
Tam možná tkví jádro problému. Policie je zašitá v hale. Kdyby chodili před halou, tak bude mít naháněč/ruličkář aspoň méně času na svoje šmeliny.
Já nevím, ale kdyby ochranka měla za úkol v každém případě informovat turistu o rizicích, asi by jim to kazilo kšefty. Ale jednodušší je říci že je to znepokojuje a že nemohou nic dělat
A já měl vždycky za to, že letiště je prostor se zvýšenou bezpečností… asi si tam otevřu nějaký nelegální stánek. Borci z ochranky dostanou slevu a budeme žít v hezké symbióze.
Jen to nesmí být směnárna – na to je letiště citlivé, protože to jim sype koncesní poplatky. Ale cestující MHD? Pff, ať je klidně někdo třeba okrade.
Jo letištní UBER, :-). Když si objednám UBER přes apku v mobilu, tak musí přijet na příjezdy, ale je o třetinu levnější než ten přes UBER terminál na letišti.
Taky ale bude méně kvalitní auto, řidič bude na 90 % procent uzbek nebo jiný obyvatel postsovetskych republik u obou služeb.
Každopádně pokud bude auto na flotilu tak na 100 % jste přispěl k okrádání ČR na daních
A to, že to bude nějaký uzbek je problém?
Jezdím s uberem celkem často, velmi často je to nějaký imigrant z východu, a problém jsem tedy nezaznamenal.
Ano je to problém a to že cizinci jezdí z 95% pod flotilou a flotily okradaji ČR na daních. Předpokládám že vám to je jedno hlavně že usetrite pár korun.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/225452801240028/0/823849-cerna-jizda/
Ale copak minusaři, nevoní vám fakt že ten kdo jezdí s flotilou jezdící pro uber a bolt podporuje okrádání ČR na daních.
Njn důkazy fakt mluví jasně
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/225452801240028/0/823849-cerna-jizda/
Jenže pro Čechy je typické že pro pár korun co ušetří na taxíku radši privrou oči nad okrádáním státu na daních
To víš nejlepší je, když má stát hodně peněz, pak může v prohraných arbitrážích platit třeba 18 mld. Kč. Já radši ušetřím.
Ale to prece tak nejak neni problem uzivatelu Uberu – jestlize tato spolecnost (nebo kdokoliv se na jejim businessu podilejici) nejakym trikem okrada CR na danich, pak jsou tu od toho prislusne organy, aby proti tomu zakrocily…
Problem uzivatelu je, kdyz jedou nelegalnim taxikem – pak ano, pak pravdepodobne zcela vedome (pokud jsou to Cesi a ne napaleni cizinci) prispivaji k okradani statu na danich…
Já své účty platím, a to naprosto transparentně a bezhotovostně. Jestli stát není schopen to ani tak zdanit, není to problém můj, ale toho fousatýho znalce Kirchhoffových zákonů. Třeba to líp zvládne ta vyžraná TikTokerka…
Koľko si dokážu zarobiť vďaka tým predajom lístkov na mhd a kurzovým rozdielom? Keď si do zmenárne príde 100 ľudí denne vymeniť 500 EUR/USD, rozumiem, že cez horší kurz pár korún z toho vytiahnu. Ale tam pri automate na mhd na lístku za 330 kc? A neverím tomu, že sa nájdu až tak sprostí ludia, ktorí by si u niekoho takého nechali vymeniť okrem drobných na lístok aj vyššiu hotovosť.
Jenže oni těm turistům nedají české koruny, ale staré běloruské rubly, které už jsou neplatné, nebo maďarské forinty, které mají 15x nižší hodnotu. Dost zahraničních turistů na to skočí, protože neví, jak české bankovky vypadají. Ti falešní směnárníci nevydělávají na kurzovém rozdílu, ale na tomhle podvodu.
To že tomu nevěříte, neznamená že se to neděje. A on jim ten lístek nekoupí/nerozmění.
On jim pak nabídne, směnu peněz, pokud nemají CZK cash. To je ten problém. Stačí si projít pár Jankových videí a spadne Vám brada kolik lidí si mění peníze na ulici s někým uplně cizím.
Mění třeba s „výhodným“ kurzem 15 Kč za euro, takže když turista změní třeba 100 eur, tak je to „výdělek“ nějakých 1500,-.
Ty žvásty letiště mě naprosto fascinují.
Když letiště chtělo po minulé reportáži vykázat činnost tak všem taxikum co jezdili nepoctive zablokovali vjezd k terminálum a byl chvíli pokoj. Cigoši na T2 a Vietnamci na T1 si sice vyměnili spz ale blokace nové spz byla provedena téměř okamžitě.
Měsíc byl klid teď se situace vrátila a letiště tvrdí že ma omezený pravomoci.
Lži kterým nikdo nevěří
Nechápu, proč jsou pravomoci policie a bezpečnostních služeb omezené.
Podvodníci se nenacházejí ve veřejném prostoru, podle katastru nemovitostí jsou budovy, silnice a parkoviště před terminály ve vlastnictví společnosti Letiště Praha, a. s.
Když se nechce, tak je to horší než když to nejde. Otázka nejsou pravomoci policie, ale jejich ochota pracovat a dělat, co by měli. Moje zkušenosti – až na dvě výjimky – jsou s PČR naprosto otřesné. Když na 158 zavoláte, že vám ukradli auto, tak vás sprdnou, že jim nemáte volat, ale dojít si na místní oddělenení PČR. Když tam přijdete, tak jejich reakce „a proč nám to chodíte hlásit, my vám to auto hledat nebudeme“. A mají tendenci a snahu vás donutit nepodat oznámení, aby nemuseli nic psát a vykázat ve statistice. Když bydlíte v domě, kde pronajímatel… Číst vice »
Policie takto vychovává občany, aby nic nehlásili – míň práce, lepší statistiky.
Protože úplatky
To že je něco v soukromém vlastnictví neznamená že to není veřejný prostor.
No, to je otázka, zda letiště a jeho parkoviště jsou veřejnými prostory.
Vzhledem k tomu, že parkoviště a letiště mají určitá provozní a parkovací řád, která stanovují, kdo a kdy může vstoupit, řekl bych, že ne.
Park ma taky provozni rad a je verejnym prostorem.
Letiste je ze sve podstaty verejnym prostorem uplne stejne jako nadrazi.
Praha. Místo, kde cash-only turisty během jednoho dne přeškolej na fanoušky chytrofonů a bezhotovostních plateb…
Všichni všechno dlouhodobě řeší a posouvají a pořád se nic nemění 🙂
Na hlavnim nadrazi v Praze posledni mesice nad Billou tez vidavam muze s napisy oficialniho taxi. Resi to Sprava zeleznic vubec? Ci se s nekym domluvila oficialne?
Nebo pan Svoboda radeji dela, ze to nevi?
Ten nemusí nic předstírat 🙂
Podle mě zatím zadali studii proveditelnosti a v roce 2027 spustí akci…
No, a to je to samé. Neexistuje žádný legislativní základ, který by jakkoli „znemožnoval“ chodit kdekoli s tričkem „oficiální taxi“.
Možností SŽ jsou v tomto nulové. A možnosti policie také.
Nedávno jsem letěl na JFK – v prostoru výstupu z letiště, kde nahaněči fungují, jsou všude velké cedule v duchu pokuty USD 3000 za nabízení neoficiálních služeb. Kromě jasně označeného informačního kiosku žádný jiný „informátor“ není, hotovo. Kecy jak to nejde – v místě v podstatě provozované státem přes MF, je čistý alibismus a neschopnost managementu letiště. Jasně vydaný předpis, striktní pokuty a finančně motivovaná ochranka za odhalení ilegální činnosti a je klid. Je tristní jak management letiště a stát ve formě majitele nejsou schopni už desetiletí jasně konat.
Já mám takové podezření, že spíš než o neschopnost, se jedná o neochotu. Zkrátka že s tím ve skutečnosti nic dělat nechtějí, jen chtějí, aby to tak vypadalo. Podotýkám, že je to jen můj pocit…
Kéž by svět byl tak jednoduchý, a co vidíte v JFK, šlo realizovat tady. Pokud americká či místní legislativa umožňuje takovéto pokuty a postihy, tak tam takovou ceduli dají a je vymahatelná. Pokud by takovou či podobnou ceduli dali na letiště Praha, tak by se jim všichni jen vysmáli, protože – no, byla by to jen cedule, bez jakéhokoli dopadu. Problém nehledejte momentálně na letišti, ale v legislativě, která jim moc prostoru nedává. (a pokud by to bylo státní, tak by to situaci ještě více komplikovalo – zatímco pro „občany“ (a obecně nestátní sektor) platí, že co není zakázáno, je… Číst vice »
Docela by mě zajímalo, jak ti taxikáři přemýšlí. Mám za to, že podnikatel, který nabízí své služby, je chce nabízet tak, aby se k němu zákazník opět vrátil. Tihle taxikáři ale, mám pocit, přemýšlí tak, že chtějí zákazníka oškubat, a už nepřemýšlí nad tím, že si vytváří špatnou pověst, která pak vede k tomu, že s k nim zákazníci nevrátí. Dost divný způsob přemýšlení.
Ano, protože příště zase najdou nějakého nového zákazníka a nepotřebují aby se ten oškubaný vracel. A ten si příště stejně nebude pamatovat jaká „firma“ to minule byla, pokud tedy vůbec bude uvažovat o opětovném využití takové taxislužby.
Pokud loví turisty, tak kolik turistu přilétá do Prahy opakovaně a ještě si pamatují, který konkrétní taxikář je před x lety oškubal?
Vy máte konkrétního taxikáře, kterého vždy voláte? To může fungovat tak možná někde na maloměstě, kde ty taxíky jezdí dohromady dva.
Tady – stejně jako u jiných turistických pastí – neexistuje motivace budovat zákaznickou loajalitu, pouze co nejvíc obrat při první příležitosti.
Vždyť je to úplně jasné a stejné jako u jiných turistických pastí. Tihle „podnikatelé“ cílí na turisty. Turisté se nevrátí ani pokud budou spokojení, protože zítra už budou zase doma. Ale oni zítra okradou zas jiné turisty. A takhle pořád dokola.
Historie ukázala, že turisti (spousta z nich) je zcela nepoučitelná, hloupá a naivní.
O těhle podvodníčcích se ví, setkáte se s nimi na spoustě letišť – a to i v západní evropě – nádražích a podobných místech, a i když se o tom všude píše, tak se stejně nechají nachytat.
Milion let tyhle vši působí na letišti, a i po tom milionu let najdou dost lidí, kteří jim naletí.
Takže ten taxikář ví, že může šmelit, a zákazníků bude mít víc, než dost.