Jezdí už i místní. Lime si koloběžkový byznys v Praze chválí, chce přispět na pruhy a parkoviště
Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime
Na cyklopruhy je firma ochotná i přispět. Tvrdí, že kvůli nesprávnému parkování rozdala za měsíc i 500 pokut.
Největší a oprávněnou kritiku dostává Lime za to, že jejich koloběžky jezdí a parkují bezohledně na chodníku. Pokud společnost zaplatí všude kde jezdí bezpečné a oddělené cyklopruhy / cyklostezky, většina lidí bude spokojená.
To však není v jejich možnostech, takže se dočkáme nakreslení pár pruhů na silnice, marketingové fotky a konec.
Omlouvám se optimistům za svou rezignaci v dobro společnosti Lime.
V Brně třeba všechny koloběžky parkují už jen na vyznačených místech (nebo si už hodně dlouho nevybavuji, že bych nějakou viděl mimo). Tohle zjevně je zrovna řešitelná věc.
To, že jezdí na chodnících máte pravdu, taky mě to štve. Zároveň prostě zoufale chybí infrastruktura a co si budem, ty ulice s auty jsou nebezpečné (čímž je nevyviňuji). Řešení je buďto oddělená infrastruktura nebo plošná třicítka. Nevím co z toho je politicky méně průchodné.
Pět set pokut za měsíc? To bude hádám několikanásobně více, než rozdají „páni“ policajti za špatné parkování aut napříč celou Prahou. Zaostalý kocourkov 🙃
No tak vzhledem k tomu že radni phy 2 schvalili zastavění kolejiště hlavního nádraží viz třeba: https://www.denikvektor.cz/ekonomika/prazsti-pirati-se-postavili-pente-chce-zastavet-plochu-tri-vaclavaku-2613.html
Tak jsem zvědavej kolik Penta přispěje na dostavbu vnitřního okruhu, aby se ti lidi do těch nových baráků měli jak dostat…
Vnitřní okruh bude od těch baráků 3.5 km daleko, ten moc nepomůže. A jinak už tam je metro a vlak, takže obslužnost dobrá.
Jasně a proto si u masaryčky penta staví garáže..
Dívám se že to stojí 265 korun za hodinu (25 korun rozjezd, 4 koruny minuta jízdy). To tím za tu cenu vážně někdo jezdí? Dražší už je jen taxi.
Ano, třeba já to používám často a opravdu ne na takové vzdálenosti, abych tím jel hodinu. Ale například z okolí Nám. míru na Vinohradech na Žižkov. Vyjde to na cca 40 – 70 czk a člověk se projede. To že to není o tolik levnější než třeba nejlevnější Bolt je sice pravda, ale tak to neznamená, že auto je vždy přednější.
Vaše projede je značná nadsázka, na těchto kolostojkách , nazývat to koloběžkou je skutečně nonsens, si prostě pár minut postojíte. Jet na tom hodinu jako prkno je o záda. Popravdě tyhle sdílené koloběžky jsou jeden z důvodů proč moje obyčejná koloběžka je poslední dobou na háku a jezdím pouze na kole. Před pár lety na nás, koloběžkáře veřejnost tak nezahlížela. Tyto samohyby jsou samozřejmě v některých lokacích výhodnější než auto ale celkově pro město nic přínosného neznamenají ( auta samozřejmě také ne) . Nemluvě o tom, že část těchto společností posledních 10 let funguje jako kočovný cirkus, navezou 1200-5000 koloběžek,… Číst vice »
Další co zde má potřebu rozebírat význam slov. Stejné jako debata u carsharingu. Abych řekl pravdu, I don’t give a fuck (moderátor promine).
Hm, prskaje cosi “ světovým jazykem“ se nám ozvalo. Inu dobře, vy se projedete a zbytek si světa na kolostojce trošku natřese páteř : ) Moderátor promine, ale většina lidiček, kteří mají v české debatě chuť udělat dojem, si nezaslouží, aby jejich “ dotčené“ příspěvky nebyly pro zasmání 🙂
Ano, turisti, je to celkem levná atrakce. Nedávno mě banda turistů na těchhle koloběžkách málem smetla z chodníku 🙁
Mně uprostřed přechodu, když jsem šel na zelenou a oni vesele na červenou.
Ano jezdí – turisté, obvykle v noci, obvykle v podnapilém stavu. Máme proto na Praze 1 ty koloběžky moc rádi! Mimochodem turistický bus si účtuje 36 eur za jízdenku.
V každém případě tohle zrušit, zakázat, zakleknout. Na Praze 1 je to peklo. Koloběžky, kola, furt něco někde drnčí, hučí. Turisti, alkohol, randál. Obecně vstup do Prahy 1 by měl být tam nebydlícím osobám zpoplatněn, protože to co sem leze je nezkutečný. Dále zrušit ty provozy pro všechny vejpitky. Ožrat se dá i na P – dvojce, trojce a tak dále. Praha 1 je srdce Prahy a tedy i státu, a tomu by měla odpovídat i politika, ostatně zklidnění a zdůstojnění Prahy1 je takhle i zájmem celé společnosti a všech občanů. Prohllídky P1 jenom organizovaně, s rezervací předem. Otevřít Prahu… Číst vice »
Další troll
Nemam rad, kdyz nekdo trolli vic nez ja… Ale takhle argumentovat je dost chabe i na profitrolla.
Zase stejný nesmysl – fikce ulevování automobilové dopravě v centru, ten kdo zvládne jízdu na koloběžce zpravidla dobře chodí (někdo s neuropatickou nohou nebo čerstvou kloubní náhradou asi na koloběžku nepoleze)…a kdo dobře chodí a přesto nepoužívá vhd + chůzi, nebude běžnou cílovkou koloběžkového byznysu.
Naopak, i jedna koloběžkojízda dokáže omezit, ne li ohrozit stovky chodců
Tohle je rozšířenej omyl. Je spousta lidí, kteří mohou chodit relativně v pohodě, ale nedojdou daleko. A i když je někdo dlouhé chůze schopen, je ve srovnání s kolem nebo koloběžkou pomalá. Takže oproti chůzi tyhle lehké dopravní prostředky násobně zvětšují reálně použitelný akční rádius. Samozřejmě to není pro každého, já osobně třeba elektrické koloběžky nepoužívám vůbec, protože moje nohy nemají moc rády dlouhé stání na místě (to radši jdou nebo ještě radši jedou na kole). Ale jiným zase ty koloběžky vyhovují víc než kolo. A myslím, že ve městě by stálo za to nechat co nejširší svobodu volby. Ne… Číst vice »
V chráněných cyklopruzích mohou jezdit i méně mobilní lidé na vozících. Na západě je to celkem běžné, u nás tomu brání právě nedostatek infrastruktury, bariérové chodníky, špatná údržba chodníků a neukáznění řidiči.
I když je Praha 1 jinak hodně divná, v tomhle ji chápu. Jinde, když nějaký frikulín hodí koloběžku na chodník, dá se to obvykle aspoň nějak obejít, když je jen jedna nebo dvě. Na Praze 1 jsou chodníky úzké a obejít často není vůbec kudy.
A proč jsou ty chodníky tak úzké? že by „památkově chráněná“ parkovací místa pro osobní automobily všude?
No ono někde je součet chodníků jen o málo užší než vozovka, stará zástavba. Jako městský cyklista vidím ty ucpané chodníky koloběžkami častěji než je mi mile…
Jo, jsou i takové, jsou v centru i opravdu úzké uličky. Ale obecně platí, že dojem úzkosti většiny pražských ulic (a platí to i pro nemálo těch v nejužším historickém centru) je dán tím, jak strašně moc prostoru v nich zabírají zaparkovaná auta. Stačí si takovou ulici projít při blokovém čištění a dojem z šířky je najednou diametrálně odlišný.
Chodníky jsou úzké, protože ty ulice nejsou pěší zónou. Ve většině ulic Prahy 1 by podle mě být chodníky vůbec neměly a měl by to být sdílený prostor pro všechny (auta, chodci, cyklisté, koloběžkáři, atd.) s různými omezeními.
Kdyby raději ty kolobrndy uklízeli.
Lime, Rekola a Nextbike by se měli mezi sebou dohodnout a především na Praze 1 několikrát za den na stanovištích uklízet poházené koloběžky a kola. Třeba najmout jednoho brigádníka co to bude dělat jen to.
Tak ono k tomu, co je všech, nově se říká sdílené, většinou nikdy nepanoval a nepanuje zrovna odpovědný přístup. Je to pro mnoho uživatelů bezesporu funny, dá se s tím kličkovat na chodníku, švihnout to přes přechod v plné jízdě, na silnici jet v protisměru. Neříkám, že k tomu vůbec nikdo nepřistupuje s pravidly v hlavě, většina to nastavené s nimi jistě má, ale vidím co vidím, zvláště v oblasti Starého Města (mladí turisti – nejen ta divokost, ale právě i „pohození“).
V Praze i kdybyste zaplatili celé řešení a ještě k tomu přidali na úplatky, tak oddělené cyklopruhy nevzniknou
Njn, dokud budou Praze vládnout lidé s volantem v hlavě, co třeba zdůvodňují změny klimatu jako změny na Slunci, tak se nezmění nic..
Výkon Slunce se … mění.
https://astro.sci.muni.cz/hollan/gw/clanky/slu_klih.html
Ať je důvod změny klimatu jakýkoli, motorku s názvem koloběžka to nezaparkuje.
A pruhy pro bruslaře? Pro jezdce na zvířeti? Pro běžce (zvlášť rekreační, atlety a seniory) ?
Wow, 500 pokud měsíčně… to jim klidně rozdám za den v jednom člověku.
Sice se to mírně zlepšuje, ale stejně bych tenhle mor zakázal, většina uživatelů jen ohrožuje chodce.
Trochu ďáblův advokát: proč ohrožují chodce? Protože není vhodná (cyklo)infrastruktura, kde by mohli koloběžkáři jet.
Ono to chce vzájemný respekt ze všech stran. Ze strany aut (kolik procent plochy ulice slouží autům, jedoucím či stojícím?), cyklistů (fakt nejezděte na chodnících, ohrožujete lidi), koloběžkářů (kdo má překračovat vámi odhozené koloběžky?) i chodců (co se motají po cyklopruhu, přestože je vedle volný chodník).
Jde i o to, co jsou ještě koloběžky, a co už ‚motoběžky‘. Dokud to bude mít rychlost (a sílu) jízdních kol, sdílení pruhů s nimi bude namístě; s motocykly bych se ale na kole předhánět nechtěl.
Pojedu -li na jakémkoli vozidle, ostatně i půjdu -li pěšky, trasou kde není pro daný modus vhodná infrastruktura, jsem pitomec.
Pokud tím navíc budu ohrožovat ostatní, jsem navíc arogantní hovado.
Obojí by asi šlo omluvit výjimečnými důvody nebo okolnostmi, pouhé „já chci“ ale asi není omluvitelné ničím.
(elektrokoloběžku používám po Praze hodně, vlastní i nájemní. K jízdě i parkování používám výhradně plochy určené vozidlům a nevnímám žádný nekomfort. Tím víc mě vytáčejí ta arogantní hovada..)
Ty koloběžky k nabití sbírá a rozváží cyklorikša? :))
Maj výměnný baterie, takže by to na kole nebo líp cargokole určitě šlo, dalo by se jich v pohodě uvézt relativně dost. Ale realita jsou co jsem viděl auta nebo skůtry. Ale není se co divit, celé město tlačí infrastrukturou lidi k motorové dopravě jak může, firmy se přizpůsobujou.