Chaos kolem jízdenek na jihu Moravy. Kraj plánuje, že doklady ČD bude uznávat
Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK
České dráhy na svém webu oznámily, že doklady platit nebudou.
České dráhy na svém webu oznámily, že doklady platit nebudou.
Jsem rád že my internetový experti jsem vyvinuli tlak na kraje aby uznali že vymýšlí totální blbosti co jsou těžko realizovatelné 😃
To nevadí. Chaos byl zaset. Raději to zkoušet nebudu a zůstanu u auta….
Několikrát jsem osobně mluvil se dvěma politiky, zabývající se dopravou. Jeden ve funkci náměstek krajského hejtmana pro dopravu ( ODS ) a opozičním politikem ( stínový ministr dopravy ANO ). „Jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet“. Zíral jsem, co o veřejné dopravě ví a co mají v úmyslu s ní dělat. Ani jeden vůbec neví, jak to v praxi a v provozu dopravců chodí. Když jsem jim uváděl příklady z provozu, nebo se jich ptal na konkrétní věc, tak lapali po dechu a nevěli co řící. Tedy věděli : „Jó to my nevíme, jó to my neznáme …….“
Dle popisu: ten druhý jmenovaný velmi pravděpodobně nikdy nebyl rozhodující osobou v rámci JMK. Ten první jmenovaný – tam by to potenciálně (přinejmenším od roku 2020) sedět mohlo, nicméně: ten tedy je z JMK, nebo z jiného kraje?
Kolovratník a Kortyš, mohu-li si tipnout, koho má VýpravčíXY na mysli.
O. K., to by mohlo sedět; pokud tomu tak je, tak by šlo o Pardubický kraj, který ale jízdenky ČD uznává i vnitrokrajsky.
Mmch. pro zajímavost (když je řeč o těch celodenních jízdenkách) Celodenní jízdenka ČD pro Pardubický kraj (tedy vlaky ČD v něm) stojí 219 Kč.
Celodenní jízdenka IREDO (pro Pardubický i Královéhradecký kraj, vlaky i busy všech dopravců) stojí… 200 Kč. 🙂
ČD nastavily ceny síťových jízdenek nesmyslně vysoko, což platí především pro ty krajské – a zejména když (ČD) přicházejí soustavně o stále další výkony, kde jejich jízdenky platí: kolik je ve skutečnosti takových šotoušů, aby je bavilo celodenní projíždění tratí sjízdných ještě pořád vlaky ČD jen proto, že nqbídkq celodennícho jízdného je pro takové použití výhodná? V MHD je v Evropě obvyklá cena jednodenní jízdenky ve výši cca 3 – 4 jednoduchých jízdenek, a tak by i ČD měly při tvorbě cen jednodenních jízdenek vycházet z nějakého podobného principu, protože 3 – 4 přesuny běhěm jednoho dne jsou asi ještě… Číst vice »
Poděkujme např. Petru Pithartovi, Ivanu Langrovi a dalším za vytvoření krajů. To se vám fakt povedlo, soudruzi.
Děkuji a bez ironie. Existence krajů odpovídá rakouským spolkovým zemím, příp. švýcarským kantonům.
Nedovedu si představit, že by všechny vlaky měly být „bagrovány“ ze strany MD vs. regio. autobusy by objednával někdo jiný (mmch. dokud je platily okresní úřady, tak fůra linek končila v poslední obci okresu, tzn. mizerné bus-spojení bylo přes okresní hranice, kterých je daleko víc než krajských).
Kraje byly vždy. To určitě ano. Nezpochybňuje se… U nás je však problém s jejich počtem, tím spojenou často i malou rozlohou, zjevné nevyváženosti ve velikosti a tím třeba i vlivu, a hlavně, v množství mužiků, žijící v iluzi spoluvlády na samosprávě. Ale vážně, s ohledem na NUTS2 a další spojená doporučení ze strany EU k samosprávě a jejímu vedení, bych se přimlouval a dokonce jsem si i naivně myslel (potažmo si to mysleli i vyučující na ESF MU svého času), že dojde k navrácení původního krajského dělení, samozřejmě v otěžích samosprávy. Matně si z výuky pamatuji, že dělení na… Číst vice »
– I v Rakousku je malý (a „nudlovitý“, mj. bez souvislé železniční sítě!) Burgenland či Vorarlberg a jejich zemská hlavní města mají znatelně méně obyvatel než nejméně lidnaté krajské město ČR. Takže i Rakousko je pak pro NUTS2 sloučeno do tří „regionů“ https://de.wikipedia.org/wiki/NUTS:AT#/media/Datei:%C3%96sterreich_-_NUTS1,_NUTS2,_NUTS3.png přesto to neznamenalo rušení jejich dřívějších spolkových zemí. Podotýkám, že i v Rakousku objednává/platí regionální vlakové i autobusové spoje právě spolkové země. – Nevyváženost velikosti atd. platí nejen pro rakouské spolkové země, ale i pro švýcarské kantony. – Argumentaci se sociálním/dopravním atd. aspektem 8 krajů oproti 14 považuji za zavádějící, přinejmenším v některých případech, viz (pro mě… Číst vice »
** Ta „nudlovitost bez souvislé železniční sítě“ byla pochopitelně myšlena jen k Burgenlandu, ne k Vorarlbergu.
Mmch. stejně tak Slovensko tedy má 8 krajů, byť jako NUTS2 má 4 jednotky https://cs.wikipedia.org/wiki/SK-NUTS
Mmch. pro jednotky NUTS2 je definován počet obyvatel nad 1 mil., přičemž Plzeňský kraj má dle údajů z roku 2024 613 tis. obyvatel a Karlovarský kraj má 295 tis. Kč, obyvatel, tzn. potenciální Západočeský kraj (shodný s vymezením před rokem 1989) by ani tak neměl přes 1 mil. obyvatel a neodpovídal by požadavkům NUTS2.
… a stejně tak by to nad 1 mil. obyvatel nevyšlo u Jihočeského kraje ve vymezení z před roku 1989, což by bylo shodné s nynějším Jihočeským krajem doplněným o okres Pelhřimov. Protože dle nejnovějších čísel má Jihočeský kraj 654 tis. obyvatel, okres Pelhřimov pak 74 tis. obyvatel, takže tam by do milionu chybělo ještě víc než u Západočeského kraje. Resp. ledaže by se do nich uměle připojily příslušné části Středočeského kraje tak, aby těch 1 mil. obyvatel bylo dosaženo jak v obou krajích, ale zase aby Středočeský kraj (aktuálně s 1 455 tis. obyv.) sám nepoklesl pod milion. Nicméně… Číst vice »
mmch. píšete ESF MU… Který pán to říkal? doc. Viturka? doc. (tam si nejsem jist titulem) Maryáš? Dr. Tonev? (uff, na víc jmen si z výuky předmětu Ekonomická geografie na té fakultě nevzpomenu, i když jich bylo tuším 5, kteří se střídali na přednáškách/cvičeních)
Naprosto jednoznačně výhodnějších bylo těch 10 krajů, které vytvořil v bývalém Československu bolševik v roce 1960 z dřívějších devatenácti. Jenže to udělal bolševik, tak se na takové řešení naplivat a toho znejistění situace využila některá „ukřivděná“ dřívější krajská města a přidalo se k nim i několik dalších, aby si také něco „přihrábla“. A když se ty otěže jednou uvolnily, tak teď je chtít zpětně zase přitahovat by bylo hodně obtížné – co s těmi úředníky, o které ten předchozí systém mezitím zbytněl?
Těch předchozích 19 krajů vytvořil v roce 1949 kdo?
Takže zaměstnanci ČD vypustili … falešnou zprávu, na základě které majíí být občané JMK zbaveni občanství ČR a ostatní kraje zrušeny? 😀
Narážím na tohle: „České dráhy za podpory řady zaměstnanců a samozvaných odborníků na dopravu na sociálních sítích uvádějí“
Už jenom chybí z toho obvinit Jančuru, že uplatil kraj stejně jako u provozu Moravií – to bylo taky zaručené.
Jedno jméno mě v souvislosti s těmi „samozvanými odborníky na dopravu“ napadlo okamžitě – a kupodivu jej občas dokonce zvou třeba do rozhlasu a presentují jej právě jako dopravního odborníka, takže na tom snad asi něco i bude …
Mívám problém vašim prohlášením alespoň trochu porozumět.
Co takhle celorepublikové zjednodušení pro nechápavé cestující. Co kraj, to zóna s konkrétní nezaměnitelnou barvou/grafikou.
Prostějov – Dzbel…. připravte si jízdní doklady….tasíme modré karty/platíme modrý tarif …..
Dzbel / Moravská třebová …. připravte si jízdní doklady… tasíme zelené karty/platíme zelený tarif…..
Dalo by se to udělat i na visačku na krk pro mnoho karet a jenom přikládat ke snímači….
Realita:
– Praha + Středočeský kraj mají společný IDS. Totéž kraje Královéhradecký + Pardubický.
– Většina mezikrajských regionálních vlaků jezdí bez přestupů či časových nesouladů u hranic krajů. U zbylé části to může být způsobeno i tím, že „ideální časové návaznosti nemůžou vycházet všude“ (a někdy nevycházejí ani uvnitř krajů).
P. S. Prostějov – Moravská Třebová (v těch 3 spojích za víkendový den, které tam jedou; v pracovní dny nic) úplně normálně platí tarif ČD, tzn. to co píšete, je celkem dost mimoběžné.
„Dzbel / Moravská třebová“
Tam je zcela jednoznačně vyšší obrat cestujícch než mezi vlaky a MHD v Praze!
Já teda nevím, ale přijde mi, že zveřejnit informaci o neuznávání jejich dokladů byl od ČD logický krok. Pokud kraj vypověděl smlouvu o uznávání jízdenek a ČD mají jízdenky v předprodeji, těžko můžou aktuálně prodávat ty, které pak nebudou platit. A pokud nejdou koupit, je zcela logické, že o tom informují. Že probíhá další jednání je pak už úplně jiná věc.
Hlavně kdyby to nebylo zveřejněno, diskutováno a kritizováno, tak se ani žádné jednání nemuselo konat a v prosinci by bylo mnoho lidí překvapených.
Zjevně jde o přetahovanou o výši kompenzace jízdného, o které přijde kraj tím, že někteří cestující nepoužijí jízdenku IDS, ale jízdenku dopravce – nic jiného za tím dohadováním nebude. A pokud se nedohodnou, bude platit řešení, které avizovaly ČD.
Stejně, tahle polemika má svůj význam jen vlivem toho, že nakonec i po 12/2024 budou mít většinu výkonů v JMK ČD (vyjma t-246/255/343).
Nebýt toho, tak by ani nebylo moc co řešit – zejména pokud by nevyhrály výběrové řízení na výkony s Moraviemi – pak by se na jízdenku ČD tak jako tak nedalo jet např. (vypůjčím si relaci zde několikrát uvedenou, mmch. takovou, kde vlak sám o sobě dost špatně konkruruje autu jedoucímu po dálnici) z Prahy do Hustopečí.
Co má společného vyhrané VŘ na provoz Morávií s tarifem JMK? Nikdo nepozná, že tam sedí strojvedoucí ČD a na vozidle taky ČD není.
To je smůla, o čem budou teď modrogumní nespokojenci brblat…
Ty máš starosti.Třeba o Tobē.
Tohle bude problém spíš pro sváteční výletníky, vy gumo.
I takoví by mohli:
– jet to železničního cíle své cesty (pokud by cíl byl autobusový, stejně budou potřebovat další jízdenku) na One-ticket už z výchozí stanice v jiném kraji
– jet do železničního i jiného cíle své cesty na IDSkovou jízdenku využitou z příhodného místa (hranice krajů či stanice, kde by přestupovali z „mezikrajského“ vlaku na „vnitrokrajský“).
Jinak, pro výletníky se zejména o víkendech hodí 24h jízdenka pro celý IDS JMK, a to ideálně od krajských hranic.
V Anglii je 25 společnosti a každá uznává jízdenky té druhé…
A v Německu se ti zase klidně stane, že jedeš vlakem DB a jízdenku si do něj nekoupíš – musíš něco jako jsou naše krajské tarify. Nějak „zázračně“ s tím dokážou žít. Sice by ty dvě jízdenky ten dotyčnej měl v tomto případě, ale obě by mu přeci mohl prodat jeden člověk. Jedna jízdenka bude krajskej tarif do Brna, druhá tarif ČD z Brna do Prahy. Nehledě na to, že i pokud by to nešlo, mělo by nadále platit, že i s krajskou jízdenkou do Brna půjde koupit jízdenka bez přirážky až u průvodčího ve vlaku. A pro ty co… Číst vice »
Jen v tom Německu v tom krajském vlaku platí „drážní“ tarif na cesty mimo příslušný IDS, včetně mezinárodních. Na (výhradní) platnost tarifu IDS pro cesty v rámci kraje si skoro nikdo nestěžuje.
Chaos v cestování po České republice je už pomalu neúnosný. Co kraj to jiný systém. K tomu ještě Ariva a řady dalších dopravců.
Nevím jak to slušně pojmenovat.
Radost cestovat.
Jj. Nejlepší bylo, když tu jezdila jedna firma s vlaky 80 let starýma.
Chaos to je. Přitom by stačila aplikace, která by na jeden papír (jízdenku) nakoupila všechny potřebné jízdenky od jednotlivých dopravců a nemuselo by to být tak předražené jako oneticket.
Myslíte IDOS?
Kraj vyšiluje, jako by s jízdenkami ČD přicházel o miliony. Pokud je tarif IDS tak výhodný, tak ať se každý cestující rozhodne sám.
Wie bitte? To je podle vás běžné že vlakem který platíte jede někdo za jízdenku ze které nevidíte ani korunu? Hm, pak tedy jistě nebude recipročně problém uznávat jízdenky IDS v ECčku Brno – Břeclav…
Jste opravdu tak hloupý nebo naivní, že si myslíte, že kraje nemají z tarifu dopravců ani korunu?
Takto to opravdu není. Proto se dělají přepravní průzkumy, aby se zjistila skladba dokladů a poté se vše rozúčtovalo.
Tak IN100 žádný krajský tarif asi konkurovat nebude. Ale těch bude jako šafránu.
IN50 – to už si myslím se vleze pod většinu krajských tarifů (příklad, když si cestující koupí síťovou čtvrtletní v rámci krajské relace a má k tomu slevu IN50, pak těžko IDS tuto cenu obdobným čtvrtletním tarifem podleze)
IN25 – to asi ve většině krajů nebude moc konkurovat jejich tarifům (na jednu osobu), ale zase těch karet může být hodně v provozu
No sláva, dyt je v tom takové binec! Od ty doby, co do toho začaly kecak kraje a vymejslet kraviny, je v tom takové bordel, až to není hezký 🥴
A když všechny vlaky platilo MD a regio. autobusy platily okresní úřady (což byl stav platný před převedením objednávky regio. spojů na kraje), tak v tom binec nebyl?
Pro koncového zákazníka asi ne. Vše se účtovalo v pozadí.
Naopak. V pozadí se nic neúčtovalo, protože se nedalo jet na stejný lístek vlakem i busem.
Přesně tak. Navíc by nebylo co přeúčtovávat, protože každý typ dopravy si tehdy (použiji slovo, které pro JMK používají někteří diskutující + podle mě k té situaci z 90. let -a mnohde i z mnoha dalších let ve 21. století – sedí) hrál na svém písečku.
Možná byste si na to pozadí sednul, pokud byste měl možnost jeden měsíc zažívat „výhody“ unitární vlakové dopravy organizované výhradně Ministerstvem dopravy např. v roce 1987.
O autobusech organizovaných v rámci tehdejších okresů raději nemluvě.
Jsem pro zavedení samostatných tarifů na benzinkách podle kraje a nemožnost použít jednu tankovací kartu v celé síti. Aktuální stav je za mě příliš přehledný a snadný.
Tak své tarify má každá benzínka samostatné, a to i různé benzínky v rámci stejné sítě čerpacích stanic (což taky není divu – benzínky většinou mají své soukromé provozovatele, byť PHM se prodávají „jménem sítě čerpacích stanic“).
Ty ceny na čerpačky chodí ale „z cloudu“ od té které značky. Jen prostě ty ceny vysolí, když je to třeba u dálnice nebo tak a nevysolí to tolik, když je to někde v horní dolní u silnice druhé třídy. „Soukromý provozovatel“ neurčuje vůbec nic, ani ceny v shopu, pokud tam nemá něco extra, co na jiných není
O. K., asi to tak bude, právě proto, že PHM jsou prodávány jménem (= mj. i cenovým rozhodnutím) té sítě čerpacích stanic, ne jménem soukromého provozovatele té které čerpací stanice.
Ten příměr nesedí… na benzinkách jsou ceny různé a platí se penězi nebo kartou, což lze u obou dopravců. Já když jedu na jih tak jízdenku běžně dělím, bo je to levnější. Totéž ODIS.
Kraj ? Budeme uznávat nebudeme uznávat ..ty vole to je guláš.
A jak často to mám k0ntrolovat, jestli se zase nevyspali a není to náhodou jinak? Nebude lepší raději ještě pár let zůstat u auta?
Dokud bude užívání krajských silnic zdarma…
Nyní jezdíte v relacích, kterých se to týká, autem (= přestože dosud na jízdenku ČD z jiného kraje do JMK regionálními vlaky dojet můžete), nebo zatím ještě vlakem (= pak nedává smysl slovo „zůstat“, protože byste do něj přesedl až za pár týdnů)?
V rámci kraje téměř vždy jezdím výhradně na krajské jízdenky, a to jak sám, tak s rodinou. Jízdenku dopravce kupuji jen na mezikrajské cesty, buď proto, že ve vlaku nic jiného neplatí, nebo protože chci pro děti místenku. Větší rozdíl nastává, když jedu s rodinou na delší cestu. Nyní si pořídím Skupinovou víkendovou za 899 Kč a mám vyřešené celodenní cestování bez ohledu na to, kam jedu a čím se vrátím, jen podle toho, s jakým dopravcem jedu. Jakmile budu nucen kupovat krajské jízdenky i pro děti, začne u mě na delší cesty vyhrávat auto. Jednak už bude výhodnější, a… Číst vice »
Ano, to je zcela logická úvaha, mám to podobné. Ale podle autora článku jsme asi samozvaní odborníci 🙂
Schválně jsem si spočítal zde mnohokrát omílaný příklad Praha – Hustopeče. Výsledek: * PID: Pha – Kolin – 100 * IREDO: Kolín- Březová – 150 * JMK: Březová – Hustopeče – 102 Za osobu tedy 352,- vs 512,- ČD => vítězí krajské tarify. Rodina 2+2 je ale najednou 1056,- vs 899,- => vítězí ČD. A to počítám že jedu jenom tam. Většinou jezdíme ve stejný den i zpátky, pak už ten rozdíl je propastný. Nepočítal jsem že musím jet rychlíkem aby mi platil tarif, ani že nemám místenky. To akceptuji. Jídelní vůz v EC sice obrečím ale tak bude pivko… Číst vice »
Za 230 (přes Poseidon, jinak 250) máte IDSJMK všechny zóny na 24 hodin, o víkendu pro 2 dospělé + až 3 děti. Pravda, ve všední den to pro rodinu nefunguje. https://www.idsjmk.cz/a/turisti-jizdenky.html
U ČD také ne – Skupinová víkendová…
IREDO/IDS JMK je obvykle výhodnější dělit v Letovicích; zrovna z Kolína stojí obě varianty 180 Kč v základní ceně (150 Kč při platbě IREDO kartou). IREDO má ale dvě (hlavní) varianty síťovek, pro jednotlivce za 200 Kč (poloviční zatím neexistuje) a především pro až 5 osob za 490 Kč, což sníží cestu pro rodinu 2+2, obzvlášť právě pokud do půlnoci stihne ještě zpáteční cestu.
Sám ale o takových jízdenkách vím právě jen za východní Čechy a ostatní IDS bych musel nějak zkoušet dohledávat.
A teď mi řekněte kdo se v tom má vyznat… Nastudovat si kde je nejlepší dělit tarify, jakou jízdenku zvolit, kdy platí. Nemám nic proti krajským tarifům, ale tohle je spíš tarifní peklo. Každý má jiný systém, jiné vyhledávání, někteří ani neumí spočítat cenu pořádně. Na všechno speciální aplikace, cena se liší podle typu platby. V tomhle ať nejsem úplně fanda ČD a používám všechny dopravce ČD jednoznačně vedou. Vyberu odkud / kam a vidím cenu. Existuje někde podobný systém na nákup jízdenky na krajské tarify? Vyberu odkud, kam, kolik a ono mi to rovnou dá jízdenky? Mj. i s… Číst vice »
ČD a ‚samozvaní‘ odborníci na dopravu? A ono by to tak nebylo? Buď 2 jízdenky, nebo SVT.
Nebylo nic schváleného.
Ale jen formálně. Prakticky se všichni tvářili, už delší dobu, že věc je jasná a neměnná.
Co by bylo kdyby je sice hezké, ale pokud jednání stále probíhají a žádné pevné stanovisko nebylo dosaženo, není důvod k poplašným zprávám
Že by nakonec zvítězil zdravý rozum.
Damage control po neplanovanem úniku informaci…?
Jo jasně, z rozpočtu objednám vlaky a i jejich nákup, ale pokud náhodou vyhraje CD, tak musím za ty miliardy trpět režijku – dává smysl.
Normálne se s ČD domluvit na kompenzaci nákladů, ať nejmíň trpí cestující.
Jenže tarify a změny v odbavovací musí být uzavřené v určitém předstihu od jejich účinnosti a už teď je v zásadě pozdě (necelé 2 měsíce). Tady se nedá čekat, než na JMK někdy v listopadu někdo něco schválí. A holt ČD zveřejnily v té době poslední platnou informaci od JMK.
Proč musí? Protože státní dopravce je neschopný?
Protože předprodej. Víme, chtěl sis kopnout, ale jsi jen za hlupáka.
Až na to, že přes web ČD si k dnešnímu datu koupíte lístek jen do konce platnosti tohoto jízdního řádu. Kamkoli. O vlivu předprodeje tedy nemůže být řeč. Takže nevím nevím kdo si chce kopnout a je za hlupáčka. 😉
Evidentně máte problém s pochopením toho, co tady Domis napsal. Je mi vás líto.
Máte to popletené. Chápu nemáte věcné argumenty, tak se snažíte urážet. No, když navíc nemáte. To je vaše vizitka. Ne moje. 😉 Máte to marné. 😉
Jasně, já myslel ze strany kraje.
„Otázkou ale zůstává, zda bude dopravce nějak kraji kompenzovat výpadek příjmů za takové cestování nebo jde v součtu o tak malé částky, že to kraj řešit nebude.“
Tak u IN25 přece o výpadek jít nemůže, protože s IN25 to je na úrovni IDS JMK a síťové jízdenky se podílují už dnes.
Pro cestujícího je sice cena lístku in25 a IDS JMK podobná, ale jednu inkasuje kraj a druhou čd. A o to jde, když za jízdu osobakem platí kraj, tak by měl taky inkasovat jízdné.
Však se v brutto krajích tržba odvádí i z jízdného ČD. Nebo si naivně myslíte, že brutto kraje si posledních 5 let ty tržby nežádaly?
Článek naznačuje že to odvádění tržeb je „otázkou“. Takže asi je to v jednání a veškeré zdejší diskuse a domněnky jsou zbytečné. Jen podotknu, že kdyby provoz ibalginu vyhrala arriva nebo RegioJet tak se není vůbec o čem bavit.
Jakože cenu kterou cestující zaplatí za IN25 si ČD nenechá celou?? Nechcete vymyslet ještě nějaký další šperk, jakože s IN100 je cestování vždy levnější než za krajský tarif, třeba??
To je cestujícímu s IN v kapse (či v telefonu), který chce požívat jednotných výhod cestování s národním dopravcem po kolejích na dálkových i v místních relacích, nejspíše úplně jedno. Taky proč by ho to mělo zajímat.
A copak uznávání jiného tarifu ČD, který je někdy levnější a jindy naopak dražší musí nutně znamenat výpadek příjmů?
Mohu se považovat již za pamětníka, kdy v celém bývalém Československu a následně České republice platily na železnici v rámci přepavního monopolu ČSD/ČD jednotné přepravní a tarifní podmínky. Jako bývalý zaměstnanec ČSD jsem se na režijku dostal vlakem prakticky kamkoliv i v bývalé federaci. Dnes aby jeden hlídal, kdy, kam a s jakým dopravcem jede a podle toho si kupoval jízdní doklad. Takže vyhrálo osobní auto s elektronickou dálniční známkou. A co jsem slyšel od bývalých i současných zaměstnanců na dráze, rozhodně nejsem sám.
Budte rad, ze ty dalnice nejsou provozovany ruznymi provozovateli kteri si navzajem neuznavaji dalnicni znamky (dal radeji nepokracuju, jeste by to nekdo na RSD vzal vazne).
Mohu se považovat již za pamětníka, kdy v celém bývalém Československu poskytovaly železniční služby ČSD, a dodnes je mi ze vzpomínek na kvalitu cestování v těch dobách nevolno.
Když existuje na něco monopol, co by se někdo „zbytečně“ snažil. Ještě by mohl být za dobrý skutek po zásluze potrestán. Úroveň poskytovaných služeb byla samozřejmě poplatná tehdejší době. To zdaleka neplatilo jen na železnici.
Když jsem byl malý říkalo se soudružko učitelko, dnes se říká paní učitelko. Svět se prostě mění. Tehdy spoustu lidí jezdilo vlakem, ne protože to byla taková kvalitní služba, ale protože jinou možnost neměli.
Třeba můj táta stál frontu před mototechnou na pořadník na favorita 2 dny a stejně se na něj nedostalo. Pro mladé upozorňuji, že na pořadník, což byl jakýsi voucher na budoucí možnost koupě. Možná za rok, ale možná taky za tři.
A tedy z tohoto důvodu jsme my jezdili vlakem. Ne že bychom byli takoví fandové, my prostě museli…
Ne, po těchhle starých dobrých časech se mi opravdu nestýská…
To je pravda. Dnes je možnost daleko většího výběru nejen ve způsobu dopravy. Před rokem jsem byl v Regensburgu na koncertě. Samozřejmě autem. Bez jediného problému. Možný adrenalin po cestě s Alexem jsem si rád odpustil a být namačkaný ve Flixbusu mne nelákalo.
Já se za pamětníka nepovažuji ale stejně si pamatuji že na cestu do Brna do školy byly potřeba 3 jízdenky – na autobus, na vlak a na MHD a dnes stačí na stejnou cestu jedna.
To je v pořádku, každý si pro své cesty volí to, co mu nejlépe vyhovuje. IDS je velmi užitečný, dokud ho nezačnou tlačit všem jako jedinou možnost.
Určitě to není větší flexibilita, rychlost a pohodlnost auta, ale právě skutečnost, že ve Zlínském kraji mají odlišný tarif než v Karlovarském.
Že tě tyhle kecy bavěj.
Bavěj. Měl jsem ještě tu čest, nebo potěšení, prodávat v rámci výkonu svého zaměstnání ještě lepenkové jízdenky, dovedl odbavit cestovní zavazadlo, spěšninu a i sepsat vlak a strojvedoucímu udělat „papíry.“ Potom to začalo celé ubírat takovým směrem, se kterým jsem se nehodlal ztotožňovat a raději dobrovolně šel od toho. Pokud jde o krajské tarifní podmínky, kdysi dávno, ještě za socíku, byla v Železničáři reportáž skupinky lidí o nápadu objet bývalé Československo vlakem v rámci jeho hranic. Je mi jasné, že osobní pokladní v nástupní/výstupní stanici musela být předem psychicky připravena na to, jaké jízdenky bude muset vypsat, protože v ternionu… Číst vice »
Ano, taky tu dobu pamatuji – a taky to, že jsem si musel koupit eden lístek na vlak (ano, tam stačil jeden na celou trasu), další jeden či více na autobus, další na tramvaj…
A když jsem měl zpáteční lístek na vlak a ten mi ujel, případě vůbec nejel, tak jsem si ho mohl vetknout za klobouk a koupit si další lístek na autobus (pokud byl souběh tras).
To si ale asi vy už nepamatujete, holt stáří dělá svoje, že?
Doufám, že tarif ČD bude zakázán v plném rozsahu, jako ochrana před podvodem jménem IN karta.
Však si ji nekupujete a nebudete podveden
Já už si ji nekupuji, dříve jsem měl IN25, ale několikrát se mi stalo, že můj bratr jel za stejnou cenu bez aplikace IN25, na jízdenku IN25, protože si u průvodčích žádal IREDO. Tohle byl důvod, proč jsem si IN25 zrušil. Za mě už nikdy více. Zákaz tarifu ČD beru v Jihomoravském, Zlínském, Moravskoslezském a Plzeňském kraji jako plus právě proto, že v těchto krajích moc lidí tu IN kartu nevyužije, v Os a Sp vůbec, jen v R, takže taková ochrana před tímhle podvodem.
Co je na INkartě podvodem – Vy nepoužíváte zákaznické karty obchodů, a tím nemáte slevy na jimi vybrané zboží proti lidem, kteří tu zákaznickou kartu nemají? Je tam sice rozdíl, že za Inkartu dle její varianty musíte zaplatit, ale snad víte jak moc plánujete jezdit vlakem daného dopravce v následujícím roce až 3, a jestli nějaká, a která varianta: a) sleva 25% / 50% b) neomezené jízdné bez dalších plateb za cestu 1./2.třídou a bez místenek, které si ovšem v nepovině místenkových spojích můžete bezplatně rezervovat přes internet (se kterým dle Vaší RE zde zjevně pracovat umíte) Tak jak mnozí… Číst vice »
To je zajímavé srovnání – Vy někde za Tesco nebo Lídl kartu platíte?? Aplikace co slibuje (mírnou) slevu když si zaplatíte nezanedbatelnou částku předem ale často je i tak dražší než jiný tarif bez slevy… to JE vcelku podvod.
To upozornění, že za Tesco a Lidl kartu se neplatí, jste napsal skvěle, chtěl jsem to napsat, moc děkuji. Ale tohle zrovna podvod není, protože tam je, že sleva je 25% nebo 50% z tarifu ČD, nikoliv OneTicket nebo IDS. Tarif ČD má oproti IDS tu výhodu, že platí celý den, nikoliv pár hodin, a člověk se s ním nemusí seznamovat, nemusí zjišťovat počet zón/pásem, kudy může jet a kudy nemůže a tak. To samé OneTicket, který je v základu za stejnou cenu jako tarif ČD, jen aplikace OneTicket25 je dražší než aplikace IN25. Mám v plánu si OneTicket25 zakoupit.… Číst vice »
Co je na In kartě podvodného?
Představte si situaci, máte IN25, jedete s bratrem, nastoupíte do vlaku, bratr si jí až ve vlaku kupuje, zažádá o IDS a průvodčí „Vy si IDS kupujete kvůli ceně? Tak já vám dám IN25, ať to máte v našem tarifu“, tedy váš bratr pojede za stejnou cenu jako vy, s tím rozdílem, že narozdíl od vás si nezaplatil zákaznickou aplikaci. Sám s tím mám osobní zkušenost.
To je podvod pana průvodčího, nikoliv in karty. Kdyby pak přišel jinej a nebo revizor, tak si to doplatí.
To ma byt vtipne?
Diky IN50 jezdim praha brno za 180 kc.
Najdete mi levnejsi listek…vy podvode
A doplácí to za Vás kdo? Protože ta cesta 180 Kč ve skutečnosti nestojí. Nedivím se objednatelům, že nechtějí uznávat komerční nabídky jednoho z dopravců a oni to potom mají doplácet.
A co doplácí na Praha – Brno, kde se jezdí v netto smlouvách?
A vam nekdo brani jezdit za stejne penize?
Pokud by jedina verze bylo to petikilo za jednu cestu, tak se taky treba muze stat, ze nepojedu vlakem vubec. A vetsinou nejezdim spoji, kde je total navvakano…
Mimochodem, kdyz uz jsme u te zavisti, kdo ti to plati, tak pri mem platu, dobrem zdravotnim stavu a absenci deti, jsem pro stat slusny cisty prispevatel, tak mi nechte laskave tuto radost. Kdyz se ovecky strihaji moc a jeste nic moc za to nedostanou, tak priste treba bude mene ke strihani…pro stat.
Jenže ta cesta nestojí ani těch základních 250 Kč bez IN karty. Kdo to doplácí za ně?
No a pak pojedete rychlíkem Brno – Letovice za 53 Kč, a pán, co sedí vedle vás, pojede taky za 53, taky bude mít jízdenku IN50, ale nebude mít IN kartu, to protože si zažádá u průvodčího o IDS JMK za 65 Kč (7 zón, protože už má předplacenou zónu 100 Brno) a průvodčí „Vy si kupujete IDS JMK jen kvůli nižší ceně? Tak já vám dám IN50, ať to máte v našem tarifu.“. IN karta vznikla převážně na to, aby byly k dispozici levnější jízdenky i pro lidi, co si ve vlaku u průvodčího chtějí kvůli nižší ceně koupit… Číst vice »
Co to povidate za nesmyslne pohadky? Inkarta vznikla kdyz integrace byla v uplnych plenkach. Asi uz pid a idsjmk, ale jinak nic.
S tou paranoiou byste mel neco delat.
A pokud dany pruvodci tohle dela, tak patri vyhodit.
Btw, na vasi historce nesedi rychlik, nastup v Brne a nakupujici listku u pruvodciho. Drtiva vetsina lidi jezdi na letovice z hlavniho, kde je pokladna otevrena furt, svitava snad v zidenicixh ani nezastavuje, takze jeste prirazka za nakup listku ve vlaku
Uvedeno jako názorný příklad, nikoliv reálná skutečnost, která se mi stala, ale podobnou zkušenost mám v PID a dříve často i v IREDO. Ale reálné by to bylo. Pokud máte zaplacenou zónu 100 Brno, neboli Šalinkartu, můžete si ve všech vlacích z Brna koupit lístek u průvodčího bez přirážky, protože i po Brně lze jezdit vlakem na Šalinkartu, tudíž máte jízdenku platnou v několika vlacích, které do Brna hl. n. přijely před odjezdem daného rychlíku, a pro IDS JMK dokonce zaplacenou jednu zónu. Totéž jako když máte v Praze Lítačku a nebo v Plzni Plzeňskou kartu.
Tohle bych nezkousel ani s tou salinkartou, kdyz to nezastavuje
Takže jeden průvodčí je líný prodávat IDS v POPce a na základě toho se vyrobí takové drama? No teda!
Hmm, a IN50 je zadarmo??
Já teda nějak extra nejezdím, ale IN25 dostanu vždy z ČD bodů a to docela snadno.
Jako takový kvazivěrnostní program to není špatné, ale divím se, že si fakt někdo reálně i kupuje?
Kupuju si každý rok IN50 a zatím se mi to vyplácí. Jednou za čas využijeme celosíťovou víkendovou jízdenku za 500 bodů.
Proč na té hypotetické cestě Hustopeče-Praha kupovat buď OneTicket nebo dva doklady? Proč by se to nemohlo pro cestujícího tvářit jako jeden doklad a ČD a JMK by si tu cestu Hustopece-Brno nějak vyřešily mezi sebou?
§1, 4, 5, 7, 9 a 10!
Zapomněl jste na § 13!
To je kterej?
Třináctka? To je „Smůla (pro zákazníka)“
😉
To porad neřeší dvě nástupní sazby. A hlavně není až takový problém s jednotlivými jizdenkami, jako se sitovkami. Ano, i omezení jen na CD je nepříjemné, ale místo dohod s jinými dopravci o vzájemném uznávaní to tady hrozí nabrat směr zcela opačný…
A co máte furt s Hustopečema. Třeba do Mikulova bude jezdit arriva, takže tam by listek ČD stejně neplatil. Prostě osobáky jsou krajské, stejně jako připojené autobusy a MHD. Do Líšně nebo do Ždánic taky nedojedu na lístek ČD. Ale dojedu tam na IDS JMK stejně jako do Hustopeč.
Arriva taky ma vlastni tarif…
Ale ono by se to melo vyresit i u Arrivy. Aby v jedne prepravni smlouve mohl byt listek CD z Prahy do Lundenburgu a IDS JMK do Nikolsburgu. Problem je to stejny. Drahy SJT opravdu neni reseni.
Z Prahy do Brna jezdily kkStb a dal do Lundenburgu KFNB. Nevím kdo jel dál do Nikolsburgu, ale asi jeden z těch dvou. By mě zajímalo jak tuhle zapeklitou tarifní situaci řešili tehdá.
Ale už 100 let se jezdí do Břeclavi a Mikulova. (S krátkou přestávkou)
Ideálně až na Wolfsschanze, že
A do toho Mikulova by to klidně mohlo fungovat taky. Prostě by ČD ke své jízdence přidaly krajskou a kraji ji zaplatily, ale pro cestujícího by to pořád byla jen jedna platba. V Německu to tak funguje. Taky můžu po DB jet jakýmkoli S-bahnem a celé je to na jednu jízdenku
Dokonce DB umi prodat i jizdenku „+City“, ktera zahrnuje i MHD v cilove destinaci
A co ČD brání to tak dělat? Stěžujte si u ČD, ne u JMK
Co vím, tak žádny doklad ČD adresný/neadresný nebude uznávan v IDS JMK
Takže ČD už se rozhodly? 😉
Aspon tak nam to došlo do služebných schránek
Škoda, že to nejde vyřešit tak, že by IDSJMK poskytl API, do kterého by se napojil tiketovací systém českých drah, včetně mobilní aplikace a po zadání cesty nabídl cestujcímu kterou variantu (oneticket nebo jízdenku jmk+jízdenku ČD) preferuje. Nemožnost uplatnit inkartu v IDSJMK by mi byla celkem jedno. Ale benefit z toho, že nemusím instalovat další aplikaci, nebo se potýkat s nefunkčním jízdenkomatem těsně před odjezdem vlaku jako naposledy v Blansku bych považoval za značné zlepšení cestovního pohodlí.
Mně by se líbilo, kdyby se podařilo naintegrovat všechny krajské systémy do jedné appky, třeba do Můj vlak. Pak by mi nevadilo ani kupovat si více jízdenek.
Taková integrovaná apka by samože měla být schopná vygenerovat optimální kombinaci dokladů tvářící se pro cestujícího jako jedna jízdenka.
A protože je to vynikající nápad, proto to nikdy nebude … Je to totiž velmi logický krok, který by zastínil těch 20 různých krajských aplikací …
Eshop i apka ČD jízdenky IDS JMK normálně nabízí už hezkých pár let. Problém je v tom, že není legislativně ošetřeno jak řešit například kompenzace při mimořádnostech, pokud máte více jízdenek na danou trasu.
Integrovat Poseidon do MůjVlak? Tak to hodně štěstí…
A proč ne? V IDPK to jde
Viděl jste Poseidon? 🙂
IDSJMK = Kocoukov.
Nám to bylo oznámeno jako hotová věc, tak uvidíme snad dostal kraj rozum.
Hotová věc, která není schválená. Problém není na kraji, ale u vašeho zaměstnavatele.
Ano, protože typický populista za ODS Crha není někdo kdo by si dovolil lhát a na poslední chvíli měnit názor 🤡🤡🤡. Ale tak někdo si jako vždy musí kopnout do ČD :).
Tak ještě jednou: ČD oznámily konec ve chvíli, kdy nebyla (a stále není) dohoda s krajem. Kopnul bych si pouze jen s o to větší chutí do anonymního trouby vašeho typu.
Kdybyste nebyl neinformovaný hlupák, věděl byste, proč nakonec JmK musel k tomuto kroku sáhnout.
Malá nápověda – váš lebodárce nebyl nikdy schopen doložit skutečné náklady na provoz a skutečné tržby z jízdného ve vlacích objednaných a hrazených krajem.
Pokud existují předplatné jízdenky (síťové, traťové přes hranici kraje atp.) potom ani dopravce nemůže být schopen přesně stanovit počet jízd a ujetých kilometrů za jednotlivé cestující a tedy ani přesnou sumu.
Se stanovením nákladů by to snad takový problém být nemusel?
Hotová věc by to byla, kdyby se o to nezačala zajímat jiná média: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/jizdenky-vlaky-ceske-drahy-prosinec-skonci-jizni-morava-cestovani-kordis-jizdne.html
Zaměstnavatel nám není schopen ani včas distribuovat informace od Správy při výlukách, natož aby joudové tarifáři nešířili paniku v době, kdy není rozhodnuto.
Však u takové firmy nemusíte pracovat.
Jsou i jiné…
🤔otázkou je, zda byste si jinde taky nestěžoval 😅