ČEZ zprovozní svou nejvýkonnější dobíjecí stanici, bude mít akumulátor

Elektrická dobíjecí stanice, ilustrační foto. Pramen: ČEZElektrická dobíjecí stanice, ilustrační foto. Pramen: ČEZ

Elektrárenská skupina ČEZ v pondělí zařadí do své sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily první vysoce výkonnou dobíjecí stanici s

Elektrárenská skupina ČEZ v pondělí zařadí do své sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily první vysoce výkonnou dobíjecí stanici s výkonem až 150 kW. V tuzemské premiéře bude tato stanice v pražské Duhové ulici u sídla firmy vybavena i akumulátorem. ČEZ to oznámil v tiskové zprávě. V září nicméně vstoupí na český trh společnost IONITY s ještě výkonnější dobíječkou.

ČEZ aktuálně v České republice provozuje více než 170 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 114 rychlodobíjecích o výkonu 50 kW. Nejnovější stanice se tak postupně dostane až na trojnásobný výkon. Podle firmy totiž uživatelé jednoznačně preferují co nejrychlejší dobíjení, 90 procent odběrů se v prvním pololetí uskutečnilo u rychlodobíjecích stanic.

„V souladu se strategií rozvoje sítě veřejných dobíjecích stanic se proto v budoucnu chceme věnovat i výstavbě stanic o vyšších výkonech a aktuální 150kilowattová instalace je prvním stojanem tohoto typu,“ uvedl manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Stojan z produkce společnosti ABB pro rychlé doplnění akumulátorů v Duhové ulici bude v další fázi doplněn o systém akumulace energie. „Lokalita na Duhové totiž nedisponuje potřebným příkonem a bez instalace akumulačního systému by na místo vysoce výkonnou stanici nebylo možné instalovat. Chceme si toto řešení nejen vyzkoušet v praxi, ale současně jím demonstrovat to, že při vhodně zvolené kombinaci technologií nemusí vždy výstavba stanic podobného typu znamenat riziko nadměrné zátěže pro distribuční soustavu,“ dodal Chmelík. Stanice by měla bez problémů zajistit dobití během 15 až 20 minut i u nových vozidel s větším objemem akumulátorů pracujících s napětím jak 400 V, tak 800 V, která budou postupně přicházet na trh.

Do doby instalace akumulačního systému, což by mělo být v řádu týdnů, bude výkon nové stanice omezen na úroveň 80 kW. V první fázi nebude dobíjení na této stanici zpoplatněno.

Na český trh přitom míří ještě výrazně výkonnější dobíječky. Instalovat je chce společnost IONITY, která je společným projektem BMW, Daimleru, Fordu a VW Group. Na druhou polovinu září chystá otevření rychlodobíječky na čerpací stanici OMV v Berouně. Půjde o nejrychlejší rychlodobíječku pro auta v tuzemsku. Každá ze čtyř instalovaných jednotek bude schopná dobíjet prostřednictvím standardního konektoru CCS2 elektromobily s využitím výkonu až 350 kW. Stávající rychlodobíječky v Česku většinou disponují výkonem do 50 kW, klasické dobíjecí stanice pak 22 kW.

V České republice je aktuálně registrováno zhruba 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce července 443 e-aut.

Tagy ČEZ dobíjecí stanice
16 komentářů