ČEZ investuje do skotských meziměstských elektrobusů. Pohání je větrníky u Dundee
Elektrobus Yutong skotského dopravce Ember. Foto: By Alessandro Ambrosetti, CC BY 2.0
Elektrobusy Ember nyní spojují města Edinburgh, Perth, Glasgow a Dundee.
Hm, já bych to radši zatrolejoval, ale když to chtějí vyzkoušet, tak OK.
ČEZ měl spoustu zahraničních akvizic většina debakl. To jsem zvědav.
Rychlost 600kW, to jsou nějaké imperiální jednotky? Neznáte někdo přepočet na Fábie?
Bohužel, jen na fotbalové hřiště a školní autobusy.
Je to přesně 15 tříválcových Fabii HTP první generace.
Spojené království sice odešlo z EU, ale mezitím se začaly používat jednotky SI, konečně. Kdy se k tomu rozhodnou i Spojené státy, nelze odhadnout.
NASA už na SI přešla, zbytek je spíš o zvyku.
Je fakt, že tam to byla nutnost, protože tady je nutné se přizpůsobit, aby to nedělalo neplechu. Ostatně, snad byla letecká nehoda, která byla způsobena problémy ohledně jednotek.
Ne letecká nehoda, ale havárie satelitu tuším k Marsu, kdy posléze zjistili, že někdo z NASA tam motal tlapy a palce.
Není to jen o zvyku. Nástroje, přípravky, výrobky i normy jsou zaokrouhlené na ty imperiální jednotky.
I US Army je striktně metrická. A vlastně nepřímo i ti nejfanatičtější zastánci toho středověkého kreténismu, protože ten je celý definován v jednotkách SI.
I SpaceX
Krásný produkt. Elektrobus již má smysl. Překlopit k nám nejde, jelikož spoustě „tmářů“ nevadí rozbahněné vesnice, rozježděné chodníky a kamionová doprava uprostřed obce, ale větrník, větrník nikdy…co kdyby mi plašil slepičky 😂😂
Nemáme pobřeží. Je to k neuvěření, ale na pobřeží fouká daleko víc a pravidelně.
Proto např. v Holandsku stavěli již před staletími větrné mlýny, zato v ČR spíš ty vodní – pracují spolehlivěji. Nebo atom, když už se to půl století umí.
Voda je spolehlivější zdroj energie, ale že by se u nás nestavěly větrné mlýny, to tak opravdu není.
U nad ČR fouká drtivou většinu roku pro větrníky dostatečně.
„spíš ty vodní“
Tím nepopírám stavbu větrných… jen že vodní byly více rozšířené.
Co se ročního koeficientu využití týká, tak v ČR je okolo 20 %, nejlepší místa jsou již zabraná, nebo na hřebenech v CHKO/NP, kam člověk může jen po vyznačených trasách a teď 200 tun betonu do základové patky? Ne, díky.
https://oze.tzb-info.cz/vetrna-energie/11077-rocni-vyuziti-vykonu-vetrnych-elektraren-v-ceske-republice
Problém je, že tzv. Ekologové nechtějí vodní elektrárny. Fungují za tržní ceny, lze řídit výkon a jsou bezemisní. Bohužel při výstavbě nové vodní elektrárny protestuj ekologové jako první.
“Větrný mlýny” v Holandsku nejsou mlýny, ale vodní čerpadla…
A někdy dokonce i pila: https://www.youtube.com/watch?v=Q6FxG3ll-lw
Hnali tam v těch rovínách větrem ledacos, dost možná i hamr.
Vodní pila byla v Českých a Moravských zemích častá, vodní hamr můžete vidět v Mlýnské dolině v Rožnově pod Radhoštěm. Kladiva zvedaná vodním kolem, je to i na YT.
Při středověkém a raně novověkém dolování byly všechny hamry v Čechách poháněné vodou.
Nejsem si jistý, zda to vše v Holandsku jsou mlýny. Někde jsem četl, že to jsou větrem poháněné přečerpávací stanice vod – to jinak než větrem tam rozumě dělat nešlo.
Ohledně větrných mlýnů je to o jinem než o přírodních podmínkách: o historickém nastavení daní a zkušenostech. Podívejte kolik větrných mlýnů je a bylo v Horní Lužici a kolik a kde jsou/byly je sousedních oblastech Čech.
Tak mnohde už ten elektrobus mají, ve formě trolejbusu, který je přece jen efektivnější.
A co třeba tou energií šetřit, místo desítek kamionů nebo aut(obusů) vypravit vlak, nevyrábět zboží na vyhození? Pak by těch větrníků i jiných zdrojů stačila tak třetina, vy tmáři.