Cesty Aleše Petrovského: Do Itálie během globálního IT výpadku za monorailem i novým railjetem
Letadlo Ryanair do Boloni. Foto: Aleš Petrovský
První díl nové série na vlastní kůži cesty po Itálii, Slovinsku a Chorvatsku.
Výborný report. Díky moc!
Reporty od pana Petrovskeho jsou vzdy skvele. Vsima si neskutecnych detailu, ktere by me ani nenapadly, ale skoro vzdy uhodi hrebicek na hlavicku.
Na nový Railjet se těším, ve srovnání s Inter a Comfortjetem je to úplně jinde.
No jak v čem, řekl bych že sedačky máme o něco pohodlnější a schody v interiéru taky nejsou žádné terno. Nízkopodlažní vstup je fajn, ale víc se mi líbí řešení u nového Nightjetu, ten má nízkopodlažní jenom řídící vůz, takže zbytek soupravy nemá omezený průchod.
U sousedů je tráva vždy zelenější…
Super, ostatně jako vždy.
Tyhle reporty jsou skvele, mohlo by jich byt vice.
Další jsou v zásobě. Těšte se na Sicílii a Bosnu.
Skvele, diky!
„Pravidlo, že se zapíná klima až od určité venkovní teploty, je extrémně nesmyslné.“
To si děláte srandu? Venku zima pomalu na svetr a vy byste zapínal chlazení? Mělo by být ústávně dáno, že pokud je teplota vneku pod 25 C, takže chlazení zakázáno a vetrá se normálnm čerstvým vzduchem. A ne to, co se děje v pražské MHD, že se člověk při čekání na tramvaje při chladném ránu nebo večer klepe zimou, nastoupí do vozu a tam mu ještě fučí na člení dutiny ledový vítr.
Takže – zapínání chlazení podle vnější teplotý je nutnost, ne „nesmyslné“.
Normální klima má nějakou regulaci teploty, ne tupé foukání studeného vzduchu, takže vaše připomínka je nesmyslná.
Pro vás bude důležité si hlavně nastudovat, jak takové zařízení funguje a že to co na vás ráno v tramvaji fouká bude ten studený vzduch z venku, kde jste se tak klepal zimou.
Automaticka klima funguje tak, ze se snazimdocilit nastavene cilove teploty
Pokud je nastaveno 23 , a ve voze je 23, tak se kompresor klimy vypne a vetra se tim vasim vzduchem.
Peoc by se melomnastaveni klimy ridit venkovni teplotou?
Zrovna u té Bologni stačí dojít na zastávku Birra, která je nedaleko a jedete na Stazione autobusem č.81,91 za 1,50 euro. Těch 13 euro za 8 minut jízdy je neskutečně přestřelené. Zvláště když člověk cestuje s rodinou ve 4.
V Itálii jsem tohle zažil na víc místech. Co si vzpomínám, tak Neapol a Catania, ale myslím že i římské Ciampino. Napálená cena dopravy, ale letiště jsou prakticky ve městě, takže stačí kousek popojít na normální MHD za zlomek ceny.
Nejlepší je Pisa. Za 20 minut je člověk v centru i pěšky….
Pokud si to vybavuji dobře, před covidem jezdila v Boloni z letiště okružní autobusová linka (A – aeropbus?) s cenovkou 6 €. Což je méně než 13 € (slušný kotel) za Monorail. Mimochodem v té době stálo taxi do města 15 €.
Fakt je, že dražší cena z letiště funguje na mnoha místech a na levnější bus či tramvaj musíš popojít. Je dobré si to před cestou přečíst. Rozdíl je někdy dost velký.
Osobně radši současný systém dopravy na letiště v Praze za 1,20 Euro metrem a trolejbusem nebo za 4 Eura Airport Expressem než sice super moderním monorailem, ale za 13 euro.
On je hlavně moderní jen na první pohled a odbavením.
Ta jízda v něm je fakt nepohodlná a poměr cena/výkon je dost špatný.
V tomhle ohledu je rozhodně lepší podobný mover v Pise – cena je jen o trochu nižší, ale ta jednotka je prostorná a vleze se tam dostatečný počet lidí včetně zavazadel.
Byť tam ho úplně nepotřebujete, protože se z letiště dostanete do centra města na nádraží do 20 minut pěšky…
Jel jsem monorailem v Kuala Lumpuru i u nás v Bangkoku a vždycky to bylo strašný. Vrže to, hejbe se to na všechny strany a rychlost taky na prd. Tahle technologie vypadá dobře na papíře. Úředník vidí 3x levnější cenu než koleje, tak to klepne.
Je to snad ještě horší než VAL na pneumatikách.
Aleši,
pište dál, a jídlo nevynechávejte, je to bezva a moc rád Vás čtu.
Vstávání po přistání je možná nešvar, ale člověk se chce protáhnout, tak využije první příležitosti. Dělám to jen tehdy, když nikomu nepřekážím. 🙂
Děkuji za článek, zaznamenal autor nějaká omezení ve spojení s výstavbou tramvajového systému v Boloni?
Ps a trochu offtopic: Dopíše pan Ryšánek svůj cestopis do Bosny? Skončilo to jaksi do ztracena…
Tam budou tramvaje? :-O
Ano, ve vyberku je jen CAF
https://www.urbanrail.net/eu/it/bol/bologna.htm
https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/caf-sole-bidder-to-supply-bologna-trams/66824.article
Aleši, že na ten catering máte náladu 🙂
Čeští autobusáci mají velký odpor k používání klimy (zdravíme Středočeský kraj 🤪) a vždycky je to problém. I takový Drápal z ROPIDu mi tvrdil, že to není pravda 🤦♂️
Díky za cestovní tipy, do Bologne se chystáme…
V tom případě něco přidám…
Perfektní bistro v centru na oběd/večeři/skleničku
https://maps.app.goo.gl/zh2iNkyehui8zxbw7
Skvělá obsluha, výborné jídlo i drinky a mají dobrý hudební vkus.
Navštívili jsme při návštěvách Bologně opakovaně a kvalitu si drží.
Pár kroků od zmíněného Piazza Maggiore prodejně místního potravninového řetězce Conad.
https://maps.app.goo.gl/9QXTo2S9VNBnx9fa8
Velký, pohodlný nákup za rozumnou cenu s neskutečně pestrým sortimentem (i na italské poměry).
Pokud fandíte Legu, určitě navštivtě prodejnu o pár desítek metrů vedle https://maps.app.goo.gl/sqByhmd615DxBvZ9A
Pokud jedete se ženou (či sám máte zálibu v kosmetice) určitě tento LUSH https://maps.app.goo.gl/94MWM26ZA1xmFTgA7
Snad nějaký z tipů využijete.
Díky to je teda vyčerpávající…
ad katapult v sedackach cestujicich – to neni zadna vysada ryanairu 🙂
krome par letu za covidu, kdy CC opravdu velmi hlasite a intenzivne donutili cestujici sedet na zadku, jsem nezazil, ze by lidi nebyli nastoupeni v ulicce do 2 sekund po zastaveni letadla 🙂
Po zastavení stojí skutečně všichni, kdo se do uličky vejdou. Ale první kousky bývají už i po zpomalení ještě na runwayi a víc se to začne hýbat během pojíždění ke stojánce 🙂 Nijak mě to neomezuje, takže se tím spíš bavím, ale vždycky lituju posádku, které jsou fakt lidi schopní u dveří funět za krk.