Cestující zachránila v metru opilou ženu, která spadla do kolejí. Díky tlačítku, o kterém mnozí nevědí
Tlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Žena se potácela po okraji nástupiště s 2,5 promilemi.
To jsou ale náhodičky. 50 let lidi chodí kolem obřích křiklavě červených krabiček s velikánskými nápisy a nikoho z nich nenapadne si toho všimnout a zamyslet se, k čemu to tam je, pak jednou v pátek vyjde pár nenápadných článečků a hned následující den najednou všichni mačkají tlačítko od rána do večera. Ovšem až po dalším téměř týdnu přijdou PR experti na to, že by to mohli takto podat. A teď si vemte kolik existuje různých dalších podobných nouzových tlačítek, sloupků a zařízení, které takovou publicitu nemají.
Je fajn že se o tom konečně více mluví. Ale byl by takový problém označit ty nouzová tlačítka tak aby bylo na první pohled jasně vidět kde ve stanici jsou?
Mně to tlačítko, co máte na ilustračním snímku, zas tak úplně nenápadné ani nesrozumitelné nepřipadá, ale samozřejmě by se dalo pojmout i jako monumentální totem přes celé nástupiště.
Ono je něco jiného tlačítko přes celý záběr a tlačítko někde u přes 100 m dlouhého peronu, kde opravdu zjevné není. Pokud lidi vědí co hledat, tak samozřejmě najdou.
Aneb, stačí odzoomovat záběr a tlačítko najednou obrovské není a nápis přestává být čitelný…
Hlavně bude potřeba také proškolit občany o tom, jak rozlišit potenciálního sebevraha od potenciálního zachránce ohrožené osoby. Podle jiné části výuky obyvatelstva je totiž kandidát sebevraždy k poznání podle toho, že se např. pohybuje po konci nástupiště. Rozběhne-li se tedy někdo ke stop-tlačítku na konec nástupiště, může být cestou oslovován podle tohoto doporučení https://zdopravy.cz/jak-poznat-na-nastupisti-sebevraha-varovne-signaly-jsou-ctyri-pomuze-obycejny-pozdrav-211964/ To ho může zdržet, nehledě na to, že odmítavý postoj k oslovujícím jimi může být vnímán jako prvek nevhodné mikroagrese. Chceme takové poměry v MHD? Zdá se, že pro cestování metrem bude nutné zavést nějaký průkaz cestujícícho, jenž se bude žadateli vydávat až po složení odpovídajících… Číst vice »
Mimochodem – ten zamčenej hydrant je taky takový „zajímavý“ bod… nezbývá než doufat že všichni co by ho uměli použít mají také jednoduchý přístup ke klíči (neměl by třeba být pod tím sklíčkem vedle tlačítka?).
Anebo se to bere tak že každej správnej hasič (ať už odkudkoliv) stejně má „univerzální klíč“ (sekyru/pajcr)?
Śkoda jen, že nejprve musel zbytečně zahynout slepec, aby se DP a média laskavě obtěžovali informovat o těch nouzových tlačítkách.
Díval jsem se pk stanici, a to tlačítko pár minut hledal., než jsem ho našel. Kolik jich je v bezne stanici? Možná by mohly být napadnejsi.
A to bylo všem jedno, že vrávorá po okraji nástupiště?
Jakože budete podpírat každého nalitého v metru, motajícího se po peronu? To se dost nadřete. A pokud ho následně spatříte zavrávorat u hrany, ani se nestačíte leknout.
Ano bylo, k podobným existencím se prostě přibližovat nechcete, ať už jsou nalitý nebo nafetlý. Ač to může znít sebehnusněji, lepší se starat o sebe, pač od podobných existencí se většinou místo poděkování může dostavit inzultace Vašeho zdraví.
Tohle je někdy těžký rozhodování, může bejt nalitej, ale taky nemoci jako cukrovka, epilepsie a další dokážou svoje. Včera Brno pod Mahenovým divadlem – paní přecházející přes přechod šla přes kočárek. Zpětně jsem se divil, jak rychle jsem k ní doběhl, 20 už mi bylo hodně dávno. Ve dvou autech troubí, že je při zvedání zdržujeme – tímto způsobem bych jejich takyřidiče rád pozdravil a poděkoval, že se ani nenamáhali zvednout zadek od volantu – dcera i matka jsou díky Bohu v pořádku….Příčinu jsem zkoumal až dodatečně. Ani alkohol, ani nemoc ale dlážděný žlábek mezi asfaltem a obrubníkem odvádějící vodu… Číst vice »
Gratuluji… ale k tomu případu z metra, dokud to nevypadá akutně na ten pád do kolejiště, tak zásahy amatérů obvykle vedou jen k menším či větším trablům, oboustranně, a bývají příkře odmítány. Pokud někdo trpí nemocí a zároveň si udržuje zevnějšek opilce, riskuje zbytečně dvojnásobně, bohužel. U vámi zmiňované paní skoro určitě bylo jasné na první pohled že se jedná o zdravotní či „technické“ potíže a pomoc nebude tvrdě odmítnuta…? A ještě drobnost k tomu metru – má nějaké zásady jak se při spatření takových osob na kamerách chová dozor? Nemohlo by třeba existovat i tlačítko „přivolání pozornosti dozoru k… Číst vice »
Gratulovat není k čemu. Jsem z generace, kdy pomáhat si bylo ještě mezi lidmi celkem normální. Dnes je bohužel normální odvracet zrak, čest výjimkám/kamarádka popisovala zážitek po nezaviněné dopravní nehodě, kdy najednou zastavilo auto s manželským párem. Děti vzali k sobě do auta, pustili jim pohádky z mobilu, ať na ten zážitek nemyslí….. A ostatní nadávali, že je nehoda zdržuje. Jak zdáli poznáte, jestli parakotoul přes kočárek udělala střízlivá nebo nalitá? Já tedy nijak. Stejně může na nástupišti šlápnout do nikam a spadnout člověk i třeba zamyšlený…..A i ten opilý by určitě někomu chyběl. U metra jde spíše o tu… Číst vice »
Jsme v Čé eR. Třetí nejvyšší spotřeba alkoholu na hlavu na celým světě. Po ulicích se tu motá tolik ožranů, že kdybysme se měli starat o každýho s dvojkou v žíle, neděláme nic jinýho…
Myslím, že by mělo být taky uprostřed nástupiště a viditelně. Jednak si jej lidé spíš všimnou a zapamatují a za druhé pokud někdo spadne uprostřed stanice, bude to dlouhý sprint či řev na konec stanice k tlačítku…
Tak ideálně asi aby to bylo jak uprostřed, tak na obou koncích nástupišťe. Aby to opravdu nikdo neměl příliš daleko.
V první a třetí čtvrtině délky.
Docela zajímavá úvaha proč se doprostřed (plusmínus) obvykle neumisťuje. Je to kvůli ceně instalace, nebo kvůli (odhadu) zvýšené frekvence zneužití/nechtěné aktivace?
Budu se opakovat, ale je potřeba urychleně vybudovat stěny které takovým případům zamezí. Na Céčku budou od roku 2030 s automatizací, to by snad mohlo počkat, ale je nesmysl čekat s tím na automatizaci u Áčka a Béčka. Ty se toho dočkají bůhvíkdy, v nejbližších 20 letech stěží a do té doby budou každý týden nějaké mimořádnosti a každý měsíc zmařené životy. Nevím nakolik vyjde DPP takové několikahodinové ochromení provozu ideálně ve špičce a nakolik by vyšlo vybudování stěn, ale možná by to už jen kvůli společensko-ekonomickým škodám stálo za to.
Plně souhlasím. Aktuálně testují stěnu na Zličíně a také tam není automatické vozy metra… Jen jsem zvědaví, když se zmáčkne tlačítko zastaví se provoz metra úplně nebo jen na dané koleji?
jen na dane koleji, pokud jsem to pochopil spravne. (coz treba na hlavaku uplne nemusi byt vonco)
Okamžitě to zastaví pouze na dané koleji, ale podle toho co znám o provozu metra, tak během pár minut se zastaví provoz i na druhé koleji, minimálně v zasaženém úseku, kvůli potřebě obratu vlaků a udržení provozu v nezasažené části metra.
Akorát na dané koleji to akorát:
1) změní návěst. (Podle chování zabezpečovačky tam pak vlak nechce vjet, ale záleží na rychlosti/vzálenosti do stanice, je to padáček)
2) Vypne napájení.
No akorát že sebevrah půjde pro změnu zastavit vlak.
venku se všechno řeší násobně snadněji než v tunelu, poučka každáho záchranáře.
Navíc vlak jako vlak, cestujících to ovlivní stejně.
Reaguju na ty „zmařené životy“. Kdo se rozhodne pro tento způsob, nejspíš jen půjde jinam.
Ne vždycky je to plánovaná akce s pevným rozhodnutím.
Často to člověk do poslední chvilky zvažuje, po neúspěšném pokusu se možná dostane k lékaři.
Nejsou jen úmyslné skoky, hlavně v tom metru je i dost nehod…
Co maj chudáci dělat – psychiatra jen tak neseženou a přes plot Nuseláku se po všech úpravách prej normální člověk nedostane…
Tak podobný přínos by mělo i řešení jaké mají v některých stanicích v Sofijském metru, kde nemají vyloženě stěny ale takové plastové mřížky co se spouští ze stropu, to by možná bylo levnější a především rychlejší na instalaci.
Nějaký přínos by měla i infrazávora. Pokud je něco na bezpečnostním páse nebo za ním, může vlaku na vjezdu svítit „opatrně.“
^^^
Pro mě osobně ty stěny opravdu výrazně kazí vzhled stanic a tajně doufám, že tam nikdy nebudou. Každopádně pokud se nad tim zamyslím racionálně, tak mi vychází, že jejich přínos by byl velký a má smysl je tam instalovat.
Jo je práce pro architekta, jak udělat nejn novou stanici se stěnou, ale hlavně jak do existující stanice napasovat stěnu.
Rozšmelcovanej ožran taky není zrovna něco, čím bych se chtěl kochat v metru…otázka je, jestli to musí být až ke stropu a nestačilo by to po hruď dospělýho člověka…
On mezi tou výškou metr a dva metry asi nebude moc rozdíl v ceně… u těch uváděných „mřížek“ nebo možná spíš „rolet“ tam jde o upevnění na stropu… nevím zda by bylo reálné „vyjíždění z podlahy“ to by asi byl jediný scénář kde by se co nejmenší výška hodila…
Pokud vím tak až ke stropu ty stěny v Pražském metru být ani nemůžou z důvodu větrání stanic a asi i tunelů.
A o 20 let později si budeme z historie pamatovat „Nevidomý muž položil život za opilou ženu“.
A ta koloběžka, co spadla do metra, taky byla vysvobozena za pomoci tlačítka?
Před ním bylo plno nemálo jiných mrtvých, nikdo to neřešil. A kdyby tam i ona zemřela tak by to nikomu v ničem nepomohlo.
Metro, tramvaje a trolejbusy mají za rok 2022 „na svědomí“ 9 životů, za rok 2023 11 životů, letos zatím 8.
Je dobře, že to probíhá mediálním světem.
no jako jo, ale trochu virálně. prostě musí jednou za x let někdo umřít, aby se to lidem připomnělo. místo toho, aby se někdo teda slavně zamyslel a vytvořil takové provedení vyslání nouzového signálu, aby to pochopil i blbej, nebo někdo, kdo jede metrem poprvý a aby to bylo vidět přes půl nástupiště. když už teda máme metro, kde se dá spadnout do kolejiště a je jedno, jestli protože jsem nevidomej, nebo nalitej, nebo mi tam někdo pomůže.