Cestující zachránila v metru opilou ženu, která spadla do kolejí. Díky tlačítku, o kterém mnozí nevědí

Tlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Žena se potácela po okraji nástupiště s 2,5 promilemi.

Odebírat
Upozornit na
guest
46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza V.

To jsou ale náhodičky. 50 let lidi chodí kolem obřích křiklavě červených krabiček s velikánskými nápisy a nikoho z nich nenapadne si toho všimnout a zamyslet se, k čemu to tam je, pak jednou v pátek vyjde pár nenápadných článečků a hned následující den najednou všichni mačkají tlačítko od rána do večera. Ovšem až po dalším téměř týdnu přijdou PR experti na to, že by to mohli takto podat. A teď si vemte kolik existuje různých dalších podobných nouzových tlačítek, sloupků a zařízení, které takovou publicitu nemají.

Jiří Švácha

Je fajn že se o tom konečně více mluví. Ale byl by takový problém označit ty nouzová tlačítka tak aby bylo na první pohled jasně vidět kde ve stanici jsou?

Honza V.

Mně to tlačítko, co máte na ilustračním snímku, zas tak úplně nenápadné ani nesrozumitelné nepřipadá, ale samozřejmě by se dalo pojmout i jako monumentální totem přes celé nástupiště.

Y.K.

Ono je něco jiného tlačítko přes celý záběr a tlačítko někde u přes 100 m dlouhého peronu, kde opravdu zjevné není. Pokud lidi vědí co hledat, tak samozřejmě najdou.

SYN

Aneb, stačí odzoomovat záběr a tlačítko najednou obrovské není a nápis přestává být čitelný…

Vavrroch

Hlavně bude potřeba také proškolit občany o tom, jak rozlišit potenciálního sebevraha od potenciálního zachránce ohrožené osoby. Podle jiné části výuky obyvatelstva je totiž kandidát sebevraždy k poznání podle toho, že se např. pohybuje po konci nástupiště. Rozběhne-li se tedy někdo ke stop-tlačítku na konec nástupiště, může být cestou oslovován podle tohoto doporučení https://zdopravy.cz/jak-poznat-na-nastupisti-sebevraha-varovne-signaly-jsou-ctyri-pomuze-obycejny-pozdrav-211964/ To ho může zdržet, nehledě na to, že odmítavý postoj k oslovujícím jimi může být vnímán jako prvek nevhodné mikroagrese. Chceme takové poměry v MHD? Zdá se, že pro cestování metrem bude nutné zavést nějaký průkaz cestujícícho, jenž se bude žadateli vydávat až po složení odpovídajících… Číst vice »

SYN

Mimochodem – ten zamčenej hydrant je taky takový „zajímavý“ bod… nezbývá než doufat že všichni co by ho uměli použít mají také jednoduchý přístup ke klíči (neměl by třeba být pod tím sklíčkem vedle tlačítka?).

SYN

Anebo se to bere tak že každej správnej hasič (ať už odkudkoliv) stejně má „univerzální klíč“ (sekyru/pajcr)?

bifidus

Śkoda jen, že nejprve musel zbytečně zahynout slepec, aby se DP a média laskavě obtěžovali informovat o těch nouzových tlačítkách.

percula

Díval jsem se pk stanici, a to tlačítko pár minut hledal., než jsem ho našel. Kolik jich je v bezne stanici? Možná by mohly být napadnejsi.

Lukáš

A to bylo všem jedno, že vrávorá po okraji nástupiště?

Y.K.

Jakože budete podpírat každého nalitého v metru, motajícího se po peronu? To se dost nadřete. A pokud ho následně spatříte zavrávorat u hrany, ani se nestačíte leknout.

Joe

Ano bylo, k podobným existencím se prostě přibližovat nechcete, ať už jsou nalitý nebo nafetlý. Ač to může znít sebehnusněji, lepší se starat o sebe, pač od podobných existencí se většinou místo poděkování může dostavit inzultace Vašeho zdraví.

Pája

Tohle je někdy těžký rozhodování, může bejt nalitej, ale taky nemoci jako cukrovka, epilepsie a další dokážou svoje. Včera Brno pod Mahenovým divadlem – paní přecházející přes přechod šla přes kočárek. Zpětně jsem se divil, jak rychle jsem k ní doběhl, 20 už mi bylo hodně dávno. Ve dvou autech troubí, že je při zvedání zdržujeme – tímto způsobem bych jejich takyřidiče rád pozdravil a poděkoval, že se ani nenamáhali zvednout zadek od volantu – dcera i matka jsou díky Bohu v pořádku….Příčinu jsem zkoumal až dodatečně. Ani alkohol, ani nemoc ale dlážděný žlábek mezi asfaltem a obrubníkem odvádějící vodu… Číst vice »

SYN

Gratuluji… ale k tomu případu z metra, dokud to nevypadá akutně na ten pád do kolejiště, tak zásahy amatérů obvykle vedou jen k menším či větším trablům, oboustranně, a bývají příkře odmítány. Pokud někdo trpí nemocí a zároveň si udržuje zevnějšek opilce, riskuje zbytečně dvojnásobně, bohužel. U vámi zmiňované paní skoro určitě bylo jasné na první pohled že se jedná o zdravotní či „technické“ potíže a pomoc nebude tvrdě odmítnuta…? A ještě drobnost k tomu metru – má nějaké zásady jak se při spatření takových osob na kamerách chová dozor? Nemohlo by třeba existovat i tlačítko „přivolání pozornosti dozoru k… Číst vice »

Pája

Gratulovat není k čemu. Jsem z generace, kdy pomáhat si bylo ještě mezi lidmi celkem normální. Dnes je bohužel normální odvracet zrak, čest výjimkám/kamarádka popisovala zážitek po nezaviněné dopravní nehodě, kdy najednou zastavilo auto s manželským párem. Děti vzali k sobě do auta, pustili jim pohádky z mobilu, ať na ten zážitek nemyslí….. A ostatní nadávali, že je nehoda zdržuje. Jak zdáli poznáte, jestli parakotoul přes kočárek udělala střízlivá nebo nalitá? Já tedy nijak. Stejně může na nástupišti šlápnout do nikam a spadnout člověk i třeba zamyšlený…..A i ten opilý by určitě někomu chyběl. U metra jde spíše o tu… Číst vice »

Nose Peak

Jsme v Čé eR. Třetí nejvyšší spotřeba alkoholu na hlavu na celým světě. Po ulicích se tu motá tolik ožranů, že kdybysme se měli starat o každýho s dvojkou v žíle, neděláme nic jinýho…

PetrH

Myslím, že by mělo být taky uprostřed nástupiště a viditelně. Jednak si jej lidé spíš všimnou a zapamatují a za druhé pokud někdo spadne uprostřed stanice, bude to dlouhý sprint či řev na konec stanice k tlačítku…

MP22

Tak ideálně asi aby to bylo jak uprostřed, tak na obou koncích nástupišťe. Aby to opravdu nikdo neměl příliš daleko.

Jiří Kocurek

V první a třetí čtvrtině délky.

SYN

Docela zajímavá úvaha proč se doprostřed (plusmínus) obvykle neumisťuje. Je to kvůli ceně instalace, nebo kvůli (odhadu) zvýšené frekvence zneužití/nechtěné aktivace?

MP22

Budu se opakovat, ale je potřeba urychleně vybudovat stěny které takovým případům zamezí. Na Céčku budou od roku 2030 s automatizací, to by snad mohlo počkat, ale je nesmysl čekat s tím na automatizaci u Áčka a Béčka. Ty se toho dočkají bůhvíkdy, v nejbližších 20 letech stěží a do té doby budou každý týden nějaké mimořádnosti a každý měsíc zmařené životy. Nevím nakolik vyjde DPP takové několikahodinové ochromení provozu ideálně ve špičce a nakolik by vyšlo vybudování stěn, ale možná by to už jen kvůli společensko-ekonomickým škodám stálo za to.

Tomáš

Plně souhlasím. Aktuálně testují stěnu na Zličíně a také tam není automatické vozy metra… Jen jsem zvědaví, když se zmáčkne tlačítko zastaví se provoz metra úplně nebo jen na dané koleji?

Matfyzák

jen na dane koleji, pokud jsem to pochopil spravne. (coz treba na hlavaku uplne nemusi byt vonco)

FilipH

Okamžitě to zastaví pouze na dané koleji, ale podle toho co znám o provozu metra, tak během pár minut se zastaví provoz i na druhé koleji, minimálně v zasaženém úseku, kvůli potřebě obratu vlaků a udržení provozu v nezasažené části metra.

Leinad

Akorát na dané koleji to akorát:
1) změní návěst. (Podle chování zabezpečovačky tam pak vlak nechce vjet, ale záleží na rychlosti/vzálenosti do stanice, je to padáček)
2) Vypne napájení.

thom99

No akorát že sebevrah půjde pro změnu zastavit vlak.

Dejf

venku se všechno řeší násobně snadněji než v tunelu, poučka každáho záchranáře.

Frantík

Navíc vlak jako vlak, cestujících to ovlivní stejně.

thom99

Reaguju na ty „zmařené životy“. Kdo se rozhodne pro tento způsob, nejspíš jen půjde jinam.

Leinad

Ne vždycky je to plánovaná akce s pevným rozhodnutím.
Často to člověk do poslední chvilky zvažuje, po neúspěšném pokusu se možná dostane k lékaři.

SYN

Nejsou jen úmyslné skoky, hlavně v tom metru je i dost nehod…

Nose Peak

Co maj chudáci dělat – psychiatra jen tak neseženou a přes plot Nuseláku se po všech úpravách prej normální člověk nedostane…

2101

Tak podobný přínos by mělo i řešení jaké mají v některých stanicích v Sofijském metru, kde nemají vyloženě stěny ale takové plastové mřížky co se spouští ze stropu, to by možná bylo levnější a především rychlejší na instalaci.

Leinad

Nějaký přínos by měla i infrazávora. Pokud je něco na bezpečnostním páse nebo za ním, může vlaku na vjezdu svítit „opatrně.“

Tento uživatel má pravdu

^^^

Matěj Šedivý

Pro mě osobně ty stěny opravdu výrazně kazí vzhled stanic a tajně doufám, že tam nikdy nebudou. Každopádně pokud se nad tim zamyslím racionálně, tak mi vychází, že jejich přínos by byl velký a má smysl je tam instalovat.

Leinad

Jo je práce pro architekta, jak udělat nejn novou stanici se stěnou, ale hlavně jak do existující stanice napasovat stěnu.

Nose Peak

Rozšmelcovanej ožran taky není zrovna něco, čím bych se chtěl kochat v metru…otázka je, jestli to musí být až ke stropu a nestačilo by to po hruď dospělýho člověka…

SYN

On mezi tou výškou metr a dva metry asi nebude moc rozdíl v ceně… u těch uváděných „mřížek“ nebo možná spíš „rolet“ tam jde o upevnění na stropu… nevím zda by bylo reálné „vyjíždění z podlahy“ to by asi byl jediný scénář kde by se co nejmenší výška hodila…

Jiří Švácha

Pokud vím tak až ke stropu ty stěny v Pražském metru být ani nemůžou z důvodu větrání stanic a asi i tunelů.

Frantík

A o 20 let později si budeme z historie pamatovat „Nevidomý muž položil život za opilou ženu“.

A ta koloběžka, co spadla do metra, taky byla vysvobozena za pomoci tlačítka?

Jiří Kocurek

Před ním bylo plno nemálo jiných mrtvých, nikdo to neřešil. A kdyby tam i ona zemřela tak by to nikomu v ničem nepomohlo.

Jiřik

Metro, tramvaje a trolejbusy mají za rok 2022 „na svědomí“ 9 životů, za rok 2023 11 životů, letos zatím 8.

Svojšín

Je dobře, že to probíhá mediálním světem.

Dejf

no jako jo, ale trochu virálně. prostě musí jednou za x let někdo umřít, aby se to lidem připomnělo. místo toho, aby se někdo teda slavně zamyslel a vytvořil takové provedení vyslání nouzového signálu, aby to pochopil i blbej, nebo někdo, kdo jede metrem poprvý a aby to bylo vidět přes půl nástupiště. když už teda máme metro, kde se dá spadnout do kolejiště a je jedno, jestli protože jsem nevidomej, nebo nalitej, nebo mi tam někdo pomůže.