Cestující v budějovické MHD trápí výpadky spojů. Nejsou řidiči, za nemocné není náhrada

Konečná MHD České Budějovice s označníkem ŠM11. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKonečná MHD České Budějovice s označníkem ŠM11. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

O výpadcích spojů Dopravní podnik města České Budějovice cestující neinformoval.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Martínek

Ano, pokud bude DPCB zaměstnavatelem řidičů SK.D v jihočeském kraji s průměrně nejnižší mzdou, tak to bude stále mít problém.
Nepomůže ani reklamní kampaň… Asi by měl management začít přemýšlet.

Karl vB.

Radní Českých Budějovic by v rozpočtu na další léta měli více soustředit na lepší finanční zajištění základních funkcí města (veřejná doprava, čistota ulic, bezpečnost) a zredukovat podporu různým pouličním zábavným akcím, nebo komerčnímu sportu.

Osoba odborně nezpůsobilá

Ono je to s dopravou v ČB horší a horší obecně – uzavírka Dobrovodské (chápu, nutná s ohledem na výstavbu D3) vede ke kolapsu Ledenické, takže ve špičce se jede do Srubce, s jehož obchvatem to je také pochybné, i 40 min. Druhá Praha. 🙂

spion

Paní mluvčí nemluví úplnou pravdu. Myslite si, že tolik výpadků bylo pouze náhlým onemocněním tolika řidičů.
Věc se má tak, že řidiči utíkají kvůli nízkým platům. Vedení neustále tvrdilo, když se Vám tu nelíbí můžete jít, za branou je lidí dost. No tak šli.

Radim

Taky jsem před 3 lety šel (teda ne z DP). Podal jsem výpověď, nic se nedělo až týden před tím co jsem měl skončit „to najednou šlo“, napřed mi přidali cca 10%, když jsem to odmítl tak přes 20% nakonec to bylo navíc skoro 40%. Jenže já už jsem zůstat nemohl, už byla podepsaná smlouva jinde a nechtěl jsem být za … Někde to asi jde, někde na to kašlou a pak se diví

Zbyněk

A kolik jim platí?

Anonym ze severu

,,Výplata chodí pravidelně a včas, v průměru zhruba 33 000 Kč
(a k tomu navíc 13. a 14. plat a případné bonusy za ježdění bez nehod)“ (zdroj: https://www.dpmcb.cz/kariera/ridic-ridicka-v-mhd-1.html)

Jan

Jen jestli to neprůměrují s vedením podniku.

Radim

I kdyby ne, tak 33 tisíc je prostě málo, měli by mít aspoň tak ke 40. I když 13. a 14. plat jim celkem závidím, já mám tak možná 1/2 13. na konci roku jako „vánoční bonus“ 🙂

spion

Ono to s tím 13tým a 14 tým platem není tak horký jak se zdá. Bývá to kolem 5000 tis + – a ne plat navíc jak to vypadá. Takže spíš reklamní trik jak nalákat lidi.Pravdu zjistíte o výplatě
a pokud nejsou odpracovaný přesčasy, svátky nebo víkendy tak plat uklízečky.

Pavel

Ty jo to mame v praci kazdej den. Kuckove a odborari volaji pet minut pred sichtou, ze dneska nejdou. Ja to tam chodim na dohodu dobrovolne rano sbirat a delam vic jak oni (za 30 % bonus). Rikaji tomu liberalni ekonomika. Kdo chce, vydela si, kdo dela zagorku, tomu brzo pripomenou, kde jsou dvere 🤷

Kernteriér

Jestli řidič oznámí hodinu před začátkem směny, že nepřijde, tak DP může mít klidně řidičů nadstav, ale než sežene někoho ochotného rychle zaskočit, tak k výpadku prostě dojít může. Pro další den by měl být problém samozřejmě vyřešen.
A když se takových najde pro daný den více (jsou případy, kdy se takto více lidí smluví z nějakého důvodu předem), tak těch spojů samozřejmě vypadne víc. I když 60 se mi zdá už celkem moc.

Leinad

Tak to je spíše o operativních/dispečerských zálohách. DPP má na denní směně pár řidičů co mají sedět v garáži, prakticky nahrazují mimořádné výpadky.
Nicméně pokud se řešení nepovede a nějaký méně prioritní spoj se musí zrušit, proč o tom neinformovat?

Kernteriér

Tak hotovostní řidiče asi DP má taky, ale ne vždy si je můžeš vyslat někam na celou šichtu, pokud je zrovna máš v danou chvíli k dispozici.
Informovanost by jistě měla být samozřejmostí.

Vojtěch

Ono taky 60 spojů denně jsou třeba čtyři směny, to zase není tolik

Kernteriér

To ano, ale pokud se podaří někoho sehnat aspoň na část šichty, je těch nezajištěných 60 spojů hodně.

Samo

60 spojov nie je až tak veľa. V malom meste jeden vodič kľudne odjazdí 15-20 spojov za deň, čo vydá na 3-4 vypadnutých vodičov.

Leinad

Jenže výpadek jednoho řidiče neznamená výpadek všech 7-10 koleček, co měl odjet.
Pokud všechny zálohy nedělají náhradku nějakého průšvihu (mimořádnost u vlaků), tak první kolo dostane někdo z předchozí směny jako přesčas. Nějaké kolo odjede někdo z firmy kdo má řidičák (dispečer. Mechanik místo zkušební jízdy). Hodně z těch kol odjede operativní záloha(řidič co měl být celou směnu po ruce dispečerovi).

Ondřej

Akce do práce na kole 😀

Jiří Kocurek

Autobus nechte doma!

Luboš Beneš

Trolejbusy stojí, kolo jede!

Greta

Pokud to vážně chtějí řešit tak musí zaplatit řidičáky novým lidem, zvláště ženám, zvýšit mzdy a povolit částečné úvazky a brigády. Představa, že naborovy příspěvek ve výši dvou platů přiláká zkušené řidiče je naivní.

Kdo,já

To všechno stojí peníze – menší zisk firmy, nový ředitel, management, a to ve vedení nikdo nechce.
Všude je málo koryt, a moc lidí kteří u něj chtějí mlaskat.

Růža

Přidat na nízkých mzdách a zdražit nízké jízdné.

Karl vB.

Zajímavý údaj, který by do tématu vnesl trochu více jasno, by byl současný nástupní a průměrný plat řidiče DPMCB bez přesčasů.
Doufám, že to bude více, než u DP Most-Litvínov.
https://zdopravy.cz/v-moste-zvysi-mzdy-ridicum-o-tretinu-kvuli-jejich-nedostatku-rusi-spoje-88827/

Kevis

A proč vůbec nějaká nástupní mzda? To je častý výmysl dopravních podniků. I v DP Ostrava jsem to zažil.
V ČSAD,kde nyní pracuji,jsem hned dostal stejnou mzdu,jako mají jiní dlouholetí řidiči. Vždyť všichni vykonávají stejnou práci, ať tam jsou měsíc či 20 let a tak mají být stejně ohodnocení.

Radim

Nevím… a co takhle ty řidiče prostě zaplatit?

martin749

Jsou zákazníci ochotni si připlatit, aby bylo možné řidiče zaplatit?

Radim

Nevím. Já už si připlatil. A nemám s tím problém.

noerf

Otázka je, kolik stojí na km mzda řidiče, kolik odpisy autobusů, provozní režie (nafta, opravy) a kolik je správní režie (management, účetní, nákup, budovy, …). A pak kolik platí objednatel za km.

Samo

No, to je ten problém. Keby sa v strednej Európe účtovali normálne ceny tak by sme mohli mať skvelú dopravu. Ale zároveň sú tu časti populácie ktoré si normálne cestovné naozaj nemôže dovoliť.

Takže čo s tým? Zaviesť normálne cestovné a nejaký sociálny program pre menej majetných?

ABC

ano. za cestu autem.

Jiří Kocurek

A následně nejsou v Tetter city vítáni. Mají přece počkat na funkční IDS a náhradu 15Tr, 10 ks provozních viz: https://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=trolejbus&iddopravce=250&vyrobce=%C5%A0koda&ntyp=15Tr.

Miroslav Zikmund

Zaplacením nenahradíte nemocného ….
Kámen úrazu je jinde … zatímco u autobusu se můžete dohodnout s nějakým dopravcem nemajícím pro své řidiče práci – i třeba na delší výpomoci a máte ho zaškoleného na trasy MHD, tak řidič trolejbusu podléhá pravidlům „zákona od dráhách“ a příslušných zdravotních předpisů. Tam to je složitější a ten řidič musí projít samostatným výcvikem – je řidičem drážního vozidla.

Pavel Bláha

Další výhoda pro elektrobusy, na které se omezení nevztahuje.

Jiří Kocurek

Navíc může elektrobus divertovat v případě výluky, aniž by se to muselo oštemplovat na drážním úřadě. Ve Zlíně na to narazili a při opravě ulice nemohl parciální trolejbus jet objížďkou. Tak jel autobus.

Pája

V nouzi se sahá i do údržby. Jinak se občas podaří někoho po telefonu přesvědčit k přesčasu. Pokud je šťastným řízením osudu v dosahu a neměl ani 1 pivko. /To bývá občas problém při výpadku spíš odpoledne – stačí jedno po práci a dispečer ví, že vytipovaná oběť nesmí za volant.

Radim

V tom případě linku trolejbusu prostě nahradím autobusem, trolejbus jezdí taky po silnici. Ale jasné, je to složitější, chápu.

Leinad

Paragraf jedna.

Pája

Ano, hotovostní bus vyjíždí na trolejbusovou linku běžně. Problém bude v tom, že i na ten autobus potřebujete řidiče/řidičku a onemocnět může naprosto stejně. Navíc spousta jich má „papíry“ na oboje.

Bus driver

Ono to asi nebude jen o penězích. Jezdím příměstské linky. Když jsem začínal brali jsme 58 Kč/hod a řidiči nebyli. Teď máme 134 Kč/hod a stále nejsou…

Radim

Kdyby to bylo třeba 204,-/hod tak by byl naopak přetlak… To už bych se možná nechal vyškolit taky 😉

Jiří Kocurek

To mi připomíná jednu historku z rekvalifikačního kurzu pro práci dělníka, kdy zkoušenému radí kolega ze třídy: „Chybí ti tam konstanta C“

Jackub

Tím spíš se potom mnohým, co nejsou do práce zrovna hrr, vyplatí „hodit se marod“, protože nemocenská je pak velmi slušná… A že se to nezřídka stává… Takže je to dvojsečné…

Leinad

A hry s nemocenskou byly v době předcovidové taky riskantní – aneb chceme aby řidič v lepším případě chrchlal na cestující, ale taky třeba kvůli bolesti nebo točení hlavy ztrácel koncentraci?
Dneska se snad i workoholik zachová rozumně.

bakiy

Po Budějcích je lepší se dopravovat na kole… Za celou dobu, co to tak dělám (cca 35 let), jsem měl „výpadky“ pouze dva a to, když na mě to kolo před hospodou (u nádraží) nepočkalo. A tak jsem šel domů (naštvanej) pěšky. Pořád to bylo rychlejší, než použít MHD…

Pavel Bláha

Viděl bych to podobně. Zajímavé, že se MHD na venkově v rovinatých oblastech vůbec udrží.

Pája

České Budějovice jsou venkov? 😀

Jarda 2

Byl jsem se tam podívat – a velmi smutně musím potvrdit, že je to tak… Byl to opravdu velmi smutnej pohled jak strašně zanedbaný a venkovský to tam je

Luboš Beneš

Ano, 6 vesnic spojených trolejbusem. Interval 30 minut….špičkový

Jiří Kocurek

Ne každý má možnost ubytovat bicykl. Aby ho ráno našel, což se ve sklepě paneláku nedaří vždycky. A ne každý na tom kole jezdit chce a může. Berle nejsou výmluva, berle jsou holý fakt.

Rudolf Tuček

V Budějcích po cetru nepotřebujete mhd všude se dá dojít pěšky za pár minut, horší je to na sídliště nebo do Rudolfova.

bakiy

Rudolfov ale nejsou Budějce… Ale souhlas, jediný, kdy jsem MHD v ČB použil, bylo, když jsem potřeboval do Čtyráku…

Koro

DPMČB aktuálně vede náborovou kampaň, kde slibuje řidičům příspěvek až 60 tisíc korun…

Za rok, za dva, za měsíc? Ve stravenkách, v celku, po častech?

Koro

Už jen to slovo „až“ je podivuhodné.

Miroslav Zikmund

Není – výše příspěvku se může odvíjet od délky závazku.

Je to analogie nabídky lákavých cen jízdného / letenek – „od .. (nejnižší cena)“ což platí pokud si kupujete „zajíce v pytli“ třeba 3 měsíce předem (nemáte žádnou garanci – snad kromě návratku směšné ceny, v případě, že dopravce spoj zruší), ale nikoli tři hodiny před odjezdem …

Václav

Tu náborovou kampaň vedou už několik let.