Cestující MHD jako kurýři. Vídeň spustila nový doručovací systém
Přeprava zásilek ve vídeňské MHD. Pramen: Wiener Linien/Simon Wöhrer

Zásilky nesmějí přesáhnout délku 50 centimetrů a hmotnost 5 kilogramů.
Zásilky nesmějí přesáhnout délku 50 centimetrů a hmotnost 5 kilogramů.
Výborný nápad, jak dostat výdejní boxy do centra města na atraktivní místa a vyhnout se přitom kecům, že stíní nějaké betonové obludě kus vedle. Myslím, že nikoho (kromě dotyčné zásilkové služby) ve Vídni nenapadlo vyhodnocovat podíl zásilek v boxech, přepravených cestujícími. 🙂
Tak nevím no, třeba se tam opravdu nekrade. Jinak jako trochu nevím, to jako že člověk co pojede MHD asi stáhne aplikaci, aby mohl z dopravního prostředku z boxu vyndat zásilku a tu donést na zastávku a tam jí zase do nějakého boxu vložit. Počítám že odměna za takovéto doručení bude 0,03 Kč 😱. Nebo to jako ty cestující budou dělat z dobré vůle. A když náhodou někdo ztratí telefon, tak si nálezce může nechat mobilní telefon a ještě k tomu dostane v zásilku v MHD a pak ušlou škodu zaplatí pravý majitel ztraceného mobilního telefonu? A těch spoustu tisíc… Číst vice »
A přitom by stačilo si přečíst článek.. (tedy až na tu odměnu).
„Když někdo ztratí telefon“ – to je urban legend skoro jako těhotná babička stěhující piano k doktorovi ve středu Prahy 😀 Jasně, může se stát, ale pak zkrátka dotyčný doveze balík na nějaké centrální depo nebo dá echo dopr.podniku co se stalo. Balík převzal, on je za něj zodpovědný.
Jsem v Rakousku prakticky každý de, pracuji tam. A představte si, že ani na firemním parkovišti a ani když jdu třeba do obchodu, tak auto nezamykám. V létě dokonce nechávám tak 10 cm otevřená okna. Mnozí Rakušané, hlavně na vesnici když odjedou z domu nechávají otevřenou garáž, a velmi časté jsou neplacené pozemky u domu. Děcka ráno přijedou na kole nebo koloběžce na zastávku, nechají to tam jen tak opřené a jedou autobusem do školy.
Zkuste to ve Vídni, třeba v okolí Hbf…
To je tak naivní až je to milé. Krůček k hodným komunistům na radnici, jako to bylo ve Štýrském Hradci. Zatímco veškerá doprava bude odkloněna do ČR a okolních zemí, z Dukovan a Temelína se bude brát elektřina zatímco budou proti jaderkám, tak si tam vytvoří utopistický ráj na zemi (kolik dobrovolníků nerakušanů si asi balíky ponechá, kolik teenagerů)
Promiňte, ale vás komentář si s jejich naivitou nezadá. Vážně myslíte, že bude možné si jen tak „ponechat“ balíky, bez následků, bez kontroly?
Základ bude mít aplikaci s nějakou identifikací uživatele plus každé otevření a vyzvednutí balíku bude zaznamenáno, takže těžko si to bude někdo nechávat.
Vy jste na co kapnul. Co na tom, ze musite mit registraci, co na tom, ze system pozna, ze jste otevrel a zavrel box, co na tom, ze ten box bude nejspis pod kamerami, takze bude videt, zda balicek vlozil nebo ne. Vy mate jasno, ze to jsou hlupaci a ze se vsechno rozkrade.
Falešnýmmm, falešnýmmmm aktivismus…
Mínusáři vaši parodii na Klause nepochopili… 🙂👌
Ale pochopili, jen jim asi nepřišla vtipná.
Jak mají pojištěné, že po vyzvednutí balíku si ho dotyčný nenechá bez uložení do dalšího boxu?
Všichni budou registrovaní a bude se vědět, kdo balík ztopil?
To je taková legrační a typicky česká otázka. V Rakousku by pravděpodobně nikoho ani nenapadla, jiný kraj jiný mrav…. Těch 40 let bolševika z nás už asi nevygumuje nic a nikdo….
by pravděpodobně nikoho ani nenapadla
no, otázka zda stejné mravy mají taky jistí … novorakušané řekněme
Oni ani všichni starorakušané nejsou zenové osůbky se srdcem na dlani.
No tak pojďme střílet do vlastních řad, pár deviantních novorakušanů proti většině deviantních staročechů, což? 🙂
takže vy jste deviantní? takovou upřímnost jsem skutečně nečekal.
Vy máte evidentně problém s pochopením psaného textu viďte. Cituji: „proti většině“ a doplňuji, že většina není totéž co všichni.
Rádo se stalo, přijď zas. -)
ano jistě, lepšolidí se to samozřejmě netýká 🙂
Pokud se považujete za lepšolida je to váš problém. Já nejsem hovado, které by si přivlastnilo cizí balíček, tedy zpět k tématu, na rozdíl od vašich rasistických pindů… V této zemi je normální chovat se jako hovado a cizí věci krást to je fakt…. Necháte si snad na ulici kolo bez dozoru? Pá 🙂
Anonymovi z ulice to balík nevydá.
Proč by to dělal, když není jeho?
Ale jo, mám blbé otázky, asi nejsem typický Čech. 😒
Já nevím jak to dělají ve Vídni, ale v Thajsku se úspěšně doručení potvrzuje fotkou s GPS souřadnicema. Některé společnosti navíc chtějí, aby na fotce byla osoba přebírající balík, nebo podpis.
Chybí GPS = nedoručeno.
Pokud se na adresu doručuje 120 balíků, prostě se dělá 120 fotek. Žádné zkratky.
Taky máme 100.00% úspěšnost.
„Adresat nezastižen“ nebo špatné doručení je vyhazov i u státní pošty.
Psal se rok 2010 a takto jsem začínal s kurýrní službou, tedy s možností placení zásilek kartou přes platební bránu na webu. (coz tehd nebylo běžné u kurýrních služeb) Dokonce jsme dělali i nákupy (pro jednu reklamní agentury). Zajímavá doba to tedy byla. Škoda, že jsme se tedy nechytil, ale co už. I zde neplatí okřídlené … „kdyby“ (tenkrát)😉
No, když si vzpomenu na opravdu „dřevní“ doby kurýrní pťepravy (cca 1993-1995), tak se stalo párkrát za měsíc, že obálku vezl fíra z Ostravy nebo řidič busu z Brna – to bylo „garantované“ pokrytí pouze Prahy. Ale proč nevyjít zákazníkovi vstříc .-) A – skoro vždycky to klaplo.
No doprava Praha – Brno či obráceně, Čebusem, za 50 korun řidiči, byla prostě legendární – to nikdo neumí ani dnes. Jak se říká, kdo devadesátky nezažil, neuvěří.
Na zasílání zásilek jsem narazil u dálkových autobusů VKJ na trase Praha – Sušice: „Na lince zajišťujeme přepravu zásilek bez cestujícího.“
Nevím, kolik to stojí a jestli to ještě nabízí na jiných trasách či další dopravci.
Psaníčka? 🙂
Očekávám brzy i návrat spěšnin ve vlacích.
Ve své době TOP služba, jeden z nejrychlejších způsobů doručení, jen se holt muselo na nádr. My jsme tak třeba posílali kyblík s borůvkama příbuzným. Odpo po natrhání v lese se to šuplo na vlak a nejpozději ráno už teta z nádraží v jejich dědině na kole objížděla ty co neměli telefon s tím, že mají na nádru k vyzvednutí spěšninu… Kam se hrabe zásilkovna s apkama. 🙂 Tenkrát na to stačili dva papíry na podání a potvrzenka u vydání a ahoj. 🙂
Posílání zásilek má dlouhou tradici v busech na Ukrajinu a zpět, funguje to snad i dnes. Obykle tedy stačilo dát všimné řidiči plus kontakt na adresáta, kterému zavolal, když se do daného města se zastávkou blížil. Možná už to funguje i trochu oficiálněji. Nevýhoda je, že člověk musí vyzvedávat přímo z toho busu, balík na něj nikde nečeká a na tak dlouhých trasách to může mít několikahodinová zpoždění.
Nějak podobně to funguje i v Jižní Americe. Řidič si tím přivydělá a spokojenost na obou stranách
A kdo to dneska na těch liduprázdných nádražích z toho vlaku převezme a následně příjemci vydá ?
Psal jsem VE SVÉ DOBĚ, téměř každému to bylo srozumitelné… 🙂
TOP služba pro dobu, kdy se neřeší, jestli nějaká aktivita má ekonomický smysl. Podle toho ta doba taky dopadla.
Ale prdlačky, byla placená a byla schopná existence, protože byly ve vozech velké služební oddíly. M.j. se jako spěšniny téměř výhradně drahou vozily krabice s filmy do kin, ale to vy nemůžete pamatovat. Na každým slušným nádraží byl připravenej dvojkoláček na filmy na večerní kino… a ráno to šupajdilo zase dál…. Proto taky po velkých nádražích tak kmitali ještěrkáři, aby to stihli přeházen na správnej spoj a jezdili jak pomatení :-))) Spěšnina byla nejrychlejší doprava pro menší kusové zásilky…. Konec nastal s vyřazováním vozů se služebním oddílem, snižováním personálu etc. A propos nejsem obdivovatelem doby spěšnin jen popisuji co jsem… Číst vice »
V tržních podmínkách by to nemělo šanci přežít. Muselo to být neuvěřitelně nákladné, držet ten systém funkční… Ale v režimu umělé zaměstnanosti není divu…
Lichotí mi, že si myslíte, že jsem to nezažil, ale zažil 🙂 Filmy do kina, k nám domu bednička s králíkem nebo krabice s kuřatama, koš s nakládačkama od příbuzných z jižní Moravy. Bylo to v době, kdy ČSD byly organizační složkou státu se svou rozpočtovou kapitolou, v téměř každé i zastávce byl pakr, který tohle obhospodařoval a zametal perón a ve vlacích byly vlakvedoucí, co měli celý vagon a nedělali jízdenky. A když čas oponou trhnul, tak se zjistilo, že na mzdy těch pakrů se takhle nevydělá, že vlakvedoucí bez revize ve vlastním voze je drahý luxus, tak to… Číst vice »
Odpověděl jste si sám, ČSD byly organizací plně financovanou státem v zájmu maximální dopravní obsluhy obyvatel a průmyslu. Bavíme se o době do roku 1990, nikoliv po 1990.
čd kurýr byl přitom super, ale čd to neuměly promovat. ta služba zemřela na nezájem, nikoli na to, že by na sebe nevydělala
CD kuryrem sveho casu vyuzivala i fakultni nemocnice Brno. V Praze v nejakem obalu asi s ledem nalozili napr.transplantaty rohovek a v Brne to hned po prijezdu prevzali. A za 30 minut od prijezdu vlaku zacinala operace. Sam jednu rohovku takto dopravenou uz spoustu let spokojene uzivam
Za mě dobrý nápad, proč by ne?
Obvykle se dobře míněný nápad zvrhne, asi jako airbnb, koloběžky a carsharing. Za 2 roky budou tramvaje narvaný kurýrama s balíkama a lidi budou nadávat, že si nemaj kam sednout.
To se dá docela dobře řídit velikostí boxů na zastávkách – ono tam toho místa stejně moc nebude.
Především to závisí na tom, jak bude nastaven onen zmíněný motivační systém, neboli jestli kurýři budou dostávat nějakou odměnu. Půjdou proti sobě trendy (v extrému) „kurýr nic nedostane = hrozba, že zásilku nikdo nepřeveze (nespolehlivost)“ a „kurýr dostane zaplaceno = tramvaj plná kurýrů“ (ačkoliv toho se nebojím). A samozřejmě taky bude záležet, kolik to bude stát pro zasilatele. Spousta neznámých.
Na toto odpoví trh. Pokud by tramvaje byly plné kurýrů, dopravní podnik by cenu doručování zřejmě snížil.
Treba kuryr jede zadarmo?
Jenže pár malých balíčků nic neřeší, stejně tam ty kurýrní auta pojedou se vším ostatním.
Ale rozhodně to sníží najetý kilometry.
Do to vyzvedávacího boxu to stejně někdo musí přivést autem, moc si neumím představit, že by nějaký obchůdek krmil box na nejbližší zastávce u jeho provozovny. Spíš na kraji města přijede auto a dál už to vozí cestující. Ale vyplatí se to posílat po x lidech místo jednoho dedikovaného řidiče a auta, časem i autonomně doručujícího?
Proč by to tam vozili ve velkém autem? Předpokládám že to nemá být náhrada zasilkovny ale kurýra po městě. Potřebuju poslat balíček na druhý konec města, donesu to na zastávku, dám do boxu. Někdo kdo má cestu požadovaným směrem to vyzvedne, převeze do jiného boxu (a je celkem jedno jestli pojede MHD nebo na kole nebo jak) a příjemce si pro to přijde zase na zastávku.
A co treba…Franz poda do boxu balicek pro Trudi na druhem konci Vidne. A nekdo to doveze z boxu do boxu. I tak to muze fungovat
Můžu se zeptat, jak se zvrhl carsharing?
Původní myšlenka carsharingu stojí na tom, že si skupina lidí koupí auto a to pak společně sdílí. To co je teď je obyčejná autopůjčovna. Nevim proč nenazývat věci pravými jmény.
Původní myšlenka carsharingu taková je tak možná ve vaší mysli… Myšlenek carsharingu byly od počátku desítky…
Totéž jako se sdílenou jízdou. Uber a Bolt jsou taky jenom obyčejné taxislužby.
Tahle původní myšlenka nikdy nikde normálne nefungovala. Jsou města kde to funguje výborně např. Moskva a někde to kulhá – Praha. Problém je že těch aut je málo a proto neni garance že budu mít do 5-ti minut pěšky volný auto a proto to nepoužívám a proto ty auta stojej bez užitku a proto jsou drahý..
Muzete mi vysvetlit, kdyz rano si vezmu sdilene auto, dojedu 3 km, neco si zaridim, pak si vezmu jine auto a dojedu zpatky, mezitim tim mym autem jede zase nekdo jiny, kde vidite autopujcovnu? Autopujcovna je, kdyz prijdu na jedno misto, vezmu si auto a za par dnu ho na stejne cislo vratim. Mnou popsany system je cisty carsharing bezne fungujici ve velkych mestech. Rozhodne se nic nezvrtlo, jen mate ponekud mylne predstavy, jak to funguje.
A jaky je rozdil, kdyz to auto koupi zprostredkovatel a nabidne zakaznikum? Nemusite vec vlastnit a presto jde porad o stejnou sluzbu.
Stačí dát cenu za doručení pod úroveň minimální mzdy a limit zásilek na osobu, a máte po problému.
Nikdy se to tak nedělalo, že?
Velký argumentační faul. Takto nemá smysl zvyšovat rychlost na železnici protože na to teď nejsou vozy.