Čeští stavbaři razí silniční tunel pod Oslem

Ražba s nízkým nadložím, navíc pod obytnou čtvrtí, je vždy technicky náročná.
Čeští stavbaři zahájili ražbu silničního tunelu, který v aglomeraci norského hlavního města Osla propojí část Gjønnes s hlavní silniční tepnou E18. Zhruba 3,5 kilometru dlouhý tunel se dvěma tubusy je součástí budovaného západního silničního koridoru.
„Tunel razíme v hustě zastavěné oblasti, kde jej od obytných budov dělí jen několik metrů. To od nás vyžaduje přísné dodržování hlukových a vibračních limitů, které ale zároveň zpomalují tempo prací,“ uvedl Daniel Lorenc, hlavní stavbyvedoucí ze společnosti Metrostav Norge.
Ta patří do české skupiny Metrostav a na stavbě tunelu má na starosti všechny razicí práce. Hlavním dodavatelem stavby je společnost OHLA Norge.
Největší výzvou jsou podle stavbařů složité geologické podmínky. Celkem bylo identifikováno osm poruchových zón, z nichž jedna má nadloží pouze tři až pět metrů. Náročné budou také úseky křižující stávající tunely – Holtekilt, Høvik a Bærum.
Převážná většina trasy se razí metodou drill & blast, tedy postupným vrtáním a odstřelováním horniny.
„Ražba s nízkým nadložím, navíc pod obytnou čtvrtí, je vždy technicky náročná. Skutečnost, že nám klient svěřil tuto část projektu, je pro nás potvrzením důvěry a uznání naší odbornosti,“ řekl obchodní ředitel Metrostav Norge Jiří Horčička.
Metrostav se na severu Evropy, kde působí od roku 2006, dosud podílel na 15 projektech. Šlo například o traťové tunely helsinského metra, most na lososí cestě v Norsku, nejdelší silniční tunel na Islandu nebo tunel na Faerských ostrovech.
„Ve Skandinávii jsme celkově dosud vybudovali přes 57 kilometrů tunelů,“ dodal šéf Metrostavu Norge Aleš Gothard.





