Čeští stavbaři finišují s mostem v Norském moři, překlenuje úžinu mezi ostrovy

Stavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya (červenec 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya (červenec 2025). Pramen: Metrostav Norge

Zásobování i samotnou stavbu často komplikovaly vlny s výškou přes deset metrů.

Čeští stavbaři dovedli po více než dvou letech do finále stavbu nového silničního mostu mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya u západního pobřeží Norska. Most buduje společnost Metrostav Norge, která je součástí české skupiny Metrostav. V těchto dnech probíhá betonáž posledních segmentů mostovky, která má délku 574 metrů.

„V průběhu stavby jsme se potýkali s náročným počasím a větry, narazili jsme na naprosto nevyhovující podloží, betonovat jsme museli s ohledem na střídání přílivu a odlivu. Nyní jsme slavnostně zabetonovali poslední část viaduktu,“ uvedl vedoucí projektu Matěj Novotný. Podle něj zásobování i samotnou stavbu často komplikovaly vlny s výškou přes deset metrů. Nyní mostařům zbývá dokončit oba spojovací segmenty a betonáž říms.

Konstrukce se skládá z osmi polí. Šest ze sedmi pilířů zakládali stavbaři z Metrostavu přímo do mořského dna, a to převážně na vrtaných pilotách. Kvůli nedalekému přístavu a nutnosti zachovat průplavní profil se most klene nad mořskou hladinou až do výšky 27 metrů.

Nový betonový most přes úžinu mezi ostrovy nahradí původní most z roku 1968, který již nesplňuje nároky na aktuální dopravní zatížení a po dokončení nového přemostění bude stržen. Součástí mostovky o šířce 11,5 metru bude i oddělená cesta pro pěší a cyklisty. „Dokončení mostu je plánováno na léto 2025, slavnostní otevření proběhne začátkem podzimu,“ doplnil šéf Metrostavu Norge Aleš Gothard.

Společnost Metrostav Norge pracuje na zakázce se svým tradičním partnerem, norskou firmou Bertelsen & Garpestad. Ta staví přilehlé silniční úseky o souhrnné délce 600 metrů. Cena zakázky v přepočtu přesahuje miliardu českých korun.

Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby postavila 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, most na Lososí cestě nedaleko Trondheimu či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii dosud vyrazila celkově přes 57 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu skupiny.

Stavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya (červenec 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya (červenec 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya (červen 2023). Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya (2023). Pramen: Metrostav Norge
Tagy Metrostav Norge Norsko
11 komentářů