Čeští stavbaři dokončili svou největší zakázku v Norsku. Potrápily je extrémní mrazy
Ražba tunelu Grenland v Norsku. Pramen: Metrostav Norge

Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu.
v ČR tak 5x dražší
A z čeho tak soudíte? Máte nějaký obdobný případ v Česku, na kterém by bylo možné tu cenu srovnat?
Hlavní investor: Nye Veier
Investor: Eiffage
Zhotovitel: Metrostav Norge AS
Doba výstavby: 01/2023 – 08/2024
Cena: 436 000 627 NOK bez DPH, cca = 959,2 mil. Kč
Ano, je to ze stránek metrostavu Norge kde se mj. uvádí i kratší délka: 5,2 km.
Není miliarda českých korun nějak málo za 5,5 kilometru tunelu?
Je otázka, kolik z toho tunelu to vlastně je. Jednak to může být cena skutečně jen za ražbu+primární ostění, kde bylo potřeba, jednak to Metrostav nerazil celé:
„…Metrostav zde provádí ražby jak ze severního portálu Herregardsbakken, tak z jižního portálu Kjørholt. Ražby probíhají také z mezilehlých nájezdových ramp v lokalitě Skjelsviksdallen, ale ty dodává norská společnost B&G. Celková předpokládaná délka ražeb v obou tunelových troubách dodávaná Metrostavem je 6160 m…“
Norské tunely jsou kolikrát jenom díra ve skále
Přesně tak. Díky velmi pevné hornině se nebuduje až na výjimky betonové ostění tunelu.