Čeští stavbaři dokončili svou největší zakázku v Norsku. Potrápily je extrémní mrazy
Ražba tunelu Grenland v Norsku. Pramen: Metrostav Norge

Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu.
5,5 kilometrů a ještě tunel za jednu miliardu? Tak proč tady stavěli jeden kilometr dálnice za miliardu???
Odkaz by nebyl?
Nemuseli dávat v Norsku úplatky
Dneska se tomu neříká úplatky, ale pupkovné, nebo podpupkovné… 🙂
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-rozsudek-v-rathove-kauze-metrostav-uplacel-dukazem-je-i-tajny-sesit-221589
Že by zrovna kolem Oslo panovaly extrémní mrazy.. Těch údajných -30 tam rozhodně není běžných, spíše ojedinělý extrém.
v ČR tak 5x dražší
A z čeho tak soudíte? Máte nějaký obdobný případ v Česku, na kterém by bylo možné tu cenu srovnat?
třeba tady https://www.google.com/search?q=cena+tunelu+d35&rlz=1C1YTUH_csCZ1041CZ1041&oq=cena+tunelu+d35&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRigATIHCAMQIRifBTIHCAQQIRifBTIHCAUQIRifBTIHCAYQIRifBTIHCAcQIRifBTIHCAgQIRifBTIHCAkQIRifBdIBCjExMjQ3ajBqMTWoAgiwAgHxBfZMvgY8o2u38QX2TL4GPKNrtw&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Je rozdil razit tunel v zulovem masivu Skandinavie a v ruznych zvetralinach Ceskeho masivu.
Hlavní investor: Nye Veier
Investor: Eiffage
Zhotovitel: Metrostav Norge AS
Doba výstavby: 01/2023 – 08/2024
Cena: 436 000 627 NOK bez DPH, cca = 959,2 mil. Kč
Ano, je to ze stránek metrostavu Norge kde se mj. uvádí i kratší délka: 5,2 km.
Není miliarda českých korun nějak málo za 5,5 kilometru tunelu?
Je otázka, kolik z toho tunelu to vlastně je. Jednak to může být cena skutečně jen za ražbu+primární ostění, kde bylo potřeba, jednak to Metrostav nerazil celé:
„…Metrostav zde provádí ražby jak ze severního portálu Herregardsbakken, tak z jižního portálu Kjørholt. Ražby probíhají také z mezilehlých nájezdových ramp v lokalitě Skjelsviksdallen, ale ty dodává norská společnost B&G. Celková předpokládaná délka ražeb v obou tunelových troubách dodávaná Metrostavem je 6160 m…“
Norské tunely jsou kolikrát jenom díra ve skále
Přesně tak. Díky velmi pevné hornině se nebuduje až na výjimky betonové ostění tunelu.
Záleží, jak vypadá hotový tunel. Když je dobrá geologie, není třeba injektovat, kotvit, vrtat zajištění čelby, stavět výztuže, ani budovat sekundér(izolace, je-li třeba dodatečná výztuž a mraky litého betonu…) . To vám pak může zakázku značně zlevnit.