Cesta ke zprovoznění další části D49 bude ještě složitá. Chybí povolení pro 200 metrů

Bez provizorní spojky zůstává dálnice D49 u Fryštáku pouhou slepou ulicí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je zase o něco blíže ke zprovoznění dalších sedmi kilometrů „zakleté“ dálnice D49. Ministerstvo dopravy po více než roce rozhodlo o odvolání spolků Děti Země a Egeria proti povolení provizorního napojení dálnice u Fryštáku. Ministerstvo povolení se změnami potvrdilo a doplnilo pět nových podmínek.
K novým podmínkám patří například osetí travní směsí, výsadba dřevin, pokud se neprosadí pokračování dálnice, ekologický dozor nebo vedení ekologického deníku. Právě zásah do krajinného rázu patřil k hlavním výtkám ekologů.
Jenže jásot motoristů, kteří na další kus dálnice čekají, by byl předčasný. Povolení se týká zatím jen prodloužení úseku o dalších 600 metrů. Z toho bude 250 metrů plnohodnotná dálnice a 350 metrů jen pravý pás sloužící oběma směrům.
Ředitelství silnic a dálnic ale nadále postrádá klíčové povolení pro 200 metrů provizorního napojení na okružní křižovatku a silnici II/490, která spojuje Fryšták a Zlín. Bez toho zůstává dálnice pouhou slepou ulicí. Přehledně je to zakresleno v plánku.
„Zhotovitel začne část dálnice s povolením realizovat s termínem dokončení do konce srpna. Přesto ale ještě nemůžeme druhou část D49 pustit do provozu, neboť stavební povolení na provizorní propojení je soudně zrušeno. Musíme obnovit stavební řízení. Aktuálně se řeší, jak se bude dál postupovat,“ řekl deníku Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl. Stavební povolení na zmíněných 200 metrů bylo zrušeno rovněž na popud ekologických spolků.
Stavbu sedmnácti kilometrů dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů.
K obnovení stavby došlo v roce 2021, od počátku ji ale provázejí soudní spory s ekology. Ty se podařilo částečně ukončit loni, díky čemuž se mohlo před Vánocemi otevřít prvních 9,5 kilometru dálnice. ŘSD tehdy odhadovalo, že zbylých sedm kilometrů se otevře letos v polovině roku. Aktuálně se do odhadu termínů nepouští.
U Fryštáku mají na hotový úsek v budoucnu navázat další čtyři dálniční stavby: Fryšták – Lípa (1., 2. a 3. etapa) a Lípa – Vizovice. ŘSD u nich vesměs žádá o prodloužení staršího stanoviska EIA, budovat se mají mezi lety 2029 a 2036. I zde se dá předpokládat tuhý odpor ekologických spolků.
Od Vizovic má komunikace pokračovat dále ke slovenským hranicím jako silnice I. třídy bez středových svodidel s označením silnice pro motorová vozidla. Přístup bude pouze přes mimoúrovňové křižovatky.
Celkem jde o 25 kilometrů, které jsou rozděleny do tří úseků: Vizovice – Pozděchov, Pozděchov – Horní Lideč, Horní Lideč – státní hranice. Zhruba polovina má mít tři pruhy a polovina má být čtyřpruhová.
Jde o závěrečný úsek celého dopravního tahu D49/I49, který má propojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem.