Českým drahám za pololetí přibylo 2,5 milionu cestujících, nejvíce v mezistátních vlacích
Průměrná přepravní vzdálenost se zvýšila na 48 kilometrů.
České dráhy za prvních šest měsíců letošního roku přepravily 82 milionů cestujících, což je o 2,5 milionu více (cca 3,1 procenta) než ve stejném období loni. Přepravní výkon se zvýšil o 8,5 procenta na 3,9 miliardy osobokilometrů, k čemuž přispívá stále se prodlužující průměrná přepravní vzdálenost.
Ta v prvním pololetí činila 48 kilometrů (loni 45,6 km). „Největší nárůsty až v desítkách procent sledujeme především u mezistátních dálkových linek, které spojují Prahu s Vídní, Berlínem, Hamburkem a Drážďany, tedy u spojů Berliner a Vindobona,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.
U vnitrostátních spojů roste podle něj nejvíce poptávka především na linkách spojujících Prahu s Českou Třebovou, Olomoucí, Ostravou, Brnem a Českými Budějovicemi. „V regionální dopravě evidujeme růst počtu cestujících například v Olomouckém kraji, kde v průběhu roku došlo k nasazení nových vozidel, ke zvýšení cestovní rychlosti a zkrácení cestovních časů,“ doplnil Krapinec.
Dráhy označují dosažený přírůstek cestujících a přepravních výkonů za úspěch i s ohledem na změnu dopravce na frekventované příměstské lince P1 jih na Plzeňsku. Výkony tam loni v prosinci převzala Arriva. „Reálně je tak růst počtu zákazníků na srovnatelném území ještě o něco vyšší,“ doplnily ČD.
V poptávce po cestování trvá podle ČD pocovidový trend práce z domova a pracovních videokonferencí, který ovlivňuje poptávku po dojíždění do zaměstnání a na služební cesty. Dopravce naopak sleduje větší zájem o volnočasové cestování.
Státní dopravce zatím nedosáhl počtu přepravených cestujících z předcovidového roku 2019, kdy s ním v prvním pololetí jelo 91,6 milionu cestujících. Čísla ale nejsou plně srovnatelná, neboť v prosinci toho roku přišel v rámci pokračující liberalizace o velkou část výkonů.