Železnice Železniční průmysl

Český železniční průmysl navzdory covidu loni zvýšil výkon na 77 miliard

Ilustrační foto. Pramen: ACRI
Ilustrační foto. Pramen: ACRI
Přes polovinu tržeb mají podniky českého železničního průmyslu ze zahraničí.

Firmy českého železničního průmyslu dosáhly loni obratu celkového obratu 77 miliard korun, což je proti předchozímu roku zhruba o miliardu více. Údaje za své členy zveřejnila Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Odvětví se dařilo zvyšovat výkon navzdory řadě omezení spojených s covidovou krizí.

„Velmi významný je podíl exportu, který v roce 2020 dosáhl 53 procent. Dokazuje to, že české firmy nabízí v tomto náročném odvětví inovativní a konkurenceschopné výrobky a služby,“ uvedla ředitelka ACRI Marie Vopálenská. „Stabilita oboru se ukazuje zejména v dnešní složité době jako velice důležitý faktor pro udržení zaměstnanosti,“ doplnila. Firmy sdružené v ACRI zaměstnávají zhruba 20 tisíc lidí, dalších 30 tisíc lidí pracuje pro jejich subdodavatele.

Podle Vopálenské má přitom průmysl velký potenciál růstu, a to především díky eurounijní politice zvyšovat podíl ekologické dopravy. „Rozvoj veřejné ekologické dopravy, jako je právě železniční, je totiž smysluplnou cestou, jak cíle Evropy v oblasti zelené dopravy naplnit,“ sdělila Vopálenská. Firmám podle ní mimo jiné nahrává fakt, že poptávka po posilování příměstské a městské železnice roste v tuzemsku i v zahraničí.

Příklady exportních úspěchů podle ACRI:

• AŽD uspěla ve výběrovém řízení na dodávku traťového zabezpečovacího zařízení na železniční
trati Terespol – Brest mezi Polskem a Běloruskem;
• Skupina Škoda Transportation vyrábí elektrické jednotky pro Lotyšsko či Slovensko, dodá soupravy
metra pro polskou Varšavu, tramvaje pro města v Německu;
• Společnost IGW se stala dodavatelem převodovek pro tureckou společnost Bozankaya;
• DAKO-CZ realizovala dodávku brzdových komponent na osobní vozy ÖBB DANI;
• Dodávky náhradních dílů pro původní české tramvaje v Manile firmou SKD TRADE;
• HŽP a japonská HHT společně dodávají pružiny pro vozy bombajského metra;
• Dodávka podsestav pro nákladní vagony z Tatravagonky Poprad firmy MSV Metal Studénka

Výkony firem českého železničního průmyslu:

Rok obrat (v Kč) export (v procentech)
2012 78 mld. 43%
2013 79 mld. 50%
2014 83 mld. 54%
2015 91 mld. 55%
2016 78 mld. 51%
2017 72 mld. 54%
2018 78 mld. 54%
2019 76 mld. 54%
2020 77 mld. 53%

Pramen: ACRI

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bently

Při pohledu na srovnávací tabulku je rozhodně co zlepšovat. Propad exportu mezi rokem 2015 (91 mld. Kč) a 2019 (77 mld. Kč) je pak vyloženě zarážející…
No uvidíme, naštěstí dost významných hráčů v železničním průmyslu v poslední době jede (ať už je to DAKO-CZ, které se úspěšně navázalo na dodávky Siemensu, Škoda, která cílí na Německo, Slovensko či Polsko, CZ Loko, Bonatrans, ale i nenápadná fryčovická firma Borcad – na tu se často zapomíná, přitom co se tam místním klukům podařilo vydupat z nuly, stojí za obdiv), tak uvidíme.

Jiří Kocurek

To máte obrat, propad exportu je menší, z 50 mld Kč na 41 mld. Kč. Mnohé firmy jsou na tom daleko, daleko hůř.

bently

Máte pravdu, trochu jsem se upsal. Tím „exportem“ byl samozřejmě myšlen právě obrat.

Vladimír Bílý

Nevím no. Pohledem na tabulku od roku 2012 bych napsal spíše, že český železniční průmysl dlouhodobě stagnuje. A to není dobře.

Jerry

V té poslední větě má být asi : firmou msv metal Studénka.

Jerry

Cz loko chybí ve výčtu úspěchu..

Papoušek 477.0

Máte pravdu. Chybí rovněž BONATRANS

Radovan

Příklady exportních úspěchů podle ACRI: