Automobilový průmysl Automobily

Český trh s novými auty v pololetí: další pokles, rekordní rok hlásí SUV a hybridy

Peugeot 2008 byl nejprodávanějším modelem za první pololetí 2018 francouzské automobilky na českém trhu. Foto: Peugeot
Peugeot 2008 byl nejprodávanějším modelem za první pololetí 2018 francouzské automobilky na českém trhu. Foto: Peugeot

Český trh s novými auty pokračoval i v červnu ve svém poklesu. Objem registrací za červen klesl o 2,6 % na 25 932 vozidel. Výsledky za celé první pololetí ukazují konec růstu minulých let a nepatrný pokles o 0,46 %. Za prvních šest měsíců si tuzemští zákazníci registrovali celkem 143 784 osobních vozidel.

Červen je dalším měsícem, kdy odbyt nových vozů klesal. Oproti květnu ale pokles mírně zpomalil. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat Svazu dovozců automobilů.

Porovnání půlročních výsledků ukazuje největší posuny nikoliv mezi značkami aut, ale hlavně u typu vozidel a jejich pohonů. Dlouhodobě rostoucí obliba i nabídka vozů kategorie SUV je patrná ve složení nově registrovaných aut podle typu.

SUV v červnu tvořily 30,31 % všech registrací, což je druhý nejlepší výsledek této kategorie aut v historii českého trhu. Za celý rok pak mají podíl 28,77 %. Auta této kategorie odsávají zákazníky většině ostatních tříd, nejvíce pak malým autům a vozům nižší střední třídy. Rostl nepatrně jen podíl minivozů a luxusním autům.

Největší přesun v poptávce zažily za pololetí druhy motorů. Ještě loni za první pololetí tvořily naftové motory 39,17 % registrací, letos za stejné období jen 31,68 %. Pád obliby se ale už zastavil a několik měsíců se podíl nafty drží nad 30 %. Zákazníci se přesunuli hlavně k benzínovým motorům jejichž podíl stoupl z 57 na 65 %. Přesun k alternativním pohonům se stále nekoná: CNG si drží stále necelé procento, letos je už objemem prodaných vozů předstihly hybridy. Těch se za první pololetí prodalo 1803 kusů, meziročně o třetinu více. Odbyt elektromobilů sice stoupl téměř na dvojnásobek, stále ale tvoří desetinu procenta celého trhu.

V pořadí značek dál trhu kraluje Škoda Auto, Dacia letos definitivně potvrdila čtvrté místo na trhu. V první desítce je největším skokanem Peugeot, jehož prodeje stouply o více než pětinu. Francouzská značka poskočila v žebříčku na českém trhu z osmého na šesté místo. Více z velkobjemových značek rostla letos jen Suzuki s nárůstem o 60 %.

Registrace nových aut podle obchodních tříd (údaje v procentech) 1. pololetí 2018 na českém trhu
Mini 2,63
Malé 16,20
Nižší střední 20,35
Střední 13,53
Vyšší střední 4,24
Luxusní 0,19
MPV 12,13
Sportovní 0,66
SUV a terénní 28,77

zdroj: SDA

Pořadí jednotlivých značek na českém trhu za 1. pololetí 2018
Škoda Auto 46 976 +3,9 %
Volkswagen 13 741 -9,8 %
Hyundai 10 367 -4,6 %
Dacia 8 537 +12,7 %
Ford 7 439 -13,4 %
Peugeot 5 763 +22,9 %
Kia 5 483 +14,80 %
Renault 5 245 -9,1 %
Toyota 4983 + 16,3 %
Mercedes Benz 3779 -17 %

Zdroj: SDA

Newsletter

Partneři


Výběr editora