Český systém automatického vedení vlaku se ve Švýcarsku testoval s ETCS
Na příští měsíc jsou plánovány podobné testy na britské železniční síti.
Společnost AŽD Praha otestovala 19. října na švýcarské trati Sierre – Sion svůj systém automatického vedení vlaku (ATO – Automatic Train Operation) pod dohledem zabezpečovacího zařízení ETCS. Jak uvedla AŽD v tiskové zprávě, šlo o „první nákladní vlak na světě, který byl úspěšně řízen českým ATO za dozoru ETCS“.
Trať Sierre – Sion je vybavena systémem ETCS úrovně L2 a společnost SBB na ní pro účely testů nainstalovala i traťovou část ATO, která komunikovala s mobilní částí na lokomotivě. Vlak byl při první jízdě tvořen lokomotivou DB Cargo Switzerland 185.141-9 a sedmi nákladními vagóny.
Na lokomotivě byl instalován systém ATO společnosti AŽD typu DriveSWing CRV&AVV, který komunikoval s vozidlem a palubní jednotkou ETCS. Komunikační rozhraní byla veřejná a interoperabilní, což znamená, že palubní část ATO může komunikovat s traťovou částí ATO jiného výrobce. To také bylo předmětem ověření při zkušebních jízdách.
„Perfektní výsledky českých systémů ve Švýcarsku potvrzují, že se AŽD může směle zařadit mezi nejlepší technologické společnosti světa, určující směr moderních řídicích a zabezpečovacích zařízení na železnici,“ uvedl předseda sekce ERTMS (Evropský systém řízení železniční dopravy) při Evropské asociaci železničního průmyslu UNIFE Vladimír Kampík ze společnosti AŽD.
První testy ATO s ETCS se uskutečnily jako takzvaný „technologický demonstrátor“ v rámci mezinárodní spolupráce v projektu Shift2Rail (partnerství veřejného a soukromého sektoru s cílem zvýšit kapacitu a spolehlivost a snížit náklady životního cyklu železnice). Testy ve Švýcarsku vede DB Cargo, které spolupracuje se společnostmi AŽD, Alstom, Thales, Hitachi, Siemens a dalšími. Na příští měsíc jsou plánovány podobné testy na britské železniční síti ve správě Network Rail.
Společnost AŽD předpokládá, že brzy dojde k navázání spolupráce s výrobci železničních vozidel s cílem instalovat ATO na hnací vozidla jako standard. ATO podle AŽD „optimalizuje časově železniční provoz a citelně snižuje spotřebu elektrické energie“.