Český startup Cargio shání investora na nákladní kola. Chce proměnit doručování balíků
Skica nového nákladního kola Cargio. Foto: Cargio
Cargio chce jít cestou pronájmu nákladních kol včetně kompletních servisních služeb.
A taky by mě zajímalo kolik CO2 vydejchá ten šlapající šťastlivec proti vyladěnému fichtlu. A jakou ekozátěž dělá těžba zemin vzácných kovů a vůbec zpracování surovin na baterky atd…
Skvělý super hi-tech nápad.
Ale myslím, že rikša jako hlavní dopravní prostředek funguje v indii a okolí už více jak 100 let.
U pošty se běžně používají elektrokola na rozvoz dopisů, protože ve městech, kde se zastavuje každých 100 metrů to je ekonomičtější. Takže zde je vidět, že to úplný nesmysl není a že už se to svým způsobem aplikuje. Konkrétně u pošty by takový kola mohla napomoct ke sloučení rozvážky dopisů a balíčků, aby hodinu za listonoškou neobjížděl ulice kurýr s dodávkou.
To jako že by Česká Pošta optimalizovala procesy a zaměstnanci se chovali produktivně? Když můžou lidem dávat do schránky „adresát nezastižen“, baby na pokladnách místo rychlého vyřízení co klient chce můžou vnucovat ČSOB,…
Vidím v tom budoucnost hlavně ve velkých městech, sám jsem si postavil 3 elektrokola kola z Alliexpresu a jsem nadšen, s autem už jezdím minimálně a hlavně pro obsluhu kola je to určitě zábavnější než sedět v autě a nemít kde zastavit a zaparkovat..držím palce
Na jakou cenu za materiál na kus Vás to vyšlo? O elektrokole – tedy stavbě už chvíli uvažuju, v našem kopcovitém městě mne ježdění už trochu zmáhá…
Zhruba $700 za sadu se středovým motorem a baterií 840Wh. https://www.pswpower.com
Ve vyspělých státech běží hi-tech vývoj autonomního řízení, umělé inteligence a automatizace, zde se řeší „vývoj“ rámu cyklovozítka s motorem a baterkou z aliexpressu;) Úsměvné i smutné zároveň.
Pobavili mne ty snílci v diskusi, co si myslí, že tyto kola nahradí dodávky. Dodávka má podstatně větší kapacitu než nákl.kolo, takže na stejný objem přepravených zásilek bude potřeba mnohem více kol a určitě se nenajde tolik šílenců, kteří by v Praze nahradili řidiče dodávek a při její kopcovitosti a klimatických podmínkách, toužili po tom rozvážet zboží na kolech.
Už jsem to psal v té diskusi, kterou jste četl. Nikdo soudný netvrdí, že se tímhle podaří nahradit 100% dodávek v centru města. Určitě se ale najdou firmy a organizace, které pro takovou věc využití najdou.
Já zase nevěřícně zírám, kolik se tu najde zabedněnců, kteří šmahem řeknou, že do Prahy se to nehodí, fungovat to nebude a je to celé blbost. Jasně, určitě… Země je placatá 😀
Přeji vám mnoho šťastných kilometrů ve šlapkách při šaškování v takových zimních fujavicích jako byly třeba včera. Good luck!
Tak tohle na „proměnu doručování balíků“ moc nevypadá.
Jak je mi mila cyklistika coby rekreacni sport a roky jsem kolo pouzival i na cesty do zamestnani, tak tohle je slepa cesticka. Cely projekt stoji a pada s lidskou silou nutnou k obsluze a naklady na ni. Kolik baliku rozveze za tyden cyklista a kolik jedna dodavka? A pritom ridice i cyklistu budete platit zhruba stejne. Zvlast pokud se podari (zatim jen naivni a vzdalena predstava) zrychlit finalni krok samotneho doruceni, kdy dopravni prostredek zastavi pred adresou a je treba zanechat nekde balik. Mym snem je, aby to fungovalo jako treba v US, kde vam dorucovatel necha zasilku na… Číst vice »
Tady je test toho kola
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/smlsal-cyklokuryr-depo-tesnov.A201213_214651_praha-zpravy_smls?zdroj=vybava_idnes
Ta zimní fotka krásně vystihuje celou absurditu celého projektu. Jako doplněk na bázi dobrovolnosti proč ne. Přes léto v rovinatých oblastech země to jistě někdo rád využije. Ale jinak pro pravidelné zásobování o ničem.
Nedomnívám se. Ve mnoha českých městech lze jezdit na kole i velkou část zimy. I zarytí odpůrci nemůžou popřít, že rozvozový kurýři na motorových skútrech jsou v Praze vidět i v zimě. Navíc sníh na dvoře neznamená nesjízdné cesty.
Pro některé firmy a organizace to může být alternativá právě mimo zimu. Mnoho aktivit se v zimě nekoná a odkládají se na hezčí počasí. Za sebe si dokážu představit, že si sjedu na druhou stranu čtvrti do prodejny barvy laky a nakoupím tam materiál na opravu.
Dobrá rada, nepaušalizujte.
Podle statistiky MPO je v Praze 560 tisíc podnikatelů a z toho 208 tisíc jsou právnické osoby. K tomu si připočtěte školy a různé další veřejné instituce. To by bylo, aby se mezi tím nenašlo třeba 100 zájemců za rok, kteří si takové kolo pořídí.
Kromě fanatických odpůrců všeho cyklo- nikdo netvrdí, že všech 208 tisíc podnikatelů tady někdo chce zásobovat na kole.
Jestliže toho má být 100 ks ročně, tedy 1000 ks za 10 let, tak mezi 560.000 ponikateli to bude naprostá marginalita. A níže uvedené „zavazení dodávek“ to tím pádem nevyřeší. Jen se podojí dotační titul, jak to už tak poslední dobou bývá.
Naopak fanatismus je vidět na straně druhé pod hesly: Vždycky se dá jet na kole. Cokoliv se dá odvézt na kole.
Jaký dotační titul na cargokola lze aktuálně podojit?
Klasickej slaměnej panák. Propagátoři cyklodopravy neříkaj, že se kolama dá nahradit všechna doprava auty. (možná najdete nějakou vyšinutou výjimku, ale bude to člověk, kterýho nikdo nebere vážně). Co říkají je, že by se dalo koly nahradit takový množství cest autem, že by to v celkovém množství cest po městě bylo citelný a pomohlo s ucpáváním měst auty. A že pokud se výrazně zlepší infrastruktura pro kola, bude těch cest, na kterých by šlo auto nahradit kolem o dost víc. A že když ta infrastruktura bude skutečně dobrá, bude to o tolik příjemnější, rychlejší a jednodušší, že to lidi budou dělat… Číst vice »
To je teda argument 🙂 Jistěže nevyřeší, ale přispěje to k řešení. Tu 100 jsem střelil od boku abych poukázal, že lichý argument, že to nevyužije nikdo.
Jinak prosím, o kterém dotačním titulu je tu pořád řeč? Znám pár veřejných vzdělávacích a sportovních institucí, kde by ho jistě využili.
Taky si myslím, že fotka každému střízlivě uvažujícím člověku jasně ukazuje,že pro úspěch něčeho cyklo- nestačí zajet pokoukat do Amsterdamu. Počasí a terén je u nás naprosto odlišný. Žádná banka do toho nepůjde, takže je třeba hledat penízky u nadšenců,ale spíše u těch,co to umí s dotačním ekotituly. Proč do toho nedají svoje peníze, když tak tomu věří? Banky dneska nezadluženým fyzickým osobám půjčí až neuvěřitelné peníze. A celý zisk a sláva jim po splacení zůstane.
Doporučuji se podívat například na to, jak se jezdí ve Finsku v zimě na kole. Nebo v Nizozemsku během letošní zimy. Úvěr a investor je něco jiného. Investor může kromě peněz přinést know-how, zkušenosti z podnikání.
Zasněžený dvůr. Ulice bývají prohrnuté 😉
Navíc v Praze se udrží sníh v průměru dva dny v roce.
Kdo nechce číst celou diskusi, tady je shrnutí: blablabla-ekoteroristi-blablabla-dotace-blablabla-cyklofašisti-blablabla.
Jediný z vámi uvedených výrazů, který v diskusi skutečně padl, jsou dotace.
Zdejší averzi vůči nákladní cyklodopravě považuji především za reakci na aktivity pražského magistrátu.
Což je velkej paradox, protože aktivity Pražskýho magistrátu směrem ke kolům a dopravě na kolech daj označit za lehký uvolnění brzd, rozhodně ne za nějaké masivní investice nebo velkou vstřícnost. Samozřejmě lepší, než další a další překážky, ale že i takové mírné a pozvolné ubírání překážek vyvolá tak silnou protireakci je fakt velká škoda.
Určitě by to bylo použitelné třeba pro zásilkovnu v Hradci Králové a okolí tj. v rovinách, ale třeba v Ústí nad Labem si to dokážu představit jen těžko.
A právě proto je na kole takový divný černý hranol.
Po článku o půjčovně nákladních kol v Brně jsem začal zjišťovat, jak to u nás vypadá s nabídkou. Jeden zakázkový výrobce kol bakfiet (náklad vpředu jako tady tenhle typ) a několik prodejců zahraničních značek. Výběr velmi malý a ceny velké pro soukromé použití. Mimo jiné jsem narazil na tuto značku, ale nikde jsem nemohl zjistit víc, než jen, že začali loni na podzim. Teď už je to jasné Těším se, jestli se povede rozjet výroba a třeba i půjčovna v Praze. Podle jejich webu začínají s cenou na 50 tisících. Takové kolo bych si třeba občas půjčil. Kupovat si ho… Číst vice »
Byl by někdo schopen vysvětlit jakou výhodu má náklad vepředu před nákladem vzadu a trojkolkou?
Vidis na nej
Řidič nemotovorévho vozidla nezapomene na to, že je vzadu široký a tak se nezapíchne mezi sloupky, kam se nevejde. Uvidí rovnou, že se tam nevejde.
Znáte ten vtip o chlápkovi, který vyjel po dlouhé době bez sajdkáry a padla mu červená, zastavil…
oprava: Nemotorového. :/
Tak staci rozsirit riditka a zapichne se hned na zacatku
Na nerovné cestě je lepší mít těžký zadek. Dilatační spáry, obrubníky atd se lépe přejedou.
Nouzové brzdění nemám moc ozkoušeno, tipoval bych že se zátěží vepředu asi bude přední brzda bezpečnější než na klasickém kole.
Jo zapomenout na náklad se mi ještě nepodařilo : D Ale jasně, na průjezd úzkými místy se hodí vidět.
Nesmysl. Ale aktivisti cítí dotace. Jako v Praze Automat nebo nově Šindelář v Brně. V podstatě je to jen nouzovka někde v centru, jinak je vždy efektivnější dodávka nebo částečně pěší doručovatel.
No efektivní… Chtěl bych vidět srovnání produktivity s dodávkou.
Rozvoz po areálu, do 300 metrů daleko a tak, pizzu, poštu… Ale brambory do školní kuchyně sotva.
Na to není. Ale pro zásilky a menší balíčky, který je velká část, po centru je to ideál. Oproti obrovským dodávkám, které všude překážejí.
vepřovou půlku si na tom představuju 😀
Dodávka za současných podmínek, kdy jsme si zvykli a tváříme se, že je v pohodě, když dodávky s balíkama stavěj kdekoli, i když tím třeba překážej provozu nebo výhledu. Nebo v hypotetickým případě, že by kurýři v autech začali dodržovat pravidla silničního provozu včetně těch pro zastavení a stání? Mě přijde, že pokud by někdo začal stání rozvozovejch aut a dodávek kontrolovat, celej systém rozvozu automobily by se ve větších městech prakticky okamžitě úplně zhroutil… Ne, že by kurýři na kolech nic neporušovali, taky to dělaj. Ale pokud by se stalo dodržování předpisů standardem, přijde mi, že kola by měla… Číst vice »
Pokud dodávka přivezla zboží, tak bude do 15 minut pryč. Dost často mají výjimku ze zákazu, jen to z ulice není vidět. Podobně jako mají výjimku ze zákazu vozidla údržby chodníků.
A jinak by bylo zajímaé sledovat, co by nastalo, kdyby místo 1 dodávky přijelo 5 šlapohybů a zabraly by totéž místo. Zrušit obchodníka?
1) psal jsem o balíkovkách a rozvozech jídla na adresy, zásobování obchodů je trochu jiná kapitola. 2) I kdyby přijel konvoj 5 velkých cargo kol najednou místo jedné velké dodávky (což se velmi pravděpodobně nestane, daleko spíš se tam, pokud toho na to jedno místo bude tolik a dodávka tam nebude smět, jedno nebo dvě ty cargo kola otočí víckrát a najednou tam bude stát max. jedno). Furt je to pět menších kusů, který je daleko větší šance tam dostat a na vyložení zaparkovat rozumně, než jeden pětinásobnej. A vždycky se daj vykládat po jednom, zatímco ostatní čekaj opodál na… Číst vice »
Takže místo 1 člověka se bude platit 5x tolik lidí. No hádejte, adresát to nezaplatí, takže… ?
Znova opakuju, je to hypotetickej okrajovej případ, kterej v praxi nejspíš nenastane, nebo jen na pár místech, kam se nic většího prostě nedostane (takže provozovateli nezbyde, než zaplatit pět cest cargokola), případně výjimečně, když ta dodávka nebude k dispozici. Hlavní využití bude u menších zásilek, který to cargokolo jednoduše uveze najednou, případně pobere najednou i několik zásilek na víc míst. To jen vy jste si zas vymyslel úplně okrajovej případ a děláte, jako by byl jedinej podstatnej.
Že tam zpravidla nestojej dlouho nepopírám. Ale že masivně porušujou předpisy pro zastavení a stání je realita. Určité výjimky maj někteří zásobovači pro konkrétní obchody. Občas je někde zákaz vjezdu mimo zásobování, OK, tam taky beru, že se to rozvozů může týkat, i když je to asi případ od případu. Ale výjimka pro stání na chodníku nebo na přechodu pro balíky a rozvozy jídla? Tu bych fakt chtěl vidět, tu IMO opravdu nemaj a stojej na nich každou chvíli…
tak v principu máte pravdu, ale bohužel to vychází z ekonomiky těch rozvozovejch služeb. to že někdo dokáže za blbou stovku nabrat někde na druhym konci republiky balík a druhej den ho zpravidla dovézt na určenou adresu považuju za zázrak. a aby to finančně nějak vycházelo, tak se to musí dělat rychle. a překvapivě parkování „na prasáka“ to zrychluje asi nejvíc. otázka je, kolik zákazníků by bylo ochotno si připlatit za verzi, že dodávka zaparkuje na nějakym legálnim místě 300 metrů od cílové adresy a kurýr to dotáhne na paleťáku nebo donese v teplejch. protože by to doručení stálo dvoj,… Číst vice »
Jo, jsou místa, kde to nevadí, nebo místa, kde nemaj kurýři problém najít rychle legální místo pro šestimetrovou dodávku. Ale v širších centrech velkejch měst je takovejch míst minimum, takže tam často stojej na místech, kde v lepším případě jenom překážej, v horším způsobujou nebezpečný situace. A mít celý, poměrně rozšířený a rostoucí odvětví, závislý na ignorování předpisů mi prostě nepřipadá v pořádku. S tou ochotou připlatit si za kurýra, kterej pojede a bude stavět podle předpisů máte bohužel asi pravdu, ale nabízí se pak otázka, jestli by aspoň ti nebezpečně jezdící a parkující kurýři neměli dostávat tolik pokut a… Číst vice »
No jenže to by generovalo tlak na samosprávy, aby zřídily parkování pro kurýry a udržovaly je volné. A to smrdí prací. Ignorovat problém je pro samosprávy mnohem pohodlnější. Ono pokutovat něco k čemu není rozumná alternativa a je normální a zažité znamená že při příštích volbách čao bella…
Chápu, mě jen přijde úsměvné, kolik lidí tvrdí, že žádnou alternativu hledat a vymýšlet nepotřebujem, že to s auty funguje. A nechtěj vidět, že ten systém s auty „funguje“ jen díky tomu, že dostávaj ve městech i oficiálně neúměrně moc místa a když jim ani to nestačí, tak si další místa prostě zaberou na úkor lidí bez aut. No píšu úsměvné, ale není to moc veselej úsměv.
Kdyby to bylo takové terno a velká díra na trhu, tak se to rozjede samo a nebude potřeba žádný módní „startup“. Banky by na to daly rády peníze, kdyby viděly životaschopný business plán. Takhle to vypadá, že to asi moc výdělečné nebude, zato to bude ideologicky správné. Nedivil bych se, kdyby cílili na získání dotace na módní záležitost, stejně jako všechny firmy, které poskytují sdílení (čti půjčování) kol… :-/
Prosím pěkně, kde banky „dávají“ peníze do podnikání, kam se mám hlásit?
Nebo myslíte půjčku? To je trochu něco jiného než investice.
Z kontextu je snad jasné, že se jedná o úvěr.
Děkuji vám. Ano, myslel jsem samozřejmě úvěr. kdo chce, pochopí, kdo ne… Aneb jak praví stará moudrost – chytrému napověz, hloupého kopni… 😉
Pardon, mně jednoduše není jasné, co je za problém s tím, že je to startup.
Pokud bych něco podobného zakládal, tak taky budu rád, když za mnou přijde investor, který mi dá peníze na rozjezd, bude se zajímat a bude mi radit.
O podnikatelskou půjčku jsem nikdy nežádal, ale obávám se, že banka vám dá jenom peníze, ale s businessem moc radit nebude.
Pokud by byla perspektiva dotací, tak přeci banky už stojí frontu.