Český startup Cargio shání investora na nákladní kola. Chce proměnit doručování balíků
Cargio chce jít cestou pronájmu nákladních kol včetně kompletních servisních služeb.
Po úspěchu s prvními zákazníky se společnost Cargio chystá na velký růst. Kvůli tomu začal tuzemský startup shánět nové investory. Na trhu hledají investici velkou čtyři miliony korun určenou zejména na další vývoj. V Česku je zatím trh nákladních kol na počátku, v řadě evropských zemích se stal přitom už standardem.
„Se spoluzakladateli jsme to vydřeli přes prototypy až k prvním klientům. Reakce jsou zatím skvělé, ale chceme produkt ještě posunout. Rám současného kola je prostě příliš složitý na sériovou výrobu a navíc nám nedovoluje používat kotoučové brzdy, které jsou do budoucna nutnost,“ vysvětlil autor projektu a jednatel společnosti Cargio Lubomír Fridrich.
Firma má podle něj první klienty na pronájem těchto kol, do konce roku chtějí mít postupně stovku takových jízdních kol. Cargio cílí zejména na balíkové a kurýrní společnosti, kterým nabízí nákladní kola jako kompletní službu včetně servisu. Vyplňují tak díru mezi nákupem nákladních kol a dodávkami, které už dnes většina zákazníků pořizuje přes operativní leasing.
„S kolegou Tomem Bartlem jsme měli možnost poslechnout si řadu problémů, které balíkoví dopravci s nákladními koly mají. Všichni se shodují, že pro rozvoz balíků po centrech měst jsou kola efektivnější, ale v širším použití jim doteď bránil nevhodný finanční model a malá dostupnost kol. To chceme změnit,“ dodal Fridrich.
Cargio má zatím v nabídce jeden model kola, který unese kromě řidiče i přes 100 kg nákladu. V plánu je ale i větší čtyřkolé vozítko, které nabere i paletu.
Nákladní kola jsou běžná hlavně ve větších městech na západ od nás. V Praze loni vzniklo první depo pro taková kola pod magistrálou na Těšnově. Využívají ho přepravní služby pro distribuci zásilek po centru Prahy.
Zkušenostem s využíváním nákladních kol v byznysu i soukromých jízdách se nedávno věnoval podcast o mikromobilitě Urbancaast.