Českobudějovické nádraží bude vonět. Velká hala se otevřela cestujícím
Součástí projektu bylo i vybudování průchodu mezi severní věží a hlavní odbavovací halou. Nová pasáž lépe napojí nádraží na Lannovu třídu.
Cestující využívající nádraží v Českých Budějovicích se dnes dočkali završení více než 3,5 roku trvající rekonstrukce budovy. Provozu se otevřela odjezdová hala ve střední části budovy. Rekonstrukce začala v červnu 2020 a vyšla na miliardu korun.
Během stavby se ukázalo, že novorenesanční památka z roku 1908 je v mnohem horším stavu, než se čekalo. Například některé nosné konstrukce se musely zbourat a postavit nově, objevily se problémy s kanalizací a především spodní vodou, kterou musel zastavit betonový sarkofág.
To vše způsobilo zpoždění a růst nákladů. Původně mělo být hotovo do konce roku 2022, a to za 690 milionů korun. „Stavbaři vrátili budově podobu, jakou měla v době uvedení do provozu. Veškeré následné zásahy byly odstraněny,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Součástí projektu bylo i vybudování průchodu mezi severní věží a hlavní odbavovací halou. Nová pasáž lépe napojí nádraží na Lannovu třídu. „Jejím otevřením snížíme počet cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice, zvýší se tak jejich bezpečnost,“ řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Využití zrekonstruované budovy bude podle něj multifunkční. Kromě veřejně přístupných prostor s obchody a nabídkou služeb ji tvoří i kanceláře a místnosti pro dopravní zaměstnance. V centrální části se nachází nový výtah, který spojuje podchod s 1. nástupištěm, další výtahy jsou v severní i jižní věži.
Objekt dostal také nový orientační a informační systém pro cestující. Zajímavostí potom je „speciální vůně přidaná do vzduchotechniky, která zrekonstruované prostory jemně provoní“.
Rekonstrukci provedly stavební firmy Metrostav, Edikt a Avers. Šlo o první celkovou rekonstrukci budovy, dosud se dělaly pouze dílčí úpravy či opravy.
Podívejte se, jak se měnilo českobudějovické nádraží