Česko přestane regulovat ceny taxislužeb s aplikací. Lidé znají částku předem, zjistil úřad

Taxi na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště PrahaTaxi na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha

Obce budou moci od ledna regulovat už pouze klasickou taxislužbu.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

No konečně… licencovaná taxislužba v dnešní době? Ano, pro těch pár vyjímečných co chtějí postávat na vyhrazených „štaflech“ proč ne…
Ale jinak, důvody jako „znalost města“ v době satelitní navigace?? Jedině snad řádné odvádění daní, ale to si musí pohlídat berňák, kvůli tomu například kadeřnictví nebude licencované…

Bobik

Mě by spíš zajímalo, proč i klasický taxi nemají už dávno nějaký aplikace, či mechanismy, aby mohla být cena známa už dopředu, jako u těch alternativních.
Je to z důvodu nekonkurenceschopnosti, protože klasický taxikář musí mít licenci a tedy má vyšší náklady a proto vyšší ceny, na rozdíl od Ahmedů z Bolta, či jiných?

Leinad

Proč to vlastně měnit a na co? Zákon to umožňuje, účtovat kilometry a čekačku. Taky jsou lidi co neřeknou cílovou adresu ale navigují stylem „tady odbočte“.
Jinak jsou takoví, co zároveň jezdí pro apku, a když jsou prázdní tak berou stopaře.

Bobik

Proč to měnit – třeba proto, aby se už konečně zbavilo upocenejch strejců s býčí šíjí s boostlým taxametrem, co si v cíli řeknou nějaký hausnumero. Pořád se tyhle trogloditi dají potkat.

Vojtech

Bolt mají taky taxi licenci

Bobik

Taxi licence je na osobu, ne na firmu. Bolt je „smluvní přeprava“, nikoli „taxi“. Licenci mají jen někteří řidiči, kteří zároveň jezdí i pro Bolt.

Danny

Regulace se stejně již dlouho v praxi nevymáhala, neboť k ní musí být důvody a v případě, kdy je dopředu známa cena, to šlo proti judikatuře NSS a samotnému smyslu regulace, která se uplatňuje v případech, kdy zákazník nemá na výběr (např. energie) nebo nemá před poskytnutím služby dostatečné informace (např. taxi s taxametrem).

Honza

No, tak tady je další hozená rukavice alternativním aplikacím. Můžou zavést taxi na objednávku, aby se i do vesnic dostal taxík.

Tom

Co jim v tom doteď bránilo? Taxi regulovalo v rámci republiky jen Brno a Praha a to ještě pouze pro cesty na území města. Pokud jel někdo z města ven, regulaci to nepodléhá, a to ani u klasické taxislužby.

Leinad

Delši cestě (taxik pro mě přijede do Slap a poveze zpátky do Prahy) nebrání nic moc zajímavého.
Cestám z Horní do Dolní brání hlavně že nevydělaj, tedy že bych za kousek platil cenu za několikrát delší přejezd.

DavidB

Nemyslím to nijak zle, fakt mě to je zajímá. Existuje tady ještě vůbec někdo, kdo používá klasické taxi místo těch alternativních. Já teda používám tyto služby hlavně v zahraničí, ale vůbec by mě nenapadlo hledat klasické taxi a automaticky otevírám Bolt nebo Uber aplikaci.

Radim

A když jste v nějaké díře mimo město? Já chtěl jednou jet z Hlavence (což je sotva 20km od Čerňáku). Uber mne rovnou poslal do háje a v Boltu mi to třikrát po sobě nějaký „Jurij“ apod. odmítl, tak jsem nakonec musel brnknout na klasické taxi…

DavidB

Jo, to je dobrej point. Máte pravdu, že tam člověku asi nic jiného nezbyde. Díky za odpověď.

SYN

A kolik to tak bratru koštovalo?

Radúz Dostal

Na malých městech běžně.

DavidS

Pokrytí Uberu v ČR je dost malé, takže v Praze většinou Uber, Bolt a velmi zřídkakdy Liftago. V jiných městech musíte využít klasickou službu. Poměrně dlouho jsem pracoval v cestovním ruchu a znám příběhy turistů, kterým taxikář udělal „okružní jízdu“ za násobek běžné ceny, pokusy o podplácení apod. takže od té doby klasické taxislužby nesnáším a je to pro mě totální pain je využívat.

Leinad

Tak to je rovnou i na klasický taxi, ne?
Po Praze jezdíval trotl, co měl na dveřích napsané 99Kč/km, a tvářil se že je to korektní a nastupující to ví. 🙂
Pokud to může dělat apka, proč ne štatl nebo sběrač stopařů..

Frantík

Protože ty kilometry se neměří vzdušnou čarou.

Y.K.

Protože taxametr neřekne dopředu, kolik to bude kilometrů dopředu? Nejde o cenu za kilometr, ale o cenu za cestu ještě před nástupem, což je tak nějak obrovský rozdíl a nejde si pak dělat ze zákazníků rukojmí a čachrovat s výslednou cenou.

Leinad

Cena je za kilometr a minutu(při pomalé jízdě a stání na křižovatce automaticky běží čekací sazba).
Nicméně na účtence musí být jasně uvede místo nástupu a výstupu – pokud kilometry neodpovídaj(jelo se delší cestou) má zákazník s účtenkou důkaz (km podle mapy vs fakturované km) a licencovaný řidič neokecá že město(cestu) neznal.
V každém případě souhlas, pokud je dopředu řečená cena, měla by mít přednost pred nějakými tarify.

Honza

Celý zákon 111/1994 má hromadu nedostatků, které nezohledňují rok 2024 a vlastně nereaguje na aktuální potřeby.
Teď se bude moci regulovat klasická autoslužba, která je v současnosti před vymřením. Klasický taxík je dneska dinosaurus v roce 66M př.n.l.

František

Pořád mi není jasný kde se berou lidí co jezdí klasickým taxi. To se jako někdo probere z kómatu ve kterým je od 70. let a jde si vzít taxi z ulice a chce platit jen hotovosti?

Luk

V podstatné části měst, o venkově nemluvě, jiné než klasické taxíky nejsou (pokud tam vůbec nějaké jsou). Česko nejsou jen velká města.

Kebab

Mimo město žádný Uber ani nic jiného prakticky neexistuje.

MartinS.

Klasická taxislužba se dá i objednat přes telefon nebo přes internet. A narozdíl od alternativních taxislužeɓ, kde když vám Alexij zruší ve 3.56 objednávku na 4.00 na letiště a v širokém okolí není žádný další Jurij nebo Ahmed a aplikace vám nenabídne nic, tak u klasické taxislužby se dovoláte na živý dispečink a ten sice možná s malým zpožděním, ale přece, pošle auto.

Leinad

U Liftaga se mi ještě nestalo, že by to někdo nabídnul a pak zrušil, nebo že by ukazovalo x aut v okolí a nepřišla nabídka.

Jméno.m

Vystupte občas z vaší sociální bubliny nebo nedej bože si udělejte výlet z Prahy někam na vesnici.

Petr

No a co? Udělali si to sami svojí nenažraností

Danny

naopak, novelizace zákona 111/1994 Sb. v roce 2020 celou situaci vyřešila zavedením taxi prostřednictvím elektronické objednávky. Od té doby je situace s Uberem a aplikacemi vyřešena. Tohle se týkalo zákona o cenách a oddělení služby s předem známou cenou od služby, kdy zákazník cenu dopředu nezná (taxametr).

Honza

Čte se to hezky, ale praxe ukazuje něco jiného. Je vidět, že to máte nastudované, ale faktický problém výše zmíněného zákona vůbec nechápete.
Ten základní problém sice vyřešený byl, a to, že jak píšete Vy, tak oddělil klasický tágo od aplikace, ale vůbec nezohlednil přestupky fyzických osob (řidičů aplikací) a vůbec nezavedl povinnost mít český ŘP, atp… mohl bych těch odkrytých problémů napsat 20 řádků.

Air Traveller

Vítáme v 21. století.

Jméno.m

Děkujeme za připomenutí.