Česko má první inteligentní dálnici, ŘSD spustilo testovací verzi u Prahy
Ředitelství silnic a dálnic završilo na dálničním úseku mezi Mirošovicemi na D1 a Rudnou na D5 výstavbu kooperativního dopravního systému.
Ředitelství silnic a dálnic završilo na dálničním úseku mezi Mirošovicemi na D1 a Rudnou na D5 výstavbu kooperativního dopravního systému. Budování probíhalo od roku 2016, nyní systém běží v testovací verzi. S trochou nadsázky se dá říci, že jde o první inteligentní dálnici v tuzemsku. Výměna informací o provozu probíhá mezi automobily navzájem i mezi infrastrukturou a vozidly. Tedy spíše bude, až budou vozidla vybavena příslušným systémem (C-ITS).
Každé vybavené vozidlo se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá i vysílá. Taková vozidla informace vysílají ostatním automaticky tím, jak se chovají, například spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním a podobně. „Všechny tyto informace, které se k řidiči dostávají bez prodlení a zahrnují přesný popis událostí, jsou významným krokem ke zvýšení bezpečnosti a informovanosti účastníků silničního provozu,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Věc má ale háček. Pro efektivní fungování systému je zapotřebí zapojení dostatečného množství vozidel. ŘSD čísla neuvádí, pracuje ale s odhady, že do roku 2020 bude v Evropě 10 milionů vozidel vybavených C-ITS. Systém by nicméně neměl být povinný. ŘSD jej nyní testuje a ověřuje jeho spolehlivost. Do roku 2020 se počítá s jeho rozšířením na úseky mezi silničním okruhem kolem Prahy po Plzeň na dálnici D5, do Hradce Králové po dálnici D11 a do okolí Brna po dálnici D1
Osazení systému je součástí souboru celoevropských projektů C-Roads, které mají směřovat k inteligentní, potažmo autonomní mobilitě. Auta budou podle těchto vizí fungovat podobně jako chytré telefony, budou vybavená vlastním operačním systémem a datově propojená se senzory na infrastruktuře, především na dálnicích. Lidově řečeno tak uvidí za roh, budou vědět, co se děje v jejich blízkém i vzdáleném okolí. Řidiči se tak včas dozvědí o komplikacích v provozu a podle pokynů přizpůsobí jízdu.
Češi přitom jen pasivně nepřijímají novinky ze zahraničí. Do projektu C-Roads přihlásili systém varování řidičů v blízkosti železničního přejezdu a způsob komunikace mezi autobusy a ostatními vozidly. Ty poslouží třeba v případech, kdy se chce autobus zařadit do jízdního pruhu.
Parametry kooperativní koridoru Mirošovice – Rudná
– délka 46 km – D5 (5 km), D0 (30 km), D1 (11 km)
– 29 komunikačních jednotek
– 29 vysílačů kooperativních informací podél infrastruktury
– použité technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth, mobilní sítě 3G/4G/LTE-V
– Back Office – serverová část zařízení může být použita jako společný prvek pro další kooperativní systémy (C-Roads)
Důležité informace dostává řidič C-ITS vozidla od infrastruktury – jsou to informace v předstihu, např.:
– práce na vozovce
– pomalu jedoucí nebo stojící vozidlo na trase
– dopravní kolony
– dopravní informace z portálů (proměnné dopravní značky, zařízení pro provozní informace)
– informace o dojezdových časech
– informace o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD (NDIC) – nehody, počasí, sjízdnost atp.