Česko je lídrem rozvoje vysokorychlostní železnice, tvrdí Fiala. Po Bruselu žádá další peníze

Vysokorychlostní železnice z Madridu do Sevilly. Foto: Adif Alta VelocidadVysokorychlostní železnice z Madridu do Sevilly. Foto: Adif Alta Velocidad

Pod výzvu se podepsalo dalších děvet premiérů či prezidentů. Zmínili i roli železnice ve vojenské mobilitě.

238 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Robert

On bere nějaké halucinogenní drogy?

Koumes

Normální, otevřený lobbing. Udělali jsme si v EU dobré jméno s nasazením ETCS, tak to chceme využít pro financování VRT. Co je na tom špatně?

vuz.armless545

VRT v ČR bude černou dírou na peníze.

Lukáš Kníže

Veliký souhlas!

Zdeněk

Že mu nepřijde žinantní takhle hloupě žvanit! Naše země je co týče VRT na úplném konci pomyslného chvostu budování VRT, ale pro něj to je pozice lídra….

Petr

Když to on ani netuší. 🙁

Zesp

Tak to mě pobavilo. Řekl premiér země, která nemá z VRT v provozu ani kilometr. Hlavně, že v Dluhonicích je už měsíce porouchaná „rychlá“ výhybka pro 120 km/h do odbočky a musí se objíždět…

https://youtu.be/VPecF87Aa4I

Ze sedmi kolejí jsou tak dlouhodobě v provozu jen čtyři…

Spyty

Tak právě, nemáme ani kilometr, takže 1. postavený kilometr bude nárůst o nekonečně procent. To vypadá pěkně, ne? A dá se to už jen dorovnat, ale ne překonat 🙂

Sáček

Opravdu se nikdo nepozastavil nad tím, že u rozvoje vysokorychlostní sítě jsou podepsány i země jako Slovensko či Maďarsko, kde se žádná rychlá železnice absolutně neplánuje? Např. na Slovensku nějaký ministr nedávno prohlásil, že maximem je 160 km/h, že víc to tam prostě není možné a nemá ani smysl. Jedna z mála tratí, kde se o tom uvažovalo, je Kúty-Bratislava-Budapešť. Kúty-Bratislava prochází velkou modernizací právě teď, hlemýždím tempem na etapy, poslední etapa začne po 2027. Dvacet let se potom na tu trať nesáhne. Už teď se mohla předělávat na 200km/h. Obecně potřebu VRT probírala V4 dávno ve 2019. Trať z… Číst vice »

xyz

Však Česko ve srovnání z nich je „lídrem v plánování“. 🙂

A VR-jednotka schopná jet 320 km/h se bude z Budapešti loudat údolím Dunaje, pak nějakých 140 – 160 km/h Slovenskem, pak tedy 320 km/h od Rakvic k Polepům (vyjma brněnského a pražského uzlů) a od Polep do Berlína už zase „jen“ 200 – 250 km/h.

Už jsem níže psal zamyšlení, kterému státu (resp. dopravci ze kterého státu) budou ty jednotky patřit, zda to bude nějaké poměrné zastoupení či vůbec jaká bude ochota okolních států pořizovat jednotky pro 320 km/h coby rychlost, kterou na svém území nevyužijí.

Sáček

Na 320 se může projektovat, 320 se může propagovat, reálně to bude kolem 250 km/h. I když se postaví první úseky, budou na svých koncích napojeny na konvenční tratě, rychlejší jednotky tak nikdo pořizovat nebude. I polské projekty nebo RailBaltic počítají s 250 km/h. Možná až bude opravdu, opravdu síť Vrt dokončená, ale nemá smysl myšlenkami snít někde v roce 2050.

David

Česko je spíš lídrem v budování modrého zábradlí.

Jiřik

To naštěstí bejvalo, někdo u Spržel se chytnul za nos a například v Kunčicích nad Labem už jsou na nových nástupištích zábradlí subtilní, v decentním odstínu kovové šedé. Škoda jen, že o dvacet kilometrů dál ve Staré Pace je tamní nádraží vizuálně i provozně zcela zpackané, s nástupišti odsunutými daleko od hlavní budovy a jejích přístřešků.

Náhodný Kolemjdoucí

Já bych v tom nehledal nějakou velkou vědu, prostě natažené ruce z Východu a Jihu chtějí více peněz a méně otázek, jak budou využité. Tentokrát na VRT.
Pročpak tam asi nejsou podepsaní Francie, Itálie, Německo apod.? Tam se snad VRT nestaví?

Sáček

Španělsko, Portugalsko je málo? Jasně se jedná o iniciativu těch chudších zemí. Zatímco Německo, Francie atd. patří k těm bohatším.

Náhodný Kolemjdoucí

Ano, Španělsko a zejména Portugalsko jsou čistí příjemci. Chybí tam snad jen Polsko.

Sáček

Vždyť si sám odpovídáte, čistí příjemci. Proč by Německo mělo psát sobě dopis.

Jirka - původní

Mi ten pán vždy připomene „Napoleóna“ v blázinci. Jak si myslí, že je Napoleón a personál mu říká „Ano, jsi Napoleón“ 🙂 …a tady máte medikaci 😀

Váša

Překvapuje mne že Španělé se snad u nás chtějí Vysokorychlostně inspirovat…?..??

Marty

Ten člověk je opravdu mimozemšťan

Petr

Přešli z oleje na Nutelu? 😀 😀

Jan Sova

ta je ovšem na bázi palmového oleje…

hroch.obojzivelny

To není náhoda. Kruh důkazů se tím uzavřel.

DavidS

Vám tam vypadlo takové dosti podstatné slovo „budoucího“.

Daniel Jablonecký

Nejspíš záměrně.

DavidS

Nejspíše. Což je smutné, že zrovna tento super web má potřebu dělat takovou věc.

Sáček

Bohužel, i tento web se zobrazuje na hlavní stránce Seznamu mezi výběrem článků odjinud. Takže když je v článku jméno politika, je tam z toho typický clickbait. A nové čtenáře je třeba sem nějak dostat (i když jich je dost)

Jiřik

Což ovšem na vyznění příliš nezmění, protože tak jako tak Česko ani zdaleka není lídrem „budoucí“ vysokorychlostní železnice v [celé] Evropě.
Kdyby býval napsal „ve střední a východní Evropě“, byl by mnohem blíž skutečnosti.

Petr

Což by vyvolalo paralelu s předchozím slibem o budoucích platech.:-(

Sova

To je hláška na úrovni Burešova „Best in COVID“. Je smutné kam tahle vláda může ještě klesnout, ženou zemi do rukou populistů 🙁

Pako

Kam se to hrabe na Best in Covid. Však se zase dočkáte svého guru. Zase bude čerpat dotace do své agrokapsy.

Sova

Nomen omen, naučte se číst.

Náhodný Kolemjdoucí

Nedělejte z lidí nesvéprávné hlupáky, voliči prostě chtějí populisty.

Sáček

Leader of future development, lídr budoucího rozvoje, je normální propagační fráze. Iniciativy si všimne pár železničních nadšenců. Vyjádření ještě méně. S Covid se to fakt nedá srovnávat.

Vrabec na střeše

Jsme lídrem v rozvoji VRT jakou svět neviděl. Vždyť to ještě není ani pořádně na papíře…

Skippy

A taky hned tak neuvidi.

Peter

I předvolební rétorika by si měla zachovat určitou úroveň.

Pako

Však ANO, uvidíme ty perly z Průhonic.

Jareš

A jak se ta naše „lídrovská“ pozice projevuje?

Luboš Beneš

Nijak, jsme lídrem čehokoli….

patology_chef

Máme nejvíc informačních center o VRT na kilometr čtvereční 😉

Jareš

Jako jsme byli best in covid, tak teska to je best in VRT

Skippy

Mame nejvic studii a nejlepsi presentace.

Jaaa

Lídry jsme leda tak v kreslení čar po mapě a odsouvání termínů.

Jako lepší se to, ale do čelní pozice to máme ještě hodně daleko…

Nicméně aktivitu chválím, posílit roli železnice v dopravním mixu je potřeba a zkrácení cestovních dob o polovinu hospodářství i životní úrovni nějakou měrou pomůže.

Pave69

Jak nějaký VRT pomůže hospodářství? Nákladní vlaky tam nejezdí a dojíždět do práce tím bude max. pár set lidí, protože to půjde tak leda z Prahy do Brna nebo naopak. Místo služebních cest už covid prosadil virtuální meetingy, takže pro korporace je ten význam taky marginální.

Kodas

Vy tomu zrejme vubec nerozumite?Konvencni sit je pretizena a nak.vlaky nemuzou projet.Chapete ze to zkapacitni celou zeleznicni sit?Uvolni to konvencni sit.Neco si o tom zjistete a pak mudrujte

Jan Sova

No dejme tomu, že pár rychlíků Praha – Ostrava pojede v jiné stopě. Dokážete tam po jejich díře nacpat náklad ??
Nebo si tam kraje docpou tramvajové spoje ?

Verrr2

Tak měl už dávno stat postavit 3. A 4.kolej z Prahy do Trebové … a ne sníst fantasmagorie o VRT

Vašek

Ne všude, důležitá jednání se stále určitě vedou v tváří tvář.
Pro nákladní vlaky by se měly uvolnit stávající tratě, které momentálně již nestačí. Teoreticky by se mohly uvolnit i dálnice (a silnice obecně), aneb více lidí využije VHD, takže zprostředkovaně přínos pro hospodářství.

Pave69

Jsem si jistý, že za ty prachy to nestojí.
Ale uznávám strategický přínos pro obranu. Když se to vezme historicky, tak kvůli tomu mají/měly některé země odlišný rozchod a kvůli tomu vlastně začala 1. světová – rusáci připravovali stavbu železnic, takže Němcům bylo jasné, že nejpozději za 4 roky zvládnou rusáci mobilizovat ke své západní hranici mnohem rychleji a oni už nezvládnou rychle porazit Francouze a pak vyběhnout na rusy. Tak využili první záminku, aby to spustili hned.

vrjos

Dejte pokoj. Co z te rozmisky udelalo svetovou valku, bylo poruseni suverenity Belgie. Jeji celistvost garantovala Británie.
Ja vim, ze je in nadavat na Rusko, ale neni treba prepisovat dejiny.

xyz

Na labské pravobřežce + i na t-230/dle býv. číslování 250 je místa dost, snad vyjma pár desítek km okolo Brna (což je řešitelné kratšími úseky nových tratí).

A tranzit od severu na jih má na t-330 taky místa dost; O. K., mezi Přerovem a Ostravou je to slabší, ale i tam je to řešitelné konkrétní VRTkou Moravská brána.

Zato např. VRT Praha – Brno už sama o sobě tolik tranzitu z koridoru nepřevezme (resp. oč víc případně ano, o to se zhorší spojení východních Čech s ostatními regiony).

Verrr2

Dyť ta VRT bude pomalejší ve vysledku než auto

Asd

Tak to mě fakt pobavilo. Kolik té vysokorychlostní železnice máme že tu někdo tvrdí že jsme v tomto oboru na špici v Evropě.

Vojtech

Ty prachy nám nabízeli OPD1 a OPD2. Jenže přišliVV, zaklekávači (ANO), modré zábradlí, sosna group a máme prd. Srovnejme se Španělskem, které za podobné prachy vybudovalo moderní VRT síť a v rozsahu, Francie +Nemecko dohromady…
Tehdy padly hlášky typu, že VRT Praha brno bude stávat 95 000 000 000 Kč A díky tomu zvítězila verze přes Poříčany protože přes Benešov to mělo stát 110 000 000 000 a byl tam jeden problematicky kopec se stoupáním 38 promile
Dnešní pořady ceny VRT Praha brno jsou 200 000 000 000😪

Jan

Jižní varianta padla zejména kvůli Želivce.

xyz

V roce 2013 byla naplánována spousta „revitalizací“ jako náhradní plnění za OPD1. Tzn. paradoxně díky nerealizaci např. brněnského odsunu, byly komplexněji zmodernizovány některé jiné tratě (nebo aspoň jejich části) – i ty, kde se to nakonec nestihlo do 31. 12. 2015, tzn. stejně už to nebylo v rámci OPD1.

Naopak Španělsko má v celku mizerném stavu konvenční síť. I tam je to „něco za něco“.

Michal M

To byly stejně ceny vycucané z prstu, tak nechápu jak tím někdo může pomalu po 15 letech mávat…

MaT

Hlavně jsme lídr ve studiích proveditelnosti. Třeba těch studií na zrychlení spojení na trati Praha-Turnov-Liberec už bylo, myslím, že víc jich nemají ani Poláci.

Ale ten překlad je fakt blbý, to co takhle napsal buď on (nebo někdo z jeho týmu) na ten Twitter já bych do titulku článku tady takhle nepřeložil, to trošku zavání snahou o clickbaitový titulek. Už kdyby se tam třeba doplnilo „Česko jako lídm BUDOUCÍHO rozvoje VRT“, tak by to víc odpovídalo tomu, co fakt napsal a lidé by se mu pak nemuseli vysmívat, že je úplně mimo.

Pavel47

Péťo a MOHL BYCH JE VIDĚT ?

VRTjecesta

A Pájo, nevadí ti, že jsou pod tou výzvou podepsaní i Fico a Orbán? Ty máš přeci rád…

Pako

Ale no tak, jedná se o jeden papír do bruselského koše.

Bohumil Pokorný

Tak hlavně Slovensko vůbec o žádné VRT neuvažuje.Ono zřejmě půjde o snahu získat peníze na následnou modernizaci koridorů (sanace žel.spodku typu Lipník n.B),modernizaci Brno -Přerov,ETCS apod.Těch úseků VRT tam moc nebude…
.

vrjos

Jenze Fiala je otazka pro ceske volice. Fico pro slovenske a Orban pro madarske.

Dornfelder

To je na tom teda Evropa hůř, než jsem si myslel. 😜

martin-2630

Ač ledaskdo může mít k této vládě výhrady, pro VRT udělala nejvíc a dotáhla celý projekt nejdál. Mějme na paměti, že členem příští vlády se může stát strana Motoristé sobě, která má v programových tezích zhruba toto: projekt VRT zastavit jako zcela nevhodný pro Českou republiku. Je to zároveň názor jejich duchovního otce Václava Klause st. Pro železnici považují za efektivní jen přidání třetí koleje na koridorové tratě. A hlavně považují auto za posvátnou krávu, které se nic nesmí postavit do cesty. Navrhují zrušení rychlostního limitu na dálnicích, eliminaci cyklistiky z měst, zvýšení počtu parkovacích míst ve městech včetně center… Číst vice »

Michal Bartoníček

To je sice pravda, ale za lídry se opravdu považovat nemůžeme. Kdyby napsal, že toho udělali nejvíc než kdo dřív předtím, tak bych souhlasil. Ale tak, jak je to podáno, nikoliv.

Jan

Nyní jsou dotace EU do železnice max. 10 mld. ročně (současný stav = dotace je třeba 70% nákladů), takže kdyby vše zůstalo při starém, tak v cenách cca 1 bil. Kč a dotaci 700mld. Kč/10= 70let, krásný rok 2095. Ještě horší je, že od třicátých let spadneme do kategorie bohatý stát, kdy dostaneme dotací málo nebo nic… Takže je snad dobře, že za to někdo kope, ne?

Kolejový doktor

Asi špatně čtu. Rád bych mazal nějakou VRT výhybku, ale teď bych zamastil akorát plány na stole

Dave

Kdyby Fiala neudělal pro financování VRT nic, budete remcat, že nic nedělá. Taková typická česká vlastnost, reagovat kriticky na každý podnět.

Luboš Beneš

A cože to udělal? Prohlásil se lídrem? Tak to jo. To je fakt na metál.

Stern

Vrt už se staví?

Roman

Zkus PL Bohnice

Jan

Fiala se asi úplně pomátl… jako s nutellou.

kámo

… Fialovy oči 😎

VRTjecesta

A neva, že jsou pod tím podepsaní i Fico s Orbánem?

Jaaa

Ti žádný pravý VRT nechtějí. Jen dosyp pro své rodiny a kámoše se stavebníma firmama.

JiVe

to je čumák…

Alibaba

Tal hlavně aby se nemlelo jen hubou a začako konečeně stavět.

none

Lídrem třeba jsme, ale nestavíme.
Asi mu dali špatné informace. Škoda že všude jezdí autem, měl se po těch našich vysokorychlostních železnicích projet.

hroch.obojzivelny

A kdyby k nám dokázal přijet, pozval bych ho na jitrnici!

mgr.pavel

Náhodou, tato vláda zajistila prodloužení tunelu na malůvce pro VRT trať kolem ministrova domova, to je přece megaúspěch!

/s

VRTjecesta

Ještě než zde začnou intelektuálně nesmělí jedinci cokoliv komentovat, dovolím si jim přeložit následující větu:
“The Czech Republic as a leader in future development of high-speed rail in Europe!” znamená „Česká republika jako lídr v budoucím rozvoji vysokorychlostní železnice v Evropě!“
Je docela škoda, že to v popisku přeložili špatně. Stručně: jde o to, že ve více zemích se EU lépe dojí. A my v tom chceme být lídr.

SYN

No ono sémanticky… jak je vůbec možné být nyní lídrem v budoucím rozvoji (tedy v tom který ještě nenastal)…

Martin

Na druhou stranu je fakt, ze se to u nas nejvice priblizilo realizaci, coz jeste neznamena, ze nas klidne vice zemi predbehne…

patology_chef

Matematicky v tom někde bude dělení nulou.

Frantik

Petře, to je zajímavé. A ty vysokorychlostní tratě jsou tu teď s námi v místnosti?

mgr.pavel

Jsou v budoucí místnosti. Plné rychlovlaků v každé dědině, pečených holubů a dalších slibů popsaných v knize „o čem sním když náhodou ..“.. eh, já si asi spletl ty dva pány..?

Jeden jako druhej..

EC104

Na papíře. Ostatně s vizualizacemi a „malováním VRTek na papír“ jsme lídrem nepochybně.

Jiří Šrámek

Být lídrem v rozvoji železnice si představuji dost jinak.

Ondřej

🤣🤣🤣 to je blb …

Jiří

Lobbovat s dalšími zeměmi, aby se v příštím rozpočtu EU počítalo s penězi na rozvoj VRT, není vůbec blbé. Mnohem lepší než tradiční český přístup mlčet, nic nenavrhovat a až se ostatní dohodnou, nadávat na rány boží bruselské tyranie.

xyz

Předpokládal bych, že EU by s tím počítala sama o sobě ruku v ruce s konkrétní aplikací Green-dealu. Když ostatně i sama Dobrá správa píše o tom, jak VRTky zajistí „Naplnění cílů EU v oblasti dopravy i ochrany klimatu“ (akorát v tomto kontextu setsakra chybí VRT z Prahy směr Bavorsko)

Daniel Jablonecký

Myslíte? Takže je špatně že se premiér této země snaží získat finance na budování VRT? Nebo co vlastně chcete?

jarda.novotny55

Koukám, že těch blbů je vás víc

NightmareFreddy

Česko jako lídr výstavby vysokorychlostní železnice. Tedy pokud nám to laskavě proplatíte 😀

SYN

Česko je lídr maximálně (možná!) v PLÁNOVÁNÍ vysokorychlostní železnice. Jinak máme stejně tolik co všechny ostatní jmenované země – nula kilometrů.

NightmareFreddy

Jo no, ještě teď mi rezonuje v hlavě článek z roku cca 2009 o tom, jak bude v roce cca 2019 už postavená nová trať Přerov – Brno. Pravda, není to VRT, ale mám pocit, že ten časový harmonogram nebyl nikdy naší silnou stránkou 😀

none

Těch studií už máme tolik, že by snad podle nich šlo i stavět.

Luboš Beneš

A za dvojnásobnou cenu co jinde.

bru

vida, ještě se nekoplo do země a už jsme lídři.

Daniel Jablonecký

Nic takového v originálním textu není.

vlachjan

Jakkoliv považuji snahu o zajištění prostředků na výstavbu vysokorychlostních tratí za zásadní pro jejich skutečnou realizaci, zůstává otázkou nakolik bude Evropa (rozuměj Německo) ochotna a schopna sypat peníze do projektů jako je tento v okamžiku, kdy její německý motor na peníze začíná strádat.

Jaaa

Hlavně s jejich fašizující AfD jestli bude ochota cokoliv komukoliv platit.

rodilyslavkovak

roli železnice pro potřeby vojenské mobility

Takže příští konvoj už nepojede po D1 ale po železnici? A reportáž bude?

Pako

Tolik měsíců se tomu novináři věnovat nemohou.

rodilyslavkovak

stačí prvních pár týdnů, než dojedou od západních hranic za Prahu 🙂

Igor

Běžně vojenské transporty po železnici jezdí jen se o tom nemluví (záměrně)

rodilyslavkovak

jo aha ono je to tajný :)))

Někdo

A co když si toho někdo všimne ?

none

Jezdí se potmě a ty auta jsou maskovaný 😁

M_D_M_A

A zásadně na červenou! 😀

DavidS

Máte extrémně mizerné porozumění textu

Pako

Jediná šance na změnu by byla v okamžiku, kdyby tyto dotace byly podmíněny povinným a EU dozorovaným otevřením soutěže na dodavatele vč. kontroly výdajů SŽ. Jinak po pojede dál v poklidu hezky postaru. To jest další tisíce studií, předražených oprav z tzv. certifikovaných materiálů od certifikovaných dodavatelů a ani metr nové trati.

VRTjecesta

Nulová, bude to fuj fuj zlý Brusel. Dyktát! Čekzit!

xyz

Finanční rámec pro roky 2028 – 2034 – a proto Dobrá správa, která ještě před rokem uváděla začátek výstavby VRT Praha – Brno (všech úseků) na 2028, u nich uvádí už 2031…

Mmch. (vím, opakuji se) jak to bude se soupravami na VRT? Takový spoj Berlín – Praha – Bratislava – Budapešť bude veden soupravami dopravců ze kterých zemí? Co když se např. Slovensko nebo Maďarsko nebude chtít zapojit ani nasazením souprav, ani vyšším finančním podílem?

Ústečan

Tak bude spoj končit v Břeclavi 🙂

Vojtech

Do Madárska jezdí Regiojet přes Vídeń už několik let…
A Prešpork je vlastně předměstí Vídně,

xyz

Předměstí Vídně to určitě není.

A nad rámec té fůry dalších vlaků (Praha – Vídeň – Graz, Varšava – Vídeň, Mnichov – Vídeň – Budapešť, do toho tedy i Praha – Vídeň – Budapešť) by se na těch 12 povrchových kolejí ve Vídni hl. n. (a nejen tam, ale viz i zejména úsek Süssenbrunn – Gänserndorf) už nemuselo vše vejít.

Stern

To už fakt není normální.. ten člověk je patologický lhář

VRTjecesta

V čem v tomto konkrétním případě lže?

Jeňýk

ne že bych se tu chtěl dohadovat o politice, ale vám opravdu připadá, že Česko je lídr rozvoje VRT v Evropě?

VRTjecesta

A četl jste ten tweet pořádně? Anglicky předpokládám umíte.

Michal Bartoníček

Já anglicky neumím. Ale překlad už tady někde je a stejně to prostě nedává smysl. Za lídra v budoucím rozvoji VRT se určitě považovat nemůžeme. Žvanit umí kdekdo.

Tom

Problém je, že ten výrok je přeložený blbě jak v nadpisu, tak v článku.

“The Czech Republic as a leader in future development of high-speed rail in Europe!”

Správně má být “Česká republika je lídrem BUDOUCÍHO rozvoje vysokorychlostní železnice v Evropě”.

Petr

Což je jen nepatrně méně směšné než ta původní verze.

xyz

Ano, vč. toho nepoměru s výhledovým počtem vlaků, výhledovými rychlostmi atd. ve srovnání směrů z Vídně vs. z Prahy vč. toho, co v Rakousku stačit bude, tak v Český prý ne atd.

none

Jsme. Mluví se o plánech a ne o existenci VRT

Stern

Nemáme jedinou vrt trať

VRTjecesta

A četl jste ten tweet pořádně? Anglicky předpokládám umíte.

Petr

Ano. Píše, že Česká republika je lídrem budoucího rozvoje VRT v Evropě a má se to prý projevovat tak, že v rámci české iniciativy podpořené devíti členskými státy byla zahájena debata ohledně VRT.

Kdyby Fiala napsal, že Česká republika je lídrem v debatování o VRT, tak to pak jo, to by pravda byla. Ale lídrem v rozvoji VRT (minulém, současném ani budoucím) opravdu nejsme.

VRTjecesta

“The Czech Republic as a leader in future development of high-speed rail in Europe!”

Které části nerozumíte?

none

Počkej až se začne stavět. To budeš koukat na drát 😁 Meziroční přírůstky budou v tisících procent.

Stern

To co den brýlatý blb tapne je vše nesmysl.

El Barto

Brýlatý blb? Ale no tak, to jsou urážky jak z 1. stupně ZŠ…

Stern

To je snad jedno.. ten člověk v politice nemá co dělat.

VRTjecesta

Pane Sůro, mazat. Bez milosti.

Dornfelder

Aaaaa….udavači ještě nevymřeli.

Stern

👎👎

DavidS

Jasně, měl se zeptat nějakého Sterna

Michal Bartoníček

Tak je klika, že tam nejste vy.

Pako

Krátká paměť je holt krátká paměť. No. Však ty moudra a sliby, co nám tu zněly dlouhých 8 let slovenským akcentem to byly jinačí perly!

Pako

I planety se z toho pomíchaly a mléko v krávách přesunulo.

Pako

Mínusujících se znovu ptám, byly ty planety vyjmenovány správně?

none

Když stojíš u linky, tak se nemáš co starat o planety.

Jan

Vizionář…

bindera

Posel světla.

Nose Peak

Asi tu troubu pořádně rozhicoval…

Michal M

No ale teď vážně, ogaři. Jak je na tom VRT Polabí a VRT Střední Čechy? A výjezd z Prahy na sever vypadá jak (ne že by nepočkal)?

none

V podstatě se už jezdí….

vrjos

lidrovsky jezdi..

Avoda

Správný překlad toho tweetu by měl být „Česko je lídrem v budoucím rozvoji VRT v Evropě“, což je pravda.

Tolik krásných studií a vizualizací opravdu jinde nemají. Ale v takovém Polsku už se kope základ prvního tunelu a probíhají další VŘ.
Za Polsko tu výzvu navíc nikdo nepodepsal. Zajímavé.

P:S.
A za čtyři roky budeme mít platy jako v Německu.

Pako

Mínus za tu zbytečnou poznámku na konci. Proč? To chcete mít v čele státu člověka, který to má v hlavě jak po návštěvě mixéru?

Kubrt

Nechceme. Ale tyhle Fialovy občasné výlety za lidovým voličem jsou zbytečné. Kvůli takovým slibům ho nikdo nevolil a volit nebude.

Michal M

Hlavně nemám pocit, že by ty čtyři roky využil tak, aby byl v půlce cesty. 🙂

Pako

Je bohužel vidět, že některé státní instituce a organizace jsou jaksi nedotknutelné. Fialová nebo jinak barevná vláda, nic se nemění.

none

Přesně.
Ono se to dá překopat dá. Ale nikdo si to nedovolí, byl by to jeho konec.

xyz

Tak hlavně s těmi „platy jako v Německu“ to byl nesmysl už začátkem 90. let, jakož i teď, a Fiala se dost nechal nachytat – vůbec na to neměl odpovídat nebo to prostě měl realisticky popsat, že ten 40letý rozdíl způsobený komunistickým režimem je takový, že mzdy jako v Německu nebudou u nás nikdy, resp. protože i když se i u nás reálná koupěschopnost zvyšuje, tak v Německu taky (mmch. přitom Německo samo o sobě dělalo transfery do ex-DDR, kde komunistický režim býval taky a podle toho to vypadalo).

Pave69

Až na to, že od r 2013 čnb uměle oslabovala korunu. Kdyby tu hovadinu nedělala, mohli jsme dnes mít € možná pod 20 Kč a ten přepočet na německé platy by byl mnohem hezčí.

xyz

Zdůvodnění ČNB https://www.cnb.cz/cs/casto-kladene-dotazy/Co-byl-kurzovy-zavazek/

Mmch. nominální kurz měn je jen jeden z vícera ukazatelů.

A stejné „kdyby“ jako na „mzdy srovnatelné s Německem“ platí i na „kdyby se už 15 – 20 let platilo eurem“, přičemž ani to by nebylo zárukou „mezd shodných s Němci“, ostatně shodné je s nimi nemá žádný ex-komunistický stát.

Lukáš

Ano souhlasím s panem premiérem Fialou co jede na něčem hodně silném . Ano Česko je opravdu lídrem , ale tak na papíře . Projektu je mnoho mnoho a mnoho . Skutek utekl a utekl a hoooodne daleko . S naším stylem povolování staveb blokování odvolávání se začne vrt u nás stavět tak v roce 2225 a to ve chvíli kdy už všude budou úplně někde jinde . Třeba se i toho pan Fiala dožije . Teď vážně . Nejhorší na tom všem je , že tento pán snad i věří tomu co říká . Odstrašující připad politika .

Rodney

To jako všichni zapomněli na mnohem více odstrašující příklad premiéra? Tomu opravdu nerozumím.

Pako

Premiér zcela správně vyvíjí tlak na EU pro dotace na výstavbu VRT. Tady nechápu, co dělá podle vás špatně. Na druhé straně je tu pak určitá organizace, která ty dotace svým svérázným způsobem z(ne)hodnotí. Ale tuhle organizaci pan premiér zdědil a nezdá se mi, že by předchozí vláda nějak neustále se opakující předražení v akcích Správy řešila. A myslím, že případná změna v čele státu s tím opět ani trochu nehne. Však znáte tu poučku o kaprech …

Michal M

Ceny řeší – až teď, viz článek ze včerejška.

Pako

Trochu pozdě. Ale pokud se podaří udržet tu mezinárodní spolupráci a nezpochybnitelnou objektivnost, bude tu už snad konečně tlak na prolomení určitých tabu SŽ.
Stačí první stavba, kterou provede zahraniční firma za polovic a lepší kvalitě a celý systém falešné certifikace se zbortí. Snad dorazí i ta zásahovka.

Frantisek

Jasně, zatímco tečou miliardy na dluh do dálnic, žádá po EU peníze na dálkové železnice. A tu správu oni přece vůbec neřídí… Tak jasně, slibem nezarmoutí. A ve směrech, kde by dálkové tratě vhodně doplnily síť (a byly tak skutečnou alternativou budovaným dálnicím, nejen paralelou stávajícím, už dostatečně rychlým trasám), nemluvě o napojení kolejových uzlů místo polních parkovišť, se toho zrovna moc neplánuje. Asi aby ty dálnice měly vůbec význam. 🙂

Pako

Františku, Františku, co vám kde teče do dálnic na dluh?

yxc

Nebudu se nijak vyjadřovat k osobě pana premiéra.
Ale ten nadpis je čistý clickbait a překlad je záměrně nepřesný.
V tom příspěvku na X píše:
„CZ jako leader budoucího rozvoje VRT v evropě.“
Což může být pravda, protože na západě už to vesměs z větší části stojí a na východě to krom Poláku nikdo v takové míře neplánuje. Takže pokud to Brusel zaplatí a nám se to podaří protáhnout naším legislativním marasmem k realizaci, v budoucnu to opravdu může nastat.

xyz

V Nizozemsku vůbec není VRT směr Německo.

V Belgii vůbec není VRT směr Lucemburk – Štrasburk (už jen ten paradox, že spolu s Bruselem jde o tři města se sídlem EU-administrativ a kde nic tu nic – „kovářova kobyla chodí bosa“).

https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d str. č. 2 cíl VRT “ Naplnění cílů EU v oblasti dopravy i ochrany klimatu.“

Jak tyto cíle naplní Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Slovinsko atd., když v takové (příp. žádné) míře nebudou mít VRT?

Jaaa

Nijak.

Jan Limburský

Takže my tu nemáme ani metr VRT a jsme lídrem v oblasti? Ten SUDOP i Fialu už by měl někdo zakázat.

Pako

Co má Fiala společného se SUDOPem? Jak chcete zakázat firmu? To jsou výkřiky jak z mítinku nejmenované populistické agrostrany.

Pako

Zajímavé jak sem vždycky naběhne nějaká úderka a rychle nasází hafo mínusů. To snad musí být nějaký automat nebo dokonce AI. 🤣

Michal M

Je to blbej překlad. Fiala vede iniciativu, která by měla zajistit financování…

Petr

Lídrem slibů 🙂

Frantík

Ohledně VRT jsme rozvojová země, což je pravda.

mgr.pavel

A že jsem tak smělý, můžu ten rozvoj vidět?

Jako je pravda, že máme stokrát, ba dokonce tisickrát více kilometrů VRT než před lety, ale to jen proto, že násobím nulou.

mgr.pavel

Ta Fialova snaha o lakování reality narůžovo ala Babiš je dost trapná. Když budu chtít volit podvodného prodavače teplé vody, dám hlas Babišovi přímo. K tomu Fialu nepotřebuju..

Pako

Babiš vám sebere i studenou a bude vám tvrdit, že tak maká pro vaše dobro.

Stern

Jo a Fiala řekne že vás nenechá padnout

Pako

Tak jo. Řeknu dvě čísla z doby kovidové: 40 tisíc a půl biliónu. Víc nemusím.

Pako

Zeptám se mínusujících: které číslo nesedí?

ondra

sedí obě,rozumím,byli jsme jediný stát se zesnulými na koronu,všude okolo plus USA čína …nula

mgr.pavel

Však já kritizuju oba dva pány.

U Babiše vím, že je populista lakující lejno narůžovo. Ale že na jěho úroveň klesá i „nebudeme jako Babiš“ Fiala, tam to člověk moc nečeká.

Petr

Politici už takoví jsou a jiní nebudou. :-((((

Michal M

Stačí si přečíst ten tweet a pochopíš.

Tomáš B

Pan premiér by měl spíš říct, že Česko by se toužilo stát lídrem, ale zatím se mu to příliš nedaří

alpenflair

Lídrem jsem já, mám zakreslenou vrtku do každé vesnice. Teď upřímně, ten Fiala je opravdu zralej na hospitalizaci.

Tady je půlka národa naštvaná, že se v roce 2025 ještě ani nekoplo, každá diskuze je plná komentářů, že se toho nedožijí ani vnoučata, a on místo toho aby taktně mlčel, tak nejen že to vytáhne, ale ještě se tím chlubí – dobrej bizzare

Kdyby už se stavět alespoň někde začalo, tak chápu že se pochlubí – to by zřejmě přihrálo i nějaké ty politické body

Nose Peak

„Česko je lídrem rozvoje vysokorychlostní železnice v Evropě,“

— Oni maj drogy – a nám nedaj!

Petr

Nevím co berou, ale to chci taky. 😀

Sáček

V originálu bylo psáno „budoucího rozvoje“

vrjos

Njn. Je pred volbami. Radsi at jsou uz konecne hotove elahozeveske tunely, presmyk v Dluhonicich (odkladany kvuli VRT), druha polovina presmyku v Hranicich – obe by si to uz zaslouzilo po vice nez deseti letech od prepnuti stranovosti provozu na Ferdiandce, presmyk v Libni, pravobrezka az do Chocne, vysokovska spojka, hlizovska spojka, vlkavska spojka, mezi Brnem a Breclavi odstraneny zbyvajici prejezdy a mezi Breclavi a Prerove vyrazne prejezdu prestaveno na mimourovnove, stejne tak jinde na koridorech, kompletne zlepsena trat do Jihlavy pres Trebic, vytvoreno kapacitni elektrizovane spojeni s Bavorskem, vytvorena nakladni trasa pres Gmund. Cili veci, ktere maji vyrazny prinos,… Číst vice »

Václav Pašek

Po přečtení titulku jsem si myslel, že se Fiala buď zbláznil, nebo začal chlastat. A pak jsem v si v článku všiml, že to je jenom mizerně přeložený tweet.

Fučida

I tak je ten tweet blbost. Žádný vedoucí místo v budoucnu nehrozí.

Petr

Přesně tak lídrem budoucího rozvoje VRT v Evropě nejsme. Nikdo mu totiž neřekl o té naší malé úpravě rychlosti na českých „VRT“.

Stern

Je nesvéprávný a musí odstoupit.. za chvíli bude tvrdit že máme ekonomiku jako USA.

El Barto

Nesvéprávný? Nevím, proč viníte Fialu ze lži a pak tady sám přinesete takovou lež. A nebo nevíte, co to nesvéprávnost je.

Pezos

VRT jaké svět neviděl 😉

Matyáš

A můžu tu vysokorychlostní železnici vidět?

Gawain

Leader in future development. Přeložím Vám to, v budoucnu chceme stavět VRT a v současné době na to jako EU nedáváte dost peněz, aby to pro nás bylo zajímavé. Přehodnoťte svůj přístup.

Franta Chcípák

Děkujeme, pane mluvčí. Honem utíkejte pokleknout za premiérovo pozadí pro odměnu!

Michal M

Františku, na to, jak jsou tvoje příspěvky o ničem, je tě tu místy už trochu moc.

Gawain

Nemáš zač Franto. Až zase budeš mít problém s porozuměním psaného textu, rád přispěchám na pomoc.

Nose Peak

V zásadě je to něco jako Sparta – budoucí lídr Ligy mistrů (když teda seženou prachy a nějaký lidi, co uměj hrát fotbal, že jo…)

Kubrt

Však se tam píše, že je to lídr budoucího rozvoje 🙂 Ano, je to směšné.

mgr.pavel

slibovat zářné zítřky, to umí ještě lépe Babiš. Nemusí se po něm Fiala opičit.

Alanis

*Česko je lídrem studií vysokorychlostní železnice.

Petr Drozda

Česko je lídrem studií na cokoliv

Pryž

Nejdříve bych bludy a neexistující představy řešil ambulantně, pokus se to nezlepší bude nutná hospitalizace.

Alibaba

Co je na tom konkrétně bludného a nereálného?
VRT ve světě existují.

VRTjecesta

Orbán a Fico chtějí prachy od EU? Zábavné…

Petr

Proč by nechtěli? Hloupej kdo dává, hloupější kdo nebere?

Kubrt

Chucpe se tomu říká.

Petr

To je tak trápí…

Kubrt

Jistě, že je to netrápí. Ale ostatní to vidí a podle toho se zařídí.

Petr

Tak zrovna Orbán kritizuje EU a zároveň dojí její dotace už asi 10 let, takže kdy myslíte, že bysme se tak mohli těšit, že se ostatní začnou „zařizovat“?

Jirka

No co, když Putin nepošle ani Rubl. Jen aby to ještě nefinancoval Soros.

vrjos

A co kdyby jsme si ty penize nepreposilali pres EU a pouzili si sve penize sami dle dulezitosti? Zvlaste, pokud bysme je nechali u danoveho poplatnika. Ten je vytvoril a sam vi vzdy zdaleka nejlepe, jak s penezi efektivne nakladat.

Kubrt

O osudu 97 % příjmů státního rozpočtu si rozhoduje ČR sama. Nebo je to celé ironie?

vrjos

CR neni danovy poplatnik. To je ironie?

vrjos

Jinak, pochopitelne, z EU se jedna o spolufinacovani. Ty fondy jsou ucelove a povinne na sebe vazi dalsi finance z verejnych rozpoctu.

nowas

Někdo nám brání?

Alibaba

Tak třeba pravidla EU, že tam ty peníze musíme posílat.

mgr.pavel

Jak takový daňový poplatník postaví vysokorychlostní železnici, prosím?

vrjos

A proc by ne? Soukroma zeleznicni spolecnost. Tak jako to bylo za cisare pana, nebo na severoamerickem kontinentu. Ja jen, ze na tom sveroamerickem kontinentu ma zeleznice dvojnasobny modal split tomu v EU.

Nemel

Naivko 💁🏻‍♂️

vrjos

Ne, rika se tomu kapitalismus.

Pavel

Titulek by mel znit: „Cesko je opravdovym lidrem vytvareni konceptu, strategii a vizualizaci budouciho rozvoje vysokorychlostni zeleznice.“ V realizaci je Cesko bohuzel na naprostem chvostu.

Gawain

Účel toho dopisu je, aby EU dala na VRT více peněz.

Pavel

A vysledkem bude vice a vice studii, vizualizaci a hezkych obrazku ze Spravy Zeleznic.

Pako

Ano, ale to není problém stávajícího premiéra, ale té Správy.

Pako

Aha, mínusující si myslí, že studie do šuplíku zadává a platí Fiala.

Eman

Za to, jak SŽ jakožto státní organizace (ne)funguje, odpovídá tedy kdo?

Pako

Premiér současné vlády, když ty předchozí neudělaly vůbec nic? A ta další už tuplem ne?

Michal M

A bez nějakejch blbejch podmínek. Prostě ať daj peníze a dál se do toho moc nešťouraj. 🙂

Petr Drozda

Přesně, a hned tady bude nějaká ta nová studie, koncept, návrh, idea….

mgr.pavel

Ještě by EU zjistila, že všechny peníze prošustrujeme za modré zábradlí a tuny studií a to my nechceme 🙂

jva

Jako že bychom koupili více pastelek na malůvky? Až bude smysluplný úsek (tedy ne cancour končící v polích) ve fázi výběrka na stavební firmu, pak můžeme požadovat. Ne že to rozfofruje na výkupy a zasekne se to na posledním několikametrovém pozemku.