Českému nebi vládne Ryanair, hustota provozu stále nedosáhla úrovně před covidem
Například Airbus 380 o hmotnosti 575 tun a 400kilometrovém přeletu zaplatil loni ŘLP 21 808 korun.
Řízení letového provozu (ŘLP) zaznamenalo loni v českém vzdušném provozu přes 711 tisíc pohybů letadel, což představuje meziroční nárůst o 14 procent.
Hustota provozu tak stále výrazně zaostává za posledními předcovidovými roky 2018 a 2019, kdy dispečeři převedli přes české území přes 900 tisíc letadel ročně. Vývoj na českém nebi se tím liší od evropského průměru, který už dosáhl předcovidových hodnot.
„Důvodem tohoto vývoje je pokračující vliv války na Ukrajině a současně i napětí na Blízkém východě. Tyto dva faktory nadále způsobují přesun hlavních toků letového provozu jižním směrem,“ uvedlo dnes ŘLP.
Průměrný denní počet pohybů na českém nebi dosáhl v roce 2024 hodnoty 1 948, nejsilnějším měsícem z hlediska provozu byl tradičně červenec s téměř 76 tisíci pohyby.
Největším zákazníkem státního podniku ŘLP, pokud jde o přelety, byla v roce 2024 (stejně jako rok předtím) irská nízkonákladová společnost Ryanair. Před napadením Ukrajiny vládli českému nebi dálkoví dopravci Qatar Airways a Turkish Airlines, před covidem dominovala Lufthansa.
Například Boeing 737-800 při hmotnosti 79 tun a vzdálenosti 400 kilometrů zaplatil loni ŘLP za přelet 8 105 korun, Airbus 380 o hmotnosti 575 tun a 400kilometrovém přeletu zaplatil 21 808 korun.