České sny ve španělské realitě: Z Malagy do Barcelony vysokorychlostním vlakem

Vysokorychlostní vlak v Malaze. Foto: Aleš PetrovskýVysokorychlostní vlak v Malaze. Foto: Aleš Petrovský

První díl nové série ukazuje značné rozdíly v jednoduchosti nákupu jízdenek přes web dopravce.

Každodenní zpravodajství z oblasti dopravy se snažíme obohatit i o zážitky z cestování veřejnou dopravou. V nové čtyřdílné sérii popisuje Aleš Petrovský zkušenosti z putování za španělskými rychlovlaky. Pokud by vás zajímala cesta na Pyrenejský poloostrov vlakem z Česka, najdete popis výletu zde

Hned na začátek je třeba upozornit čtenáře, že si toto povídání o cestě vysokorychlostními vlaky z Malagy přes Madrid a Zaragozu do Barcelony neklade za cíl být kompletním cestovním průvodcem či pokrýt všechny údaje o infrastruktuře či vozidlech. Doporučujeme jej pro běžné uživatele železnice, kteří mají rádi výlety či si chtějí ozvláštnit letní dovolenou ve Španělsku výletem a vlastně i tak trochu zážitkem.

Začátkem dubna šlo vycítit jisté náznaky uvolňování koronavirových opatření, a proto i já jsem začal přemýšlet o nějakém zajímavém výletu do zahraničí. Má pozornost padla právě na Španělsko, konkrétně na španělské vysokorychlostní železnice, které se mně ještě nepodařilo navštívit a vyzkoušet si to, o čem se u nás zatím jen mluví, ale ještě se nekoplo do země.

Po porovnání cen letenek a vlaků byla stanovena následující trasa:
– Praha – Malaga, letecky (Smartwings) 689 Kč
– Málaga – Madrid, vlakem (Renfe AVE) 744 Kč
– Madrid – Zaragoza, vlakem (SNCF OuiGo) 451 Kč (OuiGo PLUS, jinak 226 Kč)
– Zaragoza – Barcelona, vlakem (Renfe AVLO) 226 Kč
– Barcelona – Praha, letecky (Ryanair) 1252 Kč (s exitrow sedadlem, jinak 882 Kč).

Nákup jízdenky RENFE Malaga (Málaga María Zambrano) – Madrid (Madrid Puerta de Atocha)

Web španělských železnic je k dispozici nejen ve španělštině, ale i ve francouzštině a angličtině. První, čeho si na webu všimnete, je standardní formulář na vyhledání spojení, a tak by to mělo být. Po kliknutí do formuláře pro zadání výchozí stanice se rozbalí i další podrobnosti, jako datum, možnost zpáteční cesty a další. Po vyplnění cílové stanice a potvrzení se rozbalí přehledný seznam vlaků pro zvolený den a tři cenové úrovně podle tříd Básico, Elige a Premium. Po kliknutí na cenu si můžete prohlédnout základní parametry zvolené třídy vč. příplatků a pravidel pro přepravu zavazadel. U třídy (či přesněji produktu) Básico máte jisté jen sedadlo, které vám stanoví rezervační systém a tři zavazadla do hmotnosti 25 kg (ta jsou k dispozici u všech produktů). Pokud si budete chtít vybrat konkrétní sedadlo, tak si připravte 9 EUR, přeprava psa vás vyjde na 20 EUR, změna rezervace 12 EUR a změna jména na jízdence 40 EUR. Že vám to připomíná leteckou dopravu? Přesně tak, vysokorychlostní vlaky se chovají podobně jako letadla.

U produktu Elige si můžete zvolit i dražší variantu „Elige Confort“ se sedadlem v první třídě. Výběr sedadla vás zde vyjde na 5 EUR, přeprava psa na 10 EUR, změna rezervace 20 % z ceny jízdenky, zrušení rezervace 30 % z ceny jízdenky a změna jména na jízdence 30 EUR. U produktu Premium máte v ceně výběr sedadla v „první třídě“, změnu rezervace, cestu se psem, změnu jména držitele jízdenky a jídlo. Zrušení Premium jízdenky vás vyjde na 5 % z ceny jízdenky.

Ceny u produktu Básico se pohybují od cca 20 EUR (u velmi málo vytížených vlaků) až po ceny přes 100 EUR u vlaků pro druhý den. Běžné ceny se pohybují kolem 50–80 EUR. V současnou chvíli na této trase nemá Renfe konkurenta, a podle toho vypadají právě i ceny. U letadel lze pro tuto trasu sehnat na druhý den letenka za cenu kolem 60 EUR a při nákupu předem se ceny letenek pohybují kolem 35 EUR.

Po volbě ceny následuje vyplnění informací o cestujícím, které vám zaberou asi nejvíce času. Trochu vás asi potrápí volba správného typu osobního dokumentu. Následuje vyplnění informací o platební kartě a jízdenka je doma (v mailu). Také se dozvíte číslo sedadla (mně bylo přiděleno místo u okénka) a informaci, že nákup můžete zrušit do dvou hodin bez dodatečných poplatků.

Eshop RenfeEshop RenfeEshop RenfeEshop RenfeEshop RenfeEshop RenfeEshop Renfe

 

Nákup jízdenky OUIGO Madrid (Madrid Puerta de Atocha) – Zaragoza (Zaragoza–Delicias)

OuiGo Španělsko je nízkonákladovým dopravcem od SNCF, který na trase Madrid – Barcelona konkuruje španělským drahám. Na první pohled je e-shop dopravce zaměřený na jeden konkrétní produkt, přímočarý a jednoduchý. Výběr ze 4 stanic, které aktuálně vlaky OuiGo obsluhují, počet cestujících a datum. Následuje známý přehled cen a spojů s jednou obrovskou výhodou – je k dispozici přehled celého měsíce a zákazník si tak lusknutím prstů může vybrat den s nejnižší cenou pro požadovanou trasu. Ceny pro tuto trasu, stejně jako pro trasu až do Barcelony, začínají na 9 EUR při nákupu alespoň měsíc předem, při nákupu cca 14 dní předem jsou často termíny kolem 15–19 EUR. Cena druhý den se pohybuje kolem 55 EUR a na následující týden i od 29 EUR. Letenky do Barcelony při nákupu předem začínají na 22 EUR.

V základní ceně máte v ceně 1 malou tašku a 1 kabinové zavazadlo. Můžete si připlatit 9 EUR za produkt OuiGo Plus, u kterého získáte sedadlo v bývalé první třídě TGV (uspořádání 1+2), možnost výběru konkrétního místa, jedno zavazadlo navíc oproti standardnímu produktu a přístup do zábavního portálu (pozor, za wifi si ale musíte stejně připlatit). U standardního produktu je výběr sedadla od 4 do 7 EUR (podle typu), zavazadlo navíc je za 5 EUR a například za psa si připlatíte 10 EUR. Za možnost změny rezervace si připlatíte 7 EUR, bez této volby vás změna později vyjde na 30 EUR (a samozřejmě rozdíl v ceně). Stejné ceny (krom výběru sedadla) jsou i u produktu Plus.

Následuje opět vyplnění osobních údajů zákazníka a výběr sedadla z přehledného plánku. Je dobré mít na paměti, že si můžete vybrat ze dvou pater. Poté následuje rekapitulace a platba samotná. Nevýhodou jinak příjemného nákupu jízdenky je neskutečné množství zbytečných kroků v e-shopu, než máte, obrazně řečeno, jízdenku v ruce. I přes tuto nepříjemnost na mě působil při nákupu dopravce OuiGo příjemněji než Renfe.

Eshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ESEshop Ouigo ES

Nákup jízdenky AVLO Zaragoza (Zaragoza–Delicias) – Barcelona (Barcelona Sants)

Pravděpodobně nejhorší byl nákup u nízkonákladového dopravce španělských drah AVLO. Podoba e-shopu se hodně podobá španělským drahám, i když jsou stránky oblečeny do fialových barev této nízkonákladové odnože. I přes to, že si jazyk přepnete do angličtiny, polovina popisků se stejně objevuje ve španělštině. Ceny pro tuto kratší trasu začínají na 7 EUR, cena na druhý den se ale může vyšplhat až na 109 EUR. Ceny týden dopředu jsou značně variabilní, naleznete jízdenky za 15, ale i 79 EUR.

Na stránce doplňkových služeb se dozvíte, že máte v ceně, stejně jako u OuiGo, jednu malou tašku a jedno kabinové zavazadlo. Příplatek za možnost změny rezervace, stejně jako cena za možnost výběru sedadla je 8 EUR. Po snaze dostat se na další okno vám vyskočí přihlášení – pro nákup jízdenky u AVLO musíte být registrovaným uživatelem. Čeká vás tak zdlouhavé vyplňování osobních údajů, které bylo u mě korunované tím, že po jejich odeslání se zobrazila prázdná stránka a nic se nedělo. Zkusil jsem se přihlásit na webu mateřských RENFE, kde údaje AVLO fungovaly a zde si web vyžádal ještě další osobní údaje. Neustále se také e-shop snažil z Aleše udělat Alessandra. Po zprovoznění AVLO účtu přes web RENFE jsem se snažil tento účet využít na e-shopu AVLO, ale ten dělal, že ho nezná. Na webu AVLO jsem tedy skončil ve slepé uličce a nákup jsem dokončil přes e-shop RENFE.

Takto to vypadá, když se o cool nízkonákladový produkt snaží státní dopravce. Úroveň naštvání byla po tomto nákupu opravdu vysoká.

Eshop AvloEshop AvloEshop AvloEshop AvloEshop AvloEshop AvloEshop AvloEshop AvloEshop AvloEshop AvloEshop Avlo

V příštím díle se podíváme již na samotnou cestu z Málagy do Madridu.

 

 

Tagy AVLO Ouigo renfe VRT vysokorychlostní železnice vysokorychlostní železnice ve Španělsku
23 komentářů