České sny ve španělské realitě: Z Malagy do Barcelony vysokorychlostním vlakem
První díl nové série ukazuje značné rozdíly v jednoduchosti nákupu jízdenek přes web dopravce.
Každodenní zpravodajství z oblasti dopravy se snažíme obohatit i o zážitky z cestování veřejnou dopravou. V nové čtyřdílné sérii popisuje Aleš Petrovský zkušenosti z putování za španělskými rychlovlaky. Pokud by vás zajímala cesta na Pyrenejský poloostrov vlakem z Česka, najdete popis výletu zde.
Hned na začátek je třeba upozornit čtenáře, že si toto povídání o cestě vysokorychlostními vlaky z Malagy přes Madrid a Zaragozu do Barcelony neklade za cíl být kompletním cestovním průvodcem či pokrýt všechny údaje o infrastruktuře či vozidlech. Doporučujeme jej pro běžné uživatele železnice, kteří mají rádi výlety či si chtějí ozvláštnit letní dovolenou ve Španělsku výletem a vlastně i tak trochu zážitkem.
Začátkem dubna šlo vycítit jisté náznaky uvolňování koronavirových opatření, a proto i já jsem začal přemýšlet o nějakém zajímavém výletu do zahraničí. Má pozornost padla právě na Španělsko, konkrétně na španělské vysokorychlostní železnice, které se mně ještě nepodařilo navštívit a vyzkoušet si to, o čem se u nás zatím jen mluví, ale ještě se nekoplo do země.
Po porovnání cen letenek a vlaků byla stanovena následující trasa:
– Praha – Malaga, letecky (Smartwings) 689 Kč
– Málaga – Madrid, vlakem (Renfe AVE) 744 Kč
– Madrid – Zaragoza, vlakem (SNCF OuiGo) 451 Kč (OuiGo PLUS, jinak 226 Kč)
– Zaragoza – Barcelona, vlakem (Renfe AVLO) 226 Kč
– Barcelona – Praha, letecky (Ryanair) 1252 Kč (s exitrow sedadlem, jinak 882 Kč).
Nákup jízdenky RENFE Malaga (Málaga María Zambrano) – Madrid (Madrid Puerta de Atocha)
Web španělských železnic je k dispozici nejen ve španělštině, ale i ve francouzštině a angličtině. První, čeho si na webu všimnete, je standardní formulář na vyhledání spojení, a tak by to mělo být. Po kliknutí do formuláře pro zadání výchozí stanice se rozbalí i další podrobnosti, jako datum, možnost zpáteční cesty a další. Po vyplnění cílové stanice a potvrzení se rozbalí přehledný seznam vlaků pro zvolený den a tři cenové úrovně podle tříd Básico, Elige a Premium. Po kliknutí na cenu si můžete prohlédnout základní parametry zvolené třídy vč. příplatků a pravidel pro přepravu zavazadel. U třídy (či přesněji produktu) Básico máte jisté jen sedadlo, které vám stanoví rezervační systém a tři zavazadla do hmotnosti 25 kg (ta jsou k dispozici u všech produktů). Pokud si budete chtít vybrat konkrétní sedadlo, tak si připravte 9 EUR, přeprava psa vás vyjde na 20 EUR, změna rezervace 12 EUR a změna jména na jízdence 40 EUR. Že vám to připomíná leteckou dopravu? Přesně tak, vysokorychlostní vlaky se chovají podobně jako letadla.
U produktu Elige si můžete zvolit i dražší variantu „Elige Confort“ se sedadlem v první třídě. Výběr sedadla vás zde vyjde na 5 EUR, přeprava psa na 10 EUR, změna rezervace 20 % z ceny jízdenky, zrušení rezervace 30 % z ceny jízdenky a změna jména na jízdence 30 EUR. U produktu Premium máte v ceně výběr sedadla v „první třídě“, změnu rezervace, cestu se psem, změnu jména držitele jízdenky a jídlo. Zrušení Premium jízdenky vás vyjde na 5 % z ceny jízdenky.
Ceny u produktu Básico se pohybují od cca 20 EUR (u velmi málo vytížených vlaků) až po ceny přes 100 EUR u vlaků pro druhý den. Běžné ceny se pohybují kolem 50–80 EUR. V současnou chvíli na této trase nemá Renfe konkurenta, a podle toho vypadají právě i ceny. U letadel lze pro tuto trasu sehnat na druhý den letenka za cenu kolem 60 EUR a při nákupu předem se ceny letenek pohybují kolem 35 EUR.
Po volbě ceny následuje vyplnění informací o cestujícím, které vám zaberou asi nejvíce času. Trochu vás asi potrápí volba správného typu osobního dokumentu. Následuje vyplnění informací o platební kartě a jízdenka je doma (v mailu). Také se dozvíte číslo sedadla (mně bylo přiděleno místo u okénka) a informaci, že nákup můžete zrušit do dvou hodin bez dodatečných poplatků.
Nákup jízdenky OUIGO Madrid (Madrid Puerta de Atocha) – Zaragoza (Zaragoza–Delicias)
OuiGo Španělsko je nízkonákladovým dopravcem od SNCF, který na trase Madrid – Barcelona konkuruje španělským drahám. Na první pohled je e-shop dopravce zaměřený na jeden konkrétní produkt, přímočarý a jednoduchý. Výběr ze 4 stanic, které aktuálně vlaky OuiGo obsluhují, počet cestujících a datum. Následuje známý přehled cen a spojů s jednou obrovskou výhodou – je k dispozici přehled celého měsíce a zákazník si tak lusknutím prstů může vybrat den s nejnižší cenou pro požadovanou trasu. Ceny pro tuto trasu, stejně jako pro trasu až do Barcelony, začínají na 9 EUR při nákupu alespoň měsíc předem, při nákupu cca 14 dní předem jsou často termíny kolem 15–19 EUR. Cena druhý den se pohybuje kolem 55 EUR a na následující týden i od 29 EUR. Letenky do Barcelony při nákupu předem začínají na 22 EUR.
V základní ceně máte v ceně 1 malou tašku a 1 kabinové zavazadlo. Můžete si připlatit 9 EUR za produkt OuiGo Plus, u kterého získáte sedadlo v bývalé první třídě TGV (uspořádání 1+2), možnost výběru konkrétního místa, jedno zavazadlo navíc oproti standardnímu produktu a přístup do zábavního portálu (pozor, za wifi si ale musíte stejně připlatit). U standardního produktu je výběr sedadla od 4 do 7 EUR (podle typu), zavazadlo navíc je za 5 EUR a například za psa si připlatíte 10 EUR. Za možnost změny rezervace si připlatíte 7 EUR, bez této volby vás změna později vyjde na 30 EUR (a samozřejmě rozdíl v ceně). Stejné ceny (krom výběru sedadla) jsou i u produktu Plus.
Následuje opět vyplnění osobních údajů zákazníka a výběr sedadla z přehledného plánku. Je dobré mít na paměti, že si můžete vybrat ze dvou pater. Poté následuje rekapitulace a platba samotná. Nevýhodou jinak příjemného nákupu jízdenky je neskutečné množství zbytečných kroků v e-shopu, než máte, obrazně řečeno, jízdenku v ruce. I přes tuto nepříjemnost na mě působil při nákupu dopravce OuiGo příjemněji než Renfe.
Nákup jízdenky AVLO Zaragoza (Zaragoza–Delicias) – Barcelona (Barcelona Sants)
Pravděpodobně nejhorší byl nákup u nízkonákladového dopravce španělských drah AVLO. Podoba e-shopu se hodně podobá španělským drahám, i když jsou stránky oblečeny do fialových barev této nízkonákladové odnože. I přes to, že si jazyk přepnete do angličtiny, polovina popisků se stejně objevuje ve španělštině. Ceny pro tuto kratší trasu začínají na 7 EUR, cena na druhý den se ale může vyšplhat až na 109 EUR. Ceny týden dopředu jsou značně variabilní, naleznete jízdenky za 15, ale i 79 EUR.
Na stránce doplňkových služeb se dozvíte, že máte v ceně, stejně jako u OuiGo, jednu malou tašku a jedno kabinové zavazadlo. Příplatek za možnost změny rezervace, stejně jako cena za možnost výběru sedadla je 8 EUR. Po snaze dostat se na další okno vám vyskočí přihlášení – pro nákup jízdenky u AVLO musíte být registrovaným uživatelem. Čeká vás tak zdlouhavé vyplňování osobních údajů, které bylo u mě korunované tím, že po jejich odeslání se zobrazila prázdná stránka a nic se nedělo. Zkusil jsem se přihlásit na webu mateřských RENFE, kde údaje AVLO fungovaly a zde si web vyžádal ještě další osobní údaje. Neustále se také e-shop snažil z Aleše udělat Alessandra. Po zprovoznění AVLO účtu přes web RENFE jsem se snažil tento účet využít na e-shopu AVLO, ale ten dělal, že ho nezná. Na webu AVLO jsem tedy skončil ve slepé uličce a nákup jsem dokončil přes e-shop RENFE.
Takto to vypadá, když se o cool nízkonákladový produkt snaží státní dopravce. Úroveň naštvání byla po tomto nákupu opravdu vysoká.
V příštím díle se podíváme již na samotnou cestu z Málagy do Madridu.