České lokomotivy začaly jezdit v Norsku. Pro CZ LOKO jde už o 20. zemi, kde uspělo

EffiShunter 1000 pro provoz v Norsku. Foto: CZ LOKOEffiShunter 1000 pro provoz v Norsku. Foto: CZ LOKO

První lokomotiva pro Norsko začala jezdit v kontejnerovém terminálu v Oslu.

Norsko se stalou jubilejní dvacátou zemí, kde jezdí lokomotivy české společnosti CZ LOKO. Výrobce v těchto dnech předal zákazníkovi první lokomotivu EffiShunter 1000 pro provoz v Norsku, druhou aktuálně „oživuje“.

Zákazníkem v severských zemích jsou „půjčovny“ kolejových vozidel AC Finance a Trainpoint Norway, kdy většinu ze dvou desítek dodaných lokomotiv provozuje švédský dopravce Railcare. Pro Norsko jsou určeny stroje 744.193 a 194. První již začala jezdit v kontejnerovém terminálu Alnabru v Oslu pod hlavičkou společnosti CargoNet. Druhá se vydá stejným směrem po oživení vlakových zabezpečovačů, které probíhá ve švédském Malmö. Obě lokomotivy se tak stanou průkopnicemi na norských kolejích, neboť se zde typ EffiShunter 1000 objevil zatím pouze v rámci zkoušek.

Zahájení regulérního provozu v Norsku je pro CZ LOKO důležitým milníkem, neboť jde v pořadí o dvacátou zemi po Bělorusku, Bulharsku, Bosně a Hercegovině, Estonsku, Finsku, Itálii, Litvě, Lotyšsku, Maďarsku, Německu, Polsku, Rusku, Slovensku, Slovinsku, Srbsku, Švédsku, Turecku, Ukrajině a samozřejmě České republice.

Lokomotivy EffiShunter 1000 jsou standardně vybaveny spalovacím motorem Caterpillar C32 o výkonu 895 kW, splňujícím emisní normy EU Stage V. Schválení podle evropského certifikátu TSI přitom garantuje splnění jednotných norem EU. V jednotlivých členských zemích tedy není nutné vykonávat plnohodnotný schvalovací proces. Postačuje soubor testů nutný pro splnění národních specifik.

Lokomotivy je možné provozovat v teplotním rozmezí od -40 °C do +40 °C. Oba extrémy přitom prakticky zvládají v arktických částech Skandinávie a ve slunné Itálii. Mezi dnes již standardní výbavu patří mobilní část evropského zabezpečovače ETCS. Pro provoz ve Švédsku bylo zákazníkem požadováno navíc dálkové ovládání pomocí povelové radiostanice. Novinkou je také dosazení alkoholového imobilizéru, který byl poprvé představen na lokomotivě 742.793 během veletrhu Rail Business Days.

Společnost CZ LOKO v minulosti začínala jako regionální opravna starších motorových lokomotiv. V současné době její know-how zahrnuje kompletní modernizace ale i zbrusu nové lokomotivy, splňující nejpřísnější evropské normy. Ještě před několika lety mířily produkty CZ LOKO především do Pobaltí a na Balkán. Zde se podařilo uspět s celkovými modernizacemi, které dokázaly konkurovat nově vyráběným lokomotivám nejen cenou ale i kvalitou. Současně se podařilo proniknout do Itálie, do které dodnes míří největší množství vozidel. Pozadu ovšem nezůstávají ani severské státy. Již před deseti lety se podařilo uspět ve Finsku, kde dopravce Fenniarail postupně nasadil šest modernizovaných „čmeláků“.

Dalibor Palko, CZ LOKO

Tagy AC Finance CargoNet CZ Loko EffiShunter 1000 Trainpoint Norway
1 komentář