České kamiony dál vyklízejí pozice v mezinárodní dopravě, výkony klesly o třetinu
Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika
Aktuální statistiky ministerstva dopravy za loňská tři čtvrtletí ukázaly prohloubení neblahého trendu pro české nákladní dopravce. Role českých kamionů v
Aha, takže argument pro nízké sazby mýtného v ČR konečně zmizel ? Je na čase srovnat ceny s Polskem a Rakouskem a vytlačit Poláky a Rumuny z našich komunikací.
Dopravce , který 30 let jede pouze na „cenu“, se nemůže divit, že se časem najde ještě někdo levnější např. RO, BG, LT atd. Aby tito dopravci bojovali o lépe placenou práci musí nabídnout kvalitu. Jeho nákladní vozidlo a řidič je vizitkou firmy. Když vám na dvůr přijede skládat špinavé auto s uraženým blatníkem v základní provedení a výbavě (rozuměj bílá kabina a kdysi stříbrná plachta) s malou nálepkou ve stylu něco jako EUROTRANSPORT a z toho vyleze zarostlý, otrhaný a nevychovaný řidič, je okamžitě takovýto dopravce zařazen do kolonky „levný východ“. Ať se většina našich dopravců jede podívat do… Číst vice »
zjevně tomu rozumíte. Já jako dopravce dbající na image firmy můžu prohlásit, že firmám a především pak spedicím, které přeprodávají přepravy, jde především o cenu. A je jim jedno, jestli to přiveze zarostlý Rumun žebrající o trochu peněz na jídlo. Ostatně ani v těch vašich krásných západních kamionech už zpravidla nesedí dobře placený, ustrojený a oholený západní řidič, ale východní řidič jezdící za almužnu pro západního dopravce. Byť mu ten západní dopravce poskytnul firemní krásné oblečení.
V podstatě máte pravdu, stručně jste popsal stávající stav na poli silniční dopravy v naší části Evropy. Tento stav v ekonomice (podřezávání ceny) se též označuje jako „závod ke dnu“. Nyní však jde o to jak s touto skutečností naložíme? Buď můžeme tímto konstatováním situaci legitimizovat a vzít stav za “ normu“ a přizpůsobit se. Nebo také můžeme to pojmout jako výzvu a jít “ proti směru proudu“ a vytvořit takovou službu v MKD která se bude snažit nastavovat v ČR dosud nevídaný standard služeb a tím získat konkurenční výhodu a celkovou povědomost. Ano jistě namítnete , že to stojí… Číst vice »
To je pořád mzdy, poplatky, brekot. U nás ve firmě už neuspějí ani při přepravě Německo – ČR, jezdí německá firma a kvůli ceně to není. Ale když se s dispečerem a řidičem nedomluvíte anglicky ani německy, o problémech (zdržení, nehody atp.) se dozvíte až nastanou a díly nejsou na místě, že by někdo zavolal dopředu nehrozí. Nebo parkování všude. Smlouva jasně říká, že kamiony nebudou parkovat mimo povolená místa. Je na nich logo firmy, které všichni vidí. Pak přijde na vedení mail s fotkama, jak stojí na sjezdech, ve vesnicích všude možně, to vedení bere hodně citlivě jako negativní… Číst vice »
Kdyby se zavedl raději model přepravy návěsů po železnici, jak to funguje jinde po světě. Se službou last mile, odvozem z nejbližžího nádraží. Nebyly by pak zničené silnice úplně všude.
To bychom musel z koridorů vyhnat osobní přepravu aby bylo kam dát ty návěsy. Pak ještě předělat nádraží na překládku, znovu zavést vlečky a stejně to bude pomalejší než jen dopravit zboží mezi dvěma body. Kdyby po tom byla taková poptávka tak dnes nemáme už 5 let zrušené nákladové nádraží Žižkov. Dnes má smysl elektrifikovat kamiony, zvlášť v Evropě kdy to ze skladu do skaldu moc daleko nejezdí. Tesla Semi se bude vyrábět do dvou let a tou dobou už bude schopná i autonomního řízení, akorát bude jako vždy váznout legislativní podpora.
a k legislativě se přidá i infrastruktura. Kdo tu Teslu nabije ?? Dukovany ?
Klasické Česmaďácké kvílení vlkodlaků, že je západ i východ bere na hůl. Ve skutečnosti ochotně v 90.letech (dosud) společně s poláky a rumuny naskakovali na podbízení cen velkým spedicím a nebo přímo velkým výrobním firmám. Dostaly to na cenové dno, takže teď už rozhodují dotace, úlevy z mýta apod. Argument, že musí platit mýto na silnicích I. tříd je faul, protože to platí i polák a rumun když tudy jede. Venku na západě, kam se český dopravce především potřebuje nabízet, žádné mýto jiné než ostatní neplatí. Navíc platební morálka některých dopravců je taková, že mzdy oficiálně nízké, zbytek bokem apod.… Číst vice »
Myslím si, že pardubické letiště by mělo nést název Pardubice – Hradec Králové. Nebo možná naopak, Hradec je větší a je přirozeným krajským městem (Pardubice jsou krajským městem umělým).
HK je městem leda komunistickým . Přirozenější centrum firemní ,lidské nebo dopravní jsou Pardubice . Jak bude mít HK obchvat vzpomenou si leda blázni .
Ne, centrem východních Čech je Hradec. Kulturním i ekonomickým. Kde sídlí východočeští biskupové katolické a československé církve? No přece v Hradci. Pardubice jsou větším (velkým) okresním městem.
Nechte si to na pískoviště 😉
A čeští stavební dělníci zase vyklízejí pozice těm ukrajinským. A němečtí řidiči zase vyklízejí pozice těm českým. To přece není žádný problém. Jsou důstojnější a rodinnému životu přátelštější povolání, než je řidič kamionu.
Problém je, že ČR nemá žádnou koncepci rozvoje ekologičtějších způsobů přepravy nákladu. Problém je, že řidiči z Východu častěji nedodržují dopravní předpisy (přetěžování náprav, chování na železničních přejezdech) a česká policie není schopná/ochotná toto chování potírat (hlídky na přejezdech, častější vážení kamionů namísto tupého měření rychlosti apod.).
Po Policii ČR nic nechtějte, ti mají své instrukce z M. vnitra a policejního prezidia. Kdo tento resort už léta politicky drží a řídí víme všichni….
JJ, socani udělali z MV opět ministerstvo strachu, ale na vymáhání zákonů zcela rezignovali.
Řidičů je obecný nedostatek, třeba někteří z kamiónů přesedlají na autobusy.
Někde v koutku mé paměti sedí vzpomínka na vlastně stejný nářek. akorát v něm Čech neplakal nad stejnou situací. …… Máme tržní prostředí a mě jako zákazníka zajímá cena. Nevidím důvod, proč by stát měl soukromým dopravcům sypat do kapsy.
Milej pane, diky tem kamionistum mate co jist, kde bydlet a vubec celou civilizaci. Protoze kdyz v Evrope nevyjede kamion, cela se vrati do stredoveku. Doprava je mnohem strategictejsi odvetvi nez armada, nejde nahradit a vsichni muzou bejt radi, ze kamionisti jezdi za tak malo penez. Kdyby se umeli domluvit a nevyjeli by dva tydny, zkolabovala by ekonomika EU.
Ani bych neřekl, že by zkolabovala. Akorát by se optimalizovala a zjistili bychom, že plno věcí se nemusí přepravovat.
Přesně. Nízká cena svádí k realizaci přeprav typu od výrobce do krabice vedle dálnice, tam se ke dvěma šamponům přibalí kondicionér a jede to do další krabice a z ní do další a většinou je řidič cizinec, přibalovač cizinec…. Upřímně, pomeranče ani broskve celý rok nepotřebujeme a nízká cena dopravy akorát navyšuje rozmařilost a neefektivitu.
Správně, padněte na kolena holoto před velkým kamionem a tím svetlonošem v teplákách v jeho budce, protože vám přiváží civilizaci.
Nejde přece o žádné „sypání do kapes“, žádné dotace, nic takového. Stát silničním dopravcům rozhodně nic neplatí, naopak ti odvádějí do rozpočtu desítky miliard ročně. A pokud vás zajímá jen cena, tak jednak se snížení nákladů projeví v koncové ceně pro zákazníka. Ale pokud českého dopravce nahradí netuzemský, pro vás možná o něco levnější, tak v souhrnu na tom i stát prodělá. Cizinec u nás kromě mýta nenechá žádné další peníze, žádné další daně ani odvody tady nezaplatí, nic nekoupí. Kamionů ale bude na silnici stále stejně.
Až budou dopravci platit svým řidičům plný plat do výplaty, pak by vaše slova o tom, že stát prodělá mohly být pravdivá. Ale to je v naší zemi sci-fi. Neboť řidiče zajímá 15 teho v měsíci souhrnná částka, nikoli kolik mají na výplatním lístku. Takže trvám na původním, že by stát sypal do kapes soukromníkům.
Řidiče zajímá i pojištění/spoření. Byť samozřejmě teoreticky může být výhodnější či bezpečnější spořit jinde než u státu.
Jistě, je třeba narovnat podmínky, aby naši kamioňáci nebyli poplatkově zvýhodněni oproti železniční přepravě, nebo aby nebyli poplatkově zvýhodněni při znalosti a použití komunikací nižších tříd. Podpora zhoubného bujení kamionové přepravy není rozumnou politikou. A chtít mít konkurenční výhodu v dražších zemích, ale upírat tutéž konkurenční výhodu konkurenci z levnějších zemí, to je jistě dobré ….
Vem celý balík poplatků a přijdeš na to , že silnice platí víc , navíc je potřeba ke každemu „jako“ vagónů člověk … V rámci vnitra jde o rychlost a nikdy nebude mít vlak ani padesát procent přeprav do 300 km , což je převážná většina . Vše co je naloženo na vagónech není drahy ale někdo v tom má nemalé peníze . A mezinárodní doprava u nás upadá už dvacet let . Půlka malých polských dopravců má pole , tzn neplatí jako statkář sociální ani zdravotní a nalije zelenou naftu . Polákům , Rumunům , Bulharům cenou konkurovat nelze… Číst vice »
S těma Polákama,Rumunama a atd souhlasím,jsem zaměstnán ve firmě která převáží sypké materiály,a co Poláci dělají za hajzlárny kolem Ostravy,Opavy to svět neviděl,vesměs všichni dopravci v okolí je nemůžou vystát,naschvály na nakládkách,podlézáni cen,chováni na cestách.
A nepřipadá vám naprosto přirozené, že stát podporuje konkurenceschopnost svých podnikatelů? A pokud chcete omezit silniční nákladní dopravu, tak musíte omezit „zhoubné bujení spotřeby“, jiná cesta není. Každý může začít u sebe.
Jsem zvědav, co bude znamenat požadavek: „narovnání podnikatelských podmínek našich dopravců se zahraniční konkurencí“. Bude to znamenat to, že se budou dodržovat předpisy jako v Rakousku nebo se maximální hmotnosti sníží z českého extrému na evropskou úroveň nebo se bude řidičům platit německá mzda? Myslím, že posledních 25 lobování pouze za nízké daně a poplatky dovedly českou kamionovou dopravu tam, kde je, protože to automaticky zvýhodňuje i zahraniční konkurenci. Českým dopravcům to pak nijak nepomůže a poškozen je stát a s ním daňový poplatník. Pokud si chce naše kamionová doprava pomoci, musí navrhovat řešení, která pomůžou jí a ne současně… Číst vice »
snížit maximální hmotnosti by neškodilo. Určitě by to silnice ocenily, ale taky by se muselo intenzivněji vážit. Kontrol je, podle mne, zatím málo a přeložený auta jsou často k vidění.
Ze statistik MD ČR silničních kontrol nákladních aut vyplývá, že řidiči rakouských NA mají vyšší závadovost než řidiči čeští, takže zřejmě naši dodržují pravidla více než Rakušani. Povolené hmotnosti na nápravy jsou v ČR stejné jako v ostatních státech a žádný extrém není ani celková, ta je v mnoha státech vyšší než v ČR, např. Holandsko nebo Norsko mají 50 tun, Dánsko 56, Portugalsko 60, Švédsko 64. Který český zaměstnavatel platí zaměstnancům německé mzdy, že by to podle vás měli dělat tuzemští silniční dopravci? Vůbec nechápu, která lobování vedla k tomu, že se v ČR zvýhodnila v silniční dopravě zahraniční… Číst vice »
Přesně tak, silnicím nevadí celková hmotnost soupravy, ale překročená hmotnost na nápravu. Další problém je kumulace náprav s krátkým rozvorem (například dvojnáprava tahače a za ní hned trojnáprava sklápěcího návěsu ve stavebnictví). Ve Švédsku to mají mnohem lépe ošetřené a při vyšší hmotnosti soupravy vyžadují určitou minimální délku od první po poslední nápravu. Lepší harmonizace minimální spotřební daně z nafty v rámci EU by taky nebyla na škodu. Zabránilo by se tím podbízení jednotlivých zemí u mezinárodní silniční dopravy.
Pokud čtete Dopravní noviny za posledních cca 20 let jako já, vnímáte s jakými problémy se tam ČESMAD zpravidla prezentuje. Tvrdím to, že pokud chcete nižší poplatky, mají ty nižší poplatky současně i jiní. Takže je třeba lobovat zejména za to, co pomůže našim dopravcům a ne za to, co pomůže současně všem ostatním, protože tím Vám žádná výhoda nevzniká a jste tam, kde jste byli. Neříkám, že by u nás měly být německé mzdy, ale pouze cituji článek a dedukuji co to může znamenat. Řidičům se nemusí platit zrovna německé mzdy, mohou se platit i rakouské, když někdo chce,… Číst vice »
Když se srovná spotřební daň na úroveň Polska, našim dopravcům to pomůže a pro Poláka se nic nezmění. Když se zvýší slevy na mýto, mají na ně logicky šanci tuzemští dopravci podstatně větší než cizinci, protože naši po českých zpoplatněných silnicích většinou najezdí víc kilometrů. Když se sníží silniční daň, profitovat budou jen naši dopravci.
Těžko můžeme konkurovat Balkánu, kteří mají nižší mzdové náklady i obecně daně.
Fakt nevím co chtějí s komunistou Babišem projednávat, asi nějaké dotace z EU, ty on umí 🙂
Jakou roli hrají myto a spotřební daň z nafty v „boji“ mezi tuzemskými a zahraničními dopravci, zejména tedy v mezinárodní doprave?
To je snad jasné, spotřební daň hraje roli podstatnou. Jestliže Polák má litr nafty o dvě koruny levnější, tak se to logicky projeví v jeho nákladech. A nafta tvoří významnou část nákladů. Jen pro dokreslení, kamion může mít nádrže až na 1500 litrů a na ty ujede víc jak 5000 kilometrů. Proto jen málo cizinců-kamioňáků tankuje u nás. Polák, Bulhar, Rumun, Litevec, Ukrajinec, Bělorus, všichni mají naftu doma levnější. A trh je v EU úplně otevřený, tzn. Polák, Bulhar, Rumun, Litevec můžou bez jakéhokoliv omezení vozit zboží mezi ČR a Evropou a dokonce i dělat vnitrostátní přepravy v ČR jako… Číst vice »
Čeští dopravci taky můžou tankovat v jiných zemích, než ČR, pokud jezdí mezinárodně – o čemž je tento článek.
Český zahraniční obchod dominantně nesměřuje na východ, ale na západ. Že by si naši vždycky zajeli třeba z Plzně do Polska natankovat, to navrhujete? Článek je o tom, že čeští dopravci vyklízejí pozice levnějším východním dopravcům.
A v západních zemích, kam čeští dopravci směřují, je nafta levnější nebo dražší než v ČR?
Obvykle vyšší s výjimkou Španělska a hlavně malého Lucemburska, které je dlouhodobě s daněmi na povoleném minimu v rámci EU a žije z nákupu paliv tranzitujícími cizinci. Tabulek je na webu spousta, viz např. https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/Europe/
Norové snad jednu domu měřili a dodaňovali kamionům i palivo v nádržích, protože si tam všichni vozili méně zdaněnou naftu z ciziny ve velkém.
Díky, očekával jsem to. Takže to co českým dopravcům vadí na Polácích, zase vadí Francouzům na Češích.
Rozhodně ano. A vadí jim to asi i na Španělech a Portugalcích.
Ještě do nedávna platilo při přejezdu hranic do SRN, že v nádržích kamionu muselo být jen určité množství paliva (ne doplna). Jinak je němci vrátili, případně (protože nejsou přeshraniční kontroly) vyměřili nějaký doplatek. Z čeho přesně to vycházelo to nevím, mám to přímo od řidičů.
Mohl byste to vyčíslit procentuálně, jak velkou část dělají dvě koruny v ceně nafty na celkových nákladech (mzdy + diety + odvody, amortizace, dispečink atd.)? Podle mě bude mnohem citelnější propast ve mzdách. A pokud ty dvě koruny hrají velkou roli, pak by třeba italští mezinárodní dopravci měli být už dávno vyhynulým druhem.