České kamiony dál mizí z mezinárodní scény, nákladní vlaky posilují

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pololetní přepravní statistiky ministerstva dopravy potvrdily další ústup českých kamionů z mezinárodních trhů. Celkový objem nákladu na korbách vozidel s

Pololetní přepravní statistiky ministerstva dopravy potvrdily další ústup českých kamionů z mezinárodních trhů. Celkový objem nákladu na korbách vozidel s českou registrací sice o sedm procent meziročně vzrostl, tahounem je ale vnitrostátní přeprava. Naopak ta mezinárodní zaznamenala čtvrtinový pokles.

Ještě smutnější pohled pro speditéry nabízejí statistiky výkonů měřených v tunokilometrech. Celkový meziroční pokles činí 20 procent, u mezinárodní dopravy pak 35 procent. Kromě úbytku nákladu tak klesá i počet ujetých kilometrů.

Výnosy z mýtného na dálnicích přitom rostou. Za letošní tři kvartály se vybralo téměř 7,3 miliardy korun, což je proti loňskému roku nárůst 2,17 procenta. Podíl českých dopravců ale loni poprvé klesl pod polovinu a klesá i dále.

Kamionoví dopravci mluví o prohlubující se krizi, o které jednali minulý týden i s premiérem Andrejem Babišem (ANO 2011). „Naši mezinárodní kamionoví dopravci jsou z trhu vytlačováni levnější východní konkurencí. Jejich několik let klesající dopravní výkony přinášejí výpadky i státním financím,“ uvedlo následně sdružení dopravců Česmad Bohemia. To dlouhodobě upozorňuje na znevýhodnění například vůči Polákům, Litevcům či Rumunům v podobě vyšší tuzemské spotřební daně i odvodů z mezd. Jednání nicméně nepřineslo žádné konkrétní výsledky, premiér dopravce odkázal na ministryni financí Alenu Schillerovou.

Z trhu nákladní dopravy ale nepřicházejí jen špatné zprávy. Na železnici vzrostl za pololetí objem přepraveného nákladu (+ 4 pct.) i výkony měřené v tunokilometrech (+ 2 pct.). Železniční dopravci to už v prvním čtvrtletí přisuzovali efektivnější práci a lepšímu plánování kapacit, pomohl i kůrovec.

Výkony českých nákladních silničních dopravců v 1. pololetí

2019 (meziroční změna v pct.)

2018

Tuny celkem (v mil.)

226 (+ 7)

210,9

z toho vnitrostátně

211,9 (+ 10)

192,2

z toho mezinárodně

14,1 (- 25)

18,7

Tunokilometry celkem (v mld.)

17 (- 20)

21,2

z toho vnitrostátně

10,6 (- 6)

11,3

z toho mezinárodně

6,4 (- 35)

9,8

Pramen MDČR

Výkony českých nákladních železničních dopravců v 1. pololetí

2019 (meziroční změna v pct.)

2018

Tuny celkem (v mil.)

50,4 (+4)

48,3

z toho vnitrostátně

19 (+4)

18,3

z toho mezinárodně

31,4 (+5)

30

Tunokilometry celkem (v mld.)

8,3 (+2)

8,1

z toho vnitrostátně

2,9 (0)

2,9

z toho mezinárodně

5,4 (+4)

5,2

Pramen MDČR

Tagy 1. pololetí Česmad Bohemia kamiony statistiky nákladní dopravy Top Žesnad.cz
28 komentářů