České dráhy zvažují nákup bateriových a vodíkových vlaků, hledají bezemisní náhradu pro lokálky

Testování jednotky Stadler Flirt H2. Foto: StadlerTestování jednotky Stadler Flirt H2. Foto: Stadler

U výrobců poptávají České dráhy vozidla na alternativní pohony čtyř různých velikostí.

České dráhy po roce a půl znovu řeší nákup vozidel s alternativními pohony v podobě baterie (BEMU) nebo vodíku (HMU). Vypsaly takzvané předběžné tržní konzultace, které jsou prvním krokem pro vypsání soutěže na pořízení takových vozidel. Dopravce má aktuálně zasmluvněný nákup čtyř bateriových jednotek bez soutěže od Škody Transportation, běží soutěž na další podobné jednotky.

Dopravce v dokumentaci uvádí, že chystá nákup 100–200 kusů takových vozidel. Po výrobcích chce, aby takové vlaky byly schváleny i pro provoz v Německu, Rakousku a Polsku.

České dráhy se zajímají o čtyři typy vozidel podle počtu míst, od 50 až do 240 sedících. Po výrobcích chce vědět, jaká jsou schopni nabídnout vozidla například podle dojezdu.

„Vzhledem ke specifikům české železniční sítě jsou poptávány nejen vozidla vícečlánková s kapacitním rozmezím míst k sezení od 120 do 240 míst, ale také vozidla s kapacitou v rozmezí jen 50–70 míst. Vzhledem k faktu, že tato méně kapacitní vozidla (do 70 míst) nejsou v současnosti v požadované konfiguraci na trhu dostupná, je cílem identifikovat podmínky, za nichž bude toto vozidlo možné vyvinout a dodat,“ vysvětlil dopravce.

Nová vozidla mají nahradit dieselové soupravy a jednotky. Dopravce oslovil všechny výrobce kolejových vozidel v Evropě, poptávku poslal i evropskému zastoupení čínského výrobce CRRC. Termín pro podání informací je do 1. června.

Tagy BEMU České dráhy HMU vlaky na vodík
307 komentářů