České dráhy loni ztratily další část podílu na českém trhu, dvojkou byl RegioJet
Od roku 2017 podíl státního dopravce klesl o více než deset procentních bodů.
České dráhy loni vymazaly opět část svého podílu na české železniční osobní dopravě, bezkonkurenčně ale zůstávají největším tuzemským dopravcem.
Ukazují to jediná data, která veřejně porovnávají výkony tuzemských osobních dopravců. Jde o výkony podle počtu ujetých kilometrů a takzvaných hrubých tunových kilometrech (hrtkm), které jednou ročně zveřejňuje Správa železnic ve výroční zprávě.
Podle vlakokilometrů (čistě počet ujetých kilometrů) klesl podíl Českých drah z 83,88 na 82,65 % procent všech výkonů, v hrubých tunových kilometrech na 83,76 z 84,57 %. Ještě v roce 2017 měly ve vlakokilometrech České dráhy podíl 93,73 %.
Na druhém místě v obou ukazatelích byl RegioJet, který předstihl Arrivu. Pokud by se započítal i podíl RegioJet ÚK, má RegioJet již podíl přes šest procent. V hrubých tunových kilometrech má již přes deset procent, což souvisí především s tím, že velký podíl na jeho provozu mají dlouhé (a těžší) dálkové vlaky.
Podle dat Správy železnic loni výkony osobní dopravy vzrostyl o 3,5 %, v hrubých tunových kilometrech o 8,5 %.
Pokles podílu Českých drah souvisí s postupnou ztrátou některých výkonů v závazkové dopravě. V roce 2022 (respektive v prosinci 2021) přišly o provoz rychlíků R23 Kolín – Ústí nad Labem, vlaků mezi Rumburkem a Mladou Boleslaví nebo Jaroměří a Starou Pakou. Vedení dopravce předpokládá, že podíl bude klesat mezi 75–80 %