České dráhy zrušily svoji největší soutěž na nové vlaky. Čeká se na Prahu
Jednotka Alstom Coradia MAX pro Dolní Sasko. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
V Praze vypsání soutěže na dopravce stále neschválilo zastupitelstvo.
V Praze vypsání soutěže na dopravce stále neschválilo zastupitelstvo.
Dobře. Když se v Praze nedávno odsnul kdejaký plán včetně některých oprav ulic a výstavby parků, nerozumím proč by se mělo platit 42 giga za nablýskané nové vlaky. Elefanty nejsou ani zdaleka tak morálně zastaralé, jako byly žabotlamy v době jejich odchodu do důchodu. I v oslavované Vídni nedávno jezdily staré jednotky 4020, které jsou ještě mnohem horší.
Je jich málo, jsou stejnosměrné a mají disponibilitu krapet žalostnou.
Tak když to Hřib takhle zpackal, je celkem jasné, že 2029 nebudou k dispozici požadované EMU400. Jestlipak budou k dispozici aspoň první kusy, mohl by to být aspoň začátek 2029, když ne dřív, nebo tu syslografy budou opravdu „dočasně“?
Stejně je celá ta soutěž napsaná diskriminačně vůči malým dopravcům, resp. tak, aby měl klid jenom objednatel a velcí dopravci. Místo toho, aby takový mega balík rozdělili do více menších balíků, rozhodli se všechno soutěžit naráz. Tohle je naštěstí další důvod to vyřešit znovu a lépe.
v PIDu nepotřebujeme 12 malých dopravců na železnici.
A důvody?
Lepší organizace provozu, jednotná údržba, lepší flexibilita atd
Údržba už dnes bude velmi pravděpodobně docela dlouho u výrobce, v ceně…
A kde by to bylo v Praze možné,vysvětlete.
Mě by kromě otázky nových vozidel pro PID zajímala ještě druhá otázka – budou v provozu doprovázena vlakvedoucími? Prý by se ROPID rád inspiroval v JMK, pokud se tamní model osvědčí.
Při míře vandalismu v pražských S linkách bych to nepovažoval za dobrý nápad.
No právě. Při míře vandalismu to vypadá, že nějakej vlakvedoucí je v tomhle ohledu stejně k ničemu.
To právě ne. Žádný odezdi kezdismus. Zafunguje omezeně, ale bez něj by to bylo pravděpodobně ještě horší.
Tak ono nikde není řečeno, že dopravce si nadále nemůže zajišťovat nějaké zaměstnanace bezpečnostní agentury (už jen z toho důvodu, že v nové smlouvě můžou být výrazně vyšší pokuty za poničené vlaky). Ono zrovna ani není úplně primární náplní práce vlakvedoucího dbát na pořádek ve vlaku, nemluvě o tom, že když ty vlaky stejně bývají dost počmárané apod., tak se asi ani vlakvedoucím evidentně vandalismu příliš zabránit nedaří.
Opravdu si myslíte, že vyšší pokuty (chápu, že dopravce) pomohou za méně poničené vlaky, když v primární úhradě nezaplatíte ochranku do každého vlaku a nepřetržitě okolo?
Tak minimálně ostraha je o trochu levnější než vlakvedoucí a rozhodně operativnější, když nemusí kontrolovat jízdenky a mávat odjezdy.
Nový model bez doprovodu vlaků personálem v JMK prověří čas – troufám si říci, že to se ušetří na personálu půjde do údržby vozidel a odškodnění pozůstalým. Žádné IT opatření nenahradí lidskou bytost.
PID podobný experiment nedoporučuji.
Jste v omylu. V Jihomoravských regionálních vlacích budou průvodčí KORDISu.
Opravdu ve VŠECH Jihomoravských regionálních vlacích bude přítomen zaměstnanec-kontrolor KORDISu ?!
Potom tedy rušení průvodčích ztrácí smysl.
Pobavil jste mě.
Jaké mrtvolce by vlakvedoucí zabránil?
Skřípnutý dobíhač ve dveřích – kamery (beztak i dneska mezi odpískáním a fyzickým pohybem má dobíhač dost času vynořit se z podchodu, a záleží na postřehu strojvedoucího).
Odemčení dveří v hořící soupravě v Olomouci – a je důvod aby byl nouzový východ zamčený(nedá se jet 854 s odemčeným průchozím čelem)? Obávám se, že v kuplovaných emu ani vlakvedoucí neprojde mezi jednotkami (a ani tam nebude hořet nafta).
… u Břeclavi vypadnul z vlaku průvodčí. Jak mohli ostatní přežít, to bude záhada na několik dlouhých zim, ne jen několik večerů.
U Břeclavi se vůbec dějí věci, před pár desetiletími tam výpravčí odbavil vlak, následně do něj nastoupil, odjel bez dovolení Strany do Bernardstahlu a jelikož to byl velký poctivec, tak výpravku poslal jiným vlakem zpět.
„Žádné IT opatření nenahradí lidskou bytost.“
Kdybyste tohle napsal v roce 1995, tak by se to snad ještě dalo tolerovat…
I v roce 2025 to sníží paniku.
Měl by to psát v zadním voze šaliny. Fakt nechápu, proč je okolo tolik lží, je za to někdo platí, že z cestujících dělají nesvéprávné?
Jenomže, to by na ibalginech muselo být to IT zabezpečení adekvátní, což v současným stavu opravdu není, nekvalitní kamery a jeden 14″ monitor není adekvátní pro soupravy 50m+, to z okna je toho vidět 4x víc, než na tom displeji – výsledek toho nemožnýho šetření bude ten, že já, jako strojvedoucí, budu po uzavření dveří každou zastávku celou soupravu obcházet
„odškodnění pozůstalým“
Bohužel stává se velmi často, že v tramvaji někoho zamordují. Tuhle řvali cosi o buržoustech, kamioňácích … chudák musel sežrat vlastní baskytaru.
Vy jste asi nečetl poslední rozsudek nad jedním tramvajákem, že přece měl celé 1,5s na to, aby spatřil padající babku pod šalinu
A nechcete to řešit vlakvedoucím do šaliny, že??
Pokud místo vlakvedoucího zaplatí ochranku, tak ušetří. Na druhou stranu pokud místo vlakvedoucího dopravce pojede revizor a člověk z ochranky, tak se pořeší kontrola jízdních dokladů a stav vlaku, ale minimálně část zaměstnanců bude externě najatá což nebudou jen náklady na zaměstnance.
Nic proti kvalifikovanému doprovodu, který informuje, kontroluje a prodává jízdní doklady, případně může asistovat vozíčkáři. Ale vytáčí mne oodborýřské řečičky o nutnosti v každé zastávce (po 1,5 min) vystroupit ven a zuřivě mávat na strojvedoucího a tím se o dost méně věnovat bohulibé činnosti ve vlaku. Pak jen otázka, zde u posledních vlaků tohoto člověka nenahradit ochrankou, která sice nebude kontrolovat jízdenky, ale dohlédne na vlak při nočním odstavení. Koneckonců v JMK bude v celkem dost vlacích také někdo živý. A nejsme politik, abych byl sto kvalifikovaně rozhodnout zda onen člověk ve vlaku má být zaměstnanec dopravce, objednatele nebo personální… Číst vice »
Možná má Hřib rád elefanty a tak chce dosáhnout jejich dualizace a prodloužená životnosti. BObinám je už 71 a pořád jezdí.
Hřib za roto fakt nemůže, byly volby a magistrátu už roky vládne Benda (pardon primátorem je \svoboda) , stěžujte si tam
Kdy ty volby byly? Už je to není pár měsíců, tak to na ne nesvadejte.
Kdo odpovídá za dopravu? Hřib , ale asi si neumí stanovít priority. Není to typické pro piráty?
Spíše bych hledal Zajíčka než Bendu.
Hlavne uz zadne predrazene kostitrasy od Kellnerky.
Že by to Hřib (nebo spíš Haas?) schválně zdržovali, aby „nestihli“ soutěž a pak to mohli ČD z důvodu nouzového zajištění obslužnosti aspoň o rok (nebo víc?) napřímo prodloužit? neumím moc zákon o veř službách, tak mi to prosím vyvraťte, případně
Pokud se to nestihne je logické oslovit ČD s tím, že by to vyjezdili ješte rok či dva, tři. Bude to spíše neschopnost Hřiba to proste pripravit a predložit ke schvalení.
Hřib za toto fakt nemůže, byly volby a magistrátu už roky vládne Benda (pardon primátorem je svoboda) , stěžujte si tam
Neházel bych to úplně primárně na Hřiba, i když je nejvejš. Spíš na nefungující systém pod ním.
což je ROPID a u vlaků Haas.
Počkejte a to Vám jako přijde obhajitelné soutěž zdržovat a využít to k zadání napřímo? Co na to §?
No jenže… i kdyby to ČD dostaly napřímo, čím to vyjezdí?
Od roku 29 se právě s těmi EMU400 počítalo na S7 (trať po rekonstrukci, syslografy dožijí, možný posun styku soustav blíž k Praze), S5 (i kdyby jen zkrácená verze Kladno-Veleslavín) a případně S1 (rostoucí poptávka).
Elefantů v příštích letech ubyde, a nic moc dalšího k dispozici není.
K dispozici budou Syslografy z Ústeckého kraje. Tam byla anabáze podobná ( nové výběrové řízení začíná 2 roky po konci starého.
Jak již bylo zmíněno tak ČD by jistě měli co nabídnout (byť pochopitelně ne v bůhvíjaké kvalitě). Nevím, jak to třeba vypadá s bohumínskými Elefantami, jestli se s nimi na Ostravsku počítá i po roce 2029. Další věc je, jak to nakonec bude s rekonstrukcemi na tratích na Kladno a Beroun.
Stávající smlouvu lze napřímo prodloužit pouze do prosince 2033. Alespoň bude čas na to soutěž vypsat normálně – nediskriminačně menší balíky tak, aby se mohlo přihlásit více dopravců.
Děkuji za odpověď. Ale do 2033 bych neříkal „pouze“ :-/
Jen tu středočeskou.
Praha a Hřib 🤣
Hřib za toto fakt nemůže, byly volby a magistrátu už roky vládne Benda (pardon primátorem je svoboda) , stěžujte si tam
Trochu budu zjednodušovat, ale když Praha zdržovala otevření Rajské zahrady kvůli barvě zábradlí….. Nejsem překvapen.
spíš než zjednodušení vidím úplnou blbost 🙂
Právě jsem si všiml, že zrušily také tu soutěž na dalších 47 potenciálních panterů, takže ty byly asi taky zamýšlené pro PID
Ví někdo, na čem to v Praze ‚drhne‘?
Z doslechu: jedním z problémů je prý max. délka (spřažených) souprav x délka nástupišť. Např. na Masarykově nádraží a na dalších zastávkách se už nějaký čas budují nástupiště na určitou délku, ale Praha najednou v podmínkách chtěla o pár metrů delší (spřažené) soupravy.
A on ten vlak nemůže zastavit tak, aby přečuhoval? V předních a zadních pár metrech stejně dveře nejsou.
Na Masně ne, tam je šturc.
Teoreticky by mohl. Potreboval by ale zarizeni pro selektivni rizeni otvirani dveri dle dat j baliz na trati (v odborne hantyrce ASDO).
A o této výzvě se v místních anarchistických kruzích již několik let mluví. A najednou SprŽel narazila, zajímavé.
Kdysi vyhovovala pro spřažený elefant 2×3 vozy délka nástupiště 170 m a na větší se nemyslelo, pak se ustálil parametr 200 m , což ale stačí na 7 vozů, osmý je na půl mimo nástupiště, naštěstí se už nějakou dobu staví na délku 220. V jednom popisu stavby Praha-Bubny bylo psáno, že je to i s ohledem na požadavky ETCS.
Masaryčka při plánované délce nástupišť 220 m vyhovuje, předpokládaná délka souprav je cca 106 m (vychází z délky vozu 26,4 m). Problémem jsou zastávky a stanice, kde jsou nástupiště pouze s délkou do 200 m, např. Běchovice, Klánovice, Úvaly,… Na nově budovaných zastávkách směr Kladno se staví na délku 220 m a někde i víc. Ve směru na Beroun Chuchle i Radotín 220 m. V letáku stavby Beroun-Karlštejn je uvedeno 200 m, ve videu komentář uvádí 220 m.
Takže až budou nové čtyřvozové soupravy, tak spřažené je uvidíme jen tam, kde kde budou všechna nástupiště 220 a nebo víc.
Nástupiště možná jo, ale problém jsou návěstidla (takže užitečná délka koleje)…
návěstidla problém jsou, ale u některých staveb byla zmiňována prostorová rezerva…..
nástupiště může mít na koncích menší šířku, tak uvidíme, jestli vyjde nějaké prodloužení o těch 20 metrů, minimálně se musí dostat na 215 m.
Na neschopném ropidu
Německá Arriva asi kupuje celé Masarykovo nádraží pokrok 21 století
Arriva už přes rok není Německá.
A ČD to mají v Praze a Stř. k. jisté? Nebo jak to je?
Nemají, ale musí už v době podání nabídky vědět, jaké budou náklady na vozidla. Jinak by neměli na základě čeho nabídku pro Prahu/SČK vypracovat.
A ostatní dopravci to vědět nemusí ?
No, jejich soutěže myslím nepodléhají zákonu o svobodném přístupu k informacím
Ten s tím ale nemá nic společného. To je zákon, na základě kterého určité subjekty mají povinnost zveřejňovat informace, nikoliv ale informace vytvářet.
Třeba je vytvářejí jen o tom nikomu neříkají.
Samozřejmě musí, ale mohou mít už něco předjednané u výrobců přímo, což u ČD nejde.
Ale není vyloučené, že si i ostatní dopravci vypíšou výběrko, jakmile bude známé přesné zadání.
Musi, ale nemusi vypisovat vyberko dle zakona o verejnych zakazkach.
Vzhledem k tomu, že středočeský kraj schválil zadávací podmínky, je nepravděpodobné, že by se tyto podmínky odlišovali.
„Teprve dnes řeší materiál výbor pro dopravu pražského zastupitelstva.“
Pozdě ale přece. Zdá se, že potřebovali probudit a nasměrovat, viz nedávný článek.
Kdyby byli co k čemu, tak to projednají a odhlasují na dalším zastupitelstvu za dva dny, jenže to si zas budou někteří stěžovat, že nebyli včas seznámeni s materiálem, takže to bude nejdřív další měsíc. Taky mě zajímá proč a kde to drhne. Správný manažer má tlačit na projednání takto důležitých bodů co nejdřív, klidně ať urguje předsedu výboru každý den, aby to svolal jednání a probral to.
„Zdeněk Hřib sliboval souhlasy do září“
Pochopil bych, kdyby to byl technický/zdravotní problém, že něco selže pod rukama a musí se to vyřešit přednostně, popřípadě je odpovědný zaměstnanec zdravotně indisponován.
Zastupitelů je více, aby 1 nemocný nevyřadil radu z provozu a o nějakém urgentním technickém problému nebyly zprávy.
Hřib za rorfakt nemůže, byly volby a magistrátu už roky vládne Benda (pardon primátorem je svoboda) , stěžujte si tam. ODS ANO v plné nahotě a bude hůř |( a skryta debata s Plzní a jejím vlastníkem )
Je prvním náměstskem primátora a hlavně předsedou patřičné komise. Tak jaképak copak.
https://praha.eu/web/praha/komise_rady_hmp#/detail/-38807?periodId=-36525&year=2024&showAll=true
Řídící rada společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského Kraje
Tak a máme tu výsledek.
ČD a Škoda like this
Moc mi to nedává smysl. Jestli ČD nevěděly, jaké bude mít objednavatel požadavky na nové vlaky, tak co vlastně oni v té své soutěži poptávaly?
I Praha se pokoušela poptávat vlaky, takže její vůle byla jasná, a při případném omylu nebo nejasnosti se to dalo zrušit. No a takovou situaci Hřib vyrobil. Děkujeme.
Však se muselo zjistit, co chce kdo dodat, aby to pak JSV neměl komplikované.
To jen Praha prodělala během přípravy soutěže mentální vývoj z dély do 110 m na 106 m, protože nikdo negarantoval zastavení na 10 cm. což by nebylo to zásadní, ale pak si najednou na ROPIDu vymysleli, že místo v celé Evropě požarní třídy A by chtěli třídu B, aby to (EMU 400) jako nostalgické vozidlo mohlo Berounského tunelu.
Možná se pletu, ale nemělo to být tady u toho Středočeského kraje a Prahy tak, že vozidla má vysoutěžit a dopravcům předepsat kraj?
také by to šlo, tak to nyní plánuje JMK s BEMU
Technicky je Praha na stejné úrovni jako kraj. Platit to bude jak Praha tak SČK, proto se domluvili, že podmínky schvalují oba.
Hurá na věčnost v ešusech…
A když nebudou stačit, jako že nebudou, tak co?
Tak pojedeme autem.
Což se tak nejdříve domluvit, než se něco vypíše?
Vzhledem k zahlcenosti výrobců, možných odvolání a objemu bude včasné dodání (jak článek naznačuje) skutečně výzva. Navíc půjde zřejmě o rámcovku a ČD podepíšou pevnou objednávku až ve chvíli, kdy jim ROPID přiklepne kontrakt.