České dráhy zrušily svoji největší soutěž na nové vlaky. Čeká se na Prahu

Jednotka Alstom Coradia MAX pro Dolní Sasko. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Alstom Coradia MAX pro Dolní Sasko. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V Praze vypsání soutěže na dopravce stále neschválilo zastupitelstvo.

Odebírat
Upozornit na
guest
93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Clovek

Dobře. Když se v Praze nedávno odsnul kdejaký plán včetně některých oprav ulic a výstavby parků, nerozumím proč by se mělo platit 42 giga za nablýskané nové vlaky. Elefanty nejsou ani zdaleka tak morálně zastaralé, jako byly žabotlamy v době jejich odchodu do důchodu. I v oslavované Vídni nedávno jezdily staré jednotky 4020, které jsou ještě mnohem horší.

Michal M

Je jich málo, jsou stejnosměrné a mají disponibilitu krapet žalostnou.

tarten

Tak když to Hřib takhle zpackal, je celkem jasné, že 2029 nebudou k dispozici požadované EMU400. Jestlipak budou k dispozici aspoň první kusy, mohl by to být aspoň začátek 2029, když ne dřív, nebo tu syslografy budou opravdu „dočasně“?

Jméno*

Stejně je celá ta soutěž napsaná diskriminačně vůči malým dopravcům, resp. tak, aby měl klid jenom objednatel a velcí dopravci. Místo toho, aby takový mega balík rozdělili do více menších balíků, rozhodli se všechno soutěžit naráz. Tohle je naštěstí další důvod to vyřešit znovu a lépe.

Mickey

v PIDu nepotřebujeme 12 malých dopravců na železnici.

Jaaa

A důvody?

Michal.S

Lepší organizace provozu, jednotná údržba, lepší flexibilita atd

SYN

Údržba už dnes bude velmi pravděpodobně docela dlouho u výrobce, v ceně…

zaosai

A kde by to bylo v Praze možné,vysvětlete.

Pomeranč

Mě by kromě otázky nových vozidel pro PID zajímala ještě druhá otázka – budou v provozu doprovázena vlakvedoucími? Prý by se ROPID rád inspiroval v JMK, pokud se tamní model osvědčí.

Zdrasa

Při míře vandalismu v pražských S linkách bych to nepovažoval za dobrý nápad.

Petr

No právě. Při míře vandalismu to vypadá, že nějakej vlakvedoucí je v tomhle ohledu stejně k ničemu.

tarten

To právě ne. Žádný odezdi kezdismus. Zafunguje omezeně, ale bez něj by to bylo pravděpodobně ještě horší.

XXXD

Tak ono nikde není řečeno, že dopravce si nadále nemůže zajišťovat nějaké zaměstnanace bezpečnostní agentury (už jen z toho důvodu, že v nové smlouvě můžou být výrazně vyšší pokuty za poničené vlaky). Ono zrovna ani není úplně primární náplní práce vlakvedoucího dbát na pořádek ve vlaku, nemluvě o tom, že když ty vlaky stejně bývají dost počmárané apod., tak se asi ani vlakvedoucím evidentně vandalismu příliš zabránit nedaří.

platamond

Opravdu si myslíte, že vyšší pokuty (chápu, že dopravce) pomohou za méně poničené vlaky, když v primární úhradě nezaplatíte ochranku do každého vlaku a nepřetržitě okolo?

Mickey

Tak minimálně ostraha je o trochu levnější než vlakvedoucí a rozhodně operativnější, když nemusí kontrolovat jízdenky a mávat odjezdy.

Doctor

Nový model bez doprovodu vlaků personálem v JMK prověří čas – troufám si říci, že to se ušetří na personálu půjde do údržby vozidel a odškodnění pozůstalým. Žádné IT opatření nenahradí lidskou bytost.
PID podobný experiment nedoporučuji.

Pavel

Jste v omylu. V Jihomoravských regionálních vlacích budou průvodčí KORDISu.

Doctor

Opravdu ve VŠECH Jihomoravských regionálních vlacích bude přítomen zaměstnanec-kontrolor KORDISu ?!
Potom tedy rušení průvodčích ztrácí smysl.
Pobavil jste mě.

Leinad

Jaké mrtvolce by vlakvedoucí zabránil?
Skřípnutý dobíhač ve dveřích – kamery (beztak i dneska mezi odpískáním a fyzickým pohybem má dobíhač dost času vynořit se z podchodu, a záleží na postřehu strojvedoucího).
Odemčení dveří v hořící soupravě v Olomouci – a je důvod aby byl nouzový východ zamčený(nedá se jet 854 s odemčeným průchozím čelem)? Obávám se, že v kuplovaných emu ani vlakvedoucí neprojde mezi jednotkami (a ani tam nebude hořet nafta).

Jiří Kocurek

… u Břeclavi vypadnul z vlaku průvodčí. Jak mohli ostatní přežít, to bude záhada na několik dlouhých zim, ne jen několik večerů.

Průvodce původní Aleš

U Břeclavi se vůbec dějí věci, před pár desetiletími tam výpravčí odbavil vlak, následně do něj nastoupil, odjel bez dovolení Strany do Bernardstahlu a jelikož to byl velký poctivec, tak výpravku poslal jiným vlakem zpět.

Petr

„Žádné IT opatření nenahradí lidskou bytost.“
Kdybyste tohle napsal v roce 1995, tak by se to snad ještě dalo tolerovat…

tarten

I v roce 2025 to sníží paniku.

Jiří Kocurek

Měl by to psát v zadním voze šaliny. Fakt nechápu, proč je okolo tolik lží, je za to někdo platí, že z cestujících dělají nesvéprávné?

Practicus

Jenomže, to by na ibalginech muselo být to IT zabezpečení adekvátní, což v současným stavu opravdu není, nekvalitní kamery a jeden 14″ monitor není adekvátní pro soupravy 50m+, to z okna je toho vidět 4x víc, než na tom displeji – výsledek toho nemožnýho šetření bude ten, že já, jako strojvedoucí, budu po uzavření dveří každou zastávku celou soupravu obcházet

Jiří Kocurek

„odškodnění pozůstalým“

Bohužel stává se velmi často, že v tramvaji někoho zamordují. Tuhle řvali cosi o buržoustech, kamioňácích … chudák musel sežrat vlastní baskytaru.

Practicus

Vy jste asi nečetl poslední rozsudek nad jedním tramvajákem, že přece měl celé 1,5s na to, aby spatřil padající babku pod šalinu

SYN

A nechcete to řešit vlakvedoucím do šaliny, že??

noerf

Pokud místo vlakvedoucího zaplatí ochranku, tak ušetří. Na druhou stranu pokud místo vlakvedoucího dopravce pojede revizor a člověk z ochranky, tak se pořeší kontrola jízdních dokladů a stav vlaku, ale minimálně část zaměstnanců bude externě najatá což nebudou jen náklady na zaměstnance.

platamond

Nic proti kvalifikovanému doprovodu, který informuje, kontroluje a prodává jízdní doklady, případně může asistovat vozíčkáři. Ale vytáčí mne oodborýřské řečičky o nutnosti v každé zastávce (po 1,5 min) vystroupit ven a zuřivě mávat na strojvedoucího a tím se o dost méně věnovat bohulibé činnosti ve vlaku. Pak jen otázka, zde u posledních vlaků tohoto člověka nenahradit ochrankou, která sice nebude kontrolovat jízdenky, ale dohlédne na vlak při nočním odstavení. Koneckonců v JMK bude v celkem dost vlacích také někdo živý. A nejsme politik, abych byl sto kvalifikovaně rozhodnout zda onen člověk ve vlaku má být zaměstnanec dopravce, objednatele nebo personální… Číst vice »

Amity

Možná má Hřib rád elefanty a tak chce dosáhnout jejich dualizace a prodloužená životnosti. BObinám je už 71 a pořád jezdí.

v

Hřib za roto fakt nemůže, byly volby a magistrátu už roky vládne Benda (pardon primátorem je \svoboda) , stěžujte si tam

percula

Kdy ty volby byly? Už je to není pár měsíců, tak to na ne nesvadejte.
Kdo odpovídá za dopravu? Hřib , ale asi si neumí stanovít priority. Není to typické pro piráty?

Mickey

Spíše bych hledal Zajíčka než Bendu.

Sycek

Hlavne uz zadne predrazene kostitrasy od Kellnerky.

Jan Schmidt

Že by to Hřib (nebo spíš Haas?) schválně zdržovali, aby „nestihli“ soutěž a pak to mohli ČD z důvodu nouzového zajištění obslužnosti aspoň o rok (nebo víc?) napřímo prodloužit? neumím moc zákon o veř službách, tak mi to prosím vyvraťte, případně

Michal82

Pokud se to nestihne je logické oslovit ČD s tím, že by to vyjezdili ješte rok či dva, tři. Bude to spíše neschopnost Hřiba to proste pripravit a predložit ke schvalení.

v

Hřib za toto fakt nemůže, byly volby a magistrátu už roky vládne Benda (pardon primátorem je svoboda) , stěžujte si tam

Mickey

Neházel bych to úplně primárně na Hřiba, i když je nejvejš. Spíš na nefungující systém pod ním.

Jan Schmidt

což je ROPID a u vlaků Haas.

Jan Schmidt

Počkejte a to Vám jako přijde obhajitelné soutěž zdržovat a využít to k zadání napřímo? Co na to §?

Juraj

No jenže… i kdyby to ČD dostaly napřímo, čím to vyjezdí?
Od roku 29 se právě s těmi EMU400 počítalo na S7 (trať po rekonstrukci, syslografy dožijí, možný posun styku soustav blíž k Praze), S5 (i kdyby jen zkrácená verze Kladno-Veleslavín) a případně S1 (rostoucí poptávka).

Elefantů v příštích letech ubyde, a nic moc dalšího k dispozici není.

Apollo17

K dispozici budou Syslografy z Ústeckého kraje. Tam byla anabáze podobná ( nové výběrové řízení začíná 2 roky po konci starého.

XXXD

Jak již bylo zmíněno tak ČD by jistě měli co nabídnout (byť pochopitelně ne v bůhvíjaké kvalitě). Nevím, jak to třeba vypadá s bohumínskými Elefantami, jestli se s nimi na Ostravsku počítá i po roce 2029. Další věc je, jak to nakonec bude s rekonstrukcemi na tratích na Kladno a Beroun.

Jméno*

Stávající smlouvu lze napřímo prodloužit pouze do prosince 2033. Alespoň bude čas na to soutěž vypsat normálně – nediskriminačně menší balíky tak, aby se mohlo přihlásit více dopravců.

Jan Schmidt

Děkuji za odpověď. Ale do 2033 bych neříkal „pouze“ :-/

55p

Jen tu středočeskou.

Jaroslav

Praha a Hřib 🤣

v

Hřib za toto fakt nemůže, byly volby a magistrátu už roky vládne Benda (pardon primátorem je svoboda) , stěžujte si tam

jaroslav.dohnalik

Trochu budu zjednodušovat, ale když Praha zdržovala otevření Rajské zahrady kvůli barvě zábradlí….. Nejsem překvapen.

Mickey

spíš než zjednodušení vidím úplnou blbost 🙂

Hoermalmeister

Právě jsem si všiml, že zrušily také tu soutěž na dalších 47 potenciálních panterů, takže ty byly asi taky zamýšlené pro PID

Tomáš

Ví někdo, na čem to v Praze ‚drhne‘?

Pavel

Z doslechu: jedním z problémů je prý max. délka (spřažených) souprav x délka nástupišť. Např. na Masarykově nádraží a na dalších zastávkách se už nějaký čas budují nástupiště na určitou délku, ale Praha najednou v podmínkách chtěla o pár metrů delší (spřažené) soupravy.

Lukáš F.

A on ten vlak nemůže zastavit tak, aby přečuhoval? V předních a zadních pár metrech stejně dveře nejsou.

kulich

Na Masně ne, tam je šturc.

Skodacek

Teoreticky by mohl. Potreboval by ale zarizeni pro selektivni rizeni otvirani dveri dle dat j baliz na trati (v odborne hantyrce ASDO).

Petr

A o této výzvě se v místních anarchistických kruzích již několik let mluví. A najednou SprŽel narazila, zajímavé.

Milan

Kdysi vyhovovala pro spřažený elefant 2×3 vozy délka nástupiště 170 m a na větší se nemyslelo, pak se ustálil parametr 200 m , což ale stačí na 7 vozů, osmý je na půl mimo nástupiště, naštěstí se už nějakou dobu staví na délku 220. V jednom popisu stavby Praha-Bubny bylo psáno, že je to i s ohledem na požadavky ETCS.

Milan

Masaryčka při plánované délce nástupišť 220 m vyhovuje, předpokládaná délka souprav je cca 106 m (vychází z délky vozu 26,4 m). Problémem jsou zastávky a stanice, kde jsou nástupiště pouze s délkou do 200 m, např. Běchovice, Klánovice, Úvaly,… Na nově budovaných zastávkách směr Kladno se staví na délku 220 m a někde i víc. Ve směru na Beroun Chuchle i Radotín 220 m. V letáku stavby Beroun-Karlštejn je uvedeno 200 m, ve videu komentář uvádí 220 m.
Takže až budou nové čtyřvozové soupravy, tak spřažené je uvidíme jen tam, kde kde budou všechna nástupiště 220 a nebo víc.

Poskok

Nástupiště možná jo, ale problém jsou návěstidla (takže užitečná délka koleje)…

Milan

návěstidla problém jsou, ale u některých staveb byla zmiňována prostorová rezerva…..
nástupiště může mít na koncích menší šířku, tak uvidíme, jestli vyjde nějaké prodloužení o těch 20 metrů, minimálně se musí dostat na 215 m.

Maex

Na neschopném ropidu

Mirek3

Německá Arriva asi kupuje celé Masarykovo nádraží pokrok 21 století

X 1

Arriva už přes rok není Německá.

libor

A ČD to mají v Praze a Stř. k. jisté? Nebo jak to je?

Juraj

Nemají, ale musí už v době podání nabídky vědět, jaké budou náklady na vozidla. Jinak by neměli na základě čeho nabídku pro Prahu/SČK vypracovat.

Jarda

A ostatní dopravci to vědět nemusí ?

Adam Ř

No, jejich soutěže myslím nepodléhají zákonu o svobodném přístupu k informacím

mlokXCM

Ten s tím ale nemá nic společného. To je zákon, na základě kterého určité subjekty mají povinnost zveřejňovat informace, nikoliv ale informace vytvářet.

Tom Matto

Třeba je vytvářejí jen o tom nikomu neříkají.

Juraj

Samozřejmě musí, ale mohou mít už něco předjednané u výrobců přímo, což u ČD nejde.
Ale není vyloučené, že si i ostatní dopravci vypíšou výběrko, jakmile bude známé přesné zadání.

Anonym

Musi, ale nemusi vypisovat vyberko dle zakona o verejnych zakazkach.

noerf

Vzhledem k tomu, že středočeský kraj schválil zadávací podmínky, je nepravděpodobné, že by se tyto podmínky odlišovali.

Jiří Kocurek

„Teprve dnes řeší materiál výbor pro dopravu pražského zastupitelstva.“

Pozdě ale přece. Zdá se, že potřebovali probudit a nasměrovat, viz nedávný článek.

Jan T.

Kdyby byli co k čemu, tak to projednají a odhlasují na dalším zastupitelstvu za dva dny, jenže to si zas budou někteří stěžovat, že nebyli včas seznámeni s materiálem, takže to bude nejdřív další měsíc. Taky mě zajímá proč a kde to drhne. Správný manažer má tlačit na projednání takto důležitých bodů co nejdřív, klidně ať urguje předsedu výboru každý den, aby to svolal jednání a probral to.

Jiří Kocurek

„Zdeněk Hřib sliboval souhlasy do září“

Pochopil bych, kdyby to byl technický/zdravotní problém, že něco selže pod rukama a musí se to vyřešit přednostně, popřípadě je odpovědný zaměstnanec zdravotně indisponován.
Zastupitelů je více, aby 1 nemocný nevyřadil radu z provozu a o nějakém urgentním technickém problému nebyly zprávy.

v

Hřib za rorfakt nemůže, byly volby a magistrátu už roky vládne Benda (pardon primátorem je svoboda) , stěžujte si tam. ODS ANO v plné nahotě a bude hůř |( a skryta debata s Plzní a jejím vlastníkem )

Jiří Kocurek

Je prvním náměstskem primátora a hlavně předsedou patřičné komise. Tak jaképak copak.

https://praha.eu/web/praha/komise_rady_hmp#/detail/-38807?periodId=-36525&year=2024&showAll=true

Řídící rada společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského Kraje

tarten

Tak a máme tu výsledek.

Jan Schmidt

ČD a Škoda like this

dizgrafy

Moc mi to nedává smysl. Jestli ČD nevěděly, jaké bude mít objednavatel požadavky na nové vlaky, tak co vlastně oni v té své soutěži poptávaly?

tarten

I Praha se pokoušela poptávat vlaky, takže její vůle byla jasná, a při případném omylu nebo nejasnosti se to dalo zrušit. No a takovou situaci Hřib vyrobil. Děkujeme.

55p

Však se muselo zjistit, co chce kdo dodat, aby to pak JSV neměl komplikované.

platamond

To jen Praha prodělala během přípravy soutěže mentální vývoj z dély do 110 m na 106 m, protože nikdo negarantoval zastavení na 10 cm. což by nebylo to zásadní, ale pak si najednou na ROPIDu vymysleli, že místo v celé Evropě požarní třídy A by chtěli třídu B, aby to (EMU 400) jako nostalgické vozidlo mohlo Berounského tunelu.

aaabbb

Možná se pletu, ale nemělo to být tady u toho Středočeského kraje a Prahy tak, že vozidla má vysoutěžit a dopravcům předepsat kraj?

Jan Schmidt

také by to šlo, tak to nyní plánuje JMK s BEMU

Tom Matto

Technicky je Praha na stejné úrovni jako kraj. Platit to bude jak Praha tak SČK, proto se domluvili, že podmínky schvalují oba.

Petr

Hurá na věčnost v ešusech…

Zapa

A když nebudou stačit, jako že nebudou, tak co?

Dusmor

Tak pojedeme autem.

Ivan_pha

Což se tak nejdříve domluvit, než se něco vypíše?

Vzhledem k zahlcenosti výrobců, možných odvolání a objemu bude včasné dodání (jak článek naznačuje) skutečně výzva. Navíc půjde zřejmě o rámcovku a ČD podepíšou pevnou objednávku až ve chvíli, kdy jim ROPID přiklepne kontrakt.