České dráhy zruší povinnost prokázat se u on-line jízdenek dalším průkazem
Cestující ve vlaku Českých drah. Pramen: České dráhy
Při načtení jízdenky pokladna nově ověří, zda už na stejnou jízdenku někdo necestoval
Při načtení jízdenky pokladna nově ověří, zda už na stejnou jízdenku někdo necestoval
když si koupím jízdenku v RJ a posadím se v určeném místě odjezdu a na své sedadlo, už mě nikdo nekontroluje a neobtěžuje a nebuzeruje jako u ČD. Místo toho mi dají pití.
Takže to, co jsem četl, nahoře v článku jen svědčí o tom, že ČD vedou lidé, kteří nemají svých pět pohromadě, a jen nerad to píšu, ale jak ČD, tak SŽ jsou zastaralé bizarní organizace, nikým neřízené a krajně nepružné.
Kouzlo povinně místenkového vlaku.
(a nemístenkové jízdenky se prodávají jen „na místě“, takže zneužít nejdou)
Ja zas nevim jestli sjem jel „na cerno“ z Brna RegioJetem. Mel jsem listek IDS JMK. Sedl jsem si kde bylo misto. Nikdo me nekontroloval. Netusim jestli jsem mel platny listek. Kamarad mi pak rekl, ze RJ by mel byt v IDS JMK. Ale nevim jestli to tak je – kdysi snad byly nejake vyjimky z IDS JMK na ECcka ci tak neco? Ziju nekolik let ve Svycarsku a na vlak jsem utikal – takze me v tu chvili nenapadlo, ze by mohly byt ruzne druhy listku. Ale jsem rad, ze me nikdo nekontroloval. Protoze vysvetlovat pruvodci/mu, ze listek mam… Číst vice »
V Česku lze ve většině případů koupit jízdenku za jízdy. Jediná výjimka jsou lokálky, kde se kupuje od strojvedoucího, ale v takovém voze jsou všude cedule. A do těch se postupně instalují jízdenkové automaty. Jinak pokud to průvodčí/revizor nevyhodnotí jako pokus o jízdu načerno, nejlépe přihlásíš se sám, tak jízdenku prodá jenom s mírným příplatkem (úmyslné ukázání neplatného lístku by mohl brát blbě a chtít vypsat pokutu, ale jako neznalý bys to asi uhádal) A v Regiojetí R8 Brno – Ostrava platí IDS JMK. JMK platí ve všech Os, Sp, R, až u expresních vlaků (IC, EC) vesměs neplatí. V… Číst vice »
Jó hele, švýcarské železnice tu fakt nemáme.
Nový generální ředitel, než něco vypustí z „úst“, by si měl uvědomit, proč tomu tak je. Že je to na ochranu zákazníka! Za svou praxi se stalo tolikrát, že nervózní cestující se dotázal, zda můžu jízdenku z e-shopu zneplatnit. Někdo mu ji odcizil! Má pravdu, ať si tedy každý odpovídá a ručí sám za sebe.
Na podcast s panem generálním se těším, ale mě osobně nas*rají ve vlaku jiné věci než ukázat průkaz. Třeba rozjívené nezvladatelné děti běhající po vagonu sem a tam, technopárty v Sudetech, filmy vyřvávající z noťasů a v neposlední řadě, že z mých 4 posledních jízd neměli 3 cestující sedící naproti mě roušku.
Když bydlíte v ústeckém kraji, tak s tím musíte poçítat.
Jenže v Německu průvodčí DB po zákazníkovi majícím papírovou jízdenku z Eshopu doklad totožnosti při kontrole vyžadují …..
Pan Bednárik by měl pokračovat v likvidaci dalších nesmyslů přežívajících z dob „železné opony“ a platnosti článku 4 Ústavy ČSSR.
Konečně, ještě zjednodušit tarifní systém a cenotvorbu, zjednodušit rušení jízdenek a vracení jízdného a bude to OK.
Rušení jízdenek mají naopak velmi jednoduché…
jízdenku můžete bezplatné zrušit do 15 min. před pravidelným odjezdem co na tom chcete zjednodušit?
Zajímavé – v tarifu PID to funguje už mnoho měsíců – máte-li jízdenku v mobilu a průvodčí ji chce znovu, příruční pokladna jí hlásí, že už ji jednou načetla, proč to zatím nešlo u ČD, a to tarif PID je levnější?
Já si spíš myslím, že někteří průvodčí, zvláště dámy, by se měly naučit na POPce načítat doplatek do I.třídy. Mám IN 100, s ročním doplatkem, a dosti často mi při načítání inkarty bylo tvrzeno, že tam tu jedničku nemám…jak se bránit? To mám s sebou nosit celý rok doklad o nákupu té jedničky?
Převeďte si inKartu do mobilu, tam máte na displeji argument tak silný, že je přinutí spolupracovat.
mě zas občas tvrdí že tam nemám pejska nebo kolo
To není chyba obsluhy. Mně se stalo během dvou dnů střídavě, že v prvním vlaku INKARTU POP načetla, v dalším nikoli ani na manuální zadání – prostě neexistovala, v dalším OK a v následujících zase nic …..
Využil jsem kontaktů na firmu spravující SW POP a ukázalo se, že šlo o chybu SW, někdo měl SW s chybou, jiný bez chyby …..
Chápu, ale jak k tomu přijdu jako cestující, musí mě to zajímat?
Na jednu stranu nemusí, na druhou stranu pak není fér vylévat si zkostt, na průvodčí, která v tom je nevinně.
A co myslíte, že bude třeba v Praze v metru nebo tramvaji, když revizor nenačte na vaší kartě platnej kupon? Nebude s s váma vůbec bavit, vypíše pokutu a pošle vás na dispečink Na bojiště.
Pokud díky tomu půjde cestovat na fiktivní jméno (byť se tím vystavím malému riziku, že v případě pochybností budou chtít doklad a jízdenku mi neuznají), byl by to celkem velký pokrok v ochraně soukromí. (Ano, můžu si koupit jízdenku u pokladny, ale není to dvakrát pohodlné.)
(v kombinaci s tím že ČD kredit by měl jít nabít hotovostí na pokladně)
Na pokladně ČD lze ČD Kredit nabít v hotovosti, platební kartou, voucherem, dobropisem vydaným OPT za zpoždění a max. 5 ks 30 Kč doklady o odškodnění vystavené průvodčími. Buďto si na webu provážete účet s In kartou, nebo nadiktujete pokladníkovi číslo účtu. Minimální kredit je 100 Kč. Ale ne každý pokladník to bohužel zvládá.
Ale zvládá to každá pokladní. Problém je , když cestující strčí kartu a řekne že chce dobít. A pak je velký divení, když pokladní dobije EPIK 🙂
Tak jmeno snad uz nebudou chtit, kdyz rusi doklady.. stejne jako u listku z pokladny. Jedine studentum tam to policko muzou nechat.
To rozhodně. Aby ta sleva mohla být vázaná pouze na cestu domov – škola a zpět.
Pohodlné…máte zkrátka chodit včas…
Mně přijde divný ten příklad, že pan generální ředitel si kupuje jízdenku. On nemá režijní jízdní výhody? Nebo jestli cestoval už někdy dřív, on je neměl v ČD Cargu?
Teoreticky jí mít nemusí, žádná povinnost to není a u ČD Cargo režijky nový zaměstnanci nemají, takže jestli nastupoval už do rozděleného Carga, tak režijku neměl určitě.
máme bohužel jenom IN 100
Však vím, jezdím pro Cargo, ale teda mě zůstala režijka, protože už jsem ji měl.
Tak teď je v jeho pravomoci rozhodnout, že i zaměstnanci dceřinných společností „nastupujících „z ulice“ mají nárok na režijku …..
Ví se, kdo nárokovost na režijku u dceřinek zrušil …. na „nábřeží“ už nepracuje a je u konkurence ……
mě štve hlavně to že díky tomu nemám nárok na FIP protože IN 100 je v ČR výhodnější než drážní průkazka
To by mně zajímalo, kdo to byl, napovězte. Už v roce 2004 noví zaměstanci dceřinek JV neměli.
Je divny ze reditel zkousi pouzivat sluzbu, kterou sam provozuje? U CD to doted asi divny ylo a proto to tam tak vypada 🙂
U ČD je opravdu velká inovace!
Když tady čte ty kecy různejch švestek proti režijkářům, tak si ji radši ani nekoupil.
Jak se POPka zachová při typické situaci „Dobrý den změna průvodčích“? Opravdu nerad bych se hádal s personálem o tom, že mi jízdenku v témže spoji již kontroloval kolega.
POPka v takovém případě vybuchne! 😁
V nejhorším případě budete nejspíše pouze požádán o předložení dokladu totožnosti.
Normálne zobrazí že doklad už bol skontrolovaný a sprievodca následne použije rozum.
A jsme si stoprocentně jisti, že všichni průvodčí umí používat rozum?
Nebo že ho vůbec mají?
na na rozdíl od Vás většinou ano. 🙂
A jak se v takovém případě zachová „štípnutá“ papírová jízdenka. Přemýšlejte, člověče!
Pokud se el. jízdenka zobrazí pouze jako zneplatněná bez jakýchkoliv dalších údajů, není možné na rozdíl od „štípnuté“ jízdenky, kde jsou údaje o spoji identifikovat, ve kterém spoji byla projeta. Poučte mě, clověče!
A prečo sa domnievate že tie ďalšie údaje tam nebudú?
Mimochodom, je pomerne jedno v ktorom spoji bola použitá, keďže možno prerušiť cestu.
Dobrá poznámka, tak asi se v dalším vlaku bude prokazování potřebné. Možná to bude důvodem, proč v principu rozumnému pokynu pana generálního nebude možno vyhovět …. vypadá pitomě, když v prvním vlaku ID nechtějí, v dalším ano, pokud pan nejvyšší řekl, že se kontrola ID zruší ….
Údaje o spoji lze identifikovat pouze když ji průvodčí štípne kleštičkami, Když na ni udělá propiskou „x“, tak z toho nevyidentifikujete nic.
A dříve, když se opravdu „štípalo“ (a ne tisklo datum-číslo vlaku-číslo kleští), tak z toho opravdu nešlo poznat, kdo jízdenku „proštípl“.
Zajímavý „dotaz“. Mohu se poptat u firmy řešící SW POP, ale předpokládám, že informace o načtené jízdence půjde na centrálu (POP fungují ON-LINE) kde se k jízdence přiřadí číslo vlaku a čas kdy byla načtena, při další kontrole se bude párovat jízdenka a číslo vlaku ….
Spíše je k řešení, jak to bude při přestupu, kdy se jedná o jiné číslo vlaku …
Přestup neni problém. Pokracovani v ceste na stejné trati po přeruseni jízdy už ano.
Děkuji za reakci, rozhodně budu rád za další informace a popsání principu fungování logiky odbavení. Z komentářů výše je zajímavá také situace, kdy cestující přeruší jízdu.
Jak muze ON line, kdyz nejsou vsechny trate pokryty mobilnim signalem a to i koridory !
vsak to je dobre , tu v UK jezdim vlakem casto kupuju jizdenku naposledni chvily pres aplikace ci primo ale pres tel a nikdy nikdo nechtel zadne id jen qr cod , naposled jsem byl v CR a potreboval jsem se dostat domu kmame a tak jsem narychlo kupoval listek pres mobil ale pas jsem nemel nechtel jsem ho sebou nosit abych ho nestratil, a to byl problem malem me z vlaku vyhodil i kdyz jsem mel potvrzovaci email, emmm
jízdenka je na držitele , tedy nepřenosná a tedy požadavek na prokázání totožnosti je oprávněný.
Ano, oprávněná blbost.
Rad si necham poradir jak to udělat, aby na ní nemohlo jet víc lidi nez jeden.
Já Vám nevím, termín: „na držitele“ se sotvakdy spojuje s povinností prokázat totožnost.
A taky je na to předpis!
Tak v UK pruvodci skoro nejsou. Maji turnikety na stanicich.
Jen severně od Londýna. Jižně už turnikety moc nejsou, zato tam chodí průvodčí.
A jak jste se bez pasu dostal z UK do „schengenského prostoru“. Prostě nějaký doklad jste povinen mít … nemáte třeba řidičák ?
No konečně, bylo to otravné.
Především pro všechny okolo…
Nevíte jestli u CD mají revizoři stejne nebo vic/min penez nez průvodci?
To jsou dotazy. 😆
Víme, ale nesmíme to říct.
Jak nesmíme říct?!
Ono je to zpovědní tajemství?
Revizor, jako kontrolní orgán v kategorii THP bude mít patrně jiný tabulkový (tarifní) plat než štiplístek v kategorii D, nicméně realita je vlivem systému příplatků jiná. V podstatě nenajdete dva zaměstnance v téže profesi, kteří při odpracování měsíční normy mají stejnou částku na výplatním lístku. Pravda, základ mají stejný ….
Jako občasný cestující jsem dosud žil v přesvědčení, že ten systém při kontrole samozřejmě pozná, jestli už na tu jízdenku někdo jel, vůbec by mě nenapadlo, že na ni můžu jezdit celý den opakovaně, čemuž by ukazování občanky nijak nezabránilo… Být ředitelem, asi bych to do světa neroztruboval.
Napíšu to potřetí: Je tam vytištěné číslo vlaku.
Ano, toho, který lze použít nejdříve.
Ale mohu jet pozdějšim.
Tak ono sa zrejme predpokladá že ten istý cestujúci nemá potrebu na rovnakej trase cestovať tri krát denne.
Tak asi jak kde, mezi Masaryčkou a Klánovicemi si to umím dost dobře představit.
Kvůli magorům a úniku tržby 20 Kč se nevyplatí systém komplikovat.
Aha a proto se bude vytváret a několik desítek tisic možna dokonce stocek tisíc složitý system nad kontrolami jízdenek??
Jistě, ale pak vás vyjde levněji roční lítačka = 10 Kč/den
Ráno s dětmi do školy, odpoledne pro děti ze školy, večer do divadla (teď to samozřejmě nejde).
Každý den jezdíte do divadla? (když to teda jde)
To ne, ale třeba syn + otec + dědeček stejného jména mohou cestovat na tutéž jídzenku třemi vlaky po sobě třeba z Chebu do Ostravy.
Vo výsledku to bude pre jednorazové cesty a nebude sa to vzťahovať na OneTicket, pretože tam je systém nastavený viac offline a má rigidnejšie nastavené pravidlá. Toto je samozrejme pozitívny vývoj a ČD majú môj rešpekt, že sa do toho pustili. Viem, ako sa to riešilo práve v súvislosti so SJT a v diskusiách každý expert nadával, že predsa letenky a vstupenky fungujú inak, lenže pri vstupenkách („načítaj a zneplatni“) sa úplne nemusí riešiť to, že – cestujúci mohol prestupovať, a to i viackrát, než aká je optimálna trasa – cestujúci mohol prerušiť cestu – mnohé trate skrátka nemajú signál,… Číst vice »
Mimochodom, ako sa rozúčtováva cestovné v SJT ak lístok na tom istom úseku validujú dvaja rôzni dopravcovia?
Jsou stanoveny pevné klíče pro podílování tržeb. V jednom úseku mohou validovat jízdenku i tři dopravci, některý dokonce 2x a pak přijde na řadu čtvrtý …..
Opravdu si myslíte, že tato změna bude kvůli novému řediteli, který nastoupil v prosinci, když v podstatě ostrý testovací provoz je plánován už na konec prvního čtvrtletí? Nemyslím si, že by takový proces od nápadu do realizace trval pouze čtvrt roku…
Vůbec s tím nemám problém. Občanku stejně nosím při sobě, tak ať mne klidně kontrolují.
Hlavně by to chtělo u POPky zrychlit načítání IN-karet a dalších dokladů. Místo okamžitého načtení se musí hledat správná poloha přiložení, pak se čeká na načtení a zobrazení informací. Je to zdlouhavé a otravné pro obě strany.
To by museli operátoři, kteří zajišťují pokrytí signálem, zvýšit sílu i v úsecích, kde jede vlak. Bohužel to ale není v jejich zájmu, pokud tam je minimum zástavby. POP za to opravdu nemůže.
To je technický problém POP a rychlost vyhodnocení dat načtených na INKARTĚ. Já tam mám např. 4 aplikace jimiž se musí SW prokousat …..
Jak to budou řešit třeba u sítových, nebo traťových jízdenek?
o předložení dokladu s fotografií pro ověření jména cestujícího už nebude zákazníka v případě jednorázových jízdenek z e-shopu žádat
Co na tom nechápete?
Nebudú. Píše sa tam, že sa to bude vzťahovať na jednorázové, vždy to bude kompromis.
Traťové jízdenky jsou zpravidla vázané na In Kartu.
A dlouhodobější síťové vždy, pokud nejde o výrazně dražší přenosnou verzi IN100. Objem jednodenních síťovek vázaných čistě na ČD bude naprosto minimální. U Jízdenky na léto by pak povinné navázání na In kartu dávalo smysl, pokud to tak ještě není.
Vzhledem k tomu, že Jízdenka na léto, pokud vůbec letos ještě bude, pokud se na ni ČD už nevybodnou, má být hlavně pro náhodné cestující, kteří často IN-Kartu vůbec nemají, tak by takovéto vázání bylo spíše kontraproduktivní. Jinak na IN-Kartu nebo ISIC jsou vázány zlevněné Jízdenky na léto. Nezlevněnou si ale může koupit každý a v takovém případě buď není vázána na nic (to v případě papírové) nebo je vázána na jméno, stejně jako jakákoliv jiná elektronická jízdenka ČD. Tak to alespoň bylo loni a nepředpokládám, že by toto pro letošní léto měnili, pokud tedy vůbec ještě bude.
Jsem z inovace ČD nadšen! S trochou nadsázky bych řekl, že je to srovnatelné, jako kdyby ČD objevily nový kontinent. Konkrétně Ameriku.
Nejspíš ta povinnost prokázat se dokladem zůstane nadále, jen už se nebude předkládat a kontrolovat automaticky, ale jen v případě nějakých sporů (když pokladna bude hlásit, že jízdenka už byla kontrolovaná).
Pochybujem, to by otváralo priestor na veľmi ľahké zneužitie – ako prvý bude cestovať iný človek než je uvedený na lístku (ID sa nevyžaduje) a následne tú cestu absolvuje aj človek ktorý na ňom uvedený je (lístok mu uznajú na základe ID).
Skôr to bude tak ako pri lístkoch na eventy, teda ktokoľvek ho predloží ako prvý, ten naň môže cestovať.
Jak byste postupoval, pokud někdo nastoupí např. do zadní části vlaku, bude kontrolován a následně přejde dopředu, kde bude kontrolovat jiný průvodčí?
Rozumím, kam míříte: Chcete rozlišit případ, kdy v jednom vlaku jedou dva lidi na tentýž doklad od situace, kdy ten člověk opravdu přejde z místa na místo.
Předpokládám, že v případě sporu na kontrolu jména skutečně dojde.
High-tech řešením by mohla být kvantová jízdenka, která se při pokusu o zkopírování zničí (kolaps vlnové funkce) 🙂
A co změna průvodčího? Ten pak kontroluje všechny znova.
Když se budou měnit, tak k sobě přiblíží POPky dokud nepípnou (NFC už bylo vynalezeno a přenos dat zběsilou rychlostí 1200b/s už je taky historií).
Při druhé kontrole po Vás bude požadovat doklad totožnosti.
I při změně průvodčího?
To netuším. Ale model „kontrola ID pri druhej a ďalšej kontrole“ reálne umožní cestovanie pre dve osoby na jeden doklad.
To platí už dosud, pro osoby stejného jména;)
To nebude fungovat, jednorázovky jsou vždy na konkrétní spoj, je na nich uveden čas odjezdu, čas příjezdu a číslo vlaku. Kdo nevěří, ať investuje 20 kč do lístku dřív, než bude řvát vzteky nad pokutou.
To se pletete. Jízdenky vnitro ČD nejsou na konkrétní spoj .Vyhledaný spoj určuje začátek platnosti a jeho jízdní řád je uveden jako doporučený. Múžete ale jet kterýmkoliv pozdějším s tím že jízdu nastoupíte první den platnosti. Jízdu nelze nastoupit dříve. A to i u vázané jízdenky. U té při použití v jiném vlaku doplatíte rozdíl ceny.
Takže už u ČD neplatí, že ta nejlevnější jízdenka z hledané relace je pouze na jeden spoj, který je pak na té jízdence uveden jako povinný?
Cena jízdenky je vázána na ten spoj, ale to nevylučuje použití jiného spoje, pokud si doplatíte rozdíl v ceně. Jsem to psal v poslední větě.
A co když je další spoj levnější? Třeba mám lístek na R v 7 večer a jedu až v 8 a ten už je levnější.
Myslim, že nebude.
Na konkrétní spoj jsou „vázané jízdenky“. Flexi jízdenky jsou na jakýkoliv spoj v období platnosti po stejné trase, s tím, že prvním možným spojem je ten uvedený na jízdence.
Asi by dráhy na druhé straně měly taká současně zvýšit přirážku za jízdu bez jízdenky na horní hranici umožněnou legislativou.
O panu Bednárikovi se ví, že mluví slovensky. To je v pořádku. Jak zněla v originále věta „To nasírá lidi“? To si úplně přeložit neumím.
pan bednarik tady zije tak dlouho, ze klidne mohl pouzit tento vyraz v cestine. jinak velmi podobne sloveso existuje i ve slovenstine.
Místo té hvězdičky si tam vložte „ie“.
Pokud máte jízdenku se slevou, stejně budete nárok na slevu vždy prokazovat. takže systém někdy ano někdy je docela paskvil jak pro personál, tak pro cestující.
U náhodného cestujícího ano. Pravidelný má možnost ukazovat displej mobilu a tam je vše potřebné.
Pokud požadujete slevu, tak jak chcete dokázat že na ní máte nárok, jinak než průkazem?
O tom žádná. Pak je otázkou jaká část cestujích nemá žádnou slevu, nebo jinou jízdenku, které se toto netýká.
Personál je tam snad v práci a je placen od toho, aby ty podmínky, kdo kdy co má mít znal. U RJ po mě taky personál nechce vidět ani jízdenku, ani doklad a u naproti sedícího studenta doklad o věku ano. Holt do práce se chodí pracovat a ne se vykecávat na stanoviště, případně nikomu není bráněno najít si „zaměstnání“ jinde, kde takový „vopruz“ nebude.
Rozsah nutných znalostí personálu ČD a RJ se bohužel dost zásadně liší. Třeba o IDS jízdenky, mezinárodní jízdenky a pod.
Však platí co píšu, nejsou to galeje a nikdo nikoho nenutí a pro firmu je snad zákazníl na prvním místě, jak si proškolí personál už je její věc.
PS: IDS v některých vlacích RJ platí také, stejně jako provozuje mezinárodní spoje.
Za svuj tarif. Ne mezinarodni tarify.
Asi dobrý jestli nade mnou nepude průvodčí stát 5 min jako když chci platit kartou, než se mu to u nás na vysočině spojí online s nějakým pc v Praze.
Zase tolik práce to není vytáhnout ten OP když ho v té peněžence stejně musím nosit – ruzné kartičky k jízdenkám ukazují v celé evropě.
No tak Vás po 10 sekundách požádá o doklad, nebude čekat, až vlak dojede k signálu.
No tak já mám všechny kartičky v mobilu, peněženku s OP vytahuji nerad. Kartičky jsou out…A jak to že není signál-vždyť se stále chlubí tím jak je wifi v každém voze.
Jenom doufám že nějak ošetří situaci kdy jsou ve vlaku dva průvodčí, po nástupu cestujícího zkontroluje první z nich a cestou ho kontroluje i druhý, třeba proto že se nakonec usadil v jiném voze než do kterého nastoupil.
Tak ukáže jízdenku znovu, je to problém?
po úpravě POSky, kterou článek cituje, by to problém mohl být.
*POP – překlep
Budou muset orazítkovat papírovou jízdenku nebo vaše čelo v případě el. jízdenky.
V případě el. jízdenky to bude na pravou půlku, u druhé kontroly na levou…viz Ostře sledované vlaky.
Vzhledem k tomu, že se ČD vrátili od razítek zpět ke kleštím, tak já nevím jak vy, ale bych tedy okleštěný od průvodčího být nechtěl LOL
Ještě by mohli zkusit chirurgickou jehlu…
předpokládám, že součástí informace o již využité jízdence bude také datum, čas a číslo vlaku, kdy se tak stalo, z čehož ten druhý odvodí již proběhlou kontrolu od kolegy. Nota bene když se třeba na R13 často mění průvodčí v Břeclavě a ten nový provádí opakovanou kontrolu všech cestujících.
jste prvni zijici clovek, ktereho ten bizarni genitiv vidim realne pouzit…
Měl jsem příbuznou, rodacku z Břeclavi, a ta říkala výhradně Břeclavě.
V klidu, je nás po více. Vono je to s tím Lundenburgem holt takový těžší, synku.
Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně nebo není v dobré konvici, protože je zde velké rizoto, že to skončí fiatem. Tváří se jako suvenýr, ale vrátí se mu to jako buzerant.
Z Břeclavě, ale v Břeclavi. Jako ‚píseň‘. V Břeclavě je blbost.
lokativ 😉
Lokál , kolego lokál – Nominativ, genitiv, dativ akuzativ vokál lokál instrumentál .
Obojí je správně.
Dovoluji si upozornit, že v tomto případě je to lokál.
Tam, kde ještě mají sbírky plechových cedulí na nástupištích, bývá něco jako „Osobní vlak do Břeclavě“ vidět. I když už to není v praktickém použití a užívá se elektronická cedule.
Loni jsem to někde na Ferdinandce viděl, ale nevím, jestli to byl Hodonín nebo Otrokovice, případně ještě nějaká jiná stanice.
Já to tuším viděl, včetně lokálu „do Břeclavě“, lokálně v Přerově, byť po návětěvě lokálního lokálu jsem lokalizoval trochu rozmazaně 🙂
A jak ten průvodčí pozná že v tom sousedním voze kontroloval kolega opravdu mě a ne bráchu s vytištěnou stejnou jízdenkou jakou mám já?
Tak si berte sebou ještě pas a rodný list.
Jenže nic takového by po mě podle téhle novinky průvodčí nemohl chtít. V současnosti to řeší právě ta občanka.
A jak to pozná dnes, pokud vlakem cestují jmenovci, třeba otec a syn? A co když průvodčí vůbec nestihne přijít? Kontrola jízdenek není řízení jaderné elektrárny, aby za žádných okolností neselhávalo. Zabezpečení jde vždy proti pohodlí, je proto nutné volit rozumný kompromis.
Dnes pozná, že daná jízdenka už byla načtena, a protože druhý (vlastně první) kolega-průvodčí zkontroloval majitele první jízdenky a ověřil, že je právoplatný, tak tuto druhou vyhlásí za neplatnou, i když jméno odpovídá. Případ jmenovců je sice teoreticky možný, ale hodně přitažený za vlasy. Podle nové úpravy si dva kamarádi vytislknou jednu a tutéž jízdenku na jméno Jan Novák, první (ať se klidně jmenuje třeba Hulmiho Ukolen) ji předloží průvodčímu, ten nemá jak ověřit, že mu ji nepředkládá Jan Novák, a za hodinu ji v dalším vlaku předloží skutečný Jan Novák a bude se hádat, že je to jeho jízdenka… Číst vice »
Vaší odpovědi nerozumím. Pokud už dnes může průvodčí prohlásit jízdenku za neplatnou, i pokud jméno odpovídá, jaký principiální rozdíl bude v systému, kde se jméno uvádět nebude?
Předpokládám, že jízdenky budou mít ryze elektronickou podobu s dynamickým kódem, který nepůjde tisknout. Tím bude po praktické stránce zařízena neduplikovatelnost. Tisknutelné jízdenky mohou mít jiná pravidla, pokud taková potřeba prakticky vyvstane, o čemž pochybuji.
Musím znovu zopakovat, že zabezpečení jde vždy proti pohodlí – je nutné volit rozumný kompromis.
„Dnes“ ji prohlásí za neplatnou proto, že jiný Jan Novák už tutéž jízdenku (oprávněně) použil. Takže pro podvod se musejí najít a domluvit dva Janové Novákové.
„Zítra“ se může s Janem Novákem domluvit i výše zmiňovaný H. Ukolen (tj. prakticky kdokoliv) a není jak dokázat tomu prvnímu (H. Uk.), že to není jeho jízdenka.
Předpokládá to papírovou jízdenku (byť pořízenou elektronicky) a tedy možnost vytvoření její kopie.
S dynamickými kódy nemám potřebné zkušenosti, ale už jsem viděl příslušníka jedné nejmenované menšiny, jak si v chytrém telefonu „upravoval“ SMS jízdenku.
„za hodinu ji v dalším vlaku“
Bude ta jízdenka k ničemu. Je vždy na konkrétní spoj. Vy jste ji ještě neviděl?
Když si já kupuji elektronickou jízdenku, tak je na ní napsáno třeba „Platnost od 11.2. 7:24 hodin *), nelze použít dříve“ (nebo tak nějak). Konkrétní spoj tam nikdy napsán nebyl.
*) což odpovídá odjezdu zvoleného vlaku z mojí nástupní stanice.
To je ale zase moje odpovědnost, pohlídat si, aby se jízdenky nezmocnil brácha. Kdo tu jízdenku ukáže první, ten jede. Doma tištěné vstupenky na koncerty fungují stejně.
A co když cestující v průběhu cesty přestupuje nebo jízdu přeruší a pokračuje pozdějším vlakem?
a co když vůbec nenastoupí =O Taková nezodpovědnost by se měla trestat….
Nebo při přestupu na návazný vlak.
Případně se na vlaku jen vystřídají.
Průvodčí pak bude požadovat doklad totožnosti.
To nebudou mít průvodčí důvod proč buzerovat cestující 🙁
no Kokeši přijdou o svoji nejlepší zábavu koukat jak ti to na OP sluší 🙂
Aneb jsou tu fotografové-umělci…a pak je tu ta paní, co mě fotila na občanku…
U nás jsem se setkával jen s výbornými slušnými průvodčími, kteří chápali, že jsou součástí služby pro veřejnost.
Ale asi se občas najde nějaký zamindrákovaný jedinec, který umí pouze buzerovat. A takoví průvodčí budou buzerovat dál, mají to prostě v povaze.
Na platbu kartou signál není ale na tohle bude…
platba kartou je a funguje, akorát to docela trvá. Jednou jsem ji použil.
Ano a pod jinými články zase někteří tvrdí že jim průvodčí bez vyzkoušení tvrdí že to prostě nejde a jiní (co tvrdí že jsou zaměstnanci ČD) zase potvrzují že to v některých úsecích ani nemá cenu zkoušet.
Ano jsou úseky, které jsou nedostatečně pokryty signálem, typicky tunely, pak třeba Klánovický lesík, kolem pískovny u Roudnice, údolí Orlice Mezi Chocní a ČT a další.
A jak je na tom úsek Olomouc hl.n. – Hlubočky-Mariánské údolí?
Aktualizovat se to bude úplně stejně, jako se aktualizují jízdenky koupené těsně před jízdou (ověření jejich platnosti by sice šlo řešit elektronický podpisem, ale jak jsem odpozoroval, takto to implementováno není). Z pohledu zákazníka to není žádný problém, na rozdíl od jízdenky v systému chybějící.
Pri platbe kartou je nutné* pripojenie práve v čase kontroly, pri tomto bude synchronizácia prebiehať priebežne keď práve signál bude.
(* Ak teda ČD trvajú na online overovaní. Napr. DB reštauráky v pohode zvládnu platbu aj v mieste bez signálu.)
Super sprava …. lebo to dost otravovalo ….
Taky mě to štvalo, bylo to obtěžující. Člověk si pak připadá jak černý pasažér.
Ještě zrušit POPky….a dávat vlakovým četám tablety jako u ÖBB
Bude jednodušší servis…
Každé zjednodušení pro cestujícího je výborné. Jen by si z toho měly vzít příklad některé kraje. Třeba v Plzeňském kraji je mnohem levnější cestovat s krajskou jízdenkou, ale není možnost nákupu on-line.
Tím nemluvím o mém“ Jihočeském kraji. Tam pro jistotu žádná opravdová integrovaná doprava neexistuje.
V plzeňsku funguje aplikace „Virtuální karta“ do mobilů, využívám hojně. Přes počítač nevím.
Aplikaci využívat nemohu, nemaje chytrý mobil. Na internetu lze koupit jen něco, ale musíte to pak validovat na Plzeňské kartě někde na terminálu, těch je ale minimálně.
Držím Plzeňskému kraji palce, jejich integrovaná doprava je jinak výborná, pouze ten nákup jízdenek je o 20 let zpátky.
co presne z nize uvedeneho vam nestaci?
https://www.idpk.cz/cz/turista-v-plzenskem-kraji/
Nekupuji si sice jízdenky pro Turistu Plzeňskem, ale podstatné je to, že při koupi v e-shopu ji nemám kde validovat. Přitom je to úplně zbytečné. Jízdenky v e-shopu ČD také cestující nemusí nikde předem validovat, prostě je navázána na In-kartu. Já mám Plzeňskou kartu, díky ní si mohu koupit levnou síťovou jízdenku třeba na 240 minut, ale koupím ji pouze cestou v pokladně na nádraží. Nebo si ji tedy koupím na e-shopu a budu hledat některé z těch mála míst, kde ji zvaliduji – to už si ji mohu rovnou koupit v té pokladně na nádraží, to je totéž. Přitom… Číst vice »
To jste asi poslední bez chytrého mobilu, ale i tak jsou jiné možnosti….
Já vím minimálně o 3 lidech s klasickými tlačítkovými telefony…
🙂
Chytrý mobil k ničemu nepotřebuji, tak nevidím důvod si ho pořizovat. V okruhu mých známých (+-sto lidí) má jen hloupý mobil tak třetina z nich.
Ty jiné možnosti nákupu jízdenky v Plzeňském kraji jsou, ale žádná není proveditelná pouze z domova on-line.
V Jihomoravském kraji funguje aplikace Poseidon. Mužete zaplatit kreditkou nebo z kreditu, jde to i po nastupu do vlaku.
Je pravdou že dokoupit si lístek k jihočeské krajové přes mobil trvá asi 45 vteřin jak na směrem na západ tak na sever, bohužel z východu a doma nic. A sehnat slavný jikord plus je skoro nemožné. Prodává se na asi 10ti místech v kraji. Proč když můžu u řidiče platit kartou proč by nešlo u průvodčího či řidiče koupit jikord? Na jízdenku se dá napsat cokoliv, například že se shání řidič nebo že mám slevu na pojistku.
Na vysočině jsme ještě lepší nejen že si nekoupíte jízdenku VeřejnáDopravaVysočiny na netuu natož v aplikaci, ale ani nejste schopni zjistit kolik vás cesta bude stát a jako bonus integrovaný systém neplatí v MHD v krajském městě Jihlava 🙂
Kdyby to nebylo k pláči, tak bych se tomuhle příspěvku i zasmál
Ono bohužel leckde o veřejné dopravě rozhodují lidé, kteří v životě nejeli vlakem ani autobusem a podle toho to vypadá.
Ohledně POP, tak by si ČD melo vzít příklad od kolegů ze ZSSK. Velice jednoduché a chytré řešení. Hlavně pro personál veloce praktické.
Jaké zařízení má ZSSK?
Koncem loňského roku vyfasovali nově POPky podobné malému tabletu založené na Androidu s oddělenou tiskárnou.
ale ve vlaku ZSSK nelze platit kartou.
Tady je fotka: https://view.publitas.com/zeleznicna-spolocnost-slovensko/ozveny_2020_11_archiv/page/1
Tak to rozhodně vypadá líp, než ta přerostlá obluda se kterou mě na Slovensku kontrolovali ještě v létě a u které každý průvodčí požadoval jinou polohu mobilu. Jeden vertikálně, druhý horizontálně. Asi pro zmatení nepřítele LOL
3x Hurá, neskutčná ptákovina!
No já nevím. A jak teď zabráníte např. spekulativnímu skupování jízdenek a jejich přeprodeji za vyšší cenu.
To šlo i doteď, ne? Změnit jméno na jízdence by šlo, nebo ne?
Aj, to bylo donedávna skřehotů, jak „to přece určitě není technicky možné, blebleble…“ – a hle, konečně to tam, zdá se, vede někdo normální.
Ještě výrazně zredukovat počet průvodčích pouze na ty spoje, kde jsou reálně k něčemu (dálkové; regionální velmi vytížené; regionální bez centrálního ovládání dveří) a to se najednou ušetří peněz. 😛
(Odboráři a šotoušové, po…te se.)
Samozřejmě ,že to technicky možné je ,ale čím víc cestujícím uvolním ,tím více budou podvádět ,dnes děti nemusí prokazovat věk a i studentům prostě věříme ,je to logické doplatky na slevy platí stát tak co.Často vidím jak si cestující na kratší vzdálenost koupí jízdenku přes mobil až když vidí průvodčího a ten ho nevyhodí jen upozorní .A k těm průvodčím ,vemte si jen jak i přes kamery odjedete ze zastávky v oblouku,když do určitých částí prostě nevidíte ,nebo soupravy co mají zavírání dveří ,ale kamery nemají? A co když se v soupravě někomu udělá špatně? A co vandalů se víc… Číst vice »
V MHD také všichni cestující podvádí, když tam není prodavač jízdenek?
Pravidla Modrého života, kapitola cestující:
– každý cestující je potenciální zloděj
A nepodvádí? Kdykoliv jsme viděl revizora vždy alespoň jednoho černocha bez jízdenky ulovili.
Zkuste někde v MHD zrušit revizory a pak za rok dva porovnejte příjmy z jízdneho s údajem počítadel cestujících
Revizory na dráze nikdo rušit nechce.
Kolikrát potkáte revizora v MHD a kolikrát ve vlaku?
A po zrušení průvodčích nemůže chodit revizor ve vlaku častěji?
A kde se ti revizoři asi vezmou? No samozřejmě že z těch průvodčích. Takže ve výsledku neušetříte nic, akorát se vám ti průvodčí, nyní revizoři, víc rozptýlí po celé síti a budou větší ztráty z jízdného, protože víc cestujících to prostě riskne.
Myslím, že pokud by ČD na tratích, kde to nevyžaduje bezpečnost provozu průvodčí zrušily a nahradily je občasnými revizory (jako v MHD), tak by v celkovém součty vydělaly více. Ono často ti průvodčí stojí více, než se vybere na jízdném.
Když on ani nestihne prodat všem jízdenky. Mezi Alžbětínem a Špičákem jsou zastávky rychle za sebou, cestujících plno, pokladny zrušeny a bez zaplacení bych tipnul 50%. Němci na Waldbahnu po letech provozu na automat+občas revizor přešli zpět na průvodčí. Proč asi? 100% výběr jízdného, vyšší bezpečí cestujících, méně poškození vozů…..
No třeba v sousedním Německu je prý jízda na černo trestným činem. To by mohlo být řešením i u nás.
No stejný omyl učinili i zákonodárci ohledně grafiti. Zákon máme, trest taky a malovánek neubylo.
Neni mezi odhalením sprejera a černého pasažéra diametràlní rozdíl.
To by se nelíbilo exekutorské lobby … na pokutě za nezaplacenou jízdenku se vydělá daleko více, nechá-li se pár let uležet a nabíhat úroky.
Trestní příkaz by přisvištěl daleko rychleji a uložený peněžní trest vymáhá v podstatně kratší lhůtě, případně se při nevymožení změní na odnětí svobody, z čehož exekutor nemá vůbec nic.
Zeptejte se ve velkem městě, jaká je vymahatelnost těchto pohledávek.
Přitom v mnoha zemích nebo letecké dopravě je naprosto normální ukazovat doklad a na lístku je mnohem více údajů jak jméno , příjmení a číslo…
No jo, cestující to zneužije. Kam máme poslat klíčenku?
Na co klíčenku? Na dva klíče…
V mnoha zemích… V mnoha zemích se dává 72 ran bičem za požití alkoholu. Koukat po nápadech do ciziny je určitě fajn, ale taky je dobré zamyslet se, zda má smysl zavádět to samé u nás.
Jsme vyhlášený národ podvodníčků a zlodějíčků.
I když 1-5 let za pomluvu by asi bulvárem minimálně otřáslo…
Stejně jako zákeřná změna definice u rozvracení republiky (místo „rozvrátit ústavní pořádek…“ by přišlo „rozvrátit státní zřízení, dopravu, školství, zdravotnictví, kulturu, průmysl, zemědělství nebo spravedlnost,…“ 😈
V mnoha zemich je take obvykle, ze na primestske doprave nejsou pruvodci vubec, ale obcas do vlaku jich nabehne treba pet najednou a behem nekolika zastavek zkontroluji vsechny. Kdo nema jizdenku, tak bez pardonu pokuta. Na kazde stanici je automat na prodej jizdenek. A kdyz dobehne nekdo na vlak na posledni chvili a u automatu je fronta? To je jeho problem, na verejnou dopravu se chodi vcas a nedobiha se. Ostatne na paternich tratich okolo Prahy je dnes interval velmi slusny a u klasicke pokladny CD se mi nemalokrat stalo, ze zrovna pan/i prede mnou mela nejakou „neobvyklou“ zakazku a… Číst vice »
Neříká se více jak, ale více než. Když chcete použít jak, tak jedině ve spojení stejně jak.
Podívejte, já mám taky rád češtinu… Opravit chybu v nadpisu článku – souhlasím. Opravovat komentáře ostatních – nevím, nevím.
To je na vás, co chcete a co nechcete komentovat. Tak to má být a tak je to v pořádku.
Správně!
Neříká se „to samé“, ale „totéž“. „To samé“ je germanismus, „totéž“ je správně česky, navíc je to kratší a zamená to to samé 🙂
Pokud se nepletu, v letecké dopravě jsou nějaké regulace, že je nutné vést evidenci cestujících na palubě.
Ve vyhlášce o přepravním řádu č. 175/200 Sb v platném znění je uvedeno, že jízdní doklady jsou vydávány jako přenosné nebo nepřenosné. Nepřenosný jízdní doklad může znít na cestujícího, a je tedy nutné perokáza svoji identitu. Potud legislativa.
Což ale není problém, protože i elektronická jízdenka může být přenosná, pokud je obtížné duplikovatelná, což zajistí třeba dynamický 2D kód. Pomíjím, že změnit vyhlášku je poměrně snadné.
Dynamický 2 D kód při tisku na papír?
Proč při tisku na papír? Hovořím přeci o elektronické jízdence. Tisk na papír je anachronismus z doby, kdy jízdenky kupované přes internet začínaly – jako mezinárodní, přičemž musely být označené průvodčím ČD, aby je uznali i za hranicemi.
To platí jen pro pravidelné cestujíci ve vnitrostátni přepravě, pokud pouzíji Můj vlak nebi si nechají zaslat SMS. Zrušit papirové zatim nelze.
Nejen vnitrostátní, ale i mezinárodní. Cestuji takhle (jen s aplikací) z Německa.
Nie je. Moje domovské letisko je VIE a ak letím bez batožiny s LH Group v rámci Schengenu, tak po mne nikto doklad nechce (aspoň v dobe predcovidovej, teraz neviem ako to majú). V posledných rokoch v podstate ani nemám kontakt so živým človekom (okrem securiťáka, ktorého BP nezaujíma) keďže aj boarding je už cez automatické turnikety, ale ani predtým na gate občianku nechceli. A aj tú batožinu si už viem vo väčšine prípadov odbaviť na self-service pulte, teda bez ID. Sú štáty kde sa na letiskách doklady kontrolujú, ale nie je to celoeurópske pravidlo. Napr. na PRG sa doklady… Číst vice »