České dráhy zprovoznily novou myčku v Havlíčkově Brodě, zvládne 25 vlaků za den
Nová krytá myčka umožní celoroční mytí. Až z 80 procent využívá recyklovanou vodu.
České dráhy v pátek po patnácti měsících výstavby zprovoznily novou myčku vlaků v Havlíčkově Brodě. Nové zařízení zbudovalo Oblastní centrum údržby Východ s vyhlídkou na dodávku nových vozidel do havlíčkobrodského depa: RegioPanterů a motorových vozů od Pesy. Dosud zde mytí probíhalo v nevyhovujících prostorách z roku 1870.
„Stavba kryté myčky umožní celoroční mytí skříní železničních kolejových vozidel a zároveň umožní zvýšit kapacitu mytí, která zohledňuje i potřeby dané smluvními závazky,“ uvedl místopředseda představenstva ČD Michal Kraus. Myčka podle něj v maximální míře spoří vodu, protože až z 80 procent využívá vodu recyklovanou.
Hala nové myčky je dlouhá 67 metrů, na šířku má 8,5 metru. Současně s myčkou vznikl i technologický objekt o rozměrech 15,7 × 5,6 metru. S výstavbou haly bylo potřeba upravit i kolejiště.
Myčka pracuje ve dvou základních způsobech mytí. Prvním je stacionární mytí, kdy vozidlo nebo souprava stojí a v pohybu je mycí portál. Druhým je průjezdné mytí, kdy portál stojí a vozidlo jím projíždí. Myčka za jeden den zvládne umýt 25 vozidel.
Náklady na výstavbu nové havlíčkobrodské myčky včetně přípravných prací jsou zhruba 82 milionů korun bez DPH.
České dráhy nedávno zprovoznily modernizovanou myčku v Bohumíně, od roku 2018 funguje nová myčka v Českých Budějovicích, výstavba nové myčky se chystá například v Plzni.
Dráhy využívají velké myčky s celoročním provozem v Praze, Bohumíně, Hradci Králové, Českých Budějovicích a Brně. Brněnská je ale v majetku Správy železnic. Menší myčky jsou například v Chebu, Havlíčkově Brodě, Liberci, Děčíně nebo i v Plzni. Ty ale nejsou (kromě aktuálně zprovozněného zařízení v Havlíčkově Brodě) provozovány v zimě.