České dráhy znovu vybírají firmu, která opraví jednotky po DB. Měly už jezdit
Téměř rok po nákupu použitých jednotek Stadler GTW po Deutsche Bahn vypsaly České dráhy (ČD) znovu soutěž na firmu, která
Téměř rok po nákupu použitých jednotek Stadler GTW po Deutsche Bahn vypsaly České dráhy (ČD) znovu soutěž na firmu, která je zmodernizuje pro provoz v Česku. Jejich nasazení plánoval dopravce už od prosince letošního roku.
První soutěž musely České dráhy zrušit, protože nepřišla jediná nabídka. Včera České dráhy vypsaly novou soutěž. Týká se dvanácti jednotek, i když před několika dny uvedly, že první dvě uvedou do provozu ve svém zázemí a v lednu by měly vyjet.
České dráhy použily na opakované vypsání zakázky takzvané jednací řízení s uveřejněním. V praxi to znamená, že ČD od zájemců obdrží nejprve předběžné nabídky a pak s nimi budou jednat. „ Konečný závazný obsah obchodních podmínek a technických podmínek bude pro všechny účastníky stejný a bude jim sdělen zadavatelem před koncem jednání o předběžných nabídkách,“ uvádí ČD v dokumentaci.
České dráhy v dokumentaci očekávají, že první dvě jednotky budou hotové od devíti do 14 měsíců po uzavření smlouvy, zbytek do 19 měsíců. Vzhledem k tomu, že termín pro podání předběžných nabídek je 6. února, není prakticky šance, že by ještě letos vyjely.
O nasazení jednotek Stadler GTW se píše v květnu uzavřené smlouvě mezi Olomouckým krajem a Českými drahami. Kraj uzavřel smlouvu bez soutěže přímým zadáním. Jako jeden z mála krajů nezveřejnil cenu. Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka ze smlouvy přímo nevyplývá, že dopravce musí nasadit modernizované jednotky od změny jízdního řádu.
Podle zveřejněné smlouvy jsou vozidla řady 646 i v plánovaném rozpisu, kam mají být nasazeny. „Smlouva o veřejné drážní dopravě v Olomouckém kraji přesné termíny nasazení jednotlivých jednotek neřeší. Tato skutečnost je dána tím, že ČD musejí při zprovoznění jednotek postupovat podle platné legislativy, a nemohou zásadní skutečnosti související se zprovozněním jednotek ovlivnit,“ dodal Joklík.
ČD už v létě avizovaly, že kvůli průtahům s modernizací nestihnout nové jednotky zprovoznit. „ČD přesto přislíbily zprovoznit první dvě jednotky do konce ledna 2020 tak, aby následně mohly být nasazeny do provozu. Nasazení prvních jednotek se předpokládá v souboru Haná,“ řekl Joklík.
Celá modernizace nabízí ale dvě otázky: postupovaly České dráhy skutečně dostatečně razantně, aby je opravily a musely firmu na modernizaci soutěžit?
ČD přitom se soutěží nějak zásadně nepospíchaly: v lednu oznámily, že soutěž na modernizaci vypíší během několika týdnů. Nakonec ji vypsaly na konci dubna. Poté musely soutěž zrušit, protože se nikdo nepřihlásil. Vypsaly proto v srpnu takzvané tržní konzultace, kde zjišťovaly u vybraných dodavatelů podmínky. Nová soutěž dosud vypsána není.
Je navíc otázkou, zda musely České dráhy opravu soutěžit. Když modernizovaly pendolina, zakázku zadaly přímo své firmě DPOV bez soutěže, stejně tak první dvě jednotky připravují ČD nakonec ve své režii.
Jednotky Stadler GTW chtěl původně koupit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. V rámci opravy měly dostat jednotky nejen české zabezpečovací zařízení, ale například i nové čalounění sedaček, informační systém, wi-fi nebo elektrické zásuvky. Jde o jednotky řady 646 se 119 sedačkami a místem pro 80 stojících, vyráběly se v letech 2001 a 2002. Vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované, jezdily původně na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.