České dráhy zahájily provoz pod ETCS na III. koridoru z Berouna do Chebu

Nové RegioPantery pro Plzeňský kraj. Pramen: České dráhyNové RegioPantery pro Plzeňský kraj. Pramen: České dráhy

ČD chtějí zavést provoz pod dohledem ETCS také na lokomotivách 362 v čele rychlíků Berounka a Západních expresů do Mnichova.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tonda Sehnal

Omlouvám se za svůj enormně pesimistický pohled ale musím… Na tomto článku je vidět, jak ve skrze všechny složky české železnice (ne)pěstována ona mýtická kultura bezpečnosti… 😔 Dívám se do dat SŽ kolik tratí (a jak dlóóóuho) máme pokryto ETCS a ptám se, jak se dneska využívá… 👎 Břeclav – Přerov – Ostravsko ETCS, drtivá většina tranzitních nákladů v čele Vectron s ETCS. Kolik vlaků využilo? Kolín – Pardubice – Břeclav, komplet ETCS, může roky využívat 1216 v čele railjetů, nepoužívá se. Beroun – Plzeň – Cheb ETCS už kolik, tři roky? Můžou nejméně dva roky využívat 362 na většině… Číst vice »

Jonáš Jiří

Můžem jen očekávat, kdy nastane první nehoda pod dohledem ETCS. Fírové budou méně soustředění, budou spoléhat, že ETCS vše pohlídá a malér je na světě. Nikdy nejde věřit technice na 100 procent.

libor

hlavně ať fírové nekoukají za jízdy do telefonů, nesledují a neřeší debatu na zdopravy a kreportu…

Karel

Mobilní telefon strojvedoucích je služební pomůcka. Co tam strojvedoucí za jízdy řeší nemůžete vědět.

Petr Šimral

To je jen otázka času. ETCS nezabezpečuje úplně vše, takže určitě dojde k projetí návěstidla pod plným dozorem atd…
Spíše se bojím toho, že dojde k nehodě po vyjetí z úseku s ETCS, kde strojvedoucí si bude myslet, že ho hlídá ETCS a ono přitom už není.
Takové věci, jako Beroun – Plzeň (mimo) – Cheb nebo dlouhodobé výluky ETCS tomu jen nahrávají.

Jiří Kocurek

„vyjetí z úseku s ETCS“
To se už stalo, ikdyž ne v ČR a nebylo to přímo ETCS. Ale sotva z toho vinit zabezpečovač. To by bylo jako vinit tlačítko bdělosti za nehodu u Velvět.

Leinad

Jak vypadá takové vyjetí a jak strojvedoucí reaguje?
Čekal bych že bude potřeba odkliknout upozornění a začít se chovat jako bez zabezpečovačky. A někdo se spoléhá na to, že mu zasáhne zabezpečovačka, místo ato?

Tonda Sehnal

Před koncem úseku upozorní na konec dohledu. Je nutno vždy potvrdit.

Tonda Sehnal

Úplně s Vámi souhlasím a potvrzuji z vlastní zkušenosti. Třeba nyní i s AVV… Celou trať člověk kouká jak to samo zastavuje. Pak je potřeba to krátkodobě vypnout a to člověk setsakra těžko podvědomě přepíná do režimu „už brzdím já“…
Viz Masarykovo nádraží… 🤷

Leinad

U AVV tomu věřím. Ale když není, přeci nepojedu s tím že „zabezpečovačka mi práskne“.

Pájin

No, a na opačnou stranu od hradla Tetín šup zpátky do reality 50. let minulého století…

MilanSima

Ta trať je zajímavou historickou kombinací zabezpečovacího zařízení. Od moderní jopky 21. století po mechanické závory za starého Rakouska :).

libor

už jen zahájit historické jízdy..

medical examiner

Možná dokonce ještě předminulého…

bvovka

Jak je to vůbec v Berouně s AC/DC a tou měnírnou na Karlštejně.

Tonda Sehnal

Měnírna Karlštejn napájí DC úsek po dělení.
Transformovna Zdice napájí AC úsek po dělení.

medical examiner

Celé berounské nádraží je stejnosměrné, střídavina začíná až někde u
Což se zlepší až po té, co někdo vyvine nějakou přiměřenou vícesystémovou náhradu 471.

Vojtech

Není to třeba. Stačí přejít na model, ze 471 budou točit v Karlštejně, Srbsko a Karlštejn obslouží lokálky nebo rychlíky a je vyřešeno. Mam ponětí, ze tento konceptem už i naplánován

energy.star

Pod dohledem ETCS jezdím už nejméně půl roku!!! Jak na motorech, tak i na elektrikach!

Tom

To ale frčíte na Eliminátoru Tělesného Chytrostního Systému, ne? 🤔

zdenek

Takže někde, kde to funguje? Reálně?

noerf

Metrans jezdil z Kolína přes Českou Třebovou do Břeclavi pod ETCS již před třemi roky.

Petr Šimral

Od prosince 2017…

olda

a můžu se zeptat jak to budete u Metrans řešit s přechodem na BL3?

Hajnej

Ono to reálně funguje už ledaskde, jenom někteří dělají,že to nevidí…

Gale

A co „chebské“ Západní expresy?
Ty přeci vozí většinou Vectrony které ETCS mají..

jerry

Však ty už pod ETCS jezdí.

jerry

4x mínus? Má někdo odvahu to zdůvodnit? Někdo, kdo tvrdí, že Vectrony nejezdí pod ETCS?

Apollo 17

Západní expresy pod ETCS nejezdí.

Zdeněk

Vidíš, Jerry, někdo tu odvahu vyvrátit tvůj výmysl ma

Péťa

Vectrony co jezdí pod ETCS jsou u nás možná u Metransu ale jinde ne.

Já bych na ETCS klidně jezdil ale nikdo se zatím ani slůvkem nezmínil o nějakém školení o provozu a funkcích ETCS.

Gale

Díky!

Tonda Sehnal

Ani jeden.

Leinad

Mají neznamená, že ho modrogumy využívají.

Honza K

S velkou slavou se zacina u nas s necim co je ve svete bezne. Nez se to rozjede na vetsine trati a u vetsiny dopravcu tak bude tento system zastaraly . Vitejte v CR !

jerry

Běžné? Tak to určitě ne.

XXXD

Běžné? Ve světe vůbec a v Evropě také ne.

Jiří Kocurek

ETCS je ve světě bežné kde a co tam máte novějšího?

David

Tak třeba ve Švýcarsku jezdí pod ETCS všechny tratě normálního rozchodu. Ve Španělsku (téměř) celá síť VRT, Skoro celá Belgie a VRT v Holandsku. Nicméně si myslím, že v tomhle zrovna za zbytkem světa moc nezaostáváme, spíš naopak. Je teda ale pravda, že narozdíl od nás, třeba Německo má tratě zabezpečené jinou technologií a tak tlak na jejich zabezpečení ETCS není tak velký.

Pavel Skládaný

Německo má tratě dost systematicky zabezpečené pomocí magnetů (tři druhy – pro stůj, pro výstrahu a kontrolní bod rychlosti). Funguje to velmi solidně a hlavně to samočinně zabrzdí nejpozději při projetí návěstidla na stůj. Takže s instalací ETCS nějak extrémně nespěchají, neb jim to stávající vcelku funguje.

medical examiner

Tak proč vlastně potřebují nějaké ETCS?
To jim ty magnety přestávají fungovat při vysokých rychlostech?

Dom Kuš

Podle mě ho Němci sami moc nepotřebují. Potřebuje je na jejich tratích zbytek Evropy, aby po nich mohl taky jezdit svými vozidly…

Tonda Sehnal

Němci nyní přistoupili na masivní obměnu zabezpečovacího zařízení na nezanedbatelně velkém množství tratí. Mají ambiciózní plán do 2040 nahradit veškerá stará elektromechanická a reléová ZZ přebudovat na Digitalstellwerk.
Takže komponovat do toho ETCS se úplně samo nabízí.
Navíc Němci silně podporují sjednocení železničního odvětví (někdy až nezdravě silně) takže nemůžou kázat vodu a pít víno.
V každém interním magazínu koncernu DB (třeba teď čtu DB Praxis) je téma přechodu na ETCS akcentováno velmi silně ☑️

Hajnej

To o tom Švýcarsku taky ještě celkem nedávno (konec roku 2020) nebylo pravda, na fůře tratí ETCS nebylo vůbec.

Dušan

Švýcarsko bych moc neporovnával s někým jiným, instalací ETCS L2 je tam relativně minimum – de facto pouze defaultně v bázových tunelech, zbytek sítě jsou dvě verze úrovně 1 s omezeným dohledem – „s“ a „bez“ kontroly rychlosti.

MilanSima

Opravdu? V Jižní Americe, v Africe nebo v Indii je běžně v provozu vlakový zabezpečovač?

qěcy

TCS na základu ETCS ve světě existují, některé státy takové vlakové zabezpečovací zařízení budují rychleji, než Evropa. Ale ani toto není ve světě běžné.

David

V Africe třeba v Maroku, Alžírsku, Nigérii či Zamibii. V Jižní Americe třeba S-Bahn v Riu, v Asii pak slučná část VRT v Číně, většina tratí v Jižní Koreji, ale pár tratí byste našel i v Indii.

MilanSima

Souhlasím. Ale pokud je ve světě něco běžné, jak tvrdil Honza K., tak bych předpokládal že to bude v drtivé části těch kontinentů, ne jen v pár státech.

Snep

Souhlas s vámi, místo aby jsme byli mezi prvními, opět Evropě lížeme konec… k smíchu je 170 km trati a průměrná rychlost na tratích 80 km (dle jiného článku)!!! Halt ČD :))))

Petr

Co mají ČD společného s rychlostmi? Mohl byste mě poučit?

Hajnej

Nevím, co komu lížeš Ty, ale v ČR je ETCS už v provozu na rozhodně víc, než 170 km tratí – asi tak na čtyřnásobku.

Hajnej

Běžné to opravdu až zas tolik není…

medical examiner

Ano. V momentě, kdy naši gumokolní politikové dokončí zavedení něčeho tak strašlivě drahého, tak v tu ránu přijde tragická zvěst o nehodě zaviněné právě jím…