České dráhy začínají shánět nové motorové lokomotivy. I duální s pohonem na baterii

Siemens Vectron Dual Mode. Foto: SiemensSiemens Vectron Dual Mode. Foto: Siemens

Poprvé v historii chtějí České dráhy koupit lokomotivy s pohonem i na baterie, řeší i modernizaci starších strojů.

136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RADIM BOSS

Kdybych měl srovnat kvalitu vozu a celkově tak bych dal plus českým dráham.

David

Jak to souvisí s článkem?

JanM

Ja už to říkám dlouho. Proč se jezdí s dieselovou mašinou po elektrifikované trati když dieselový motor je pouze agregát pro elektromotor a mašina sama vyrabi elektriku kterou si ale může vzít i z trolejí? Konečně to někomu došlo.

Od lesa

Prosím o popis této úpravy třeba u lokomotivy Voith Maxima.

Gwann

A nebylo by dobré spolu s masinama jakéhokoliv typu soutěžit i řidiči vozy?

Protože jinak nám ty loko zůstanou jen na nákladech…kvůli uvratim a obratům ve stanicích….

medical_examiner

O používání řídících vozů jsme se dnes přesvědčili v Šakvicích…

JIří Kocurek

… podobně jako kladivo, když se s ním praštíte do prstu.
Mimochodem, jaký má vlic řidící vůz na stržení troleje, je-li lokomotiva nezávislé trakce?

Petr Šimral

To asi není problém řídících vozů. To bychom mohli zakázat třeba Pendolíno…

medical_examiner

Pokud je hnací vozidlo dieselové, tak žádný. Ale v elektrické trakci budou zkrátka provozovány klasické soupravy (R, Ex) nebo jednotky (Os, Sp)

Pendolino by jsme ve vzdálenější době zakázat mohli, že pro něj není opodstatnění…

JIří Kocurek

Jakože u Tronáda by se nestalo, aby fíra omylem zvedl sběrač moc brzo? Ani u trojitého elefanta?
Jenom proto, aby se nemuselo nic měnit na troleji.

Od lesa

A zaplatili jsme za něj a šaškárny kolem něj majlant.

Od lesa

Třeba další sysly.

Lektor

Ještě mne napadá že spousta elektrifikací prodražují rekonstrukce mostů respektive jejich nízká únosnost. Jsou si na ČD jistí že s tou lokomotivou na neelektrifikované tratě vůbec můžou? Protože pokud budou muset opravovat většinu mostů, to už tam můžou rovnou natáhnout dráty ty už tolik nestojí.

Tomáš Záruba

2 MW (předpokládám mínus topení) na 140 km/h, to bude solidní trapas. 🙂 Kde na dieselových tratích (a proč) vůbec hrozí víc než 100 km/h, pro což by ty 2 mega byly celkem akorát?

Petr Šimral

S těmi čtyřmi vozy v českých podmínkách? Více jak 100 mě napadá Břeclav – Znojmo.

Tomáš Záruba

…, kde nakonec je akorát kousek 120 km/h a navíc to tam skoro určitě nebude (v osobce) jezdit. 🙂 Rovnou dodávám, že Žizníkov bude totéž.

Na výkonech, kde by to bylo bylo smysluplné nasadit (třeba Trutnov), 4 vozy nejezdí (a tuplem nebudou, pokud by tím došlo k ukončení posunových orgií odpadnutím přepřahu v HK, podobně třeba kdyby R11 přešla na model „duál + řidičák“). A navíc v těch dieselových úsecích často jde o souběh nižší rychlosti a velkých sklonů.

Petr Šimral

S jedenácti vozy na Kařízek s topením jsem musel ubírat, protože se mi to rozjíždělo na více jak 100 km/h. Tady u čistých dieselů problém není.
Problém je, že na tratích elektrizovaných bývá začasto rychlost 140 – 160 km/h, což ten Herkul sice taky udělá po rovině, ale dost dlouho to trvá. Takže Duáltron s max. 1750 kW na kolech není řešením, navíc by se do vyhubení stejnosměru muselo stejně na diesel.

A co je vlastně v tom Trutnově tak zajímavého, že tam musí klasické soupravy z Prahy?

Tomáš Záruba

No jenže Kařízek je proti takovým Rapoticím celkem houby.

Počkej, v tom zadrátovaném úseku by se jelo normálně na trolej (kdy to předpokládám bude mít výkon „normální“ kolem 6 MW) a papat bude jak střídavinu tak stejnosměr – nebo jsem něco nepochopil?

Petr Šimral

Na čtyřech nápravách a do devadesáti tun prostě MS + 2 MW diesel neuděláš.
A tahat 4 – 6 vagónků šestinápravovou obludou mi tak nějak nedává smysl.

Tomáš Záruba

A to požaduju kde? Já celou dobu píšu o tom, že těch 140 km/h na diesel je moc a jako rozumné bych viděl 100 km/h, kterých naopak se 2 MW nebude podstatnější problém dosahovat ani ve stoupání.

Petr Šimral

Ale vždyť já Ti odpověděl, zkusím to ještě jednou. Jsi – li omezen čtyřmi nápravami, tak můžeš mít diesel, do kterého se ti vejde malé trafíčko právě pro ty 2 MW. Nic více.
Chceš – li pod dráty jezdit plnohodnotně, pak musíš jít na 6 náprav nebo na 2 x 4 nápravy.

Tomáš Záruba

Jo takhle, už jsem to pobral. Neboli spíš než „elektrika s dieselovým dojezdem“ by to pak byl „diesel s elektrickým popojetím/předtápěním“. Pěkná hračka, to nemohu říct, ale v takovém případě se tím asi nepodaří zbavit přepřahů (možná toho v Jihlavě a jen do doby, než se bude chtít CB – VnL jezdit 200). Spíš to vypadá jako něco pro R14 nebo na dolní Vláru do doby elektrizace, možná Praha – Tanvald v době kdy budou dráty jen do Boleslavi a tak…

JIří Kocurek

Rapotice. Brejlovec tam má problém, jestli táhnout nebo topit. Když bude topit, bude zpoždění. Když nebude topit, pojede traťovou. Přijdou-li vozy s klimatizací, bude tento problém i v létě. Časem bude na úseku Brno-Zastávka víc než 100 km/h, ale od Zastávky nahoru sotva. Přesto se tam výkon navíc bude hodit.

Petr Šimral

Souhlas. Zde by ale Dualtronu ty 2 MW elektricky i v dieselu měly stačit. Sice by to podvazovalo dosažitelné jízdní doby v trati Plzeň – ČB – Veselí (po reko), ale je to celé střídavé, klikaté. Samozřejmě provoz s řídícími vozy…

Lektor

Hlavně jestli si nejdřív zjistily kolik to stojí aby to pak nemusely rušit.

Luboš Beneš

Asi i tak to bude😀

Vit S.

Chudáci Brejlovci a Barči

karel

Ty jsi chudák šotouš

Lektor

Oni ještě nějaké Barčo u ČD jezdí? Já vím asi 2.

idk123

V Praue jsou provozní 3, jedna je v Šumperku.

Pepa Chrastina

Nic z těch krámů nemá 2MW

Gwann

Ale zase to nestojí 100 mega za kus…a na spoustě výkonů to stačí. Ať spíš vylepší vozy nebo koupí řidičaky…

JIří Kocurek

Prdlajs. Chudáci Sergeje a Raguliny. A Pomeranče. Vlastně ty ne, ty zařízlo RVHP.

Cyklista

diskuse níže mi připomněla článek v odborovém plátku, který popisuje chování nezodpovědného soukromého dopravce, který provozuje osobní motorové jednotky pod elektrickou trakcí a hned vedle byla fotografie Regionovy pod trolejemi…..

pkajetan

…ale musíte uznat, že článek končí také tak nějak „ponašem“ a hlavně v realitě: „České dráhy současně vypsaly i konzultace pro chystanou modernizaci deseti lokomotiv řady 742“
😀 😀 😀

Pepek

Regionova nebo Regiojet, stejně je to všecko žlutý…

michal

Nové motorové lokomotivy v osobní dopravě? Před deseti lety možná, ale dnes?

Vlk

Právě proto, že dnes.
Časy se trochu mění a logicky, něčím se jezdit musí……………….

michal

Logický by byl odklon od soupravy tažené lokomotivou, myslím v motorové trakci. A právě že dnes ne, když podíl velkých lokomotiv za poslední desítky let jen a jel klesá.

kakov

vážně? R Praha-Ž.Ruda pojede jak? dále R Brno-Jeseník, Plzeň-Brno, Os Ova-směr Valmez, určitě by se našli další, pak jde taky o to, mít čím jezdit při napěťové výluce?

Petr Šimral

A je řešením na čtyřvozový rychlík do Železné Rudy přivěšovat lokomotivu o hmotnosti téměř tří vozů a tuto hmotnost tahat v celé trase? V porovnáním s desetiminutovým přepřahem a s cenami „normálních“ lokomotiv, které ČD navíc mají?

kakov

právě proto nepovažuji za ideální odklon u těchto (a podobných) R k jednotkám, protože by buď museli být hybridní nebo stejně část trasy tažené lokomotivou (dieselovou), tím pádem z toho vyplývá, že diesel loko ČD potřebují a potřebovat budou, proto jsem rozporoval Michalův příspěvek, tedy aby nedošlo k nedorozumění, mám stejný názor jako Vy pouze s rozdílem, že tyhle R bývají v sezóně dost natřískané proto by si zasloužili více vagonů, „Junáky“ pamatuji (a není to tak dávno) i 8 vagonů z toho 2 služební na „zavazadla“

Petr Šimral

No, já bych rozhodně kvůli něčemu, co funguje pouze za sluníčka v létě (tedy cca 30 – 60 dnů ročně) nedržel zastaralý provozní koncept.

Tedy za základ bych považoval jednotku na celou linku pro celoroční využití a přepravu za sluníčka v sobotu a v neděli ať si vyřeší objednatel: (autobus, starovlak, extra novovlak, nic)

Luděk S.

Především je chtějí od JSVŽV. Pokud ji zrovna nevyrábí, tak prostě CD počkají až vyrábět bude.

Jirka

To je co JSVŽV?:)

Lukáš F.

Jediný správný výrobce železničních vozidel, národní podnik, držitel Řádu práce.

Luděk S.

Monopoly si rozvracet nedáme!

Jirka

A to je Skoda transportation, member of PPF Group?:))

Kubrt

CZloko.

Lektor

Placate nesmysly škoda diesely nikdy nevyráběla a vzhledem k jejich budoucnosti ani vyrábět nebude.

Luboš Beneš

Když národní dopravce zaplatí vývoj tak bude vyrábět cokoli chcete….a zkušenosti již z elektrické trakce má😀

Od lesa

To jo, řada 380.

Od lesa

Nastuduj si historii a neplácej nesmysly ty.

Jerry

Kolik těch Mašín chtějí? Tak modernizaci 742 kdy sem nečekal u ČD to vypadalo na jejich konec.pokud bude modernizace ala Cargo na 742.7 tak dobře..

Kirak

Myslím si že pro úspěch nad Arrivou a dalšími dopravci tohle asi jen tak nestačí.

Paddy

A proč by měli soutěžit s Arrivou ?
Možná v tvojí hlavě.

Michal

Arriva je úspěšná?

Jouda

Tak toto přání zůstane leda tak v říši snů, díky téhle poťapané Evropě, když to tu tak máme pěkně nastavené na zeleno ekoteroristama !! Do takhle emisema svázaného koutu světa nevyrobitelna v podstatě věc. A Amík s Rusem a zbytkem světa jsou v pohodě. Začíná mi to tady čím dál víc lézt krkem, v celé zdvořilé a ohleduplné Evropě !

Kubrt

Jsou to vyrobitelne a vyráběné stroje. Naštěstí tě v Evropě nikdo nedrží, můžeš hledat své štěstí kdekoliv po světě.

Jouda

Takže patris do stejné skupiny jelit, kterým vyhovuje , že jsou v autech v podstatě už jen motory 1,5 a plive to z výfuku kytky, ses za jedno , že se omlouváme neprizpusobivejm, neříkáme vážené dámy , pánové, aby někdo neurazil přehřáté spoluobčany, zalujeme když pan osloví dámu, že sexuálně obtěžujeme ?? Tahle Evropa se ti fakt líbí ? No mě rozhodně ne

Kubrt

Leccos z toho co zmiňujes se mi nelíbí, ale když to srovnám s životem jinde po světě, tak evropské poměry, evropská civilizace, EU, mi docela vyhovují. Pokud zdvořilost a ohleduplnost považujes za vlastnosti jelit, mas to dobry – hulvátství a sobeckost u nás kvetou.

Zdrasa

Doporučuji občas zavřít internet a vyrazit ven do reálného světa. Možná pak zjistíte, že polovina těhle věcí jsou kauzy stvořené na sociálních sítích jednou malou skupinou šílenců, čehož využívají jiné skupiny šílenců v podobě určitých politiků.

Lektor

Ano teď jste uhodil hlavičku na hřebíček, důležité je žít život reálně ne jen na netu nebo s televizí. Poslední měsíce by podle médií čekal po opuštění domu apokalypsu a ono tam nic takového nebylo.

Lektor

Problém není když chlap osloví dámu ale když ji osloví blb.

Dalibor

tAk letenka do amerikyx nebo do ruska zas tak drahá není, tak proč trvale žijete v zemi, kde jste neposkojen?

Jiří Kocurek

Jak kdyby v USA emisní limity nebyly.
https://dieselnet.com/standards/us/loco.php

Urban Transport Lover

tak v Polsku se teď poslední dobou hodně kupovali duální lokomotivy od místních výrobců..

Kubrt

Dragon má last mile diesel, není to duální lokomotiva pro plnohodnotnou tratovou službu.

Urban Transport Lover

Zapoměl jsi na Hybrid od Newagu – je zmíněno níže v odkazu , taky se tam píše, 2O lokomotiv musí umět zajíždět do Polska: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/koleje-czeskie-chcialyby-kupic-lokomotywy-dwutrakcyjne-z-mozliwoscia-wjazdu-do-polski-98071.html

Kubrt

To je jednotka, nikoliv lokomotiva.

Lektor

Já k píše kubrt nikdo tě v Evropě nedrží a klidně se můžeš přestěhovat do lepšího světa.

...

Duální lokomotivy by se hodily na veškeré spoje linky R18.

David

Na R11 by taky nebyly k zahození.

Tomariero

Na r11 by to obnaselo i řídící vůz, protože jak v ČB tak v Jihlavě je úvrať. R18 a potažmo r16 (za Klatovyl) by si to ale zasloužilo.

Leinad

Vyrábí dneska někdo lokomotivy, které se neumí zkamarádit přes WTB? Skoro bych čekal, že dneska není problém kupovat mašiny a řidičáky zvlášť.

Džaro

na R18 by se spíš hodila dlouhodobě zmiňovaná elektrizace, třeba by pak znovu začaly jezdit přímé vlaky Brno-Trenčín

Jiří 3

Tam by bylo nutné elektrifikovat celou trasu z Blažovic až do Vlárského Průsmyku.

Od lesa

Další důkaz, že mají příliš systémových specialistů a zkorumpovaných šéfů. Jednou poptáme něco, pak to zrušíme, pak zas něco jiného a opět to zrušíme, za rok zas něco…. Na mě to dělá dojem, že chaoticky střílí od boku a přitom vlastně nevědí co chtějí a na co to chtějí, nebo se spíš sonduje, kdo namaže. Normální dopravce si spočítá co potřebuje a na co to potřebuje, zda se mu to vyplatí a podle toho si něco objedná. Další věcí je, že některé fabriky mají vyprodanou kapacitu na několik let dopředu, takže na některé typy vozidel si pěkně počkáte. Možná je… Číst vice »

Peeetr

A co takhle možnost průzkumu trhu, jaké a kdy se dají rozumně dostupně koupit nové vozy, aby věděli co se v blízké době dá předělávat na nejnovější, kde mají nechat dožít nejstarší, a zbytek tratí kde se předpoklává nějvětší konkurence v soutěžích o středně staré ojetiny s Arrivou a Regiojetem.
Taková možnost normálního plánování vývoje vás ani nenapadla, co?

Cyklista

mám obavu, že u ČD nikdo neplánuje. Docela by mne překvapilo, kdyby ČD měly vypracovanou rozumnou a proveditelnou strategii.

Od lesa

Plánuje. Co z toho bude do kapsy.

Od lesa

Kdo o tom něco ví, ví kdo co vyrábí. Takže si vyberu něco z toho, co se vyrábí a poptám, co by to stálo a jak na to budu dlouho čekat. Co je na tom složitého?

Kirak

Znám jednoho fíru a tomu 380tka nevadí sice uznává že by Škoda k tomu potřebovala být dokopáná aby to dotáhla k dokonalosti jinak má vše co luxusní mašinka potřebuje. Výkon, tři systémy a jako super bonus prý má AVV. Takže i možná proto se s ní nerozčiluje. Ale těžko říct jestli ho mívá zaplé.

Dalibor

Ano, výkon to má, 3 systémy taky, AVV má dec už kde co, ale je to stále strašně „nedotažený“. Mohé poruchy už se daří „poléčit“ takže spolehlivost stoupá, nicméně stále to svý mucha má a s těma už nikdy nikdo nic delat nebude. Šance, že by Škodovka dělala rozumné série lokomotiv je pramalá a ani Škoda o to nestojí. „série“ 20 kousků NENÍ SÉRIE…

Vorech

Tak pokud se zrealizuje avizovaný plán nákupu el.loko pro ČD, tak ŠT nemá problém jít do soutěže se 109, která ma již další“vývoj“ za sebou, díky DB.

Od lesa

Tak ať zkusí stroj jiných výrobců v této kategorii a může porovnat. Poznámka byla o tom, že podobný stroj se kupuje za cca 110 melounů, vyzkoušený, spolehlivý. Ne že to pořídím za více než 180 melounů (po započtení arbitráže) a víc to leží než jezdí. Můžete také přemýšlet, proč mimo 20 ks ČD, 2 ks pro bratry a 6 ks pro Helmuty (z čehož je pěkná ostuda a to to ještě není v provozu) nebylo vyrobeno víc kusů. A proč ostatní dopravci kupují vyzkoušené stroje renomovaných výrobců a ne tyhle pasti. Uvědomte si také, že každý den, kdy vozidlo nejezdí,… Číst vice »

ondra

zvláště ta myšlenka modernizace 10ti 742 je celkem překvapivá,at se to tedy sveze s těmi 50 ks pro Cargo,(nejsou tak marné, podle mého názoru lepší do tratě než na posun/,pokud s nimi tedy nechtějí vytápět soupravy.Možná to je myšleno jako náhrada za 714,tento týden se v DKV Plzen rozebírala 215 asi na nd,prý je navržena na zrušení.

Petr

Nějak to nechápu, diesel a akumulátory? Nebylo by lepší mít elektrickou lokomotivu s dieselem?

Petr

Děkuji, jen jsem se v rozespalosti přehlédl. Omlouvám se..

Jan

Elektrická lokomotiva s dieselem, jak píšete, je lokomotiva duální, které poptávají. Akumulátory u dieselelektrické lokomotivy slouží ke snížení spotřeby. Předpokládám, že je bude možné dobíjet při rekuperaci. Motor pracuje na optimálním pracovním bodě a baterie přidává energii při výkonových špičkách.

Radiátor

Kdo všechno dneska vlastně vyrábí Dieselové loko ?

Kubrt

Pro osobní vlaky Siemens, Bombardier, Pesa, tahle poptávka nejspíš míří na CZloko, které takové stroje avizuje pro příští léta. Pak jsou tu ještě ruští a američtí výrobci, ale jejich stroje nejsou pro evropské podmínky snadno adaptovatelné a nepocetne očekávatelne dodávky nabudou dostatečně zajímavé pro vývoj nové lomomotivy.

Jiří Kocurek

Když dokázali u GM-EMD vyrobit lokomotivy pro Jugošku, tak pro zbytek Evropy by to svedli taky. Spíš je otázka, jestli se jim bude chtít upravovat pár kousků. Další možnost je, že EMD dodá motor a Stadler zbytek lokomotivy.

Kubrt

Nejde o to, že by to nedokázali, ale o to, jestli by to při objemech nákupu osobních motorových lokomotiv v Evropě bylo ekonomicky zajímave. Ty stroje pro Jugoslávii byly deriváty „univerzálních exportních modelů“, zčásti pak i stavěne v licenci v Evropě.

Mirek

Čistě dieselové asi nikdo

Kubrt

Všichni výrobci, jejichž jména tu padla, vyrábějí „čistě dieselove“ lokomotivy. Ještě tu nezazněl Stadler Valencie který dělal osobní motorové lokomotivy pro britské dopravce.

Mirek

To se omlouvám………měl jsem za to, že současné traťové lokomotivy jsou dieselelektrické. Čistě dieselové jsou podle mého motorové vozy ( například řada M152/810 ). Ale rád se nechám vyvést z omylu. Děkuji

Ketchup1970

Pro dobrý titulek – odkaz https://www.koridory.cz/e-407-001-prvni-elektricka-lokomotiva-csd-uvedena-do-provozu-1926/ Tato lokomotiva byla kupodivu akumulátorová .

Martin Grill

Já vás asi nechápu. Vámi uvedené lokomotivy byly zaprvé jen posunovací, za druhé pak nesloužily ČD, ale tehdejší Pražské dráze. Jinak akumulátorové lokomotivy nejsou ničím novým, koneckonců na baterky jezdí i Adéla. Ale opět: Jedná se o posunovací, nikoli traťový stroj. Tím se kdysi mohl stát (teoreticky) až 718.5 (TA 436.05), ovšem díky tristní kapacitě baterií by se nejspíš opět využila pouze na posun. Takže ano, tento nákup bude první pro ČD a zároveň první pro traťovou službu.

Kubrt

Nemyslím si, že u zrodu pozdější 718 byla ambice na tratovou lokomotivu, řešila se velká spotřeba nafty pri posunu, resp. prostoje s motorem na volnobeh při posunovaci službě.

JIří Kocurek

Dnešní olověné akumulátory: 40 Ah, 12 V, hmotnost 25 kg. Což u kapacity 20 kWh vede na hmotnost jedné tuny.
A nevýhoda olověné baterie spočívá v tom, že se musí nabíjet nízkým proudem, max 10% jmenovité kapacity. Tedy z nuly na plno za 10 hodin.

Lukáš

Tak hlavně dnešní akumulátory nesmíte ani na 0 vybít, nebo ho můžete vyhodit, protože ztrácí 80 až 90% ze své kapacity.

JIří Kocurek

U olověného akumulátoru to platí nezávisle na roku výroby. Jakmile ho vybijete do nuly tak je za pár dní po něm. Na elektrodách se vysráží síran olova a je po něm.

Bob

A nezapomenout na Křižíkův akumulátorový motorák z roku 1897. https://reportermagazin.cz/a/i5Cq2/krizikuv-akumulatorovy-vlacek

CeV

Tyto nákupy na etapy vše prodraží.
Poptávající x lokomotiv elektrické trakce a udělat z toho balík společně s nezávislou trakcí je už vyšší dívčí.

Ondřej

Na druhou stranu zase moc velká dodávka může být omezující pro menší firmy (jako třeba czloko, o které tu někdo spekuloval)

a8n

To už zkoušelo Cargo a moc to nevyšlo.

D.S.

Kde by ty stroje měly být nasazeny? Když uvážíme, že 750.7 ještě do šrotu asi nepůjdou a stále větší příklon k uceleným jednotkám. Předpokládám tedy, že se jedná o lokomotivy pro osobní dopravu.

Martin Grill

České Dráhy ani jinou, než osobní dopravu, neprovozují.

Bob

Podle obchodního rejstříku jsou ČD a.s. jediným akcionářem ČD Cargo. Tedy provozují nákladní dopravu, ale prostřednictvím dceřinky. Dokonce to ani není přes svěřenský fond.

Dalibor

tzn jsou majitelem jiné firmy, která nákladní dopravu provozuje.

Bob

Ano, provozují nákladní dopravu prostřednictvím své firmy. Tedy ji provozují.

Twix

Tak třeba by se pak dalo pronajmout ještě víc brejlovců do Polska 🙂 Jinak je to zajímavá otázka, hlavně u těch duálních lokomotiv. Sice je poměrně dost ramen, kde se mění trakce, nebo kde motorová lokomotiva jede dlouho pod trolejí, ale ne všude by ta duální měla skutečný přínos. Třeba by se to dalo nasadit mezi Prahou a Plzní, kde každou chvíli nějak není trolej na trati 171 🙂

Haha

Ono by to řešilo taky Plzeň – Regensburg.

XXXD

To je docela dlouhý úsek, takže ten přepřah ještě není taková katastrofa. V budoucnu se to snad alespoň elektrifikuje.

Haha

Jenže v CZ budou dráty dřív. Domažlice – Schwandorf je reálně diesel za pár let. Dál v Bavorsku bude hotovo asi taky dříve.

RomanP

Kromě Řezna mě napadají ještě Luhačovice a Český Krumlov, i když zde je to vzhledem k frekvenci zanedbatelné.

Ondřej

Myslím, že by se našlo dost ramen, o kterých dnes ani nikdo neuvažuje, např. Brno Lednice, nebo Brno – Znojmo přes Břeclav, nebo okružní trasa Ostrava-Krnov-Olmouc-Ostrava (a opačně), ale to jsem s zasnil.

D.S.

Ty duální se asi využijí na Praha – Ž. Ruda. Dále pak teoreticky na Praha – Trutnov nebo Brno – Jeseník, zde to ale nevidím příliš reálně. Na Trutnov je spíše příklon k roztržení linky v HK, Jeseník jezdí spojený se Šumperkem, takže zde by přepřah stejně neodpadl.
Využití by nově mohly ještě najít na R Pardubice – Liberec, kde by ty 2MW poskytly dostatečnou dynamiku na požadované zkrácení jízdní doby.
Co ale ta cizina? Trochu reálně možné mě snad napadají jen trasy Praha – Banská Bystrica nebo Praha – Norimberk.

XXXD

Jenže když spadne trolej tak diesel taky neprojede.

Twix

Tak asi záleží kde přesně spadne a jak se to opravuje, ale myslel jsem spíš možnost průjezdu po hrbaté 🙂 Občas se to dneska takto sejde, že na 171 je nějaký problém, ale jaké je to štěstí že Západní expres kvůli chybějícím 362 veze zrovna brejlovec, šup s tím na Rudnou 🙂

Kirak

Myslíte asi ty tři vypínačky topení ? Nebo kolik že jich tam je. Zvlášť když jsou dlouhé asi 50 metrů. Vy máte teda nápady.

Twix

Ne, myslel jsem neočekávané (ale dosti časté) výpadky napájení, viz výše.

Kubrt

Taky by me zajímalo, na jaká ramena by ČD nasadily ty duální stroje. Trutnov, Jihlava, Jeseniky – tady dráty ještě dlouho nebudou, na druhou stranu 2 MW s rychlikovou soupravou na elektrifikovane trati není žádné terno (Brno-šumperk, Praha-Jaromer). Nejreálnější se mi zdá ta Jihlava, což by ještě chtělo soupravy s řídícím vozem, protože odstranění uvrati v Jihlavě je spíš nereálné (velké zásahy do zástavby).

Alibaba

A nejsou ty 2MW jen minimální výkon pro diesel (ono to je tak nějak nejasně psané)? Tady je většinou největší omezení ve velikosti spalovacího motoru, v elektrické trakci už elektronika takovou roli nehraje.

Pezos

Nebude pro výkon v elektrické trakci problém s hmotností – velký diesel a zároveň velký transformátor?

Kubrt

Je to tak, na 4 nápravy a evropské napravove hmotnosti se 2 MW diesel a 6 MW objemove ani hmotnostne nevejde. Na 6 náprav už ano – Stadler Eurodual. Ty čtyřnapravove duální lokomotivy ala Vectron dual mode jsou motorové lokomotivy se sberacem, nikoliv elektrické s dieselem.

Kirak

Není náhodou Jihlava zaelektrifikovaná ? Pokud ne tak kde by tam měli jezdit ty pantery ?

Kubrt

Míněna trasa rychliku Brno – Jihlava – České Budějovice. Z Brna do Jihlavy je diesel.

Twix

Souhlasím že největší smysl pro duální lokomotivy by měl ten Trutnov (Letohrad), kde ale MD mluví o tom, že linku roztrhne v Hradci tak jako tak, a potom Brno – Jihlava, kde budou brzy dráty po Zastávku. Úvrať v Jihlavě bych řekl že spíš pomáhá tomu, aby se rychle přepřáhlo na elektriku, a nebudeme muset ty duály vozit až kdo ví kam. V tom právě vidím to riziko u Železné Rudy, jede tam pár přímých vlaků, a pokud by na nich jezdily duály až do Prahy, mělo by to mít vhodné oběhy a nějaký plán pro případ mimořádností na frekventované… Číst vice »

Dalibor

Moment, ony ČD vozejí i náklad?

D.S.

Pokud by se jednalo o skupinu ČD, tak pod ní asi spadá i Cargo. Jen mě zarazilo, kde v osobce by ty lokomotivy našly v příštích 10 letech využití.

X 1

Siemens DM má v el. trakci tuším až 2400 kW/160 a v motorové 2000/140km/h.
Takže Brno – Č. Budějovice/Plzeň pod střídavinou.
AC/DC + diesel v nabídce prozatím není.

D.S.

Na to ale nebude potřeba 20 strojů.

Jiří Kocurek

Brno – Jihlava? To nebude pod dráty celé ani za 20 roků.
Brno – Veselí n. Mor.? To nebude pod dráty celé ani za 25 roků.
Ostrava – ValMez? .. 30 roků.

Ono se to nasčítá.