České dráhy začaly nově on-line prodávat jízdenky i na zpožděné vlaky

Dosud šlo takové jízdenky koupit jen na pokladně.
České dráhy od včerejšího dne umožňují nově si koupit elektronicky jízdenku na vlak, který má zpoždění. Dosud byla tato možnost jen u nákupu na pokladně. V souvislosti s tím se mění i podmínky pro vracení jízdenek a odškodění.
České dráhy novinku oznámily v tiskové zprávě. Pro cestující jde o zjednodušení možnosti cestování. Pokud jim vyhovuje jízda vlakem, který je zpožděný, nemusejí čekat na pokladně, ale jízdenku koupit on-line. Nová verze mobilní aplikace i e-shop zohledňují aktuální zpoždění vlaku. Jízdenky tak půjdou koupit až do skutečného času odjezdu vlaku ze stanice.
V rámci pilotního prodeje bude zajištěn prodej na přímá spojení bez přestupu, a to jak jízdenek dle tarifu Českých drah, tak jízdenek jednotlivých integrovaných dopravních systémů (IDS) zahrnutých do on-line prodejních kanálů ČD.
Pokud si cestující pořizuje jízdenku v době mezi odjezdem vlaku dle platného jízdního řadu a jeho skutečným (zpožděným) odjezdem, posouvá se automaticky počátek platnosti dokladu o aktuální zpoždění vlaku v době nákupu dokladu. Konec platnosti dokladu se o aktuální zpoždění zpožděného vlaku automaticky posouvá jen u dokladů IDS.
Jiná pravidla pro kompenzace
Novinka přinese i nové podmínky pro vracení jízdenek a kompenzace za zpoždění. „Na zpožděný vlak je za tímto účelem nahlíženo v době nákupu dokladu jako na vlak jedoucí včas,“ uvedly České dráhy. Uvádí i jasný příklad. Doklad pro vlak s odjezdem v 10:00 lze standardně vrátit beze srážky do 9:45. Pokud tento vlak bude v době nákupu dokladu opožděn o 60 minut, lze doklad zakoupený na zpožděný vlak vrátit beze srážky do 10:45.
Pro přiznání nároku na odškodnění za zpoždění vlaku platí standardní podmínky s tím, že se doba zpoždění vlaku v nástupní stanici odečte od skutečného příjezdu do cílové stanice. Nárok na odškodění standardně vzniká při zpožděném příjezdu vlaku do cílové stanice cestujícího o 60 a více minut později. Pokud tento vlak bude v době nákupu dokladu opožděn o 30 minut, vzniká nárok na odškodnění za zpoždění vlaku až při příjezdu vlaku do cílové stanice cestujícího o 90 a více minut později.