České dráhy začaly nově on-line prodávat jízdenky i na zpožděné vlaky

Vlakový personál Českých drah a cestující. Foto: České dráhyVlakový personál Českých drah a cestující. Foto: České dráhy

Dosud šlo takové jízdenky koupit jen na pokladně.

104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dos22

Ono by možná stačilo vrátit na web (a do aplikace) možnost koupit jízdenku bez vazby na vlak (a rozšířit to i na jednotlivé). Dříve takto šli koupit akční jízdenky (nebo jak se to jmenovalo), že se na webu vybral tento druh jízdenky, trasa, a datum, následně to vyjelo jízdenku (s platností od půlnoci vybraného dnu). A to samé by stačilo udělat zde, zadám trasu nahoře kliknout na něco jako volná jízdenka, a v případě jízdenky platné v stejný den, vybrat čas platnosti (jako to má PID, třeba nejdříve 2 – 5 minut od nákupu), v jiný den, platnost od půlnoci,… Číst vice »

Honza V.

Platnost až 5 minut od nákupu je přesně v tomto případě na houby.

Dos22

Dobře, tak ty 2 minuty, jako PID, ale prostě pojistka tam být musí.

danaceks

Teoreticky na konkrétní vlak vázaný nejste, pokud si koupíte flexi jízdenku. Jediný problém je pak to, že ta jízdenka pak neplatí na všechny dřívější vlaky (aby si ČD udržely konkurenceschopnost s komerčními dopravci zrušením do 15 minut před odjezdem), a tudíž část té flexibility tímto ztrácíte. Mnohem víc by se mi to líbilo tak, jak je to v Rakousku – lze zrušit do 23:59 předešlého dne a pak už je jízdenka platná na jakýkoliv vlak ten den. Pokud byste chtěl něco takového tady, zbývá OneTicket…

Michal

O nemožnosti koupit/vrátit lístek na zpožděný vlak, jsem se bavil se známým ještě před Covidem. Vzhledem k četnosti zpoždění to mělo být už dávno. O problém s nastavením konkrétní varianty přípoje je tam stále.

Cestovatel z Vysočiny

Fajn, a kdy půjde v eshopu editovat jízdenku již vloženou v košíku?

Václav

To bych hádal, že vzhledem k jízdenkám v množstevním kontingentu (zvýhodněné, vázané) umožnit nepůjde…

Honza V.

Nestačí vyhodit z košíku zpátky do regálu a dát si do košíku jinou?

Addams

Som zvedavý, koľko rokov potrvá zavedenie tejto služby u ZSSK. 😡

Ivan

Tady to taky trvalo, ale dočkali jsme se

Nagymarosznik

ZSSK ještě stále trvá vyvinout kvalitní aplikaci, takže tohle je myslím si v nedohlednu:D

Sapfan

Není to celé fake?
Právě se snažím – po přečtení článku – koupit přes aplikaci jízdenku Lutotín (odjezd 17:18, zpoždění 16 minut) – Zdětín u Prostějova na Os 24720. Je 17:29 a tlačítko pro nákup už není. Nebo jsem něco přehlédl?

Peters

Máte nejnovější verzi aplikace? Funguje to až při aktualizaci na nejnovější verzi, která je v těchto dnech postupně ke stažení na Google Play a Apple Store.

Jan

Tak to si celkem dost přivydělají…

Pavel

Teď by to ještě chtělo, aby si člověk mohl v eshopu ČD koupit jízdenku s přestupem mezi vlaky podle svého výběru. Když mám možnost první část trati jet o něco dřív a mít na přestup 20 minut, raději si zvolím právě tuhle variantu, než jet posledním možným vlakem a mít pak na přestup 4 minuty, což mi dosud eshop vnucuje jako jedinou možnost. Ta jízdenka pak platí až od uvedeného pozdějšího času, takže dřívějším vlakem (obyčejným osobákem) na ni cestovat nemůžu. A ano, jsem si vědom, že si můžu za vyšší částku koupit dvě samostatné jízdenky.

JiVe

Řeším to nákupem dřívějšího vlaku co aplikace nabízí a jedu tím dalším, v tomto případě tím prostředním mezi a následující vlak už aplikace posunout umí. Ale také mě to vadí

PN-001

To řeší možnost nastavení času na přestup. Jenže ta je holt globální, takže v rámci daného spojení už pak nikde nevnutíte kratší přestup.

JiVe

díky za tip

Erik85

Jde to v aplikaci i na webu nastavit individuálně. Viz můj předešlý post.

Jan

Toto bych občas taky potřeboval. Někdy se k tomu může člověk doklikat pomocí parametrů spojení (minimální čas na přestup, vyloučení určitých kategorií vlaků apod), ale to je dost náročné a ne vždy se ty parametry dají upravit, aby to vyhodilo to spojení co člověk chce.

Erik85

V aplikaci to jde švihnutím na displeji na další vlak. Na webu si dejte „Detail a pak tam máte šipky u přestupu „Dřívější, pozdější“ a tam si přestupy můžete nastavit dle sebe,

Tomáš Záruba

Včera (no spis před 10 lety) bylo pozdě. Ví někdo, proč to tak dlouho “nešlo”? Každopádně hlavně ze to je, osobně jsem se kolem toho vztekal až nepříjemně často.

Trumway

Kolik bylo lidí co měli před deseti lety chytrý telefon a možnost připojení k internetu včetně možnosti plateb online? Rozhodně méně než jich je dnes.

PN-001

A to víte, že iPhone 3G, první dotykový smartphone s App Storem, tedy možností stahování aplikací třetích stran, byl vydán v červenci 2008 a první telefon s Androidem jen o pár měsíců později? A kartou jsem přes internet platil ještě dlouho před tím. Takže těch vašich deset let mi nějak nesedí. V roce 2013 už byl smartphone s internetem v mobilu poměrně běžná záležitost. Dokonce i můj otec ho už měl 😉

Trumway

Tak iphone za 12 nebo 14 tisíc si jistě nemohl v roce 2008 dovolit každý. a tlačítkové telefony fakt chytré nebyly.

PN-001

Vidíte. a přesto, navzdory vysoké ceně, se ten iPhone hodně prodával. A prodává se i dnes, i když je jeho cena víc, než dvojnásobná. Podobně, jako se před ním prodávaly předražené Nokie jako housky na krámě.
A na ten první Android dával dokonce T-Mobile štědrou dotaci, tedy tam, kde působil. Což u nás v Česku bylo.
Nic to ale nemění na faktu, že před deseti lety už smartphony byly masovou záležitostí 😉

PvvS

Windows mobile už od roku 2003, WM6 od 2007.
Symbian někdy od 2000 .

kix

já teda nevím jak vy, ale já měl neomezená data v mobilu už v roce 2003 tj. 20 let zpátky..v roce 2013 byl internet a chytrý či minimálně částečně „chytrý“ mobil docela běžnou záležitostí, stejně tak i mobilní data

a8n

GPRS? Tím člověk protáhl fakt kvanta dat. 🙂

kix

když se to vezme v kontextu doby a tehdejších mobilů, tak to bylo normálně použitelné i pro připojení pc a surfování po netu a občasném stahování..ano z dnešního pohledu to vypadá směšně, ale tenkrát měl web úplně jiné nároky, ale to je trochu OT, tam šlo spíš o něco jiného..nakoupit jízdenku šlo v pohodě i přes gprs/edge, což bohužel bylo i o 10let později stejné, 3G bylo jen ve městech, jinak edge..

Libcha

Ono je vidět, že technicky to není problém, ale pak musíte vyřešit okrajové případy, které se sice týkají 1% cestujících, ale bez jejich vyřešení to nelze smysluplně provozovat. Třeba ty návratky, kompenzace, eventualita že vlak významně zpoždění sníží…

babilon

Dalších 10 let bude trvat vymýšlení pravidel pro jízdenky s přestupem.

Tomáš Záruba

Proč? Tam už je to proste jízdenka na trasu (nechci-li třeba místenku), nebo co mi uniká?

babilon

V textu se píše „V rámci pilotního prodeje bude zajištěn prodej na přímá spojení bez přestupu“

Tomáš Záruba

Jo, ale nerozumím co netriviálního je důvodem ty přestupní spojení neudělat rovnou.

kix

ono před těmi 10lety to dokonce koupit šlo..pak to jistou úpravou cca 6 let zpátky bylo znemožněno..resp. tenkrát každá jízdenka platila od okamžiku zakoupení a nebyla platná až od odjezdu prvního dostupného vlaku, takže tím bylo možné využít i nákup na zpožděný vlak..několikrát jsem to praktikoval

Véčko

Ani nevím, kolikrát se mi stalo, že osobák Vsetín – Olomouc měl zpoždění a já ho nakonec v Přerově stíhal na poslední chvíli, ale nešla mi koupit jízdenka. Super novinka!

jiný Petr

Ono by bohatě stačilo, kdyby bylo možné prodat jízdenku bez vyhládávání spojení. V pokladně se mě tak neptají, kterým vlakem chci jet a prostě mi prodají jízdenku do cíle.

David

Blbost.
Zaprvé. Místenky… Ty vám nic neříkají? Zejména na páteřních trasách by měly být místenky povinnost.
A za druhé. Svým způsobem tyto (ne fixní -> flexibilní) jízdenky bez vazby na vlak v prodeji již jsou. Jsou akorát o několik procent dražší, což dává smysl… Ale jak říkám. V praxi dost nepoužitelné v rámci mistenek.

jiný Petr

Když třeba kupuju jízdenku z Opavy do Hradce nad Moravicí, tak mi místenky opravdu nic neříkají.

Šalina na Špilas

Pro tuto relaci stačí koupit jízdenku na první ranní vlak a ta platí až do 24:00 daného dne v kterémkoliv vlaku, ne?

jiný Petr

Ano, ale proč si mám hledat spojení, když to nepotřebuji? A pak se musí dělat takové harakiri se zpožděnými vlaky. Právě v Opavě se mi už stalo, že jsem chtěl jet zpožděným vlakem do Ostravy, jediná možnost byl nákup na pokladně, protože tam spojení neřeší, kdežto na internetu to bez spojení nejde.

Šalina na Špilas

Už chápu. Toto by vyřešily jízdenky, které jsou v PID aplikaci. Dají se aktivovat kdykoliv po zakoupení a mají omezenou časovou platnost.

czhunter

Ale i ty PID jízdenky (na víc než 2 pásma) se mi líp kupují přes vyhledávání spojení – prostě je to míň klikání (zejména když si nejsem jistý kolik je to pásem).

Leinad

A i tam – defaultně to vyplní platnost od = čas zvoleného spojení, ale můžu to měnit. Minimum 2 min od nákupu.

M19

Prostě si vyberete jízdenku nabízenou níže, tedy One Ticket nebo Flexi. Stejně musíte zadat odkud kam a kdy. A máte po problému. Levnější je vázaná právě proto, že dopravce tak má přesnější data o využití jednotlivých spojů.

Twix

Vázaná a flexi jízdenka není totéž co jízdenka s místenkou a bez ní. Samozřejmě že pokud chci místenku, budu si vyhledávat konkrétní spojení. Ale ve spoustě případů se to řeší u spojení které místenky ani neumožňují.

Trumway

Místenky patří do dálkových spojů, rychlíků a do 1. třídy.

Tomáš Záruba

Slova “mistenka” a “povinnost” nepatří do stejně věty, neobsahuje-li zároveň slovo “blbost”. 🙂

Leinad

1) Na jinou debatu, který vlak má být povinně místenkový a který má brát i na stojáka, faktem je že dneska je hodně reálných kombinací/přesrupů kde to lze i bez místenky.
2) E-shop sice prodá za cenu flexi jízdenky, ale jen při nalezení konkrétního spojení ve vyhledávači a s nějakou platností od. Chci lístek platný třeba zítra od půlnoci, ne od xx:yy(čas prvního vlaku).

M19

Povinná místenka z Prahy do Kolína, z Brna do Adamova, či z Brna do Modřic? Z Českých Budějovic do Veselí nad Lužnicí či dokonce z ČB do Zlivy? A kdo jede dále bude rád, když bude mít volné místo, když potřebuje? Ne děkuji, hodláte mě odradit od cestování VHD nebo jen železnicí?

Leinad

I tohle by šlo ošetřit 😀
Komu vybere místo systém, má to levně. (Sedačka ze které někdo vystupuje tam kde já nastupuju).
Kdo si po vyčerpání kontingentu vybírá na plánku vozu, platí z konečný na konečnou.

Trumway

Správně. A to je to. Přesně jako to bylo dříve kdy na jízdence bylo jen malým písmem uvedeno, že jízdu je nutné nastoupit první den platnosti.

Daniel

Papírovou jízdenku jsem v hrsti neměl dlouho (proč bych si to dělal – leda mimo IREDO, které ještě žije pod kamenem), ale předpokládám, že je tam tato poznámka stále…

Twix

Ano, ale potom byste musel stejně buď zadat od kolika hodin jízdenka platí, a nebo by nebyla stornovatelná. Nepoužitou jízdenku z pokladny můžete dojít vrátit.

55p

A je to problém? Pokud to tak uživatel chce, je to jeho rozhodnutí.

Twix

Ne, není to problém. Jen jsem reagoval na to za jakých podmínek by „stačilo mít možnost koupit si to bez vyhledávání spojení“.

babilon

Zaškrtnu možnost „chci platnost ihned, bez možnosti storna“, a je to. Podobně mi chybí možnost „chci platnost od půlnoci“ u celodenních jízdenek.

Tomáš Škrov

To řeším tak že koupím celodenní jízdenku na Boudu z Prahy který odjíždí v 0:01.

babilon

Když nechci místenky, tak se dá celodenní koupit přímo bez vyhledání spojení. Ale pokud třeba chci místenku na odpoledne, ale vyrazit už ráno, tak už musím s eshopem docela kouzlit.

M19

Můžete si přece zakoupit místenky samostatně.

PN-001

Jenže pak nejsou zadarmo. Někomu to nevadí, ale když třikrát přestupujete tam i zpět, tak je to holt šestkrát 35 a to se už docela prodraží.

M19

Chcete-li něco zdarma, tak se nedivte, že to má nějaké podmínky. A chcete-li mistenky na konkrétní spoje, není rozumný důvod, proč si nekoupit vázánou jizdenku.

PN-001

Je, pokud je cesta dražší, než je cena celodenní jízdenky. Třeba při cestě Hodonín – Praha a zpět ten samý den mi eshop ČD automaticky nabídne celodenní jízdenku, protože je to ta nejlevnější varianta.
Navíc, já osobně vázané jízdenky nemám rád. Být vázán na nějaký spoj není nic pro mě. Stresovat se, jestli stihnu jízdenku zrušit včas, pokud nestíhám… děkuji, neprosím. stresu mám i bez toho v životě dost. Raději si připlatím za Flexi a mám klid.

M19

No vidíte, že řešení existuje. A pokud chcete něco víc, než nabízí podmínky určité slevy, tak se nedivte, že si připlatíte.

Tomáš

S vaším chytrým matematickým mozkem opravdu netuším proč neděláte IT u ČD?
Odpovím si sám:
1. Jste natolik finančně zabezpečen, že by vás jakákoliv finanční nabídka neoslovila.
2.Je to osobní záležitost pod kterou by jste se nechtěl podepsat.
3.Prostě chcete mít svůj názor, a nebýt viděn.

Nečekám že dostanu odpověď.

jiný Petr

Platnost stejná jako na pokladně, tj. pokud v předprodeji, tak platí od 00:00 daného dne, pokud kupuji v den platnosti, tak od okamžiku zakoupení.

Twix

Pokud by nebyla stornovatelná (tj. jako zákazník bych si tuto možnost vědomě vybral) tak by to tak šlo.

Leinad

Proč vlastně?
Dám žádost o storno, ČD stejně mají v podmínkách asi 30 dnů na vyřízení nebo kolik. Jestli nějaký průvodčí načte můj QR kód (během 30 dnů se asi stihne sesynchronizovat popka když to bylo v tunelu) tak je to pokus o podvod.

PN-001

Jenže jsou vlaky a spojení, kde průvodčí nemá šanci zkontrolovat všechny. Třeba na R13 v některých špičkových vlacích se mi už stalo, že průvodčí mezi Brnem a Hodonínem vůbec nepřišel. Spoléhat na to, že průvodčí vždy všechno zkontrolují prostě nelze. A to nemluvím o vlacích bez průvodčích, které by někteří zdejší diskutéři viděli nejraději zavedené globálně, na celé železniční síti.

Leinad

Na pražském příměstu je spíše výjimka když přijde. Nicméně dovedu si představit stornopoplatek stanovený na cca cenu 200km nebo 2h podle TR10.

Daniel

Výborně!

Trumway

„Pokud jim vyhovuje jízda vlakem, který je zpožděný, nemusejí čekat na pokladně, ale jízdenku koupit on-line.“ To se takhle na malé venkovské nádraží dobelhá stařeček jemuž právě před nosem ujel vlak a rovnou si to zamíří k oprýskanému stavení na němž se zub času náležitě vyřádil, ale na kterém stále ještě visí cedule POKLADNA. Vezme za kliku , ale dveře nejdou otevřít a tak čeká. Za hodinu se na nádraží objeví mladík s iphonem v ruce a stařečka se ptá: Tak co dědo, taky jedete tím zpožděným vlakem? To je dobře, že má zpoždění co, když další jede až za… Číst vice »

Trumway

Co jsem tím chtěl říci? Že jízda z místa kde pokladna není a člověk nemá možnost si jízdenku koupit online není možné takovým vlakem jet pokud není možné si takovou jízdenku koupit přímo ve vlaku a o tom se v lánku nic nepíše. Pokud je nákup jízdenky možný jen do odjezdu vlaku ze stanice těžko bude člověk hledat průvodčího aby si jízdenku u něj mohl koupit ještě předtím, než se vlak rozjede.

Igelkotten

Já bych, být Vámi, diskutoval o něčem, o čem alespoň obecně něco vím.

Trumway

TAk mě poučte. Je možné do zpožděného vlaku nastoupit a koupit si tam jízdenku?
„Dosud šlo takové jízdenky koupit jen na pokladně.“

Daniel

Tam jsou podmínky jasně dané a v vždy byly – pokud ve výchozí stanici nebyla otevřená pokladna, může si cestující koupit jízdenku ve vlaku u průvodčího bez přirážky.

Trumway

Super. Konečně mi to někdo vysvětlil. Pak není o čem diskutovat a je to ok. Ovšem v článku tato informace tak trošku chybí.

David

Takhle to už funguje roky a roky. Není to žádná novinka. 😅

none

Takže to nepíše člověk, ale učící se AI 😁
Raději mu neodpovidejte, protože má nastaveno aby vždy odpověděl.

Trumway

Ha ha ha. A ano, slušností je odpovědět.

El Barto

Přitom to stačilo napsat jednou jedinou větou:

Ve článku chybí informace, co dělat v případě, že ve výchozí stanici není otevřená (nebo žádná) pokladna.

Ale ne, ono bylo třeba napsat slohovou práci o stařečkovi na venkovském nádraží.

Trumway

Tak se omlouvám a příště se pokusím si to odpustit.

Trumway

To, že něco funguje roky neznamená, že se to nemůže ze dne na den zrušit nebo změnit a zavést místo toho nějakou novotu.

Trumway

K diskuzi je třeba dvou a více lidí. To co jsem uvedl bylo takové zamyšlení nad tím, že ne každý má mobil a ne všude je pokladna. Vůbec bych se nad tím nepozastavoval pokud by bylo z článku zřejmé, že jízdenka půjde koupit i u průvodčího ve vlaku. Jistě, tam kde není pokladna se jízdenky ve vlaku prodávají běžně a tím pádem tam by mělo být jedno jestli člověk nastoupí do vlaku včasného nebo opožděného. Jenže podle toho co je v článku je online prodej novinkou když dříve bylo nutné takovou jízdenku poupit jen na pokladně.

jouda

Vy se při cestování vlakem řídíte články na internetu? Já bych tedy raději sázel např. na SPPO ČD – https://www.cd.cz/assets/info/cim-se-ridime/smluvni-prepravni-podminky-ceskych-drah-pro-verejnou-drazni-osobni-dopravu-_sppo_-zmena-c–2-plati-od-7–6–2023.pdf. 🙂

Trumway

Jistě, že ne. Jenže jsou články a články. Tady předpokládám, že se jedná o specializovaný portál a proto nevidím důvod hledat další info jinde.

Trumway

Nemusíte se omlouvat a doufám, že jste můj předešlý příspěvek nepochopil špatně. Co jsem napsal jsem myslel vážně! A za gratulaci děkuji. Na vaše šlánky a témata zde si vždy rád čas najdu.

Trumway

OK. Ale že by bylo vždy o ničem si nemyslím. Někdy je třeba, aby se nad tím ten kdo je čte zamyslel a zkusil se na věc podívat i z jiných úhlů pohledu a ne jen z toho svého.

czhunter

A PRÁVĚ PROTO že je to specializovaný portál, tak se očekává, že jsou čtenáři v tématu poučeni a není jim potřeba psát o tom, co existuje už roky a nemění se to. Naopak – kdyby to byl portál pro trumbery, tak TAM by mělo být napsáno co dělat, když není pokladna. Ti kdo jezdí vlakem to ví, a ti kdo ne (jako třeby Vy), ty to nakonec vůbec nemusí zajímat. PS: jízdenku bez přirážky vám můžou ve vlaku prodat i pokud na nádraží pokladna byla, pokud projevíte „dobrou vůli“ a chováte se slušně a rozumně – průvodčí nemá povinnost vám… Číst vice »

Trumway

Máte pravdu. Ale…
1. Všechno je v životě jednou poprvé a pokud je snaha naučit lidi jezdit VHD …
2. Pro ty co vědí platí, že opakování je matkou moudrosti.

czhunter

No dobře, ale pokud v článku o změnách v aplikaci ČD, budu chtít napsat i všechny ostatní možnosti jak si zakoupit platnou jízdenku, tak ty články budou mnohem delší, mnohem nudnější a zejména budou ze tří čtvrtin pořád stejné. A pokud to tam nebudu psát úplně vždycky úplně všechno, tak se najde nějaký Ynteligent, který nezapomene připomenout, že je i nějaká jiná možnost,. A čím víc možností tam bude zmíněno, tím víc se po autorovi bude vozit, že tu, kterou používá 0,001 % lidí (jde koupit přes teletext?) vynechal. Za podaný prst troll ukousne ruku. Protože mu nejde o to… Číst vice »

jouda

To ale musíte hledat jinde, říká se tomu SPPO, kapitola II, část 4.3. 🙂

PN-001

Na rozdíl od Slovenska, u nás opravdu netřeba průvodčího ve vlaku aktivně vyhledávat 😉

none

Člověče, co máš za problém? Děláš taky něco jiného než spamování tvých teorií? Zažil jsi v poslední době taky něco pěkného?

Frantík

„Na zpožděný vlak je za tímto účelem nahlíženo v době nákupu dokladu jako na vlak jedoucí včas.“

Příklad to sice vyjasnil (platí stejná pravidla ale zpoždění je připočítáno), ale ta věta celkové se dá vyložit oběma způsoby.

Jinak pokud vlak zpoždění sníží, na podminky to asi nema vliv?

G....

S případným snížením zpoždění zřejmě nepočítali ani u začátku platnosti jízdního dokladu.

Pokud má vlak zpoždění 15 minut, ale v další stanici by 5 minut čekal na křižování, zpoždění zkrátí a přijede opožděn jen o 10 minut. Pokud je platnost jízdenky o 15 minut odložena, nastupuje cestující bez platného dokladu.
Kocourkov.

none

Hele, pustím oficiální aplikaci, koupím v ní lístek, takže je platný a hotovo. Tím to pro mě končí.
S variantou ,že jsem si zaplatil, abych jel načerno to na mě sice zkoušet můžou, ale to je tak všechno.

Pavel

Pakliže ten vlak není povinně místenkový.

G....

Bohužel jste to vzal na vědomí zaškrtávátkem při objednávce, protože to bude v podmínkách.

Ale předpokládám, že při případné reklamaci couvnou, protože pokud číslo vlaku na jízdence (to se tam propisuje) bude souhlasit, tak asi není o čem a ČOI nebo nějaký právník jim to rychle vysvětlí. Ale toho času věnovaného té práci s tím…

Původní Pražák

Máte samozřejmě pravdu. ČD nabídly super vylepšení, jen (možná) ve znění předpisu nezohlednily všechny možné životní situace, bez čehož je šotouš, jehož životním smyslem je hledání „co když“, ztracený. Za to bych je taky všechny vyházel

Tomáš R.

Myslím, že prakticky na jakoukoli úpravu čehokoli můžete vymyslet nějaký víceméně absurdní nebo velice málo pravděpodobný příběh, kdy to bude „kocourkov“. Předpokládám, že ve vámi namodelované situaci by průvodčí použil zdravý rozum a doklad bez jakýchkoli potíží uznal.