umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

České dráhy začaly nasazovat do provozu čtyřsystémový Siemens Vectron

Lokomotiva Siemens Vectron v čele Západního expresu. Foto: České dráhy
Lokomotiva Siemens Vectron v čele Západního expresu. Foto: České dráhy
První výkony odjezdí lokomotiva na Západních expresech.

České dráhy dnes poprvé nasadily do provozu svůj poslední lokomotivní nákup. Čtyřsystémová lokomotiva Siemens Vectron začala jezdit na Západních expresech do Chebu.

Minimálně do neděle se zatím počítá s nasazením na výkony u vlaků číslo 566/559/560/565 (sudé směr Cheb, liché obráceně). O nasazení na další vlaky není zatím rozhodnuto. V čele Západních expresů nahradí lokomotivy řady 362, které jsou na tyto trasy běžně nasazovány.

Čtyřsystémová lokomotiva je prvním Vectronem, který mají České dráhy ve svém majetku. Nová lokomotiva doplní flotilu deseti Vectronů, které mají dráhy pronajaté. Další lokomotivy Siemens Vectron mají dorazit letos do konce března.

Nový přírůstek je hned v několika ohledech výjimečný. Přibližně 20 procent jeho kapacity bude využívat Výzkumný ústav železniční (VUZ) na zkušebním okruhu v Cerhenicích. Lokomotiva je čtyřsystémová, takže ji VUZ může používat i při testování vozidel na 1 500 V. Tato napájecí soustava se používá v Nizozemí nebo ve Francii. Nejvyšší provozní rychlost je 200 km/h, pro použití na okruhu má však stroj zvýšenou maximální rychlost na 210 km/h.

Zbývajících 80 procent času připadne na výkony v čele dálkových vlaků Českých drah po republice i v zahraničí. Lokomotiva je opatřena speciálním polepem s reliéfem testovacího okruhu VUZ.

Siemens Vectron 193.902

– lokomotiva je schopna provozu na 4 hlavních napájecích systémech používaných v Evropě

– je vybavena ETCS, GSM-R a dálkovou diagnostikou

– disponuje jmenovitým trakčním výkonem 6400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 200 km/h. Pro použití na zkušebním okruhu má zvýšenou maximální rychlost na 210 km/h

– byla Českým drahám předána s vybavením pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku a může být dovybavena pakety pro provoz i v dalších zemích

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Olda

desetiletá novinka 😀

Kosmik

Opravdu to má funkční a platný systém ETCS ,kde ho do Chebu využije? To se musí strojvedoucí při jízdě někam nahlásit že pro něj světelná návěstidla neplatí?

Jirka

Raději si na hlavu nalij ledovou vodu za takový komentář…

Josef Král

Nevhodně řešená lokomotiva. Podívejte, jak daleko od čela je boční okno (resp.) dveře. Bude-li strojvedoucí podívat se z okna, musí jít hodně daleko. Kdepak udělali soudruzi ze SRN chybu (nebo odkud tato lokomotiva je)?

Tonda Sehnal

Odpovím trošku více v českém jazyce, nevadí? 😀
Trávím na tom dost času a vůbec mi to nevadí. Pro odjezd vlaku jsou u bočního okna ovládací pultíky, takže absence bočních oken fakt nevadí. Okna ve dveřích máte opravdu dost za sebou.

Krušky-Středohoří

Osobně má kvůli tomu raději Traxe, ale žijeme ve světě přísných bezpečnostních norem.

Krušky-Středohoří

Tohle boční okénko má. Zavděčili by se Vám dopravci kdyby to pořídili místo vectronů?? http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/cinsky-bizon-v-evrope?utm_source=web&utm_medium=rss

Peter

Ono soudruzi neudelali vubec chybu. Ono soudruzi zapojili do vyvoje i vedu a zjisti ze kdyz omezi bocni vyhled tak neni tolik namahane periferni videni a strojvedouci neni tolik unavenej. To je jedna z mnoha veci co se tyce designu tohto vozidla.

Vašek

Mně boční okno také nechybí, jedete-li např. 160, stelně se nemáte čas rozhlížet po krajině. A pokud by na obrazovky pralo sluníčko bočním oknem, nic by na nich nebylo vidět. Jó, pane Králi, mašina ze z Plzně, to by byla mašina, že jó? PS: Nic lepšího, než Vectrona jsem v životě neřídil. A že jsem toho řídil už požehnaně.

Marek

Je na ty západní expresy nasazena kvůli tem novým vagónům od Siemens/Škoda, které tam mají letos přijít?

Lemmy

Ne, je tam, aby jí otestovali v provozu pod obojím napájením.

Tomāš

Ví někdo, jak to vypadá s těmi novými vozy? Měly prý být nasazovány v lednu.

Patriot ČD

Na západních expresech ta rychlost nebude využita ani zdaleka.

Tonda Sehnal

Je ta rychlost potřeba?

švestka

Konečně tam aspoň na některých Ex nebudou brzdit koridor Esem.

Dolfi

Dost dobrý s tou Bechyní mně bude stačit když tam naděj upravený Pantery na místní napájení.

PeterC.

Na Bechynce by mal jazdit tento Vectron?

55p

Ano, akce se nazývá rovnání oblouků 🙃

Krušky-Středohoří

Ano, bude vozit přímé destivozové rychlíky Mukačevo-Čierna nad Tisou-Košice-Praha-Tábor-Bechyně

David

Ale to se přece „nerýmuje“. Když Siemens vyrobil lokomotivu 189, tak mezi šotouši šla lepší relace : Berlín – Bechyně.

Karl vB.

Be-Be každé ráno.

Jerry

Teď ještě zbývá nakoupit více vectronu.. a konečně začít vyřazovat skopky řád: 371,150,151.

Václav

Chci vidět jak vydrží vectrony 45 let

Zrzek

A ještě při ty údržbě.

Krušky-Středohoří

Na druhou stranu jsou modulární. Jsou dělané aby vždy šel nějaký komponent vyměnit snáze za nový.

Prádelník

Klidně. Taurusy 1016 jsou v provozu bez problémů už 20 let. Nejstarším BR 152 bude 25 let. Takže klídek. To by mě spíš zajímalo, jak na tom budou 380 a 381 za tuhletu dobu.

Tonda Sehnal

První Vectron u ČD bude mít najeto do prázdnin milion kilometrů a neschopni všech deseti se dají spočítat na prstech jedné ruky dělníka, co pracoval celý život na pile. Nevidím důvod aby nevydrželi. Nebo? 🤔

Jiří Kocurek

Přesvědčení, že věecko né je jenom horší. Už v roce 2000 se vědělo, že žádné nové auto nevydrží víc jak pět roků. Máme rok 2021 a průměrné auto je z roku 2005, přestože by každé auto vyrobené před rokem 2015 mělo už být dávno ve šrotu, kdyby měl staromilec pravdu.

Jiří Kocurek

Oprava: všecko nové

Vašek

Ještě se nabízí otázka, jestliže budou za 25 let morálně zastaralé, proč je držet dalších 20 let zuby nehty v provozu? Nemusíme jít pořád cestou udržování věkem muzejních lok.(121, 140, 750 ,810 apod)

Tomáš V.

Tohle psát na server, kde se komentovanost článku odvíjí podle ubohosti a prázdnoty tématu (režijka, lokálky, 810 & jiný odpad atd.), to si hodně koledujete. 🤣

Krušky-Středohoří

Proč myslíte? Režijkou zřejmě máte na mysli zaměsnance ČD/ČDC, kteří by nejraději viděli všude bobinu, Bečka a 810tky. Ale ak to opravdu neni. Já režijku vlastním a věřte, že bych také raději viděl skopky řád: 371,150,151 v muzeu, v případě zájmu na odprodeji do zahraničí.

Tomáš V.

What? Režijkou myslím možnost pro zaměstnance jezdit zdarma. Jak jste přišel na režijka = člověk?

Jako cestující vnímám režijku jako zaměstnanecký (výsluhový?) benefit, který tady vzrušuje nekonečné ostré diskuse. Význam nula. Chtělo se tím říct, že čím větší je dané téma hovadina, tím víc lidí se tady o něm tady do krve hádá.

Petr

Režijka není možnost pro zaměstnance jezdit zdarma.. Platí se za ní 1100,-Kč ročně. Ano, pro člověka co hodně jezdí se vyplatí. Já např. v civilu jedu vlakem 4x ročně a protože režijku mám tak na ní doplácím ( ano, radši doplatím, než si kupovat levněji jízdenky sám, protože to je pohodlnější). Takže zdarma to určitě není. .

jkt

Prominte, priste napiseme, ze to neni zadarmo, ale za tri koruny na den.

czhunter

Mezi laickou veřejností je lokomotiva to nejmíň zajímavé téma – protože pokud po cestě neshoří, tak nemá na kvalitu cestování žádný vliv.
Ale režijka popravdě taky nikoho nezajímá – kromě těch 20 000 lidí co jí mají a 20, co jim z ní může prasknout žilka. Zbylým 10 460 000 obyvatelů ČR je úplně volná.

czhunter

Omyl, 10 660 000 obyvatel.

Juraj

Ponechanie pôvodného čísla – r. 193 – je len otázkou jednoduchšej administratívy, tzn. aby sa nemuselo komplikovanejšie preregistrovať?

Ono je to samozrejme jedno, ale vždy ma fascinovalo, ako sa niekedy pri prenájmoch nechávajú čísla pôvodné, a inokedy sa prečísluje (ZSSK/ZSSKC).

Jan Šlezingr

Pravidlo je nyní jednotné pro celou EU. Registrační číslo zůstane stejné po celou dobu existence. Žádné precislovani.

Kulík

Nemáte tak docela pravdu. Původní EVN (číslo) zůstává do doby než dojde k zásadním změnám v konstrukci drážního vozidla. Z tohoto důvodu se přečíslovaly motorové jednotky 628 u Arrivy, nebo pronajaté Linty Leoexpresu. Příkladem kompletní rekonstrukce jsou Belgičanky u nás řada 365.

Kalanis

Bude přímý do Bechyně?

teddik

Myslim, ze nebude, trat na Bechyn Vectrona neunese.

KarelF

I když by jel samotný 🙂

Jaroslav

Taky mě to hned napadlo. Ale na druhou stranu to zase přináší otázku, proč tu odborníci nedávno říkali, že na 1500 V se nevyrábí loko a proto je potřeba změnit na Bechyňce trakci, když by se dalo hledat v Holandsku. Asi když se nechce, tak se nechce.

Jerry

Jo pošlu tam mašinu za 100 mega a to se vyplatí.

Fučida

Celou věc by to vyřešilo – trať by se pod tou mašinou rozpadla. Jenom by pak mašinu museli nějak z pole dostat zpátky do Tábora.

Kulík

Z pole ne, ale z Lužnice. Neunese ji most přes Lužnici v Táboře

Jirka

Co to píšeš za sra*ky?