Dopravci Železnice

České dráhy si pronajmou třináct vectronů, nasadí je na rychlíky na Slovácko a vlaky do Polska. Po roce je mohou koupit

Lokomotiva Vectron v čele dálkového vlaku ČD. Pramen: České dráhy
Lokomotiva Vectron v čele dálkového vlaku ČD. Pramen: České dráhy
Dopravce nasadí Vectrony na vlaky z Prahy do Vsetína a Luhačovic a na chystanou novou linku z Prahy do Gdyně.

České dráhy na deset let rozšíří svoji flotilu o třináct lokomotiv Siemens Vectron, které mohou už po roce odkoupit do svého vlastnictví. Firma finalizuje veřejnou soutěž na jejich dodávku.

„České dráhy potřebují nahradit starší lokomotivy, které není ekonomické vybavovat ETCS a přestavovat na jinou napěťovou soustavu kvůli probíhající konverzi napěťové trakční soustavy,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

V lokomotivních zakázkách Českých drah nastal za uplynulý rok menší zmatek: dopravce některé soutěže zrušil. Aktuálně soutěží dodávku až 90 lokomotiv na 200 km/h a až 50 lokomotiv na 230 km/h. „Protože první nové lokomotivy vzešlé z výše uvedených zakázek reálně dostaneme nejdříve v roce 2024, vypsali jsme ještě zakázku na nájem lokomotiv. Nové lokomotivy tak budeme mít k dispozici včas a můžeme je následně odkoupit,“ uvedla Rajnochová.

Podle Rajnochové do soutěže přišlo šest nabídek. „S vítězným subjektem po dodržení všech formálních náležitostí podepíšeme smlouvu. Předpoklad je do konce února,“ dodala Rajnochová. I když byla zakázka až na 50 lokomotiv, zatím České dráhy počítají se třinácti lokomotivami. „Lokomotivy můžeme odkoupit dle potřeby, nejdříve po roce. Nájem je včetně jejich údržby formou full-service,“ dodala Rajnochová. Podle Železničního magazínu zakázku získala společnost Rolling Stock Lease, což je nový název bratislavské společnosti S Rail Lease, která pronajímá Vectrony dopravcům ZSSK a ZSSK Cargo.

Prvních šest lokomotiv mají České dráhy získat letos do konce března, nasadí je na linku R18 z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště.  Důvodem je náhrada lokomotiv řady 371, které nebudou kvůli chystané změně trakčního napětí jezdit na Střední Moravě.

Dalších sedm lokomotiv dostanou České dráhy do konce října 2022. Nasadí je na nové lince Praha –Lichkov –Vratislav – Gdyně.

221 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Džaro

Trochu škoda, že na R18 nebudou zrovna hybridní Vectrony, aby dojely bez přepřahání až do Luhačovic.

a8n

Nemyslím, že by Siemens uměl DualMode s MS.

X 1

MS prozatím jen u Stadlera.

jadris

Ono celkově držet linku do Luhačovic jen z postsocialistických rekreačních důvodů je nesmysl. Bohužel na ministerstvu sedí banda ignorantů. Místo protažení alespoň do TT, kde by se obsloužily Bojkovice, Slavičín, Bylnice (s návazným přestupem na Lideč), se přepřahá aby to od UB vezlo vzduch. Není 5 vagonů pro 4,5 člověka už trochu luxus? Ano, v tomto případě by se musela sestavit minimálně souprava navíc. Takže opět nic. Ještě že kraj zavedl nějaké Sp vlaky jako přípoj od R13 a lidi tím jezdí. Je to rychlé, pohodlné.

Josef Král

Koukám, že ten vectron je jednosystémový (podle označení 193). Proč si nepronajmou alespo´ dvousystémového?

Tomariero

Je to dle německého označení takže je normálně vícesystémová

Josef Král

Tak proč u ČD jezdí s německým označením? I taková Arriva svá vozidla přeznačila podle zdejších zvyklostí. Označením na „1“ se dělá v našem systému jen binec.

Bubák2003

Protože je registrovaná v Německu jako ř.193 a ČD nejsou vlastníkem loko(narozdíl od carga ř.383)

Josef Král

Ale Jančura je vlastníkem řady 845 a tato jezdí pod označení vícesystémové elektrické jednotky (628).

Avlaky

Ale je registrovaná v Německu

Krušky-Středohoří

Registrovat vozidlo u českého drážného úřadu není jen přelepit cedulky.Vyžaduje komplikovaný schvalovací proces. Až budete někdy u vozidel se zahraničním označením stát, třeba u těch 845 nebo 628, tak se podívejt jestli má před mezinárodním dvanáctimístným označením CZ, nebo D.

Zlámalík

Tak to koukáte špatně.

Prádelník

Bude třísystémový, pane Králi.

Palo

Honem se ani pes nevysere!

pkajetan

Přichází krize jako KRÁVA, útlum, potřeba úspor, potřeba rozumných řešení a ČD místo aby optimalizovalY (ROZUMĚJ REDUKOVALY) počty zbytečných vlaků jezdících v tramvajovém syStému – prázdné á 15 minut, místo aby propouštěly darmožrouty, kteří sedí na home-office za plnou palbu, tak – PRONAJÍMAJÍ MAŠINKY, trt trt trt … klap klap klap … Potlesk!!!

Orál Chorál

Ty seš taky trt trt trt….. Cililink. Ale v hlavě.
To zase přijde pravděpodobnější mně.

Jan Semela

To podle Vás mají začít porušovat uzavřené smlouvy a platit velké penále. To pokud vím už zkusili u lok ř. 380 a stálo je to 1 mld. Ta kráva krize asi podle Vás tedy nebude tak velká.

qwertz

Proč na tu linku z Prahy do Polska nenasadí 151? Úsek Praha – Ústí n. Orl. – Lichkov budou 3kV ještě v době, kdy celá morava bude 25KV AC a pro stále velmi dobře použitelné 151 tak nebude využití. 4-systémový Vectron je na lince do Polska overkill.

Krušky-Středohoří

Protože se nevyplatí do 151 instalovat polský vlakový zabezpečovač. Teď jsou do řad 150/151 instalované liniové vlakové zabezpečovače Mirel a LS 90. A ještě do nich cpát bodový vlakový zabezpečovač SHP používaný v Polsku? Nebo dokonce ETCS, které má být instalováno i na tratě mezi Lichkovem-Wroclaví a Gdaňskem?

qwertz

To mě taky napadlo, ale v případě lokomotiv 130 to evidentně problém není. Navíc 150/151 by se dala v polsku použít právě i pro cargo.

Apollo17

Pro nákladní vlaky je výhodnější 130,navíc ji Cargo vlastní a v Polsku je schválená.

Jiří 3

Jsou vůbec 151/150.2 schváleny v Polsku?

Vašek

Určitě nemají polský zabezpečovač SHP!

Vašek

Řada 150, 151 je pro náklady naprosto nevhodná, kdysi za komoušů byl dokonce zákaz ji do nákladu zapřáhnout.

qwertz

Nicméně podle fotografií náklady občas tahá

Vašek

Možná nějaké lehké rychloběžky, rozhodně ne Wapky s uhlím, 2400 tun.

Mašinka

ČD a nákladní doprava se 150-151?!!??

qwertz

S nástupem 25kV nebo ETCS aktuální 150/151 skončí. Může se buď odepsat za cenu šrotu mínus náklady nebo „upravit“ a zpeněžit jako lokomotiva. Jakkoli by to jistě bylo zajímavé, upgrade na 350 pro české koleje už nikdo dělat nebude. Takže zbyde jen prodej do polska pro osobní opravy, nebo předat polské ČD cargo.

Nakolik je tato úvaha reálná se ukáže na dalším provozu sesterských 350 na slovensku.

Vbb

150/151 mají Mirel?

Marek

A ETCS Ti asi nic neříká co??? Máš 2021 a 2025 je tu cobi dup.

qwertz

Montovat ho budou i do starších a méně výkonných lokomotiv (130)

Marek

Ale je rozdíl vlastní a pronájem ne???

Bubák2003

Hele,oni Slováci taky dokázali naroubovat ETCS do ř.350(150/151 jsou vlastně jejich klony),ale zaplatí to někdo?Navíc to můžou odvozit EP09 ty jsou totiž u nás schváleny…ale mají v plánu škopek z Mnichova,tak tam bude škopek z Mnichova,tečka. 🙂

Avlaky

Podívejme se na ZSSK a na ČD, to aspoň dělá vyběrka u ZSSK máme jen pár nových Mašín…

Vbb

Slováci to do 350 instalovali před skoro 10 lety, mimo jiné proto, že žádnou jinou mašinu na 160 km/h tenkrát neměli.
Dneska by se na to taky vykašlali.

Stanley

Myslím že dle Českých tradic se u nás přepne na 25 Hz…??? třeba se dožiju.??

Luboš

kdyby radši něčím nahradily šukafony.

Já, kdo jiný

Až potom, hezky jedno po druhém.

Luboš

proč až potom? šukafony se mají odstranit nejprve, pak je řada na cokoliv ostatního

_Pavel_

Proč začínat tím, co přepravuje nejméně osob?

Luboš

Protože to odpuzuje nejvíce cestujících?

Luboš

Takže byste chtěl x roků nakupovat railjety, pantery, žraloky a až se to kompletně vymění, tak pak teprve chcete něco dělat s šukafony? Ještě že na dráze nesedí lidé jako Vy.

Zapa

A kdo tam tedy sedí, když, dle Vás, se nepostupuje nejdřív od šukafonů? Ono je to také o penězích, které jsou schopní jednotliví objednavatelé na to dát. Čím ty 810 chcete nahradit, aby se enormně nezvýšily náklady? Plno lokálek, ať se Vám to líbí, nebo ne, je na hranici toho, aby tam vůbec něco jezdilo.

Pe.tr

Autobus je přesně to , co na lokálky hledáte .

medical_examiner

Celí žhaví…
My tak maximálně nějakého hybridního pavouka…

David

Pokud jde o šukafony, důležitější je spíš to, kdo sedí na krajích, než kdo sedí na dráze.

Luboš

To ano. Například pan Netolický je striktně proti nim, ale Jermanová a Unucka je chtěla. Proto je taky Středočeský a Moravskoslezský kraj je železniční skanzen a Pardubický a Jihočeský kraj mají dopravu na úrovni 21 století

Leinad

Proto taky ve Středočeském kraji je na spoustě elektrických linkách takt 15-30-60, fungují přestupy vlak-bus, funguje nákup jízdenek a informace o zpoždění (pidlitacka), v době předcovidové fungoval noční rozjezd,… zatímco v Jihočeském kraji jsou nenávaznosti, bus odjíždí z nádraží před příjezdem vlaku, není vyloučen náskok, jízdenka se kupuje u řidiče za drobné (nelze kartou), zpoždění autobusu se dá vyčíst z logru, jet někam je sázka do loterie (na kterém přestupním bodě zůstanu).
A za šukafony do Tábora může být Jihočeský kraj rád, sám by neobjednal nic.

Dominik

Jako s tou dopravou na úrovni 21. století v pardubickém kraji, to se Vám povedl dobrý vtip. Co tam jezdí? Krom pár 844 na Hlinsko a Štadlery kolem Třebové, tu jinak převládají 814 (což je snad horší, jak 810), tratě 015, 016 plně 810, trať 017 tam to je půl na půl 810/814, trať 018 převládají 814, trať 261 ze Žďárce směr Skuteč 814. V elektrické trakci pár Panterů na Hradec a ostatní na koridoru 163 + Bdmtee + 961, u modernizace Bdmtee nebyl kraj ochoten zaplatit za klimatizaci, tak se spokojil s levnější verzí bez, důležitější je, že to… Číst vice »

Řiditel

Má to něco do sebe, začít od toho nejhoršího.

Jiří Kocurek

Jistě, ani na stavbě domu nelze přece pokrývat střechu a zároveň pokládat podlahy v přízemí. Dokonce ani v kuchyni se nemohou vařit dvě jídla naráz.

medical_examiner

Vařit dvě jídla naráz…co by to nešlo, když máte dostatečně velký sporák anebo troubu…

X 1

Povídají si dvě ženský o vaření.
A jak ti peče trouba?
Ale jo, peče. Ale těch keců, než ho k tomu dokopu.
🙂

Jiří 3

Doporučte ČD takové vozidlo, kterým je možné vozy řady 810 adekvátně nahradit, aby měli podobné provozní náklady, splňovali aktuální TSI, a zároveň aby byly dostupné cenově.
Odpověď autobus neberu jako adekvátní náhradu kolejového vozidla kolejovým.

David

Doporučte krajům takové vozidlo, kterým je možné vozy řady 810 adekvátně nahradit.

Jiří 3

To je aktuálně ten problém. Takové vozidlo momentálně na trhu není.

Tvarda

Řada 832 🙂

Avlaky

Nebo jednovozova pesa

Jerry

Všechno bude. 810 člověk vydrží tu chvilku, ale staré rychlíkové vozy je třeba vyměnit.

medical_examiner

Hmm, jezdit z Prahy do:
Hradce Králové Bmz234 – 2xBdmpee233 – Bmz245 – Amz138
Plzně a Č.Budějovic Bmz234 – 2xBdmpee233 – Bmz241 – Ampz146
…by se dalo považovat za vítanou výměnu…
Stejně jako např. ABmz346 – Bbdgmee236 – 2xBdpee231 na R11 a R12, nebo Bpee237, Bee238, a Apee139 na R8 a Praha-Děčín…

Jan Semela

A oni jezdí na koridoru , takže je musí přednostně nahradit kvůli ETCS?

Luboš

Ano jezdí

Iveta

No dobré ,konečně myslí ČD dopředu a nejprve pronajmu s veškerým servisem a až si udělám zázemí ,tak odkoupím ,jen se nenechat napálit a kupovat to dle skutečného stavu a opotřebení.Jinak přepne se Nedakonice-Říkovice ,tak na R do Staromáku se to hodí a budou se přepínat časem další tratě a do Púchova už musím také na střídavku Investovat do ř 371 ,což je odporovka a dávat tam ETCS ,je asi blbost a řada 151 je také na hraně ,snad ten Peršan ješte pár let (to není odporovka)A i to Polsko je dobré,lepší klasická souprava ,případně i lůžkové vozy a restaurák… Číst vice »

Baraba

Pořád nechápu, co je tady za problém s „regionální tramvají od Leoše“.

1. nikdo nikoho nenutí tím jezdit
2. ČD na dálkové spoje také nasazují RegioPantery
3. tahle „tramvaj“ (kromě dveří mezi oddíly) nabízí víc než InterPanter

A ano občas s ní jezdím. Vybírám totiž vlak hlavně podle času, kdy potřebuji jet, kam potřebuji jet a ne podle barvy. A ano, občas na Moravě přestupoji z Pantera na „tramvaj“.

Leinad

Že výpravčí raději pouští Flirt, protože se rozjede a je volno, zatímco Pendolino rádo drží oddíl než dosáhne 160.
A neplatí tam režimka.

Dušan

K tomu Lichkovu:
Úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov je součástí nákladního koridoru RFC 5 (Baltsko-jadranský) a SŽ, s.o. aktuálně soutěží instalaci ETCS L2, protože dle Evropského prováděcího plánu (EDP) musí být úsek vybaven do roku 2030. Pokud se ETCS spustí v roce cca. 2022, tak výhradní provoz zde bude od 2027. Tím chci říct, že ETCS na Vectronu je rozhodně ta správná volba:-))

David

„A tahat vícesystémovku jen po jedné soustavě?“ To vykládejte někomu, kdo si udělal vlajkovou loď z třísystémové jednotky na jedné soustavě. (Pro šťouraly: na Plzeň začla pendolina jezdit až poté, co se stala vlajkovou lodí na Ex1).

Twix

Nepatří to sem, ale Pendolina jezdila už od začátku i na 3 systémech do Vídně. Tedy téměř od začátku, trochu se to zpozdilo.

Leinad

Pendolina jsou od počátku blbě.
Modrogumáci sice chtěli jezdit do Hamburku, ale nechtěli se ani domluvit s DB Fernverkehr, ani jezdit komerčně na vlastní triko.

Josef Král

To je špatné. Zase lokomotivy z dovozu. Snad jen na pár let, než se objednají stroje domácí výroby.

CDP

A který domácí výrobce by je měl vyrobit? Jediný který toho byl kdysi schopný, už lokomotivy prostě nedělá protože na to nemá kapacity a hlavně lidi ve vývoji.

Jerry

Ne že je škoda nevyrábí .. ona je momentálně nevyrábí ..proč to si můžeme rozebrat příště.

CDP

Z mediálních vystoupení Škody je jasné že nemá ani zájem vyrábět lokomotivy.

Já, kdo jiný

Ať jezdí do Wroclawi Panter, speciálně pro pana Krále.

Josef Král

Národní dopravce by měl podporovat domácí průmysl. Tak tomu bylo od r. 1918 vždy, kromě některých speciálních vozidel, nebo vozidel, která jsme museli odebírat z politických důvodů či z důvodů specializace států v rámciu RVHP (lokomotivy 781, osobní vagony z NDR).

Já, kdo jiný

Ten Váš domácí průmysl má sídlo v Nizozemí.
Vzhledem k masivním dodávkám a objednávkách Panterů je tento „domácí“ průmysl podporován ažaž.
Při pohledu na přepravy nových KISSů z Polska do Maďarska jen tiše závidím.

Avlaky

Žádné elektrické loko nevyrabime

Avlaky

Bohužel náš Král to nechápe

Vbb

Pan Král je zřejmě troll.

David

Udělejme kvóty na domácí lokomotivy, stejně jako to dělá JZD-lobby v potravinách 😀

Já, kdo jiný

Škoda se neosvědčila. Objedná se v ČKD, je Studénce nebo v Královopolské.

Krušky-Středohoří

Ještě jste zapoměl strojírny v Adamově a Kopřivnici

Vbb

A Breitfield ve Slaném!

Tonda Sehnal

Fuj fuj. Zlé dráhy. Radši si pronajmou spolehlivý stroj, který strojvedoucí znají, může do celé Evropy, v celé Evropě ho opraví. Za rozumný peníz.
Kdyby radši koupili dalších dvacet nespolehlivých, zbastlených prototypů za nesmyslné peníze, kterých se jejich největší provozovatel chce zbavit.
Je super, že naštěstí na to Vy nemáte žádný vliv 🤗

Jiří Kocurek

A to vyhlásíte stávku a nebudou jetzdit vlaky, dokud Škodovka nevyrobí lokomotivu?

Krušky-Středohoří

S ohledem na poptávku v Česku a v Evropě se skupina Škoda přeorientovala na vývoj a výrobu elektrických jednotek, tak jako se v 50. letech přeorientovala na elektrické lokomotivy z lokomotiv parních. Nebo by jste chtěl jezdit do Gdyně modernizovaným dieselem z CZ Loko jen proto že je český?

Avlaky

Jako CZ loko nabízí i El. Loko, akorát je určena pro náklady a má VMax 120

Vbb

Už nenabízí. Zdroje došly.

Avlaky

Reknete nam jakou loko škoda vyrábí?

V rozhovoru říkala že vyrábět nebude už žádnou loko

Ale vy jste evidentně de..l a nepochopíte to

J.K.

Nová linka Praha – Lichkov? A na koridoru se zaříznou soukromníci koncesema? To jako vážně?

švestka

A jak je vidět, ČD už dopředu vědí, že jim to bude nabagrováno, když do toho cpou takový prachy. Doufá, že tu budou brzo pohoršené komentáře, že toto se nedělá, jako loni v létě v případě R14.

J.K.

Jo, a na Ostravu se teda možná vyhubí dvě trasy do hodiny a cestující půjdou do těch dlouhých patrových vlaků asi, když se má navýšit kapacita zároveň.

A uvolněné trasy nedostane nákladka, ale další dotovaná osobka – prostě snůška lží a manipulací z MD jako obvykle, s cílem mít pod kontrolou veškerou mobilitu, a ideálně ještě vše bagrovat ČD.

švestka

A hlavně místo vlaků na Ostravsko obsluhujících taky Olomouc pojede vzduchovozič do veledůležitého uzlu Lichkov, to je teda výhra.

D.S.

Spojení s více jak půlmilionovou Vratislaví chybí, navíc bude 4h takt, takže 4 páry za den zase tolik kapacity nezaberou. Stejně už dnes jezdí z Prahy do Lichkova paštikář, ale to evidentně vůbec nevadí nebo se mýlím?

J.K.

No s mnohem více půlmilionovými městy nemáme přímý vlak, to má MD ještě rezervy. A 4h takt bude pro začátek, pak se hned objeví že „systémovost“ je ve 2h taktu, možná ve špičkách častěji.

Paštikář nevadí, vadí alibismus koncesí, kdy je hlavním cílem zaříznout open access, jedno že to zhorší cestování… A maskovat to kapacitou a plánovat celé nové linky je rozpor dost jednoznačný.

švestka

Jezdí tam dva vlaky, které kapacitně plně postačují, takže narvat tam třikrát tolik vlaků je naprosto zbytečné.

D.S.

Tak by místo 2 jezdily 4. Třeba by si poté našly víc cestujících, protože ty 2 úplně použitelné nejsou.

Já, kdo jiný

Jako rychlík pojede ve složení: 193+AB+BDs. Ty dva vozy v Lichkově budou úplně stačit.

Zapa

Tak ty mašiny se dají upotřebit snad i jinde, ne? Ale chápu, že v ČR jsme si zvykli na podpis smlouvy den, dva dny, před začátkem GVD…

Jerry

Vaše prognózy ala agentura jpp

švestka

A že tu loni v létě bylo tolik modrého kvikotu, jak to Arr ví dopředu a proto si pořizuje vozidla, tak to asi ČD taky vědí nějakým, záhadným pochybným způsobem dopředu.

Paddy

A myslíš že je normální rozjet linku a pak teprve shánět lokomotivy a vozy.
Uvědom si že tak, jak to dělají České dráhy je úplně normální a dokonce budou mít ještě zálohu. To se tak často u jiných nevidí.
Vysoutěžit linku a nemít vozidla, viz Landerbahn v Ul kraji, nebo Regiojet v Ul kraji, který nahrazuje vlaky autobusy mně nepřipadá úplně normální. Je to takové amatérské, a ne moc důvěryhodné. A proto svěř se do rukou profesionálů od ČD a budeš spokojen.

Avlaky

Od kdy Landerbahn nemá vozidla?

Má 7 turnusovych a 2 zalozní

Jerry

Jak víte že ..art je taky modrá.ono se hlavně proslichalo že nabírají lidí a že dostanou linky ..no dostali je.i kdyby si pořídili ČD lokomotivy na linku a pak ji dostane někdo jiný ,mašiny použijí někde jinde. On celý ten systém vyberek je .. volaky cudný.

Krušky-Středohoří

Kdyby o tu linku jiný dopravce stál, tak už by se ozval

Paddy

To je normální podnikatelskej záměr. Nevím co se čílíš.
Vím že modrý nenávidíš, ale budeš to muset překousnout.

Kubrt

ČD tento podnikatelský záměr budou jezdit na vlastní triko?

David

To bude nejspíš jeden pár nočních rychlíků. Neračte se pohoršovat.

Já, kdo jiný

Lichkov a rychlíky, to je úlet. Buď Praha – Wroclaw komplet busy, nebo kombinace Praha – HK (potažmo Náchod) vlak, do Kladska busem a dál vlakem. Mezi Kladskem a Letohradem je akorát pustina, kde se vlak nevyplatí. Ono se to podle mě nevyplatí ani jako Ústí n/O – Králíky, ale jezdí tam soukromník za levno se zánovní technikou, tak co.

David

A kam teda bude jezdit Gottlieb?

Libcha

Těžko říct. Napadá mě Praha -> Lužná (jednosměrně).

medical_examiner

Já navrhuji cestu ONJ – Libeň – Praha-střed, kde by se stal součástí expozice historických vozidel…i s béčky(v pravidelném provozu by zůstalo cca. 60), áčky (v pravidelném provozu 0), a dalšími přežitky(třeba Tornády nebo 151)…

Martin Toman

Gottlieb, Pepin & spol.😀😀😀
Se ještě uživí třeba u carga. Třeba pendlovat z Děčína do Badu nebo do Drážďan. …třeba…

Já, kdo jiný

Cargo čekají (konečně) světlé zítřky s 383 a 388.

Bert

Bastardi na 160 km/h mají kvůli odlišnému převodovému poměru mizernou tažnou sílu, takže pro Cargo nic moc.

Lukáš F.

Převodový poměr se ale dá změnit.

medical_examiner

Výměnou převodovky? 👿

Martin Toman

Nebo se prodá do Polska.

Já, kdo jiný

Pořád převládá názor, že Polsko vstřebá kdejaký šrot. Vzpomeňme na Brennerky 002 a 005. Mašiny mladší a modernější než Bastard, byť s diskutabilní spolehlivostí. Taky už jsou na onom světě.

Bubák2003

Mno jen tak na odlehčenou.Bastík by v Polsku ješte hitparádu udělal už jenom proto,že je schválený v Raichu a taky ten komfort je oproti EU07,EP09 někde jinde.Ale samozřejmě jejich čas se chýlý ke konci,už jenom kvůi ETCS.A Poláci jdou teď do těch Griffinů nebo Gam či jak se to jmenuje a privátnici zase do jednotek.

Avlaky

Jančura by taky určitě využil, ale tomu je ČD neprodá

Já, kdo jiný

Arcelor Mittal Ostrava Kunčice. Jen tam.

rejpal

Kovošrot už na něj čeká, stejně tak jako na další řady 150.2, 151, atd.

Lektor

Tak kde budou nasazeny? V nadpisu je Vsetín v článku to jsou slovácké expresy. 371 jezdí na slováckých expresech a těch se týká přepínání. Na vsetínských vlacích dnes jezdí 380 a 361.

Jan Soukup

Třeba se pletu a rád se nechám poučit, ale nejezdí „na Vsetínech“ řada 350 ZSSK?

Kubrt

Část vlaků 350, část 361 (na náhradách opět 350).

Michal

Občas 163

Iva D.

To je síla. A spolehlivé 162 na R do Děčína nahradí líné a poruchové 371. To bude ostudy. Když ta linka má nejhorší vozy, dostane i nejhorší lokomotivy. To jediné co má ní bylo dobré byla spolehlivost.
Spolehlivé stroje 162 odejdou z Děčína, kde je umí a odejdou do Prahy a tím z nich uděláme vraky a líné staré 371 dáme na často se rozjíždějící R do Děčína, kde je neumí aby se ještě vice rozsypaly. Ti bude zase ostudy. Ale asi to tak bude dobře. Přesouváním vozidel se zvyšuje jejích počet (neschopností)

Martin

Kde jste přišla na to, že v Děčíně s 371 neumí? Běžte to říct tamním správkařům a strojvedoucím, když je v tamním depu měli 18 let. 😀 Umí tam s nimi téměř všichni a mají roky zkušeností. Ať se vám to líbí nebo ne, děčínské R jsou pro 371 v současné situaci nejvhodnější nasazení. Změna soustavy tam ještě v daleké budoucnosti neproběhne, 371 to tam dojezdí a jejich nižší výkon zas tak nevadí, soupravy tam nejezdí tak dlouhé jako na Moravu. Že si moc neužijí rychlosti 160, za to může spíše rychlostní profil dané trati, kde kloudné úseky na 160… Číst vice »

Já, kdo jiný

A těch zbývajících 10 let je kde? Staří dědkové, co s tím uměli, už jsou v důchodu, sem tam se ještě někdo najde. I dílenští prošli obměnou. Nevím, nevím….

Martin

To bohužel není pravda. Zase tolik těch „dědků“, co mezitím odešli do důchodu, v Děčíně není, anebo jich většina přešla ke cargu. Řekl bych, že doškolení se bude týkat nanejvýš nějakých cca dvaceti, třiceti lidí.

A když už, větší opravy může klidně smluvně dělat SOKV Ústí, stejně jako dělá opravy jiných řad pro matku i jiné dopravce.

Já, kdo jiný

Nevím, jak u Vás, ale u nás mi znalost vozidla propadá po 2 letech, co jsem na něm nejezdil.

Pajos

Tak to máte blbý. Jinde propadá jen autorizace ale znalosti si klidně můžete nechat 😁

Platamon

Děčínské R jsou dnes i 9-ti vozové, byť ne všechny a to je COVID. Kolik 9-ti vozových jezdí na Slováckých Ex…

David

Můžou i na Krušnohor. Ten z Prahy do Ústí nestaví a má 5 vozů.

David

Plus na trati 090 není žádné významné stoupání, které by vyžadovalo vyšší výkon.

Jerry

A proč by mnely jít 162ky do Prahy?

Zapa

A to se v článku píše kde? Já tenhle přesun z toho absolutně nevyčetl. Jako ano, pochopil bych to, vzhledem k možnosti s nimi jezdit přes hranice, ale na Kometu, pokud zrovna jezdí a bude-li
vůbec jezdit, stačí jedna, dvě mašiny.

Já, kdo jiný

Kometu může vozit záložní Vectron.

Zapa

Jasně, i ty 371 najíždějí turnusově z Prahy. Já jen hledal nějaký, byť jen sebemenší důvod, přesunu Bastardů, do DC.

rejpal

Z každého depa vždy odchází ty nejlepší nejspolehlivější vozidla a cestou do nového depa se z nich stanou ty nejhorší vraky. Tak ještě tu o sněhurce.

Jiří Kocurek

2. Po třech letech tam nikdy nezbyde jediný člověk, který by to uměl
3. Noví lidé se to nikdy nedokážou naučit, protože nemají tu praxi

Rakev

Bee 272 a nejhorší vozy a co potom jezdí na R9 R11 R12 R17

Avlaky

Proč se nevyplatí předělávat v 371 napájení dosazovat etcs, když u prešingu to možné je

Laik

Tipuju protože odporová regulace?

Pavel P.

Technicky by to zas tak komplikované být nemuselo, protože 371 už umí na střídavý proud jezdit (akorát Německých 15 kV, místo českých 25 kV, takže jiné trafo). Peršing má výhodu, že verze na 25 kV existuje (362/363) a je schválená, jenže u bastardů taková verze není. Předělaná 371 by určitě musela projít schvalovacím procesem, například co se týče elektromagnetické kompatibility. Zaplatit drahé schvalovací procesy se u málo početné a technicky zastaralé (odpory) řady nevyplatí.

Martin H.

Ty mašiny už mají svoje nejlepší léta dávno za sebou. Bohužel se u nich sešlo, že jsou zastaralé a nespolehlivé. Nemá vůbec smysl o nějaké rekonstrukci uvažovat…

Jiří 3

Ono by to v podstatě nebyla ani rekonstrukce, ale skoro komplet nová mašina.

medical_examiner

Jakože vestavět do staré skříně nový vnitřek?
To by bylo divení, když by strojvedoucí usedl za současný hluboký pult a koukal na ty zabudované monitory…

Mě by spíš potěšilo, když by se vyjeveně koukal na rychloměr do 300 km/h a výkon 6,4 MW schopný si poradit i s mnohavozovými expresy…

Martin H.

Protože 371 jsou koncepčně o generaci starší. Nenechte se mýlit tím, že ta lokomotiva vypadá zvenku podobně.

Já, kdo jiný

Pidisérie ne zrovna spolehlivé mašiny. Peršink ani eso pidisérie nejsou. Jsou to stále nosné řady (bohužel) lokomotiv.

Avlaky

No pidiserie to úplně není 35 kusů , to je více jak zatopek

Lukáš F.

Jenže ČD jich nemají všech 35, a to je pořád výrazně méně než peršinků.

Já, kdo jiný

2 kusy BR 180 už jsou na vĕčnosti. 372.009 již k tomu není daleko. Budou následovat další.
Do deseti let přejedou zbývající 180 z Hulína do Tlumačova. Je to jen 1 stanici.

Jerry

Přesně

Já, kdo jiný

A zapomněl jsem na 180.014 v muzeu.

Avlaky

Kežby jen 2 ,těch 16 co vlastní TSS už 5 let nevyjeli a hnijou v jejich areálu, protože je neumí prodat za přijatelnou cenu

Jonáš Sikora

Řada 371 je nevyhovující, vzhledem k použité regulaci výkonu a nízké tažné síle.

Avlaky

Ano, ale na nějaké rychlíky kolem 5 vagónů by to stačilo

Lafacer

Zajímaly by mě podrobnosti k té nové lince do Polska

Avlaky

Snad dostanou nějaké jiné zbarvení ať se to neplete s těmi pronajmutymi

3pa3ck3

A prw koho by to malo význam?

Já, kdo jiný

Pro fotouše.

Avlaky

Tak jsem to nemyslel , ale za pár let tu bude jezdit jen pár typů loko, a bude to takové nudné

Luboš

hlavně když tu nebudou šukafony

medical_examiner

Budou. Ale pouze v tehdy existujícím DHV Praha-střed.
Protože v provozu budou nahrazeny mladším ztvárněním…malým, ale čtyřnápravovým…

David

Takže pro šotouše.

Lesan

Spíš už tedy pro šotouše.

julio

Prelepí sa tam Praha-Dresden-Berlin-Hamburg, napríklad na Hamburg-Berlin-Praha-Bratislava-Budapest? Skôr to vidím na vynechanie popisu v modrom poli. Ale pokojne môže prísť aj nejaké prekvapenie.

Já, kdo jiný

Nechápu, proč by musel Vectron ČD jezdit na druhý konec Polska, když by mohl využívat ETCS a pendlovat Praha-Ostrava místo 151? Nebo na Praha-Plzeň nebo Praha-České Budějovice? Proč ČD nenasadí do Gdyně 163 nebo 380? Nebo proč ne s Vectronem rovnou na Praha-Budapešť (Kolín-Břeclav s ETCS)?
Dále nechápu, proč mají být vysoutěžené koupené lokomotivy až v roce 2024? Zase se chystá storno VŘ?

David

Třeba bude Gdynia vydělávat víc než open access do Ostravy.

Já, kdo jiný

Mám za to, že mašina, aby vydělala, musí „lítat“. Regiojet to umí: za 24h proběh 1800 km. Na pomalé jednokolejce toho moc do Wroclavi toho moc nedá. Praha-Gdynia je kolik? 600-700 km za den? Nebo s tím Polák ještě otočí (dvakrát) Varšavu místo EU7?

Twix

Mně z toho ani přímo nevyplývá, že ten vlak na lince Praha – Gdynia bude mít Vectrona v čele celou dobu. Ale taky proč ne. Tahle linka by mě zajímala, předpokládám že by to jelo přes Poznaň a Bydhošť. Dneska kromě nějakých Flixbusů není z Poznaně a Vratislavi do Čech moc použitelné spojení, přičemž i těmi osobáky s několika přestupy to časově oproti autu nevycházelo nijak tragicky ani dosud, takže přímý expres by někoho oslovit mohl.

Já, kdo jiný

Použitelné spojení do Wroclawi nastane za pár let po dostavbě D11.

Twix

To je taky pravda, ale nevím jestli tohle stačí – nějakou konzistentní autobusovou nabídku po té dálnici neočekávám, a když budu chtít jet autem někam dál za Vratislav, je to přece jen už docela daleko. Hodila by se i železniční rychlá linka, která bude obsluhovat i sídla po trase, z Poznaně do Vratislavi je to teď na 160 a dál přes Lichkov do Ústí n.O. ta trať zase není tak strašná, aby to zabilo celé spojení.

Richard

Takze stroje 150.2, 151, 371 uz to maji spocitane. Za par let v kovosrotu. Snad 1-2ks se dostanou do muzea

Já, kdo jiný

1 kus NTM, 1 kus Lužná/Olomouc, 1 kus Kotas, 1 kus mladý Paroubek, 1kus Arriva, 2 kusy IDSC atd….
Nakonec ve šrotě neskončí nic….

Tomáš

Proč mladý Paroubek?))

Já, kdo jiný

Taky sbírá staré šroty. Viz 110 pūvodně pro RJ.

Avlaky

Na vytápění to špatně nebylo

A. Mikulka

A pak budou řvát, že chtějí při přepnutí na AC kompenzaci.

Avlaky

Osobně si myslím že 371 půjde ke Cargu na náklady do Německa

Bastard

Vzhledem k faktu, že se vyprznili nekovovým špalkem, což dramaticky zhoršilo adhezi, tak utáhnou leda velký kulový. O převodu do rychla nemluvě. Ten vehikl za mokra prokluzuje i na „čistou sérii“ s pěti vagóny… Tak možná 3 mašiny na jeden desetivozovej náklad, to jo.

Jerry

Nepůjdou ..ty střepy Cargo odstavuje

Já, kdo jiný

Zazvonil zvonec a pohádky byl konec.

Avlaky

Já vidím že jsou všechny provozní, navíc proč by je odstavování když jim Mašíny, chybí

Jerry

Protože jsou to staré líný kraksny .. takže místo nich budou 388 a 383

Avlaky

Ty budou místo laminátek

MildaIV

Laminátky bastardy přežijou.

Avlaky

Etcs do nich nepůjdou

Já, kdo jiný

Třeba se novému majiteli vyplatí do 151 nacpat ETCS (s EU dotací samozřejmě) a zpřevodování na Vmax 110 km/h.

Jiří Kocurek

A nemaje protiprokluz, bude se liskat jak galuska na mokré trávě.

medvěd

Po předrahé zkušenosti volí příjemnější postup, sázka na jistotu . Ale, že jim to trvalo.

Kubrt

„Že jim to trvalo“
Ty Vectrony od ELL mají ČD už 3 roky..

Tonda Sehnal

Pět 😉

Já, kdo jiný

Rok výroby 2017.

Já, kdo jiný

Vyrobeny byly v létě 2017 a do prosince jezdily u různých dopravců, ponejvíce v Rakousku.

Já, kdo jiný

Před 2 roky zrušili VŘ na pronájem 15 Vectronů. Času dost.

Avlaky

Ale ty jim nezustanou

Já, kdo jiný

Jsou na 10 let. Do té doby se může změnit nebo vylepšit smlouva ELL 10x. Navíc budou za tu dobu pěkně olítané s proběhem přes 4 miliony km a mezi námi – bral bych raději nové kusy.

Avlaky

Smlouva se změnit může, ale když se nezmění, tak už nebudou

Kubrt

To byla replika na medvěduv postreh…

D.S.

Takže už je tedy jisté, že rychlíky přes Lichkov budou provozovat ČD, to je skvělá zpráva.

švestka

Tak na to snad bude výběrové řízení, žádné v zákulisí domluvené bagrování. Pak by se tu psalo to samé co o R14, ale na adresu jiného dopravce.

J.K.

Ona už byla soutěž?

D.S.

Přímé zadání ještě stále možné je.

Papaja501

Před necelým rokem se tady o tom psalo, že by to mělo být přímým zadáním…tuším, čtyři páry…Já poslední dobou zaslechl mezi kolegama o dvou párecg ( Varšava a Gdyňa ) , takže jenom má spekulace…Až bude černý na bílým, uvěřím

Chronosphere

Nedávno tu zastánci ČD proti přímým zadáním bouřlivě protestovali. No,vítr zase chvíli fouká jinam….

D.S.

Však mohou alternativní dopravci podat výhodnější nabídku.

A. Mikulka

Přímé zadání je v pořádku, pokud jde Národnímu dopravci, platí v tom režimka a polorežimka a nejsou v tom povinné místenky.

Jaaa

Co je „polorežimka“? 😀

noerf

Docela by mne zajímali podmínky odkupu, protiže jsem někdě četl, že doba leasingu je 12 – 60 měsíců s opcí dalších 60 měsíců a možností následného odkupu. Takže předpokládám, že může nastat období (napříkld po provedení vyvozovacích oprav, kdy se lokomotiva může vyplatit odkoupit) a nikoliv třeba po roce, kdy je relativně nová a cena bude vysoká,

Dušan

Na to se myslelo a proto zájemce o zakázku pro každý konkrétní kus mašiny a konkrétní rok odkupu vyplňoval do tabulky extra cenu – a) sloupec řada HV a b) sloupec rok odkupu (cena Kč).

A. Mikulka

Pro každý KUS lokomotivy vyplňoval redundantně ŘADU a pak do jednoho sloupce rok odkupu i s cenou? Takhle ten vlak nezabrzdíte.

Jerry

Rychlíky do Vsetína nejezdí .. expresy myslíte ,které pokračují do Púchova.

Rudolf Tuček

Většině lidí je jedno jestli se to jmenuje R, Ex, EC, IC.
Tyhle h…a řeší jenom šotouši.

Jerry

Tak používáme snad přesně pojmenování. Mne to není jedno.. a je to dost rozdíl jestli rychlík nebo ic,ex nebo SC.

David

Rudolf ti už odpověděl: Tyhle h…a řeší jenom šotouši.

medical_examiner

Ti ostatní je začnou řešit nejpozději tehdy, až budou chtít do Kolína, sednou na vysokorychlostní expres s lokomotivou a panoramatickými vozy, a ten je vysadí nejdříve v Hradci Králové…za cca. 45 minut…

Avlaky

Jaký je rozdíl mezi IC a eX?

X 1

Zhruba jedno století a pár světelných let. 🙂

Partneři


Czechtoll

pst
podcast