České dráhy vypsaly velkou soutěž až na 90 lokomotiv, připravují tendr na pronájem
České dráhy dnes vypsaly dlouho očekávanou soutěž na dodávku až 90 nových vícesystémových lokomotiv. Současně zahájily přípravu dalšího lokomotivního tendru
České dráhy dnes vypsaly dlouho očekávanou soutěž na dodávku až 90 nových vícesystémových lokomotiv. Současně zahájily přípravu dalšího lokomotivního tendru na pronájem hnacích vozidel.
Rámcová smlouva s vítězem soutěže má platit osm let a bude na dodávku 90 lokomotiv, které umí jezdit 200 km/h. Musí mít povolení k provozu nejen v Česku, ale také v Rakousku, Polsku, Německu, Maďarsku a na Slovensku. Dopravce se v zadávacích podmínkách zavazuje k nákupu nejméně 40 kusů, zbytek nemusí odebrat. Součástí zakázky je i kompletní servis na 10 let. České dráhy budou vybírat dodavatele nejen podle ceny za lokomotivu, ale i podle kompletních nákladů na údržbu. Při cenách lokomotiv a údržby jde o tendr v hodnotě výrazně přes 10 miliard korun.
„Soutěžíme dodávku moderních elektrických lokomotiv, které zajistí naši dlouhodobou konkurenceschopnost na středoevropském železničním trhu a nahradí dosluhující stroje ze 70. let. Ty už nemá cenu modernizovat ani vybavovat systémem ETCS, na který v blízké době přejde naše železnice na hlavních koridorech. Nové lokomotivy vyjedou na tratě nejdřív za 3 roky,“ říká generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský.
České dráhy před vypsáním soutěže provedly takzvané technické konzultace, kterých se zúčastnily Siemens, Bombardier, Talgo a Škoda Transportation. Podle zadávacích podmínek bude mít vítěz soutěže čas 40 měsíců na dodávku prvních čtyř lokomotiv, pak chce dopravce 4 lokomotivy měsíčně. Výrobci mají čas od začátku srpna se do tendru přihlásit a potvrdit, zda splňují podmínky, teprve pak začne výběr dodavatele.
Podle Nebeského velká soutěž povede ke snížení počtu řad lokomotiv, což se pozitivně projeví v nákladech na údržbu, pořizování náhradních dílů, v zaškolení personálu nebo v disponibilitě vozidel.
Nové lokomotivy budou třísystémové (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC), vybavené evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS i národními systémy pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Jejich výkon bude nejméně 6 000 kW, což umožní dopravit rychlík o hmotnosti až 450 tun (to je přibližně 10 rychlíkových vozů) na stoupání 6 promile stálou rychlostí 200 km/h. Elektrodynamická brzda umožní fungovat v režimu rekuperace. To znamená, že při brzdění vyrábí elektřinu, kterou vrací do elektrické sítě, a snižuje tak energetickou náročnost drážní dopravy a zvyšuje její pozitivní dopady při ochraně životního prostředí. Řídicí systém umožní komunikaci více lokomotiv a lokomotiv s řídicími vozy navzájem tak, aby mohly být využívány i u souprav typu push-pull.
České dráhy poprvé poptávají s pořízením moderních vozidel také zajištění full service od dodavatele. Postupují tak i jiné velké železnice a dopravci v zahraničí. „V případě těchto moderních interoperabilních lokomotiv má pro nás full service řadu nepopiratelných výhod. Především je to velmi vysoká disponibilita na úrovni až 98 %. Dále je to snadná dostupnost náhradních dílů a rychlé odstranění závad, které se mohou při intenzivním provozu vyskytnout. Přitom chceme, aby byl full service zajištěn v souladu se současnými trendy v našich provozech a našimi zaměstnanci. Tím zajistíme vysoký profesní růst a perspektivní zaměstnání pro desítky techniků v Oblastních centrech údržby a zároveň dobré využití našich provozů,“ říká náměstek pro provoz a člen představenstva Českých drah Michal Kraus. Vítěz soutěže tak bude zajišťovat pro České dráhy také údržbu na dobu 10 let s opcí na další pětileté období.
K nákupu i pronájem dalších strojů
České dráhy dnes současně vypsaly i další předběžné tržní konzultace na nákup dalších strojů: na pronájem až třiceti dalších vícesystémových lokomotiv na deset let. Maximální rychlost lokomotiv je stanovena na 200 km/h. Konzultace slouží k zjištění situace na trhu a možných nabídek, kromě výrobců České dráhy oslovily i leasingové společnosti. Překvapivě není v seznamu zemí, kam by měly lokomotivy zajíždět, Německo.
Velká obnova lokomotivní flotily Českých drah je tématem u státního dopravce posledních několik let, dosud ji ale firma vyřešila jen pronájmem lokomotiv Siemens Vectron. Své plány firma několikrát změnila, například původně měly být lokomotivy na 230 km/h. Od této rychlosti ale firma nakonec ustoupila, aby si netříštila flotilu.
České dráhy mají v současnosti 294 elektrických lokomotiv 17 různých typů. U stejnosměrných a střídavých lokomotiv je průměrný věk 35 až 42 let. V expresní dopravě intenzivně využívané řady 150.2 a 151 byly vyrobeny v roce 1978 a střídavé lokomotivy řady 242 byly vyráběny od roku 1975.