České dráhy vypsaly tendr na opravu pendolina poničeného nehodou v Bohumíně
Srážka pendolina a lokomotivy v Bohumíně. Foto: Drážní inspekce

Ze strany Českých drah jde o změnu plánu. Původně dráhy od opravy jednotky ustoupily s poukazem na vysokou cenu.
Dobrý den. Máte někdo fotku, kde odstavený havarivaný teto jednotky?
Hodily by se i nové jednotky
Hodilo by se toho hodně, ale prachy nerostou na stromech.
Určitě ano a to z několika důvodů. Pendolína mají za sebou 20 let služby, takže jsou v poločase života. Bylo jich jen 7 což není moc. Vzhledem k tomu, jak dlouho takové kontrakty zaberou, mělo by se na jejich náhradě začít pracovat už nyní. Ale pokud se to dá opravit za jakžtakž rozumnou cenu, tak by se to opravit mělo. Mě osobně to pořád přijde dost nesmyslné, když vezmu tu anabázi vývoje „českého“ vlaku, že na jeho konci je jen 7 exemplářů. (Podle prezentací z té doby měly tyhle jednotky zaplavit Evropu, žel nestalo se tak a vyrobilo se jich… Číst vice »
Souhlas měli jsme tu dost divokou privatizaci, kde se rozkradlo kde co, strategické podniky měli zůstat státní nebo s většinovým podílem. Klaus to prostě podělal ….
Divím se, že někomu taková investice přijde profitabilní.
Myslím, že profitabilita není to správné slovo v tomto případě. Spíše jde o zlepšení užitnosti jedné (docela dobré) řady o nevelkém počtu kusů. Jestli se to vyplatí ČD vyhodnotí nejspíše až po získání cenové nabídky.
Olomouc relativně mladá tramvaj – nejsou náhradní díly. Pendolino…
Tyhle maloseriove veci jsou ve své druhé polovině životnosti docela riziko.
Relativně mladá tramvaj? Astry jsou z roku 1998/1999 což je 27 a 26 let…stále je to „relativně mladá tramvaj“?
80 milionů? To vypada jako by se nekde objevila kastle ze zrušeneho cizího Pendolina. Jinak se k te cene dostanou jen težko.
Pořád nechápu tu cenu, jen 82 miliónů. Přitom krátce po nehodě tady byl článek, že poškozenou jednotku prohlídli technici Alstomu a odhadli opravu na minimálně 200 milionů (zase by to byla v podstatě zakázková výroba na míru)…
Protože jim ČMŽO udělá dobrou cenu za vejvar na ETCS, navíc už se na instalaci natrénovali, takže ví co a jak. Pak stačí sehnat někoho, kdo navaří 3 metry podlahy pod stanovištěm a pár jeklu okolo. Na rozdíl od Studénky není celá kastle zkroucená.
Víte že je to integrální hliníková konstrukce z tažených profilů co se svařuje ve speciálních připravcích? Tam nějaké „navařování podlahy a jeklů“ opravdu nehrozí. Jednou někde roztržené, musí se udělat nová skříň, jako u původní nehody ze Studénky nebo elefantů co jely do UGA, položily se na bok atp nebo to do něčeho napálily s poškozením skříně.
Jenže to byly těžké nehody s deformaci celé skříně, tady je zlomená podlaha před 1. podvozkem a dál je ok. Ty jekly kolem stanoviště tam jsou standardně od výroby, skelet stanoviště, až po služební dveře, je z laminátu. A vím minimálně o 2 případech , kdy se na Pendolinech vyřezávala deformovaná část skříně a vařil se náhradní profil. Jedním je právě Studénka.
Podzimní výprodej, slevy až 70% 😆
Neupustilo se z toho předtím z důvodu, že Italové řekli číslo podobné Studénce s tím, že se může objevit ještě něco až to rozeberou a cena tak ještě vyleze? 🙂
Já jen, že Italové by si asi neřekli dvojnásobek ceny, za kterou to teď chtějí vysoutěžit dráhy…
Kraj rázovitý
Proti tomu co za šrot pouští na koleje jeden jistý soukromý dopravce je dvacet let staré pendolino na české poměry dobrý vlak.
I proti tomu, co za šrot pouští na koleje jeden jistý, prý národní, dopravce, je 20 let staré pendolino dobrý vlak.
Myslíte žlutého národního dopravce?
https://zdopravy.cz/cesi-uz-maji-tri-narodni-dopravce-nove-se-jim-stal-i-regiojet-48475/
Najlepšie, že tej posunovacej mašine dokopy nič nie je. Všetko to schytalo pendolino.
To je pravda, jak kdyby bylo z papíru
Ta posunovací mašina nemusí jezdit 200km/h a přitom se naklápět.
Tak hmotnost jednoho vozu Pendolina je cca 55 tun (385 má celá souprava), i když ten řídící vůz má možná o něco víc kvůli trakční elektrovýbavě a ta lokomotiva 64 tun…
Ale hlavně šlo o náraz vlastně čistě železné lokomotivy s vlakem z hliníkových profilů a kompozitních materiálů – vlak typu Pendolina musí být lehký, tam to čisté železo být nemůže… 🙂
Jak je to u tgv? Tam na bezpečnost strojvedoucího mysleli o něco lépe ne ? V našem pendolínu být strojvedoucí je celkem o hubu.
Redakce, nenechte se odradit, děláte záslužnou práci, tyhle špinavosti je potřeba prát, klidně i soudně.
Pardon, patřilo pod zlínské trolejbusy. Omlouvám se.
Teď když se RJ chce stát největším dopravce v ČR to snad ani nemá cenu.
Hmmm…tak podle plus mínus hodnocení mého příspěvku, si naprostá většina místních nemyslí, že RJ se stane největším dopravce. Zajímavé.
To uvidíme, ale je fajn, že to ČD nevzdávají a snaží se. Já jim fandím.
Že se RJ chce stát největším dopravcem v ČR , to je zatím jen zbožné přání pana Jančury.
Tak on taky říká do sedmi let, ne hned. A s každým výběrovým řízením se k tomuto cílí posouvá. Nebo máte pocit, že teď už vyhrávat nebude?
Tak jo, pojďme si říct, kdo to realisticky může dělat: Alstom.
Při opravě 680.003 (Studénka) se tuším psalo, že část výrobní technologie musel Alstom vyrobit znovu, protože tento výrobní program už je dávno ukončený. Je nějaká šance, že ty formy a nástroje ještě někde jsou, nebo je ten odhad ceny jen zbožné přání?
Možná už jsou k dispozici „náhradní díly“ z příbuzných vyřazených jednotek, které tehdy ještě k dispozici nebyly.
No nevím, skříň musí být identická, pokud to nechtějí znovu schvalovat. To samé díly.
Určitě?
Docela by mě zajímalo,jakou částku hradí pojišťovna z povinného ručení, případně řidičovy nebo firemní pojistky na blbost. Nebo to celé (nedivil bych se)platíme my?
Aké povinné ručenie? Naviac nehoda spôsobená alkoholom, takže by poisťovňa krátila plnenie, pravdepodobne až na nulu.
No, „platíme celé my“… ČD sú akciovka, takže to v dôsledku zaplatia tí, čo niečo kupujú od ČD – napríklad ich zákazníci.
i povinne ruceni ma limity a o zbytek se muzete soudit … co takhle nehoda vlakovych cisterem a sanace za miliardu, jak je to s pojistenim tam, to se nehodi co?
Komu se to nehodí?
ČD svou flotilu pojištěnou nemá, takže z téhle strany nekápne nic.
Vzhledem k tomu, že byl pod vlivem, asi pojišťovna nezaplatí nic.
A existuje vůbec na dráze něco jako „povinné ručení“? Myslím, že ne.
Jednak na železnici není povinné ručení.
Jednak se už v době nehody psalo, že pendolina už pojištěná nejsou. Pojištění je vždy tak trochu sázka na náhodu a ne vždy nutně dává ekonomický smysl.
Zaplatí to normálně ČD ze svých zdrojů. Firma má relativně stabilní příjmy, je v provozním zisku, byť dlouhodobě zadlužená. Není to nic, co by si nemohli dovolit. Otázka je opět pouze ta, zda to dává ekonomický smysl.
Myslím si, že jim to stojí za to marketingově, klopidla mohou jezdit v česku 200, nikdo jiný je v česku nemá, testy ukázaly, že o rychlé spojení budějovice praha je zájem, tak to asi nebude průšvih ani ekonomicky
To je pravda. Proto by u těchto vlaků nemusela být objednávka MD a mohly by to jezdit na svoje podnikatelské riziko. Tahle trať v Ex vrstvě nepotřebuje dotovat.
Tak zcela jistě to dává větší smysl, než modernizovat šroty jménem 151.
To nijak nezpochybňuji.
Já ani a priori nehodnotím, zda se oprava 680 vyplatí nebo ne. To si musí rozhodnout ČD samy.
Tak to považuju za šotoúlet
Povinné ručení přece není a navíc ČD nemají svůj vozový park pojištěn. Takže škodu hradí samy, po zaměstnanci si mohou vymáhat maximálně do výše 4.5 násobku měsíční průměrné mzdy (dáno zákoníkem práce?).
Nejsem si jistý, zda to v případě zavinění s alkoholem nelze vymáhat i ve vyšší míře.
po nebožtíkovi určitě ne…
Lze se přihlásit do dědického řízení. Ale otázkou je, kolik toho nebožtík měl.
jasně, a fakturu pošle svatému Petrovi? Čoveče, ty seš fakt vypatlanej materiál.
škody způsobené úmyslně, v opilosti, pod vlivem omamných látek – neomezeně
https://money.cz/novinky-a-tipy/mzdy-a-personalistika/skoda-zpusobena-zamestnancem-co-muze-zamestnavatel-pozadovat/
Jenže je mrtvý, tím jakákoliv náhrada padá.
Mohou se přihlásit do dědického řízení
Formálně má škodu nahradit viník, ale reálně si toho moc na polském živnostníkovi nevezmete.
To pendo řídil polský živnostník?
Tu niektorým stále nedochádza, že Pendolíno zo Studénky je dávno opravené a toto rozstrelil ožratý fíra v Bohumíně o posunujúcu mašinu?
Nejlepsi mozne rozhodnuti. Druhe nejlepsi by bylo vykaslat se na Budejovice, Kosice a udelat poradny a pravidelny takt Praha – Ostrava
A kdyz ptakoviny tak posilat jeden par do Brna..
A ze sergejem jeden na Liberec, ať je putovní výstavka kompletní 🙂
Zrovna z Ostravy Pendolina stáhnout, na trase Ostrava – Praha je to nesmysl. A udělat pořádný takt na trase Praha – Budějovice
Jak si někdo může myslet, že by Pendolino při svých vysokých nákladech mohlo vyhrát soutěž na Budějice, Linec a Krumlov?
Objednavatelů co chtějí kraviny se najde.
Praha – Budějovice mít rychlostník 200, Františkovi Lázně platit za přímák v taktu s klasikou.
Ono po nástupe Regiojetu ich opravdu nechali jazdiť iba Praha – Ostrava. Až neskôr pribudli Františkovy Lázne, Košice, Karlovy Vary a teraz Budejovice (kde by uvažovali poslať ďalší pár). Keď už ich takto majú rohadzovať kade tade, tak by sa fakt patrilo aj na Brno zo dva páry a jeden u nich aj do Bratislavy. Tam Pendolina robili úsporu 20 – 25 min.
Fakt jako nevyjde lip koupit nejaky railjety nez utapek kdo vi kolik za opravu 20+ staryho strepu … kterej navic kvuli 2+1 usporadani nema tu nejlepsi kapacitu
Klopidlo na našich zatáčkovitých tratích určitě uplatnění má. I vzhledem k tomu, že další asi nebudou.
A že se to klopení často využívá a snižuje cestovní časy i proti těm Railjetům…
Ano, používá.
Za 82 mega? To je tak jeden vůz Comfortjetu plus nějaké drobné na kafe.
Je otázka, jestli 80M nepředpokládá spíš ČD, zatímco Alstom by tam radši dal nulu navíc. Podle mne brzo zjistí, jak moc se Francouzům do toho bude chtít.
Tak Alstom to odhadl snad na 200M s tím, že to nemusí být konečné číslo…
Chtít se jim bude, když to někdo dostatečně zaplatí. Bude to v podstatě zakázková výroba na míru.
No, opravovat za skoro 100milionů 20let starý italský šrot. To není dobrý nápad. Když to porovnám s ComfortJetem tak je to nebe a dudy. Investovat by se mělo jen do moderních souprav.
Pendolino ve srovnání s Comfortjetem v mnoha ohledech vyhrává. Protože mít celý vlak v komfortu první třídy (sezení 2+1) už pravděpodobně nikdo nikdy neudělá. A to že je to o pár let starší? No a co, když stále slouží dobře a ještě dlouho jistě bude, přestože si místní šotoušstvo přeje často opak.
A vyhrává ekonomicky z pohledu dopravce? To je totiž klíčové. O peníze jde vždycky až v první řadě.
A proto tím ti cestující jezdí a jsou ochotní zaplatit i příplatek.
škoda že jim to tak dlouho trvalo.
Dovolil bych si požádat o vnesení světla do ceny. Není mi jasný nepoměr mezi +/- cenou opravy vs. odhadnutá škoda. Takhle mi to vyznívá, že posunový díl a škody na infra jsou okolo 150 mega – což asi nebude úplně pravda, tak jako, že lze opravit dva vozy „pendoša“, z toho jeden je hlavovka za 80 mil., když jakákoliv oprava jde do desítek mionů za prd. Díky, O.
Podle nabídkového listu zakázky to vypadá, že skříň vloženého vozu přežila a u čelního vozu se bude měnit jen část a napojovat nové na staré. Čili to je asi vysvětlení celé záhady – původně se myslelo, že je celý vůz na odpis a zřejmě se teď soudí, že to nějak půjde zachránit.
P.S. plus tam taky není rekonstrukce interiéru, to si zřejmě Dráhy dodělají vlastní silou.
Však ono se ještě uvidí, kolik bude oprava stát. Skoro si myslím, že více.
No jestli to někdo udělá za těch 80 mega tak je to dobrá cena za pohodlnou jednotku , co může vozit lidi dalších 20 let, s ETCS a rychle…
Ou jupi jé! 🙂
Já bych s radováním počkal. Ještě nevíne jaké, resp jaká bude cenová nabídka.