České dráhy vypsaly tendr na ETCS pro railjety. Nabídku chtějí porovnat s Rakušany
Railjety Českých drah. Pramen: České dráhy

Do doby instalace ETCS přišlo sedm jednotek railjet, kterou ČD provozují od roku 2014, o výhodu konceptu push-pull.
hlavně ne mobilku od Alstomu – jsou nespolehlivý a plný chyb
Je v tom potreba te pravni klicky ohledne vyberka nebo si nekdo mysli ze dostane nizsi cenu na 7ks nez si vyjednala OBB na svych 400 🙂
Ono jedna věc je, kolik si vyjedná OBB na svých 400 ks, druhá věc je, za kolik to přeprodá ČD. Ověřit si výhodnost rakouské nabídky ve výběrovém řízení je podle mě zcela v pořádku, byť bych čekal, že to lepší čísla nevyprodukuje.
A kdy bude v ComfortJetech?
Ty mají ETCS z výroby
Aha tak jinak. Kdy bude schváleno k provozu, aby řídící vozy mohli být opravdu řídící.
To se ptejte na Stodůlkách v Siemensu
Údajně v průběhu příštího roku.
Si myslim ze ridicak do ComfortJetu bude potreba nejdrive schvalit jako “ridicak” a nasledne ci soucasne jeste to ETCS v nem namontovane. Protoze pokud me informace neklamou “zatim” je to jen obycejny vuz prvni tridy.
A to jsem si říkal, že nějak často vidímvám (pokud je tedy vidím) ty Vindobony v čele s taurusy, i když je hned za ním řidičák.
Teď je to běžné. Až tak, že třeba Vindobona pokračující do Děčína je vedena na hlavák přes Malešice, aby se nemuselo úvraťovat – to mě včera docela zaskočilo.
Na taurech ÖBB je pořád k vidění samolepka Zkušební provoz ETCS
https://imgur.com/a/PPbOHo6
Směr Ústí etcs ještě neni
To sice ne, ale když od Brna přijede do Prahy railjet s Taurusem před řidičákem, muselo by se pro pokračování směr Ústí objíždět (příp. sehnat na druhý konec další lokomotiva). Když se ale z Běchovic jede na hlavní přes Malešice, přijede Taurus a řidičák na správnou stranu a může se rovnou jet dál na Holešovice.
Já to zažil při zpožděném obratu.
Jak je to vlastně s Taurusama (1216)? Poslední, co jsem slyšel bylo, že ETCS nedostanou, ale i je jsem poslední dobou viděl docela často tahat Railjety do Prahy – a to hlavně ty české.
Taurusy ÖBB ETCS mají.
A ty ČD? Protože právě ty vídám dost často, přestože poslední informace co o nich mám, že neměly dostat ETCS, aspoň ne v takové podobě, aby mohly do Prahy.
ETCS mají, ale je tam problém s pamětí zařízení, takže umí jen KFNB
Ty modré, které vídáte v Praze jsou Taury ÖBB, jen v polepu ČD. Ty ETCS L2 mají.
Taury vlastněné ČD jsou dislokované v Bohumíně, ETCS L2 mají, ale z důvodu malých pamětí pro klíče RBC můžou v L2 jen mezi Bohumínem a Břeclaví. Další klíče, např. pro trať do Prahy, se tam prostě nevejdou.
Pletete si české Taurusy a Taurusy ÖBB v barvách českých railjetů.
ČD má ve svém vlastnictví snad jen 6 Taurusů a všechny by měly být deponované v Bohumíně (902, 903 a 951-954). Měly by jezdit na Ex4, jelikož se na naše jiné tratě s výhradním provozem pod ETCS kvůli staré verzi nedostanou.
902 a 903 ani nejezdi po Česku, jen do Polska
Díky za doplnění. Našel jsem, že jezdí na obězích EC/IC 111/112/100 a 101/113/110. Čili mají na starost jen část spojů v úseku Bohumín – Varšava a lokomotiva se mění při úvrati v Bohumíně?
Taurusy OBB ale mají nějakou původní verzi ETCS, která ale neumí české rychlostní profily, takže jezdí od zavedení ETCS na základní rychlostní profil (dolní rychlostník). Tedy např. v úseku Brno – Česká Třebová je cca o 3 min pomalejší než EC s Vectronem (a dnešní JŘ s tím samozřejmě nepočítá).
To má být opraveno po upgradu OBU ETCS od prosince 2025, ale Alstom chce termín posunout na prosinec 2026.
RailJety nejezdí s lokomotivami 362 ani Vectron, jak je uvedeno v článku (s výjimkou nějakých nestandardních situací), ale jezdí normálně se svými Taurusy, ovšem s tím, že se holt v cílové stanici musí objíždět a nemůže jet v čele s řídícím vozem, musí před ním být ten Taurus, který ETCS má.
Jojo, 362 tam nejela hooodně dlouho
Jen pro zajímavost. Jela tam minulý týden. 374/578/75
Poprvé a naposledy jsem ji na Vindebonně viděl letos v lednu
Jednou jsem jel railjetem do Vídně a v čele měl 380, v Břeclavi přepřah na střídavý Taurus 1116. Samozřejmě tehdy (leden 2024) ještě nebylo nutné ETCS. Je to offtopic, zajímalo by mě jak často 380 railjety vozila.
„Railjety tak jezdí jako běžné soupravy s lokomotivou (Vectron, případně 362) v čele.“
Řekl bych, že majoritně jezdí railjety stále s rakouskými Taurusy
A není to jen alibi akce, aby někdo nenapadl, že to přilepili k zakázce ÖBB bez výběrka?
Také jsem slyšel takové věci, že právníci ČD si nejsou jisti, jestli by takový postup nebyl v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Absurdistán.
Jestli se nepletu, tak ÖBB vysoutěžila cenu ETCS za 5,6 milionů Kč/vozidlo. Takže jde akorát o to, dohodnout termín. Obávám se, že je zhruba polovina toho co je běžná cena v ČR a zhruba desetina toho, co platili ČD za instalaci do řady 680.
Až 10x nižší ceny za totéž mimo český monopolní rybníček plný spokojeně tloustnoucích kapříků. A stále to nikomu nevadí?
Jojo, populistický nesmysl jako tohle dostane vždycky hodně souhlasů. 😀 😀 😀
I když ta cena je pravděpodobně nejnižší, jakou lze dosáhnout a stěží někdo nabídne jen pro samotné jednotky ČD nižší, tak stejně není možné zadat zakázku přímo. Výběrko formálně proběhnout musí a pak se může teprve srovnat s tou možností u ÖBB.
Jakože uděláme vyberko na oko a nakonec vybereme něco úplně jiného, co není součástí vyberka? To myslíte, že je zákonem povoleno a nikdo to navíc nenapadne?
Siemens je v něm taky.
Nedá se použít stejný právní postup jako při samotném nákupu Railjetů?
Ale ani ten nebolo v poriadku pokiaľ sa pamätám a myslím že tam bola aj pokuta pre ČD
Výhody z rozsahu a jednotného vozového parku: Jedna zakázka na 440 vozidel, nikoliv 20 zakázek.