Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy vypsaly soutěž na „bohemizaci“ z Německa dovezených vozů Stadler RS1

Vozy Stadler RS1, které nakoupily České dráhy u německého dopravce SWEG. Foto: České dráhy
Vozy Stadler RS1, které nakoupily České dráhy u německého dopravce SWEG. Foto: České dráhy
Některé motorové vozy se dostanou do provozu nejspíše už letos.

Na konci roku přivezené motorové vozy Stadler RS1 čeká modernizace a úpravy pro provoz v České republice. České dráhy vypsaly soutěž na modernizaci celkem 22 vozů z 90. let minulého století, které dosud jezdily v Německu. Odhadovanou cenu dopravce nezveřejnil.

Podle mluvčího Českých drah Roberta Pagana jde o modernizaci, která řeší i takzvanou bohemizaci, tedy úpravy pro provoz na české železnici. Jde například o instalaci vlakového zabezpečovače nebo výměnu radiostanice.

Součástí úprav bude také například dosazení wifi připojení nebo úprava audiovizuálního informačního systému. „Dále poptáváme například i možnost instalace klimatizace, zásuvek 230 V včetně USB portů či revitalizaci čalounění sedadel a vnějšího nátěru vozidel,“ dodal Pagan.

Podle něj jsou motorové vozy v provozuschopném stavu. „V provozu se tak mohou objevit i dříve ve zkušebním režimu v souladu s legislativními podmínkami. Záležet bude na dohodě s objednateli, s těmi i nadále jednáme, na které tratě vozidla v průběhu roku 2021 nasadíme,“ dodal Pagan. Již dříve zájem o tyto vlaky projevilo několik krajů, šlo například o Ústecký, Plzeňský, Pardubický nebo Středočeský kraj.

České dráhy koupily motorové vozy za zhruba 700 tisíc eur za kus od švýcarské společnosti Heros Helvetic Rolling Stock GmbH, vozy jezdily u německého dopravce SWEG Hohenzollerische Landesbahn.

Podobně nyní modernizují České dráhy jednotky Stadler GTW v ŽOS Zvolen pro provoz v Olomouckém kraji.

Odebírat
Upozornit na
guest
148 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Nikde jsem na fotkách neviděl WC, je v těch motorácích WC?

jan

Sedačky vypadají pohodlně.. Super..

jan

No čím víc by se povedlo tady těch podobných ojetých strojů zkoupit za rozumnou cenu. Tím líp. Jediný brutální nesmyslný strašák je ETCS v uzlových stanicích. Využijme PZB. A cena infrastruktury zaplacena.

jan

Tak snad nevyškubou pzb, pokud to má.

Jiří Černý

… a chlapi ze Škody Plzeň nebudou mít co žrát….

Pajos

Pravda pravda, do teď chrlili jeden motorak za druhým a teď budou mít utrum 🙄

Jerry

🤣🤣🤣🤣

Krusky-Stredohori

Pars Šumperk patří do skupiny Škoda, jiných alternativ kteří by je mohli zmodernizovat moc neni. Kdyby si to ČD udělali ve svých DPOV tak nemusí vypisovat soutěž.

medical_examiner

Na to si ještě nějaký ten pátek počkáme…

Dorota

To nemají ČD na nákup nových, mohl by někdo vyčíslit rozdíl kolik by stály nový oproti těmto starým a bohemizovaným? A kolik si na tom ještě namastí kapsu organizátor tohoto super kšeftu?

Gwann

ne, nemají. krom toho se to už nevyrábí. když kdysi nové šly koupit, tak raději prasili reginy….

a jednočlánkové linty či co se skoro nevyrábí, bo jsou dost drahé

Blacklist

vše je jen a jen o penězích. Z počátku byla cena reginy kolem 20 mega, nové Desiro stálo něco mezi 60-80 mega. A jak ČD, tak kraje měli zájem nějak nahradit stávající 810 a to samozzřejmě za mimální zvýšení nákladů spojených s úhradou prokazatelné zráty. No asituace až tak moc nezměnila.

medical_examiner

Vyjde výhodněji (nejen finančně) jednočlánkový Lint nebo Pesa Link I?

Apollo17

Ani jeden.Výhodnější je pro 50 lidí autobus.

Jerry

Zase retard.. tohle už se nevyrábí .. ještě jednou nevyrábí

Krusky-Stredohori

přesně tak, neřejnu kdyby se to každou chvíli neprobíralo. Hots polovina diskutujících jsou rejpalové.

Dorota

Pokud čtete pozorně, tak jsem nerejpal , ale normálně jsem dal dotaz, neměl jsem konkrétně ani typ, jen jsem se zeptal na rozdíl ceny nový a bohemizovaný a netušil jsem, že vy i Jerry jste nádražáčtí inteligenti.

Dorota

Omlouvám se vám ,že nejsem inteligentní koloťuk jako vy a nevím, že se to nevyrábí. Tím hůř, to je jak kdyby si policajti koupili Š 120, zbohemizovali je a tvrdili jaký je to kauf.

Jerry

Máme takový vynález.. říkají tomu internet. Kolotuk nejsem.. já patřím trošku výš .. vedoucí zasunu

Pajos

Tady vůbec nejde o to na co mají nebo nemají ČD a i jiní dopravci peníze, ale jde o to, co je ochoten pak financovat zákazník-tedy nejpravděpodobněji kraj.

libor

tak doufám ,že již brzo nastane konec řady 810 na železnici. hutě již čekají!

Gwann

nejste Luboš?
jinak tohle má asi nahrazovat primárně regionovu, ne šukafon

Avlaky

Spíš 810 za Reginu je náhrada shark

medical_examiner

814.2 = 844
814 = 840/841, Lint 27 nebo Link 1

libor

no postupně, tohle nahradí regínu, a regína šukafoun a je to…

medical_examiner

To Karviná a Kynšperk taky…
Velká část našich dopravních činitelů tam bude mít do nejdelší smrti střechu nad hlavou…

Willy

Sice je to staré, ale lepší nežli regionovy. A pro přežívající lokálky s trvale nejistou budoucností nikdo rozumně uvažující nová vozidla pořizovat nebude.

Pajos

A tim rozumně uvažujícim máty na mysli koho? … Když si kraj objedná na dva roky něco úplně nového tak tam bude úplně nové. Pokud si objedná starý vergl bude starý vergl…to není o tom jestli to dopravce tiskne a koupi nové vozy pro které případně nebude mít využití, nemluvě o tom že by na tom asi dost prodělal.

Jarda

kraje zpravidla nechtějí staré křápy ale když už tak novější. Problém je spíš na nadregionálních tratích jako nedávno dopadly tratě z Pa-LBC a Z LBC do Ústí…hrůza děs a bída

Daniel Mach

Trvá to nějak dlouho, než ten šrot z Německa pustí na koleje. 🙂

libor

státní moloch… ČasuDost…

Jerry

On taky ..na to má vliv Drážní úřad.. papíry. Pak min. Vybavení je vysílačka schválena na síti SZ(DC). Takže když tomu nerozumím držím hubu že.

libor

tak je jasné, že státní molochy opravdu moc nespěchají… ono celkové fungování státní správy je takové pohodové…

Daniel Mach

No stejný typ jezdí na Liberecku už léta, tak bych předpokládal, že to půjde rychleji. Ale ono je lepší mínusovat a psát sem vulgarity, než normálně odpovědět.

Gwann

už jezdí ty modusy co si koupil Radimek? nebo jiné bezva kousky, svého času odložené posprejované vozy ve stanici Kutná Hora hlavní? nebo leošův sršeň?

méně zaslepené nenávisti k ČD. jinak vám praskne žilka či se zalknete žlučí.

Gwann

PS: kdyby to udělali bez výběrka, to by bylo řevu o korupci a já-na-bráchismu, a tom, ať to je zavřou, zloděje zlodějské, že?

Leinad

Kdyby se ČD chovaly jako akciovka (v případě že by to nákupčí udělal blbě, tak by ho vyhodili), vůbec by mi to nevadilo.

Aleš

To kdyby přivezl. Jančura, Arriva, etc to by modří kvičeli. Všichni jsou stejní, bez rozdílu.

Jerry

Ono je rozdíl dovést motoráky z devadesátých let.. rs1 . S jednotkou r. 845.. 80 léta.. a taky v jakém stavu to je a jestli se na tom udělá modernizace.

švestka

Když dovezli desira, tak kvičeli taky.

Jerry

Kdo zas? Nemůžu dovést vozidla a původním stavu je tady nasadit.. když si doveze auto z Německa tak aspoň vymenite olej , náplně a filtry..oni to nasadili tak jak to bylo ..

Gwann

modrý či žlutý debil bude řvát vždy a furt. ale neznamená to automaticky, že každý modrý či žlutý fanoušek či kdokoliv, kdo hodnotí jakýkoliv modrý či žlutý počin pozitivně či negativně, je automaticky debil jakékoliv barvy.

používáte totiž dost pochybnou logiku…kdy skupinu fanatiků ztotožňujete se všemi, co mají na cokoliv stejný názor jako alespoň jeden z těchto fanatiků

Jaaa

Kvičí tady leda exoti jako vy. K ničemu jinému nejste schopen se vůbec vyjadřovat.

Jiří Kocurek

A když je ta jednotka baujahr:
1992–96 (628.4)
1994–95 (628.9/629.0)

Aby se nám pak nestalo, že tramvaje VarioLF jsou vyrobené v roce 1960

Jerry

Potom se Google mýlí ale já tam mám 86-89

Jerry

Pokud se nepletu tyhle verze se k nám nedovezly.. ta 629 je motor- motor.

M H

Spíš kraje a MD rozhodly tak, že toto je jediná možnost…

Petr

Pokud by dovezl vozy, které nepamatují invazi sovětských vojsk, tak by nejspíš nikdo nekvičel.

jan

Ani ne..

jan

Maďarsko se s tím neštve. Ti pošlou ne TSI lehký tram2train. Evidentně i na tratě s nákladními vlaky. Žádné tsi nástupiště a modrá zábradlí. A fungují.

BND 30

Maďarům nikdo nerozumí…

medical_examiner

Já rozumím…naprosto…

jan

Já v tomto naprosto.

ABC

A pak očkuje Sputnikem. Tak to dopadá když si každej dělá co chce. Nene, kázeň musí být!

Daniel Mach

Očkují před nástupem do tramvaje, nebo až při výstupu?

ABC

Před i po. Rozkaz ten zněl jasně. Dvě dávky!

Pája

Jooooo 😀 👍

Swariner

Ani předtím ani potom, ale místo toho.

jan

No právě. Sputník, taky celkem chytrý krok. A mají naočkováno min 15%. My polovinu.

xyz

Vždyť tohle je taky neTSI.

jan

To jo, ale oni jezdí v novém.

Jiří Kocurek

A posílají to na tratě v TEN-T?

medical_examiner

V čem?

Leinad

TSI má své výhody, ale není to dogma. 🙂

Pája

Vím, že jsou Stadlery z druhé ruky, ale s Regínou to srovnat prostě nejde. Je to živější, otočné podvozky taky dělají svoje. Snad přivedou více cestujících na koleje.

Ferda Vomáčka

Vlak sám o sobě na lokálkách nikoho nepřivede. Tam jde o rychlost, připoje a nabídku spojů.

Pája

Dovolím si nesouhlasit tak úplně. Provázanost je životně důležitá, rychlost má taky váhu, ale motorové vozy s autobusovým soustrojím a neslušnou přezdívkou vyhnaly X lidí do busů. Někteří se vrátili po nasazení Žraloka a někde třeba i po příchodu Arrivy a změně vozidel. Několik takových lidí znám osobně.

Martin Lihařík

Zlatý slova! Jestli je nasadí i do Častolovic, tak zahodím řidičák……

Tomáš

Už se ví, alespoň odhadem, kde budou nasazeny?

Jarda

To se zase svezeme. Naše železnice bude za chvíli jako skanzen. Ještě, že nepřivezou parní lokomotivy z Rumunska

Jiří Kocurek

Jasně, raději hypermoderní Regionovu s 5G připojením. Protože to je asi tak jediná alternativa.

Zapa

Však si kupte nové auto a vlakem nejezděte, když Vás tohle uráží.

Petr

Oproti tomu co sem tahá Arriva je to supermoderní stroj.

Gwann

to by naopak byl ale pozitivní import, máme málo parovek!
alespoň jedno depo to chce mít v plném parním provozu.

Kuna

Co je na tom špatného přivést parní lokomotivu ze zahraničí? Například ventilovku z Rakouska, nebo rumunskou Rešicu na osoblažskou úzkokolejku? Sami Rumuni zakazují vývoz svých parních lokomotiv, tak se bohužel parní zubačky jako na Tisovci, nebo Gölsdorfova pětikoláku nedočkáme.

mirek

Na pražský S-Bahn S6 nebo S65 místo šukafonů by se hodily 🙂

Štěpán

Na S6 jsou příliš malé

mirek

Na S6 jezdí regína.

Leinad

Ve špičkách ropovod (dvě Reginy)

Spravna_doprava

Stadler vyrobil v roce 1997 RS1. Pars nova dávala dohromady poslední Regionovu v roce 2012, o 15 let později, tisíckrát horší stroj. Naprostá zoufalost.

Jerry

Tak rs1 je nový stroj . Regionova je rekonstrukce.. z 810a 010.. konstrukce že 70 let.. to je jak hrušky a jabka

BND 30

On má pravdu v tom, že PR oddělení ČD vydávalo regionovu za kosmickou technologii 21. století…

Jerry

To bylo před 10 lety .. teď určitě ne

Tom

Divil byste se, kolik lajků považuje Regionovu na první pohled za nový vlak. Když vidí relativně moderní čelo a LED světla, vůbec je nenapadne, že je to přestavba 810…

Jerry

Tak člověk co se v tom nehrabe.. to pomalu nepozná , to je normální.

Leinad

Na fotce dejme tomu, ale sedět v tom když to dosáhne 80km/v a věřit že to má lepší podvozek než 810 je na Chocholouška. Slyšet v 814 a věřit že to je tišší.

LiborV

Tvrdili o Regině, že je to „nový moderní vlak evropského standardu“. 😀

Pája

Přesně. Šimonovský v televizi. Taky jsem normálně nevěřil, že to dokázali vypustit z úst.

noerf

Jaký zabezpečení mají na mysli? Předpokládám, že ETCS asi ne, takže zřejmě barvičkovač.

Pajos

A na co by tam to etcs bylo? Resp. nedá se vyloučit že tam někdy bude kvůli zajíždění na hlavní tratě ale pro tratě kde se to pravděpodobně bude pohybovat tam nyní bude max. Mirel a i ten bude fungovat max jako KBS.

Apollo17

No tak jako KBS funguje SIFA, která tam určitě je.

Pajos

Ale i tak se tam dá určitě ten mirel … Naštěstí 😁

LS-90

Spravne je to KBSE!
A za druhe SIFA neni zabezpecovaci zarizeni a to ani v Nemecku!

JirkaM

Je tam jako kontrola bdělosti Sifa. Nic víc pokud jsou stejně vybavené jako ty na kterých jsem jezdil.

Radek

Tak existuje i LS6

Ares

Která je na podstatnou část sítě pro tato vozidla drahou zbytečností.

jan

Prostě podle mě ideální kdyby to bylo s PZB koupené. Na ty tratě se namontoval PZB. A ještě by to bylo Cargo interoperabilní. Protože většina těch nových strojů většinou vždy umí PZB číst.

Vladki

A kecy o nemeckych srotech za 3, 2, 1, … 😉

libor

tady ne, tady platí režijka 😉

pohledem realisty

Jak jste na to přišel, když se o jejich provoz zajímají kraje? Může záležet i na smlouvě s ČD, za jakých podmínek je ČD nasadí, když teď je ve smlouvě nemají.

Jaaa

Aspoň jsou nízkopodlažní.

Jiří 3

Škoda, že se tyhle soupravy už nemohou vyrábět nové. Svou velikostí jsou ideální nástupce 810.

Jerry

Ale furt jich 500 jezdí .. takže se sehnat teoreticky dají.. jako nástupce nejen 810 ale i Regionov..

Jarda Š.

To by ty 810 musely jezdit plné, aby se vyplatilo je nahrazovat 841. Spíš je to vhodná náhrada za 814 tam, kde nejezdí plné a trať umožňuje vyšší rychlost.

Jerry

Ono tak kde to nahradí 810+ 010 .. je to pokrok.. třeba na 325 by to byla bomba

mirek

Lepším vozem přilákáte víc cestujících než zoufalou 810. Nastupoval jste někdy do šukafonu s kočárkem nebo kolem? Jel jste s ním někdy třeba hodinu?

Jiří Kocurek

Koho by to napadlo, tahat kočár do 810. Leda tak golfáče. Jenže autobus má širší dveře a není to tak vysoko. To už by musela být zoufalost.

Jerry

Do 810 se kolo dá .. celkem v pohodě. Lepší je 012 vůz kde na to přímo jsou místa.

Pája

No jak který. Do Jančorova dálkového střepu jsem mamku sice dostal sám, dolů těmi neširokými dveřmi s vysokými schody jsme ji sundávali 2. Příště to byl vlak. Žralok, Panter i Regínu zvládne sama. A tak Žluťák přišel o 2 klienty.

M H

Spíš buďme rádi…železnici je buď potřeba zatraktivnit (tak, aby jezila vozidla pro cca 100 lidí a více), nebo síť zredukovat (ne nutně zrušit, jen významněji neinvestovat do zbytné infrastruktury). Nikoli udržovat historický jízdní řád na pomalých tratích bez provázanosti s autobusy…

Gwann

tak hlavně ať to jezdí, co nejdřív, klidně bez wifi a zásuvek. reginy na delších ramenech by bylo dobré poslat k šípku

medical_examiner

Nebo někam na Balkán…
Tam by leckde 814 dostačovaly…😀

Gwann

promiňte, někam k olivě, máte recht 🙂

Jiří Kocurek

Obávám se, že by Vás s tím poslali do šrotu i tam. Možná tak v Moldávii nebo v Albánii.

Jerry

Tak Balkán je všehochuť.. vozidel

švestka

Takže přečalounění proprděných sedaček v ojetých šrotech se teď nazývá honosně modernizace.

Gwann

váš oblíbenec Radim ty vagóny modernizuje jak? např. vozy od SBB tuším ze 70. let ještě s dírou na koleje…nebo ty jeho hypermoderní 628….

takže méně nenávisti k modré.

ABC

to nemaj modří vetší ambice než se srovnávat s Radimem? to je smutné.

Gwann

když Radim je údajně (dle chování mnohých) ten nejlepší dopravce na světě, tak proč by se s ním nesnažili srovnat krok? 🙂

a teď vážně – za danou cenu nekoupí nic srovnatelného. ani zdaleka. kdyby koupili nové…tak je řev, kolik to zase stálo peněz a jak jezdí draho…

medical_examiner

A jak jinak?
Kdysi váš miláček modernizoval tak usilovně, že potáhl sedačky ve vagoně látkou ČD…

Krušnohorec

Zajeďte se podívat do Ústeckého kraje na proprděné sedačky Regiojetu UK. Jančura sliboval do dvou let elektrické soupravy, ale už přiznal, že nebudou.

Jiří 24

Přiznal, že se Pesa zpozdí. A taky to že se bude první testovat v létě. Ne, to že se slib rozplynul.

Jesenik

Jenže to věděl už předtím, než to podepsal, že se Pesa spozdí.

Gwann

ale nepřiznal to nikde…

Jiří Kocurek

Takže si můžou podat ruce s Praha – Kladno.

Gwann

to Kladno je velmi význačná ostuda, vidět soupravu 714 + Bix v Praze byl v roce 2018 slušný šok.

ostuda je ale do jisté míry spoluzpůsobená těmi kecy, jak za 3 roky bude nová trať na Kladno. pak kam s motoráky….že mezitím se ojeydí až na šrot, to nikdo nemohl tušit….

jan

Tam jezdí přece skvělá 845.

Jesenik

Čalounil jsem všechny desira co v Německu jezdila buď nová nebo modernizace, a modernizace spočívá v tom, že vám zůstane rám a vše ostatní je nové.

Jesenik

Stadlery taktéž.

Jerry

Jak dlouho trvá precalounit celý vůz?

Jesenik

Ve 3 lidech jsme dělali 150 sedaček denně.

Petr

i motor?

Jesenik

Motor ne, ten by pak byl moc jemňoučkej. Jen ještě sedačky do pendolina červené a modré.

Pája

S Vámi bude každý rozumný člověk kamarád. Tahle profese se neztratí ani mimo kolejová vozidla 👍

Jerry

Strašné slovo bohemizace.. no doufám že zmizí. Někde sem četl že někdo vymyslel vyměnit motory man za Iveco .. hlavně to ne. Ive co je na dvě věci vyrobeno v Rumunsku.. sit všech situ.

Jiří 24

Tak hlavně aby tam dosadili pořádnou klimu (podobnou co je v novějších Spiderech), ne jako v případě RegioSprinterů od GWTR a AŽD, to se nedá nazývat jako klima.

T448

Dosazení klimy je často podstatně větší problém, než se může zdát. Fakt to není sranda…

Gwann

nemusí to utáhnout motor (buď vůbec – jde to proti výkonu pro pohon – nebo prostě to nemá tak velký alternátor u dieselů, viz ten navíc řazený brejlovec v tom vlaku do rumunska, který myslím akorát vyráběl proud pro vozy), nemusí být na to koncipovaný silnoproud ve vozidle, nemusí na to být místo a nemusí to udržet bez problémů střecha….pokud se do ní bude rýpat nebo se to na ni postaví/zavěsí

Apollo17

U motoráků je většinou poháněn kompresor klimatizace přímo od spalovacího motoru, jak v autě.Takže velikost alternátoru nehraje roli.Problém by to byl ve vlečňácích.

Ares

Ano, u motoráků z výroby. Jinak elektricky a to je problém.

Gwann

jo a zapomněl jsem, kvůli vyšší hmotnosti může být problém s brzdou.

Jiří Kocurek

Ty brejle do Rumunska byly řažené protože Belgičanka vůbec nemá napájení pro osobní vozy, je to čistě nákladní lokomotiva, podobně jako 753.7

medical_examiner

Tam by to spíš chtělo rozdat vějíře, co?

JirkaM

U 628 dokonce buď běží kompresor nebo jede klima. Ty stroje na to nejsou stavěné.

Jiří 24

628 mají klimu? Pokud se nepletu tak jen jedna od GWTR má něco na ten způsob.

Ares

Asi 4 mají.

MHD

Revitalizace čalounění je rozumná. Chválím, že sedačky nechtěli vyměnit za Borcad.

medical_examiner

To rozhodně, protože Borcad Regio jsou na pohled hezké, ale tvrdší než koženkové Bdmtee…